FORMULA 1

Formula 1, GP Σαουδικής Αραβίας: Η pole position του Πέρεζ, οι μπελάδες του Χάμιλτον και η ανησυχία της Ferrari

Ο Σέρτζιο Πέρεζ στο Grand Prix του Μπαχρέιν
Ο Σέρτζιο Πέρεζ στο Grand Prix του Μπαχρέιν 2022 AP PHOTO/HASSAN AMMAR

Η πρώτη pole position του Σέρχιο Πέρεζ, το σφοδρό ατύχημα του Μικ Σουμάχερ, ο σοκαριστικός αποκλεισμός του Λιούις Χάμιλτον στο Q1 και το μειονέκτημα της Ferrari ενόψει του αυριανού αγώνα. Διαβάστε την ανάλυση όλων όσων συνέβησαν στις δοκιμές κατάταξης της Τζέντα.

Οι επεισοδιακές δοκιμές κατάταξης του GP Σαουδικής Αραβίας, ευτυχώς με αίσιο τέλος στο σφοδρό ατύχημα του Μικ Σουμάχερ, δημιούργησαν ένα εντελώς απρόβλεπτο σκηνικό για το δεύτερο φετινό αγώνα της Formula 1 στο λιμάνι της Τζέντα.

Ας δούμε που κρίθηκαν, και τι αναμένεται για το αυριανό GP (27/3, 20:00, ΕΡΤ2, COSMOTE SPORT 5HD, LIVE SPORT24).

Η πρώτη pole position του Πέρεζ

Η πρώτη pole position του Σέρχιο Πέρεζ ήταν αποτέλεσμα δύο παραμέτρων. Η πρώτη ήταν πως οι ασυνήθιστα χαμηλές θερμοκρασίες απόψε στη Τζέντα έκαναν πολύ παράξενη τη διαχείριση των ελαστικών, τη διατήρησή τους στο "παράθυρο" θερμικής λειτουργίας για έναν πλήρη γύρο με τη μαλακή γόμα. Ο Μεξικανός το πέτυχε καλύτερα από όλους.

Ο Κάρλος Σάινθ της Ferrari ήταν το Q3 πιο γρήγορος με την πατημένη μαλακή γόμα από όσο με τη φρέσκια, ο Τζορτζ Ράσελ της Mercedes ήταν ταχύτερος στο Q2 με τη μέση γόμα παρά με τη μαλακή (παρότι η δεύτερη είναι 0,6'' ταχύτερη στο γύρο), και ο Μαξ Φερστάπεν είπε: "Τα πράγματα ήταν απαίσια με το πρώτο μου σετ [ελαστικών] στο Q3, σαν να είχα εντελώς διαφορετική αίσθηση από αυτά. Με το δεύτερο σετ δεν αισθανόμουν άνετα και δεν μπορούσα να αντλήσω την απόδοση που είχα βρει στο Q1 και Q2. Με τη μείωση της θερμοκρασίας της ασφάλτου συνήθως βελτιώνεσαι, αλλά αισθάνθηκα το ίδιο ή και χειρότερα".

Ο "Τσέκο" δεν είχε κανένα τέτοιο πρόβλημα. "Ήταν ο γύρος της ζωής μου, μπορεί να κάνω 1000 γύρους και να μην πετύχω αυτόν ακριβώς. Δεν περίμενα να πιάσουμε τη Ferrari στις κατατακτήριες, οπότε θα είναι ενδιαφέρον αγώνας", είπε στο τέλος ο Μεξικανός.

Η δεύτερη παράμετρος της εντυπωσιακής αποψινής pole position του Πέρεζ είναι γενικότερη, και την περιέγραψε ο διευθυντής της RBR Κρίστιαν Χόρνερ: «Πιστεύω ότι το αυτοκίνητο φέτος είναι περισσότερο ταιριαστό στο οδηγικό του στιλ, δεν του είναι τόσο απρόβλεπτο όσο πέρσι».

Το σφοδρό ατύχημα του Μικ Σουμάχερ

Σε ένα από τα ισχυρότερα και πιο τρομακτικά ατυχήματα μετά από εκείνο του Ρομέν Γκροζάν, η μακρά σιωπή για αρκετά λεπτά στη ραδιοεπικοινωνία της Haas με τον Μικ Σουμάχερ οφειλόταν ευτυχώς στην καταστροφή του συστήματος επικοινωνίας κατά την πρόσκρουση. Ο νεαρός Γερμανός είχε τις αισθήσεις του, και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο μόνο προληπτικά.

