ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Στο δρόμο με το A1 Sportback 40 TFSI των 200 ίππων

Στο δρόμο με το A1 Sportback 40 TFSI των 200 ίππων

Τα "γονίδια" των παλιών καλών παραδοσιακών μικρών GTi, αυτοκινήτων που μεσουρανούσαν στο γύρισμα του αιώνα, βρίσκονται τώρα σε αυτοκίνητα όπως το Audi A1 40 TFSI ή το Ford Fiesta ST. Είναι πλέον μεταλλαγμένα, ακριβά ως είδος πολυτελείας, διακριτικά στην εμφάνισή τους, αλλά παρόλα αυτά παρόντα και μεγαλοπρεπή.

Με την ύπαρξή τους και μόνο, τα σύγχρονα μικρά GTi είναι κινούμενα παραδείγματα ότι εκείνη η νεανική χαρά της οδήγησης, αυτής της πτυχής της αυτοκίνησης που -στην εποχή της συνδεσιμότητας του smartphone και των μεγάλων οθονών αφής στο ταμπλό- μοιάζει βυθισμένη στην πλημμυρίδα των Crossovers και SUV, δεν είναι ακόμα ξεχασμένη.

Σήμερα, τα μικρά GTi διατηρούν την παροιμιώδη πρόσφυση (παρά το μικρό μεταξόνιο) των προγόνων τους, την ευκολία στην οδήγηση και τη δυνατότητα να συγχωρούν σε μεγάλο βαθμό ένα λάθος. Όμως πλέον δεν είναι ωμά, δεν περιορίζουν τον εξοπλισμό στα βασικά -μιας κι έχει παρέλθει ο καιρός που η ωμότητα ενός Peugeot 106 Rallye ήταν απλά αδιάφορη, μπροστά στο κράτημά του- και επιπλέον είναι ασφαλέστερα από ποτέ, με καλορυθμισμένα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, που επιτρέπουν το «παιχνίδι» όσο πρέπει.

Κι όσο για την εμφάνιση, επιδεικνύουν έναν δυναμισμό πανίσχυρο καταφέρνοντας παράλληλα να μην έχουν τίποτα κραυγαλέο. Το Α1 40 TFSI, επί προκειμένω, στην έκδοση S line που αποκλειστικά διατίθεται, παίρνει το έτσι κι αλλιώς μυώδες design της δεύτερης γενιάς του και δεν προσθέτει τίποτα περισσότερο από τέσσερις υπέροχες ζάντες στο χρώμα του χαλκού, μια μονοκόμματη πολύγωνη κυψελοειδή μάσκα με μεγάλους αεραγωγούς στο πλάι της, διακριτική πίσω αεροτομή και διαχύτη, καθώς και τη διχρωμία γκρι αμαξώματος και μαύρης οροφής.

Στο δρόμο με το A1 Sportback 40 TFSI των 200 ίππων

Περισσότερη σημασία δείχνει να δίνει όχι στην εικόνα, αλλά στην αίσθηση του οδηγού: με το μπάσο ήχο της εξάτμισης, με την χαμηλή θέση οδήγησης και τα grips του δερμάτινου τιμονιού, τα γραφικά στις μεγάλες οθόνες του virtual cockpit, με το στήσιμό του στο δρόμο, με την ισχύ των 200 ίππων, την ροπή των 320 Nm, και μαζί με την άψογη και ταχύτατη συνεργασία του κινητήρα με το 6 σχέσεων κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S tronic - ταχύτερου και άρτια ρυθμισμένου στο χρονισμό ανεβάσματος ή κατεβάσματος.

Η δίλιτρη TFSI μονάδα κάτω από το καπό, με υψηλή σχέση συμπίεσης, μεταβαλλόμενο βύθισμα στις βαλβίδες εισαγωγής (AVS) και διπλό ψεκασμό, λειτουργεί εξαιρετικά γραμμικά από τις 1.500 στροφές ως τα «κόκκινα». Σε κάθε σημείο όλου αυτού του φάσματος η ροπή είναι σταθερά πλουσιοπάροχη, και η ταχύτητα κατεβάσματος στο βύθισμα του γκαζιού δίνει άπλετη δύναμη με κάθε φορτίο.

