H McLaren εξήγησε τις αιτίες του διπλού αποκλεισμού στο Λας Βέγκας -Στέλλα: “Δεν θα είναι πρόβλημα στο Κατάρ”

Ο διευθυντής της McLaren F1, Αντρέα Στέλλα, εξήγησε τι προκάλεσε την υπέρμετρη φθορά του ξύλινου τμήματος του δαπέδου των MCL39 των Λάντο Νόρις και Όσκαρ Πιάστρι που τους κόστισε τη 2η και 4η θέση στις οπίες τερμάτισαν στον αγώνα της προηγούμενης Κυριακής.
Ο Βρετανός και ο Αυστραλός διαγράφηκαν από την τελική κατάταξη έπειτα από τον τεχνικό έλεγχο του GP του Λας Βέγκας, γεγονός που επέτρεψε στον Μαξ Φερστάπεν να μειώσει σημαντικά τη διαφορά στη μάχη του τίτλου – ισοφαρίζοντας τους βαθμούς του Πιάστρι και πλησιάζοντας στους 24 τον Νόρις, δύο αγώνες πριν το φινάλε της φετινής σεζόν της Formula 1.
Κατά τη διάρκεια του αγώνα, οι δύο οδηγοί της McLaren έλαβαν την εντολή για να προσαρμόσουν το στυλ οδήγησής τους, χωρίς να είναι ξεκάθαρο αν η εντολή αυτή δόθηκε για να περισώσουν καύσιμα ώστε να φτάσουν μέχρι την καρό σημαία ή για να αποφευχθεί η υπερβολική φθορά του ξύλινου τμήματος του δαπέδου.
Θυμίζουμε ότι βάσει κανονισμών το διαμήκες ξύλινο τμήμα του δαπέδου στα μονοθέσια βρίσκεται εκεί, εδώ και τρεις δεκαετίες, ώστε να μπορεί μέσω της φθοράς του να δπιαστώνει η FIA αν τα μονοθέσια ακουμπούν επικίνδυνα με το υπογάστριό τους στην άσφαλτο. Το πάχος του είναι 10 χιλιοστά, και οι κανονισμοί επιτρέπουν φθορά έως και 1 χιλιοστού.
Μιλώντας για τον διπλό αποκλεισμό του Λας Βέγκας, στα “προεόρτια” του GP του Κατάρ αυτό το τριήμερο (28-30/11) ο διευθυντής της McLaren F1 Αντρέα Στέλλα αποκάλυψε πως από πολύ νωρίς στον αγώνα της Νεβάδας η ομάδα κατάλαβε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά.
“Από τους πρώτους κιόλας γύρους, ήταν ξεκάθαρο από τα δεδομένα ότι οι απρόσμενες αναπηδήσεις το μονοθεσίου [porpoising] θα αποτελούσαν πρόβλημα”, εξήγησε ο Ιταλός.
“Μπορέσαμε να παρακολουθήσουμε καλύτερα την κατάσταση στο μονοθέσιο του Λάντο μέσω τηλεμετρίας, αλλά η δουλειά μας δυσκόλεψε στο μονοθέσιο του Όσκαρ, επειδή χάσαμε έναν από τους αισθητήρες που χρησιμοποιούμε για να μετρήσουμε το επίπεδο της επαφής με το έδαφος.
Πολύ γρήγορα διαπιστώσαμε ότι αυτές οι αναπηδήσεις προκαλούσαν πολύ υψηλή φθορά στο ξύλινο τμήμα του δαπέδου και γι’ αυτό και οι δύο οδηγοί άρχισαν να κάνουν διορθωτικές κινήσεις σε διάφορα σημεία της πίστας.
Δυστυχώς, η συμπεριφορά του μονοθεσίου σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά της πίστας έκανε τις περισσότερες από αυτές τις κινήσεις αναποτελεσματικές”, πρόσθεσε ο Στέλλα.
Μια σημαντική πτυχή των εξηγήσεων του Στέλλα είναι ότι η ομάδα δεν ρίσκαρε στον τομέα των ρυθμίσεων, επιλέγοντας να στήσει τις δύο MCL39 με συγκεκριμένο και ασφαλές επίπεδο ύψους του δαπέδου από το έδαφος.
