Τεχνικοί κανονισμοί 2026: Η τελευταία ευκαιρία του Λιούις Χάμιλτον

Πώς τα ριζικά αλλαγμένα μονοθέσια της Formula 1 του 2026, ειδικά στην αεροδυναμική τους, μπορούν να βοηθήσουν τον Λιούις Χάμιλτον να ξαναβρεί τον παλιό, καλό του εαυτό – στην τελευταία του (μεγάλη) ευκαιρία να γίνει ο μοναδικός οδηγός της Ιστορίας με 8 παγκόσμιους τίτλους.
Η Formula 1 πέρασε το 2022 -με τους τεχνικούς κανονισμούς που ίσχυσαν τη χρονιά εκείνη- στη δεύτερή της εποχή του ground effect: της έμφασης, δηλαδή, της αεροδυναμικής του μονοθεσίου στην άντωση που παράγεται από το δάπεδο – και όχι από τις πτέρυγες και το αμάξωμα.
Σε ένα σπορ τέτοιας εμβάθυνσης, εξειδίκευσης και τεχνικής λεπτομέρειας όσο η Formula 1, αποδείχθηκε δύσκολο ακόμα και για έναν επτάκις παγκόσμιο πρωταθλητή, για έναν οδηγό των ικανοτήτων του Λιούις Χάμιλτον, να καταφέρει να λύσει το “γόρδιο δεσμό” της ασυμβατότητας του οδηγικού του στιλ και τις νέες απαιτήσεις που προέβαλλε το ground effect.
Το τελευταίο απαιτούσε από τα μονοθέσια να ρυθμίζονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο έδαφος, με τη σκληρότερη δυνατή ανάρτηση για να μην χαλάει η ροή του αέρα που περνά κάτω από το δάπεδο, και απαιτούσε επίσης να οδηγούνται με συγκεκριμένο τρόπο για τον τελευταίο αυτό σκοπό.
Εμμέσως πλην σαφώς, την προηγούμενη τριετία η Mercedes F1 και ο Χάμιλτον ποτέ δεν έκρυψαν ότι οι κανονισμοί του ground effect ποτέ δεν ταίριαζαν με τον τρόπο που ο Βρετανός γνώριζε πώς να οδηγεί γρήγορα ένα μονοθέσιο.
Σε συνδυασμό με την αδυναμία και της ίδιας της Mercedes να σπάσει τον κώδικα των σύγχρονων μονοθεσίων του ground effect, παράγοντας τρία προβληματικά και δυσνόητα μονοθέσια, σε τρία χρόνια (2022-’24) ο Λιούις κέρδισε μόνο δύο νίκες και μία πολ ποζίσιον.
Ακολούθησε η μετάβασή του στη Ferrari, όπου η μεγάλη τεχνική αστοχία που είχε εκ γενετής η SF-25 στην πίσω της ανάρτηση επιδείνωσε ακόμα περισσότερο τα πράγματα για τον Χάμιλτον: στα σχεδόν 2/3 της φετινής σεζόν ο 40χρονος έχει να επιδείξει μόνο τη νίκη σε ένα Sprint, της Κίνας, αλλά καμία θέση στο βάθρο και καμία θέση στην πρώτη σειρά της εκκίνησης.
Τη δυσαρμονία του οδηγικού στιλ του Χάμιλτον με το ground effect επιβεβαίωσε πρόσφατα και ο Τότο Βολφ, λέγοντας στο περιθώριο του τελευταίου GP, στην Ουγγαρία: “Όπως και η Mercedes δεν απέδωσε με αυτούς τους νέους κανονισμούς από το 2022 και μετά, έτσι κι εκείνος δεν ένιωσε ποτέ πραγματικά άνετα με τα μονοθέσια του ground effect – κατά κάποιο τρόπο τον ‘γονάτισαν’. Ίσως έχει να κάνει με το οδηγικό του στυλ”.
Το καλό νέο για το Λιούις Χάμιλτον είναι ότι οι μεγάλες αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς των μονοθεσίων της F1 για το 2026 αφαιρούν το ground effect: τα κανάλια του δαπέδου εξαφανίζονται, και το βάρος για την παραγωγή της άντωσης επιστρέφει σε πιο συμβατικά σημεία του μονοθεσίου – όπως στις πτέρυγες.
