FORMULA 1

Γιατί το υδρογόνο μπορεί να είναι το μέλλον της Formula 1

McLaren Media Centre
Lando Norris, McLaren MCL60 MCLAREN MEDIA CENTRE

Η Formula 1, η FIA και η Extreme H θέσπισαν επισήμως κοινή ομάδα εργασίας για την έρευνα και εξέλιξη του υδρογόνου ως μελλοντικού, βιώσιμου καυσίμου στο motorsport, ενώ από το 2027 θα συστήσει ειδική κατηγορία αγωνιστικών υδρογόνου και το WEC - Τι λέει για το θέμα ο διευθυντής μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης.

Η ομάδα εργασίας, που έχει επίσημα και εις βάθος τη συμμετοχή της FIA και της Formula 1, ονομάζεται Hydrogen Working Group και θα ξεκινήσει τις δραστηριότητές της το 2025. Δύο χρόνια αργότερα, το 2027, η διοργανώτρια αρχή του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Αντοχής (WEC) και των 24 Ωρών του ΛεΜάν, η γαλλική Automobile Club de l’Ouest, θα εισάγει στο σπορ αυτό την κατηγορία υδρογονοκίνητων πρωτοτύπων.

Η FIA θα εκπροσωπείται στην ομάδα εργασίας από το διευθυντή μονοθεσίων Νικόλα Τομπάζη -πρώην σχεδιαστή των Ferrari και McLaren-, η Formula 1 από τον διευθύνοντα τεχνικό της σύμβουλο Πατ Σίμοντς και η Extreme H από τον τεχνικό της διευθυντή Μαρκ Γκρέιν.

Σκοπός του HWG είναι να διερευνήσει κατά πόσον η τεχνολογία της υδρογονοκίνησης μπορεί να εφαρμοστεί στους αγώνες αυτοκινήτου, για τη μελλοντική βιωσιμότητα του σπορ. Θυμίζουμε ότι την τεχνολογία της χρήσης του υδρογόνου τους αγώνες εξελίσσουν αρκετοί φορείς, ιδιωτικές εταιρείες και αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Toyota που αγωνίζεται πειραματικά στην Ιαπωνία με μια υδρογονοκίνητη Corolla και επίσης παρουσίασε και το πρωτότυπο H2 για το WEC.


Ο ιαπωνικός γίγαντας δεν μελετά το υδρογόνο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά την τεχνολογία καύσης υδρογόνου απευθείας στους θαλάμους των θερμικών κινητήρων. Αν η έρευνά της αποδώσει καρπούς, δεν αποκλείεται αυτό να είναι το «σωσίβιο» για να παραμείνουν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης στη ζωή ακόμα και μετά την απαγόρευσή τους στην Ευρώπη το 2035.

Η Toyota υποστηρίζει ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης υδρογόνου μπορεί να αποδειχθούν μια εξαιρετική, βιώσιμη λύση όχι μόνο για τα αγωνιστικά της πρωτότυπα, αλλά και για τα σπορ αυτοκίνητα παραγωγής της Gazoo Racing.

Κατά συνέπεια, η συμμετοχή της FIA και της Formula 1 στην έρευνα για το υδρογόνο μπορεί να συμβάλλει καίρια στην επέκταση της τεχνολογίας αυτής και στην αυτοκίνηση. Αν υποθέσουμε, φυσικά, ότι θα επιλυθεί το μεγαλύτερο των προβλημάτων: η εγκατάσταση αρκετών σημείων ανεφοδιασμού.

Red Bull Content Pool
Ο Νικόλας Τομπάζης (αριστερά) με τον διευθυντή της Red Bull Racing Κρίστιαν Χόρνερ στο GP Βελγίου 2023 RED BULL CONTENT POOL


Το HWG, πάντως, μελετά και τις δύο διαφορετικές τεχνολογίες υδρογόνου, για την πιθανή εφαρμογή τους στο motorsport στο μέλλον. “Το Τεχνικό Τμήμα της FIA έχει την εμπειρία και την τεχνογνωσία στον τομέα της τεχνολογίας υδρογόνου, και θα τη διαθέσει στην ομάδα εργασίας μαζί με την εξειδίκευσή της στο αγωνιστικά θέματα, στην ασφάλεια και στη νομοθέτηση”, είπε Νικόλας Τομπάζης.