“Η ρίζα του προβλήματος ήταν το απρόβλεπτο και εκτεταμένο porpoising, που προκάλεσε έντονες κατακόρυφες ταλαντώσεις. Το επίπεδο του porpoising ενισχύθηκε από τις συνθήκες λειτουργίας του μονοθεσίου στον αγώνα και δεν είχε φανεί ούτε στις δοκιμές, ούτε στις προσομοιώσεις που είχαμε κάνει για το ‘παράθυρο’ ρυθμίσεων του μονοθεσίου.
Με βάση τα δεδομένα της Παρασκευής, δεν πιστεύουμε ότι πήραμε υπερβολικό ρίσκο με τη ρύθμιση του ύψους από το έδαφος. Προσθέσαμε μάλιστα και ένα περιθώριο ασφαλείας για τις κατατακτήριες και τον αγώνα, όμως αυτό το περιθώριο εξανεμίστηκε από την απρόσμενη ένταση των κάθετων ταλαντώσεων”, συνέχισε ο Ιταλός.
Ο διευθυντής της McLaren F1 πρόσθεσε πως ακόμη και η μείωση της ταχύτητας, που θεωρητικά αυξάνει το ύψος από το έδαφος, βοηθούσε μόνο σε μερικά σημεία της πίστας, ενώ σε άλλα λειτουργούσε αντίθετα.
Παράλληλα, μιλώντας για την ποινή, ο Στέλλα τόνισε ότι η McLaren την αποδέχθηκε, αν και η παράβαση ήταν οριακή. Γνώρισε παράλληλα ότι οι κανονισμοί δεν αφήνουν καμία ευελιξία στους αγωνοδίκες και πως ίσως στο μέλλον η FIA θα πρέπει να εξετάσει ένα πιο αναλογικό πλαίσιο ποινών για τεχνικές παραβάσεις που δεν δίνουν ουσιαστικό πλεονέκτημα.
“Επιβεβαιώσαμε μαζί με τον τεχνικό εκπρόσωπο ότι η μέτρηση ήταν σωστή”, είπε. “Ακόμα κι αν η υπερβολική φθορά ήταν μικρή και μόνο σε ένα σημείο -0,12 χιλιοστά για τον Λάντο και 0,26 χιλιοστά για τον Όσκαρ- ο κανονισμός είναι ξεκάθαρος: το πάχος του πίσω μέρους του ξύλινου τμήματος του δαπέδου πρέπει να είναι τουλάχιστον 9 χιλιοστά σε όλο το μήκος του, στο τέλος του αγώνα.
Σε αντίθεση με τους αθλητικούς ή τους οικονομικούς κανονισμούς, δεν υπάρχει αναλογικότητα στις ποινές. Η FIA έχει αναγνωρίσει ότι αυτό πρέπει να αλλάξει για να μην οδηγούμαστε σε δυσανάλογες συνέπειες για μικρές, ακούσιες παραβάσεις που δεν προσφέρουν ουσιαστική απόδοση.
Και πρέπει επίσης να θυμίσουμε ότι και η FIA επεσήμανε πως η παράβαση δεν ήταν σκόπιμη, δεν υπήρξε καμία πρόθεση παραβίασης και υπήρχαν ξεκάθαρες ελαφρυντικές συνθήκες, τις οποίες εξηγήσαμε στους αγωνοδίκες”.
Κλείνοντας, ο Στέλλα εξέφρασε την εμπιστοσύνη του ότι το ζήτημα δεν θα επαναληφθεί στους δύο τελευταίους αγώνες της σεζόν. “Οι συνθήκες που αντιμετωπίσαμε στο Λας Βέγκας ήταν πολύ συγκεκριμένες για το ‘παράθυρο’ λειτουργίας του μονοθεσίου και για τα χαρακτηριστικά της πίστας.
Έχουμε μια σταθερή και δοκιμασμένη διαδικασία στη ρύθμιση του αυτοκινήτου και είμαστε βέβαιοι ότι θα μας καθοδηγήσει σε σωστές επιλογές από το Κατάρ και μετά. Παρ’ όλα αυτά, κάθε εμπειρία είναι μάθημα και αυτό που συνέβη στο Λας Βέγκας μας έδωσε χρήσιμες πληροφορίες για τη συμπεριφορά του μονοθεσίου υπό ακραίες συνθήκες αναπηδήσεων”, κατέληξε ο Αντρέα Στέλλα.