Το καλό ήταν ότι η πρόσκρουσή του με 280 km/h στον τοίχο δεν έγινε μετωπικά, καθώς η μη παραμόρφωση του ρύγχους θα μπορούσε να είχε μεταφέρει όλη τη σοκαριστικά απότομη επιβράδυνση στο σώμα του. Επίσης, το καλό ήταν ότι οι φετινοί κανονισμοί επέβαλλαν την αποκόλληση του πίσω τμήματος του μονοθεσίου από το σασί, ώστε να μειωθούν οι δυνάμεις της πρόσκρουσης που ασκούνται στον οδηγό. Ήταν άλλο ένα ευεργετικό μέτρο ασφάλειας.

Ο Μικ Σουμάχερ στην Τζέντα
Ο Μικ Σουμάχερ στην Τζέντα 2022 AP PHOTO/HASSAN AMMAR

Το μεγάλο πρόβλημα έχει να κάνει με τα κερμπς. Αυτά είναι ψηλά και βρίσκονται εκεί μόνο και μόνο για να μην βγαίνουν οι οδηγοί από τα όρια της πίστας. Ο Σουμάχερ δεν έχασε τον έλεγχο της Haas χωρίς λόγο - τον έχασε επειδή προσπαθούσε να αποφύγει τα κερμπς. Με τη σύγχρονη τεχνολογία της FIA, μάλλον είναι πιο ασφαλές να εποπτεύει την υπέρβαση των ορίων της πίστας από τους οδηγούς, χωρίς να τους εκθέτει στα κερμπς που κάνουν τόσο επικίνδυνο ένα στενό σιρκουί δρόμου ανάμεσα σε μπαριέρες που παραμονεύουν.

Η έξοδος του Χάμιλτον στο Q1

Από το ζενίθ πέρσι ο Λιούις Χάμιλτον βρέθηκε στο ναδίρ μέσα σε ενάμισι αγωνιστικό Σαββατοκύριακο, καθώς αποκλείστηκε από την πρώτη περίοδο των κατατακτήριων για καθαρά αγωνιστικούς λόγους. Και μάλιστα, με το BBC να αναφέρει ότι είχε παρεμφερές στήσιμο με τον νεαρό Τζορτζ Ράσελ, που έκανε τον 4ο χρόνο στο Q1 με την έτερη Mercedes W13.

Φυσικά, αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι ο Χάμιλτον έχει πολύ διαφορετικό στιλ από τον Ράσελ, και οι ίδιες ρυθμίσεις δεν σημαίνουν και πολλά. Κυρίως, ο Λιούις χρειάζεται ένα καλό και ελεγχόμενο πίσω μέρος, το οποίο να είναι αρκετά υπάκουο στις υπερστροφικές του εισόδους στη στροφή, αλλά απόψε είπε πως "σίγουρα κάτι πάει στραβά, δε ξέρω τι είναι, αλλά δεν αισθανόμουν καθόλου το πίσω μέρος του αυτοκινήτου, ήταν τόσο χαλαρό".

Ο Λιούις Χάμιλτον στις κατατακτήριες δοκιμές στην Τζέντα
Ο Λιούις Χάμιλτον στις κατατακτήριες δοκιμές στην Τζέντα 2022 HASSAN AMMAR / AP IMAGES


Η Mercedes προσπάθησε σε όλες τις ελεύθερες δοκιμές να μειώσει την πίσω πτέρυγα (καθώς όλες οι ομάδες έχουν πια νέες, μικρότερες πίσω πτέρυγες χαμηλότερης άντωσης) και να βρει έναν καλό συμβιβασμό για δύο διαφορετικές ανάγκες: της άντωσης που χρειάζεται για να περιορίσει τις αναπηδήσεις στις γρήγορες στροφές 5-9 (porpoising) και παράλληλα για τον περιορισμό της αντίστασης στον αέρα. Δεν τα κατάφερε, παρά τη χθεσινή αισιοδοξία του επικεφαλής μηχανικού Άντριου Σόβλιν, και ο Χάμιλτον παραδέχθηκε πως «πήραμε λάθος δρόμο με τις ρυθμίσεις».

