FORMULA 1

POLL: Πρέπει να αλλάξει η σχεδίαση των μονοθεσίων για να αντιμετωπιστεί το porpoising;

Mercedes driver George Russell of Britain steers his car during qualifying session for the Formula One Bahrain Grand Prix it in Sakhir, Bahrain, Saturday, March 19, 2022. (AP Photo/Hassan Ammar)
Το πρόβλημα του porpoising στα φετινά μονοθέσια (Mercedes, George Russell) AP

Από τη μία οι οδηγοί που παραπονούνται για τις αναπηδήσεις, από την άλλη υπεύθυνοι ομάδων και σχολιαστές της Formula 1 που λένε πως δεν γίνεται να αλλάξουν οι κανονισμοί. Εσείς τι πιστεύετε; Ψηφίστε στο poll του SPORT24.

Οι ριζικές αλλαγές που αφορούν τη σχεδίαση των φετινών μονοθεσίων – δια χειρός Νικόλα Τοπάζη – είχαν ως αποτέλεσμα περισσότερες μάχες εντός πίστας και αύξηση φυσικά του θεάματος. Και αυτό επειδή πλέον οι οδηγοί μπορούν να ακολουθούν το μπροστινό τους μονοθέσιο σε κοντινότερη απόσταση χωρίς να χάνουν την αεροδυναμική τους στήριξη, λόγω των στροβιλισμών που εκκρίνει το προπορευόμενο.

Το τίμημα είναι το λεγόμενο porpoising – θα το έχετε ακούσει και ως φαινόμενο του δελφινισμού ή της φώκιας – που προκαλεί έντονες αναπηδήσεις στην υψηλή ταχύτητα, για τις οποίες οι περισσότεροι οδηγοί της Formula 1 παραπονούνται.

Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στο ground effect, την ικανότητα δηλαδή των μονοθεσίων να εκμεταλλεύονται αεροδυναμικά τον αέρα που ρέει από κάτω έτσι ώστε να “κολλάνε” στην άσφαλτο και να έχουν καλύτερο κράτημα.

Από ένα σημείο και μετά όμως, αυτή η πίεση προς τα κάτω χάνεται και επανέρχεται στιγμιαία, με αποτέλεσμα το μονοθέσιο να αναπηδά και να χτυπά κάτω, με συνέπεια να ταλαιπωρείται τόσο αυτό όσο κυρίως ο οδηγός του.

Είδαμε όλοι πως βγήκε ο Λιούις Χάμιλτον από τη Mercedes μετά τον τερματισμό του GP στο Αζερμπαϊτζάν, αλλά και τον Τζορτζ Ράσελ που πιέζει για την αλλαγή των κανονισμών ως εκπρόσωπος των πιλότων F1.

Δεν είναι τυχαίο βέβαια που αναφερόμαστε στη Mercedes, αφού είναι αυτή από τις κορυφαίες ομάδες που ταλαιπωρείται ιδιαίτερα από το porpoising, με τους οδηγούς της να διαμαρτύρονται και να ζητούν αλλαγές στους κανονισμούς.

Ο αντίλογος

Υπάρχει φυσικά και η αντίθετη άποψη. Ο Μάρτιν Μπραντλ για παράδειγμα, πρώην οδηγός αγώνων και νυν σχολιαστής της Formula 1, δήλωσε πως κάτι τέτοιο θα ήταν να να ψηφίζουν οι γαλοπούλες για τα Χριστούγεννα… Εξήγησε μάλιστα πως το φαινόμενο πάντα υπήρχε στα αγωνιστικά που εκμεταλλευόντουσαν το ground effect, όπως στη Formula 1 τη δεκαετία του ‘80 ή τα πρωτότυπα του Le Mans, και οι ομάδες καλούνταν να βρουν τη χρυσή τομή.

Ο Κρίστιαν Χόρνερ, επικεφαλής της Red Bull, είναι επίσης αντίθετος στην αλλαγή των κανονισμών, καθώς θεωρεί ότι έτσι θα ήταν σαν να τιμωρούνται οι ομάδες που έχουν καταφέρει να ελέγξουν πιο αποτελεσματικά το φαινόμενο, όπως η δική του.

Ο Χόρνερ είπε μάλιστα χαρακτηριστικά πως η λύση είναι προφανής: απλώς αυξάνεις την απόσταση του μονοθεσίου από το έδαφος. Αυτό, βέβαια, σημαίνει αυτόματα ένα πιο αργό μονοθέσιο. Είναι λοιπόν στην ευχέρεια της κάθε ομάδας να αποφασίσει τις ρυθμίζεις που θα επιλέξει για να βρει μια ισορροπία ανάμεσα στην ταχύτητα και το porpoising, συνεπώς και την ασφάλεια και ταλαιπωρία των οδηγών της.

Ενδεικτική είναι η δήλωση του Πιέρ Γκασλί της Alpha Tauri, που είπε πως η ομάδα τον ρωτάει μεν αν θέλει να γίνουν συμβιβασμοί με το στήσιμο, αλλά εκείνος επιλέγει τελικά να συμβιβαστεί με την υγεία του για να έχουν την ταχύτητα, γιατί είναι οδηγός και πάντα θέλει το ταχύτερο αυτοκίνητο που μπορεί να έχει.

Ο Χόρνερ φωτογραφίζει φυσικά τη Mercedes, η οποία δεν θα ήθελε για ευνόητους λόγους να αυξήσει το ύψος της W13 και να χάσει και άλλο σε ταχύτητα.

Μάλιστα, ο διευθυντής της RBR θεωρεί πως όσα λένε σχεδόν όλοι οι οδηγοί για τις επιπτώσεις του porpoising των μονοθεσίων είναι εν μέρει κατασκευασμένα, και ότι οι πιλότοι ωθούνται από τις ομάδες τους να κάνουν τόσο έντονα παράπονα για τις αναπηδήσεις με σκοπό να πιέσουν και αυτοί με τη σειρά τους τη FIA να αλλάξει τελικά τους κανονισμούς.

Εσείς τι πιστεύετε; Πρέπει να αλλάξουν οι κανονισμοί για το σχεδιασμό των μονοθεσίων; Πείτε μας στο POLL που ακολουθεί.

TAGS FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