«Όπως συμβαίνει ήδη σε όλες τις αγωνιστικές δραστηριότητες της FIA, θα αντλήσουμε όσα μάθουμε από αυτή τη συνεργασία προς όφελος του σπορ και της κινητικότητας” συμπλήρωσε ο Έλληνας αεροδυναμιστής.

Ο Πατ Σίμοντς, από την πλευρά του, τόνισε: “Το σπορ μας έχει παράδοση να φέρνει νέες τεχνολογίες στο προσκήνιο σε εκπληκτικά σύντομο χρόνο. Το πετυχαίνουμε όντας ανοιχτόμυαλοι σε όλες τις λύσεις, και με αλληλένδετες μηχανολογικές συνέργειες.

Με το μετριασμό της κλιματικής αλλαγής στο μυαλό όλων, είμαστε αφοσιωμένοι στην προώθηση της βιωσιμότητας και έτσι στην έρευνα για όλους τους τομείς αποδέσμευσης από τον άνθρακα στον τομέα της κινητικότητας. Πρέπει να συμπεριλάβουμε τα βιώσιμα υγρά υδρογονανθράκων, τον εξηλεκτρισμό και το υδρογόνο”, πρόσθεσε ο πρώην τεχνικός εγκέφαλος της Renault F1 και της Williams Racing.

Extreme E Media Center
Extreme H EXTREME E MEDIA CENTER


Ο Σίμοντς εξήγησε, σε παλαιότερη συνέντευξή του, ότι οι κυψέλες υδρογόνου παράγουν αρκετή θερμότητα για να μπορούν να χρησιμοποιηθούν στους αγώνες, αλλά πρέπει να διατηρούνται σε χαμηλή θερμοκρασία λειτουργίας. Συνεπώς, τα αυτοκίνητα πρέπει να διαθέτουν πολύ μεγαλύτερα συστήματα ψύξης.

Σε ερώτηση αν το υδρογόνο είναι ικανοποιητικά ισχυρό για αγωνιστικούς κινητήρες απάντησε “αναμφίβολα ναι, όμως είναι καλύτερη λύση σε σχέση με ένα πλούσιο μίγμα βιώσιμων βιοκαυσίμων και ηλεκτροκαυσίμων (e-fuels); Είναι πιο δύσκολο να απαντηθεί αυτή η ερώτηση, καθώς πολλά θα εξαρτηθούν από τις υποδομές που θα εξελιχθούν για τη μεταφορά των καυσίμων τις προσεχείς δύο δεκαετίες”.

Όσο για την Extreme H, πρόκειται για το θεσμό που σήμερα είναι γνωστός ως Extreme E. Θα μετονομαστεί το 2025, όταν τη θέση των σημερινών ηλεκτρικών του αγωνιστικών πρωτοτύπων (του τύπου των αγώνων Cross-Country) θα πάρουν τα νέα και υδρογονοκίνητα. Η πρώτη δοκιμή του υδρογονοκίνητου πρωτοτύπου αυτού θα διεξαχθεί τις προσεχείς μέρες, ενόψει του πιο εκτεταμένου προγράμματος δοκιμών εξέλιξης το 2024.

Τέλος, για το θέμα της ενεργειακής εξέλιξης της Formula 1 ρωτήθηκε πρόσφατα και ο πρωταθλητής του σπορ, Μαξ Φερστάπεν, από την ελβετική εφημερίδα Blick. “Η βενζίνη πιθανότατα θα είναι παρελθόν. Όμως το σπορ μας γίνεται όλο και πιο πράσινο και βιώσιμο. Αυτό που είναι σίγουρο είναι πως ο Μαξ Φερστάπεν δεν θα είναι πια εκεί”, είπε γελώντας ο Ολλανδός.

Θυμίζουμε ότι η F1 το 2014 πέρασε στην υβριδική εποχή των κινητήρων της, και το 2026 επεκταθεί ο εξηλεκτρισμός των μονοθεσίων καθώς πλέον το 50% της συνολικής ισχύος τους θα παράγεται με τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας από μεγαλύτερες μπαταρίες.

TAGS FORMULA 1 F1 WEC
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