FORMULA 1

Formula 1, Άμπου Ντάμπι: Η στρατηγική και τα σενάρια που θα κρίνουν τον τίτλο

Ο Μαξ Φερστάπεν και ο Λιούις Χάμιλτον εκκινούν από την ίδια βαθμολογική αφετηρία την τελική μάχη για τον τίτλο, αλλά όχι με την ίδια στρατηγική
Ο Μαξ Φερστάπεν και ο Λιούις Χάμιλτον εκκινούν από την ίδια βαθμολογική αφετηρία την τελική μάχη για τον τίτλο, αλλά όχι με την ίδια στρατηγική AP PHOTO/FRANCOIS MORI

Η τελευταία ανάλυση πριν από την εκκίνηση του grand prix στο Άμπου Ντάμπι αφορά τη διαφορετική στρατηγική των Μαξ Φερστάπεν - Λιούις Χάμιλτον στα ελαστικά και τις εκδοχές που στέφουν πρωταθλητή τον έναν ή τον άλλον.

Οι δύο διεκδικητές του φετινού τίτλου της F1 ξεκινούν τον τελικό του Άμπου Ντάμπι (12/12, 14:50, ΕΡΤ2 και 15:00, COSMOTE SPORT 5 HD) με μια κρίσιμη διαφοροποίηση: τα διαφορετικά ελαστικά, που φέρνουν τη στρατηγική σε πρώτο πλάνο για την κατάκτηση της νίκης στη Yas Marina.

Ο Μαξ Φερστάπεν αναγκάστηκε να επιλέξει για την εκκίνηση τη μαλακή γόμα, διότι το μπλοκάρισμα των τροχών του στο Q2 "τετραγώνισε" ένα από τα εμπρός ελαστικά της μέσης γόμας - κι έτσι θα είχε σημαντικό πρόβλημα κραδασμών και πρόσφυσης αν τα επέλεγε για τον αγώνα. Έτσι, δεδομένου ότι οι οδηγοί εκκινούν το GP με τα ελαστικά με τα οποία πέτυχαν το ταχύτερο γύρο στο Q2 των δοκιμών κατάταξης, ο Φερστάπεν και η Red Bull αναγκάστηκαν να βγουν στο Q2 με τη μαλακή γόμα, για να σημειώσουν τον ταχύτερο γύρο -και συνεπώς να εκκινήσουν τον αγώνα- με αυτά τα ελαστικά.

Αντίθετα, ο Λιούις Χάμιλτον εκτέλεσε χωρίς λάθος τη στρατηγική του στο Q2 να σημειώσει τον ταχύτερό του γύρο με τη μέση γόμα, και συνεπώς με αυτή θα εκκινήσει τον σημερινό αγώνα. Τι σημαίνει, όμως, αυτή η σημαντική διαφοροποίηση μεταξύ των δύο μονομάχων του τίτλου;

Η ταχύτερη στρατηγική, σύμφωνα με την Pirelli, είναι η εκκίνηση με τη μέση γόμα και η τοποθέτηση της σκληρής, σε ένα μόνο πιτ-στοπ - που εκτός απροόπτου θα ακολουθήσει ο Χάμιλτον. Ωστόσο, η διαφορά με τη στρατηγική μαλακής / σκληρής του Φερστάπεν είναι ελάχιστη.

Για τον Φερστάπεν είναι εξαιρετικά κρίσιμο να κρατήσει την πρωτοπορία του αγώνα στην εκκίνηση και στις πρώτες στροφές, ώστε να βρίσκεται σε καθαρό αέρα, να μην έχει άλλο μονοθέσιο μπροστά του. Διότι πίσω από ένα άλλο μονοθέσιο, η ποιότητα του αέρα είναι πιο φτωχή, οι ανάγκες πρόσφυσης καλύπτονται λιγότερο από την αεροδυναμική και περισσότερο από τα ελαστικά, και έτσι καταπονούνται περισσότερο και φθείρονται ταχύτερα.

Η μαλακή γόμα προσφέρει στον Φερστάπεν ένα σημαντικό πλεονέκτημα για να τα καταφέρει, διότι του δίνει λίγη παραπάνω πρόσφυση από τη μέση του Χάμιλτον στην εκκίνηση, στις πρώτες στροφές και στους πρώτους γύρους. Είναι ένα αβαντάζ για τον Μαξ, που ο Ολλανδός έχει απόλυτη ανάγκη να αξιοποιήσει στο έπακρο.

Από την άλλη, ο Χάμιλτον έχει το στρατηγικό πλεονέκτημα που του προσφέρει η μέση γόμα να έχει περισσότερες επιλογές σε σχέση με το χρονισμό του πρώτου του πιτ-στοπ. Οπότε υπάρχουν για τη Mercedes οι εξής επιλογές, αναλόγως της έκβασης των πρώτων γύρων:

  • Αν ο Χάμιλτον τεθεί επικεφαλής στην αρχή ή βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τον Φερστάπεν, να κάνει ένα επιθετικό undercut: δηλαδή να πάρει την πρωτοβουλία να μπει νωρίτερα από τον Ολλανδό για το πιτ-στοπ, ώστε με τον αμέσως επόμενο ταχύ γύρο με φρέσκα ελαστικά και τεθεί επικεφαλής μόλις ο Μαξ βγει από το δικό του πιτ-στοπ.
  • Να καθυστερήσει αρκετά το πιτ-στοπ της. Η μέση γόμα δίνει στον Χάμιλτον την πολυτέλεια να το κάνει, αλλά ποιο θα είναι το όφελος από αυτό; Ο Φερστάπεν θα αναγκαστεί να μπει αρκετά νωρίτερα για αλλαγή ελαστικών, λόγω της ταχύτερης φθοράς της μαλακής γόμας με την οποία εκκινεί. Όσο ο Χάμιλτον καθυστερεί το πιτ-στοπ του, τόσο πιο φρέσκα ελαστικά (σκληρή γόμα) θα έχει σε σχέση με τον Ολλανδό. Αυτό ίσως του επιτρέψει να επιτεθεί για να περάσει προς το τέλος του αγώνα, όταν η γόμα του Μαξ θα έχει πια φθαρεί αρκετά - και του Λιούις όχι τόσο πολύ.

Όλα αυτά εξαρτώνται από τους υπολογισμούς των ομάδων όχι μόνο κατά τη διάρκεια του αγώνα, αλλά και από τις δοκιμές, σε σχέση με το γυρολόγιο κάθε γόμας στις συστοιχίες γύρων (που δοκιμάζουν στα ελεύθερα της Παρασκευής).

Αν υπάρξει περίοδος ενός ή περισσότερων οχημάτων ασφαλείας, τότε θα πράγματα θα περιπλακούν αρκετά. Δυνητικά, αυτή θα είναι μια κατάσταση στην οποία ο Φερστάπεν θα μειονεκτεί, διότι δεν έχει κανένα φρέσκο σετ μέσης γόμας.

Σημαντικό σε όλα αυτά είναι το γεγονός ότι ο ανασχεδιασμός της πίστας της Yas Marina καταπονεί περισσότερο τα ελαστικά σε σχέση με πριν, με περισσότερες κάθετες πιέσεις. Κάτι που κάνει την ανάγκη του Φερστάπεν να κρατήσει την πρωτοπορία στην εκκίνηση, ακόμα κρισιμότερη.

Τα σενάρια ανάδειξης του πρωταθλητή

Λίγες ώρες πριν από την ανάδειξη του φετινού παγκόσμιου πρωταθλητή της F1, δεδομένου ότι οι Φερσταπεν και Χάμιλτον ξεκινούν ισόπαλοι με 369,5 βαθμούς, θυμίζουμε τα σενάρια που θα δώσουν τον τίτλο στον Ολλανδό ή στον Βρετανό:

- Φερστάπεν: Αν τερματίσει μπροστά από τον Χάμιλτον.

- Φερστάπεν: Αν τερματίσει 10ος, πίσω από τον Χάμιλτον (στην 9η θέση), αλλά να πάρει ο Ολλανδός και τον έξτρα βαθμό του ταχύτερου γύρου. Τότε ισοβαθμούν, οπότε με μια παραπάνω νίκη ο Μαξ κερδίζει τον τίτλο.

- Φερστάπεν: Αν τερματίσουν και οι δύο εκτός δεκάδας, ή εγκαταλείψουν και οι δύο. Τότε, πάλι με ισοβαθμία αλλά με 9 αντί για 8 νίκες του αντιπάλου του, ο Φερστάπεν στέφεται Πρωταθλητής.

- Χάμιλτον: Αν τερματίσει μπροστά από τον Φερστάπεν, στην 8η ή ψηλότερη θέση.

- Χάμιλτον: Αν τερματίσει ένατος με τον Μαξ πίσω του, θα πρέπει ο Ολλανδός να μην πάρει τον έξτρα βαθμό του ταχύτερου γύρου.

- Χάμιλτον: Αν βρεθεί στη 10η θέση θα πρέπει ο Φερστάπεν να μείνει εκτός της βαθμολογούμενης δεκάδας, και να μην σημειώσει τον ταχύτερο γύρο.

Στο Special LIVE Show του SPORT24, οι Χάρης Σταύρου, Γιάννης Λημναίος και Μιχάλης Γεωργιάδης σχολιάζουν την απόλυτη μάχη για την κατάκτηση του τίτλου στη Formula 1 μεταξύ του Λιούις Χάμιλτον και του Μαξ Φερστάπεν στο Grand Prix του Άμπου Ντάμπι. Έναρξη στις 14:45.

TAGS FORMULA 1 F1 GP ΑΜΠΟΥ ΝΤΑΜΠΙ ΜΑΞ ΦΕΡΣΤΑΠΕΝ ΛΙΟΥΙΣ ΧΑΜΙΛΤΟΝ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