Κι έτσι, δεν προκαλεί απορία ο ενθουσιασμός με τον οποίο ο Βρετανός υποδέχεται τις μεγάλες αυτές αλλαγές του 2026. Ο Λιούις παραδέχθηκε ότι ο νέος αυτός κύκλος κανονισμών αποτελεί μοναδική ευκαιρία για να επιστρέψει ξανά στις νίκες, και πιθανώς την τελευταία ρεαλιστική του δυνατότητα να ξεπεράσει το ρεκόρ 7 τίτλων του Μίκαελ Σουμάχερ.
Πέραν της αποχώρησης από το ground effect, η αυξημένη έμφαση στην ηλεκτρική ισχύ, η αύξηση των ενεργών (κινούμενων) πτερυγών και η ακόμη μεγαλύτερη σημασία της διαχείρισης της ενέργειας, που θα παράγεται σχεδόν ισόποδα από τον θερμικό και τον ηλεκτρικό κινητήρα, θα βραβεύσει τους οδηγούς που θα επιδείξουν καλύτερα τη μέγιστη προσαρμοστικότητα. Και ο Λιούις είναι ο δεύτερος εμπειρότερος εν ενεργεία οδηγός της F1, μετά τον Φερνάντο Αλόνσο.
“Αυτό που αγαπώ πραγματικά στη Formula 1 είναι οι συνεχείς αλλαγές, οι τεχνολογικές καινοτομίες και η διαρκής εξέλιξη”, τόνισε σχετικά ο Χάμιλτον.
“Κάθε φορά που γίνονται τόσο μεγάλες αλλαγές, η καμπύλη εκμάθησης είναι πολύ απότομη για όλους. Αυτή η δυναμική μας ωθεί να δίνουμε τον απόλυτο εαυτό μας και να καινοτομούμε συνεχώς.
Ακόμα και από πλευράς οδηγού, με τα χρόνια όλα έχουν γίνει πιο περίπλοκα. Με τα νέα μονοθέσια, θα μπορούμε να συμβάλουμε ακόμη περισσότερο στην εξέλιξη, ειδικά σε ό,τι αφορά τη μονάδα ισχύος και τον τρόπο αξιοποίησης της ενέργειας στην πίστα”, πρόσθεσε.
Και σχετικά με τις δικές του ελπίδες, συμπλήρωσε: “Μπορεί να πάνε όλα καλά, αλλά θα το μάθουμε σίγουρα μόνο στην αρχή της σεζόν του 2026 – ο χρόνος θα δείξει.
Μου αρέσει ιδιαίτερα το γεγονός ότι, ενώ αγωνιζόμαστε σκληρά στο φετινό πρωτάθλημα, δουλεύουμε παράλληλα πάνω στο μονοθέσιο του 2025 αλλά και σε αυτό του 2026.
Είναι μια απολύτως συναρπαστική πρόκληση. Αν οδηγούσαμε πάντα το ίδιο αυτοκίνητο και κάναμε μόνο ελάχιστες αλλαγές, δεν θα ήταν καθόλου διασκεδαστικό”.
Την ίδια στιγμή, ο πρώην διευθυντής της Haas στη Formula 1, Γκίντερ Στάινερ, πιστεύει πως αν οι κανονισμοί του 2026 δεν λειτουργήσουν υπέρ του Λιούις Χάμιλτον, τότε η καριέρα του στη F1 ουσιαστικά θα είναι τελειωμένη.
“Ο Λιούις δυσκολεύτηκε από την αρχή με τα νέα μονοθέσια του ground effect”, είπε ο Ιταλός. “Και το 2026 θα έχουμε νέους κανονισμούς, νέους κινητήρες, και κανείς δεν ξέρει ποιος θα είναι δυνατός τότε. Αλλά αν ούτε αυτό λειτουργήσει, τότε τελείωσε. Και όχι από τη μια μέρα στην άλλη – αν ήθελε να αποσυρθεί, θα το ανακοίνωνε εγκαίρως ώστε η ομάδα να βρει αντικαταστάτη.
Έχει τόσα ενδιαφέροντα εκτός F1, είναι ένα brand από μόνος του. Πολλοί οδηγοί χρειάζονται τη Formula 1 ως πλατφόρμα. Ο Λιούις όχι πια. Και αυτό κάνει πιο εύκολη την απόφαση να τραβήξει μια γραμμή και να φύγει”, κατέληξε ο Στάινερ.