Οδηγώντας το σε ήπιο τέμπο μέχρι τη Βοιωτία κατάφερα να κρατήσω την κατανάλωση ενίοτε και κάτω από τα 8 lt/100km, όμως αν περάσεις σ’ ένα φιδίσιο ορεινό δρόμο και θελήσεις να διασκεδάσεις λίγο, η κατανάλωση προσεγγίζει διψήφιο νούμερο. Θα ήταν ωραίο, είτε για να ελέγχεις την κατανάλωση είτε για να οδηγείς σβέλτα, να υπήρχαν paddles χειροκίνητης αλλαγής σχέσεων πίσω από το τιμόνι, αλλά αυτό γίνεται -αν το επιλέξεις- μέσω του επιλογέα.

Σ’ αυτού του είδους το δρόμο, η κορυφαία έκδοση του Α1, εμπροσθοκίνητη φυσικά, είναι στο στοιχείο της. Πάνω στο κλασικά στιβαρό πάτωμα MQB Α0 του ομίλου, η αναμενόμενα σφικτή ρύθμιση της ανάρτησης (και παρότι αποτελείται από ημιάκαμπτο άξονα πίσω) κρατάει υποδειγματικά τις κλίσεις του αμαξώματος, εξασφαλίζει εξαίρετη κατευθυντικότητα με την απόκριση των εμπρός τροχών και ανεβάζει αρκετά ψηλά το επίπεδο της πρόσφυσης - ειδικά με τα προαιρετικά ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, όπως στο αυτοκίνητο που οδήγησα, και ειδικά στη ρύθμιση Dynamic του Drive Select.

Με τον περιστροφικό διακόπτη του Drive Select, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τέσσερις διαφορετικές ρυθμίσεις του αυτοκινήτου: Efficiency, Individual, Dynamic και Auto. Κάθε επιλογή κάνει και την αντίστοιχη ρύθμιση στα αμορτισέρ, στο «βάρος» του τιμονιού, στην ταχύτητα αλλαγής σχέσεων του κιβωτίου και στην απόκριση του γκαζιού. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα φρένα παραμένουν πανίσχυρα, χάρη στους ακούραστους αεριζόμενους δίσκους 312 χιλιοστών εμπρός.

Στο δρόμο με το A1 Sportback 40 TFSI των 200 ίππων

Όταν, πάλι, ο ρυθμός είναι ήπιος είτε κινείστε στην πόλη, αυτό το πανίσχυρο Α1 δείχνει την άλλη πτυχή των μικρών GTi της νέας εποχής: τα αμορτισέρ ρυθμίζονται για να απορροφούν εξαιρετικά τις ανωμαλίες του δρόμου, ή να προσφέρουν ποιότητα κύλισης σαν μαγικού χαλιού στον αυτοκινητόδρομο, η οποία εξασφαλίζει εκατοντάδες χιλιόμετρα χωρίς την παραμικρή κούραση. Σε αυτό βοηθά και η μακριά 6η σχέση και η αποτελεσματικότατη ηχομόνωση.

Στην ίδια ακριβώς πτυχή της προσωπικότητας του Α1, το -αποκλειστικά 5θυρο- αμάξωμά του προσφέρει μέσα στα 4,03 μέτρα του αρκετά καλό χώρο για 4 επιβάτες και 335 λίτρα για τις αποσκευές, σπουδαία εργονομία και λειτουργικότητα, premium ποιότητα των υλικών καθώς και όλες φυσικά τις τεχνολογίες συνδεσιμότητας και πολυμέσων στις τεράστιες οθόνες του συστήματος ΜΜΙ.

Με όλα τα παραπάνω, συν τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού -όπως τα συστήματα προειδοποίησης αλλαγής και διατήρησης λωρίδας και προσαρμογής της ταχύτητας pre sense adaptive speed assist- συν τον πλούσιο εξοπλισμό και τις σπορ πτυχές του πακέτου S line, το κόστος αυτού του premium μικρού GTi 200 ίππων φτάνει στις 33.230 Ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