Η ανώτερη ταχύτητα του Ράσελ με τη μέση γόμα, άλλωστε, αυτό καταμαρτυρά: προβληματική ισορροπία του μονοθεσίου. Όμως, ο Χάμιλτον έχασε 7 δέκατα από τον Ράσελ μόνο στο πρώτο τμήμα της πίστας και αυτό δεν μπορεί παρά να οφείλεται σε ελαστικά που δεν δούλεψαν ποτέ, και σε προβληματικές ρυθμίσεις - τόσο που ο Χάμιλτον και η Mercedes σκέφτονται να σπάσουν το παρκ φερμέ απόψε για να τις αλλάξουν, παρότι έτσι θα εκκινήσουν από τα πιτς αύριο.

Το μειονέκτημα της Ferrari για τον αγώνα

Η Scuderia απέδειξε στο Μπαχρέιν ότι ο ρυθμός της στον αγώνα είναι εξαιρετικός, εξίσου καλός με την ταχύτητα σε έναν γύρο - αλλά στη Τζέντα έχει ένα σημαντικό πρόβλημα. Δεν έχει αρκετά δεδομένα, τουλάχιστον όσα η RBR, για τη μέση γόμα, λόγω των ατυχημάτων που είχαν στο χθεσινό Q2 τόσο ο Λεκλέρ όσο και ο Σάινθ. Οι δύο οδηγοί της χτύπησαν στις μπαριέρες και έχασαν τα τελευταία 15 λεπτά, που συνήθως δοκιμάζονται οι σκληρότερες γόμες σε συστοιχίες γύρων, και στις μοναδικές σε όλες τις ελεύθερες δοκιμές συνθήκες που είναι αντίστοιχες του αγώνα.

Τα ατυχήματα έχουν να κάνουν με την προσέγγιση του Λεκλέρ, που εδώ δοκίμασε και ο Σάινθ: την εξερεύνηση των ορίων του ολοκαίνουριου αυτοκινήτου τους, ξεπερνώντας τα. Σε μια κανονική πίστα όπως του Μπαχρέιν δεν πλήρωσαν αυτή την τακτική, αλλά στη Τζέντα είχε το τίμημά της.

Ο Σαρλ Λεκλέρ στον αγώνα της Σαουδικής Αραβίας στη Formula 1
Ο Σαρλ Λεκλέρ στον αγώνα της Σαουδικής Αραβίας στη Formula 1 AP PHOTO/HASSAN AMMAR

Τα δεδομένα, λοιπόν, της Scuderia είναι ελλιπή, ειδικά από τα σκληρά ελαστικά που φέρεται να δίνουν σταδιακά μεγαλύτερο πλεονέκτημα από τη μέση γόμα στις συστοιχίες γύρων του αγώνα. Κι αυτό λόγω της περιορισμένης φθοράς τους, που ενδεχομένως να επιτρέψει σε όσους το επιλέξουν να κάνουν αύριο μόνο δύο πιτ-στοπς, και όχι τρία που αναμένονται – τουλάχιστον για όποιον επιλέξει να εκκινήσει με τη μαλακή γόμα.

Πόσο θα πληρώσει αυτή την υστέρηση η Ferrari; Είναι κάτι που ίσως εξαρτηθεί και από τις εισόδους στην πίστα του οχήματος ασφαλείας, που είναι συχνή σε ένα σιρκουί δρόμου. Το σίγουρο είναι ότι η RBR είχε ταχύτερο ρυθμό στις ελεύθερες δοκιμές στις συστοιχίες γύρων με τη σκληρή γόμα, και ο Πέρεζ απέδειξε σήμερα να έχει ξεκλείδωσε τα μυστικά των ελαστικών. Και σίγουρα η RBR θα τον στηρίξει πλήρως για τη νίκη, αν ο Φερστάπεν δεν περάσει μέχρι τα πρώτα πιτ-στοπς τις Ferrari.

TAGS FORMULA 1 F1 ΣΕΡΤΖΙΟ ΠΕΡΕΖ RED BULL ΛΙΟΥΙΣ ΧΑΜΙΛΤΟΝ MERCEDES F1 FERRARI ΣΑΡΛ ΛΕΚΛΕΡ ΜΙΚ ΣΟΥΜΑΧΕΡ GP ΣΑΟΥΔΙΚΗΣ ΑΡΑΒΙΑΣ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