FORMULA 1

Πώς γύρισε στις νίκες η Mercedes και γιατί είναι επιφυλακτική για τα επόμενα GP

LAT Images / MERCEDES AG

Πώς εξηγείται η πρώτη φετινή νίκη της Mercedes F1, με τον Τζορτζ Ράσελ στον Καναδά, και γιατί ο Τότο Βολφ δεν είναι βέβαιος ότι η επιτυχία της ομάδας του Μπράκλεϊ θα έχει συνέχεια στους επόμενους αγώνες της Formula 1.

Η ευαισθησία των σύγχρονων μονοθεσίων του ground effect στις διαφορετικές πίστες και στις εναλλασσόμενες καιρικές συνθήκες εξηγούν, μαζί με μια σημαντική αναβάθμιση της Mercedes W16 στον αγώνα του Μόντρεαλ, τη νίκη του Τζορτζ Ράσελ και το πρώτο βάθρο της καριέρας του Κίμι Αντονέλι, με τις δύο W16 στο σιρκουί “Σιλ Βιλνέβ” την περασμένη Κυριακή.

Για την ομάδα του Μπράκλεϊ υπήρξε κάτι πολύ ενθαρρυντικό: παρότι έτσι κι αλλιώς το σιρκουί του Μόντρεαλ ταιριάζει στα χαρακτηριστικά της Mercedes W16, το μονοθέσιο εμφάνισε εξαίρετο ρυθμό αγώνα παρά το γεγονός ότι η θερμοκρασία της ατμόσφαιρας αυξήθηκε πολύ (κατά 12° Κελσίου) σε σχέση με τις δύο ημέρες που προηγήθηκαν.

Μέχρι και πέρσι η Mercedes ήταν ανταγωνιστική σε κρύους αγώνες, όπως φάνηκε και με τη νίκη του Ράσελ στο Λας Βέγκας – όμως ο “περίπατος” του Ράσελ στη ζέστη του Καναδά -εμπρός από τη Red Bull του Μαξ Φερστάπεν και τις McLaren- ήταν κάτι που θεωρητικά δίνει αισιοδοξία στην ομάδα εν όψει των καλοκαιρινών ευρωπαϊκών αγώνων που ακολουθούν στο πρόγραμμα.

Μια εξήγηση της επιτυχίας της Mercedes στον Καναδά ίσως κρύβεται στη νέα γεωμετρία της πίσω ανάρτησης, η οποία επέστρεψε στη W16 στο Μόντρεαλ. Αυτή η αναβάθμιση εισήχθη για πρώτη φορά στην Ίμολα, αλλά αφαιρέθηκε λόγω αμφιβολιών για τη συσχέτιση των δεδομένων μετά από ένα απογοητευτικό Σαββατοκύριακο όπου τόσο ο Ράσελ όσο και ο Αντονέλι αντιμετώπισαν δυσκολίες στη διαχείριση των ελαστικών.

Η Mercedes αργότερα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ίδια η ανάρτηση δεν ήταν η αιτία των προβλημάτων τους στην Ίμολα, αλλά μάλλον ένα λάθος στη ρύθμιση του μονοθεσίου, που επηρεάστηκε από άλλες νέες αναβαθμίσεις. Αυτή η ανακάλυψη οδήγησε στην επιστροφή της νέας πίσω ανάρτησης, αμετάβλητης, στο μονοθέσιο για τον Καναδά.

Η Mercedes W16 στο GP Καναδά 2025 LAT Images / MERCEDES AG

Τεχνικά, η νέα ανάρτηση περιορίζει την ανύψωση της ουράς του μονοθεσίου κατά το φρενάρισμα – κάτι που βοηθάει το αυτοκίνητο να διατηρεί χαμηλότερο ύψος από το έδαφος και να κρατά σταθερό το κέντρο αεροδυναμικής πίεσης.

Ένα μεγάλο, παράπλευρο όφελος από αυτό είναι η αύξηση του αεροδυναμικού φορτίου στα πίσω ελαστικά κατά το φρενάρισμα. Αυτό, με τη σειρά του, αυξάνει την πρόσφυση του πίσω άξονα στην έξοδο της στροφής με μικρότερη καταπόνηση της γόμας, μειώνει το γλίστρημα των τροχών κι έτσι εμποδίζει την αύξηση της θερμοκρασίας -και κατά συνέπεια της θερμικής φθοράς- των ελαστικών.

Ο διευθυντής της Mercedes F1, Τότο Βολφ, συγχαίρει τον Τζορτζ Ράσελ για τη νίκη του στο Μόντρεαλ LAT Images / MERCEDES AG

Ο Τότο Βολφ, διευθυντής της ομάδας, επιβεβαίωσε ότι αυτή η νέα γεωμετρία της πίσω ανάρτησης αντιμετωπίζει το πρόβλημα της υπερθέρμανσης των πίσω ελαστικών που εμφάνιζε πριν τον Καναδά η W16 – αλλά επίσης ο Αυστριακός ήταν επιφυλακτικός για τα επόμενα GP, για τους λόγους που εξηγεί παρακάτω:

“Φέραμε τη νέα γεωμετρία της πίσω ανάρτησης για να αντιμετωπίσουμε αυτό το συγκεκριμένο πρόβλημα που είχαμε, την υπερθέρμανση της πίσω επιφάνειας των ελαστικών” εξήγησε ο Βολφ.

“Δεν ήμασταν απολύτως σίγουροι για τα αποτελέσματα στην Ίμολα, γιατί ήταν χειρότερα απ’ ό,τι περιμέναμε. Και πιστεύω ότι ήταν σωστή απόφαση να την αφαιρέσουμε τότε και να την επαναφέρουμε εδώ, γιατί ελπίζουμε πως η κατεύθυνση της εξέλιξης είναι σωστή.

Αλλά με αυτούς τους κανονισμούς, ποτέ δεν ξέρεις αν το μονοπάτι της εξέλιξης θα αποδώσει ή όχι. Η συσχέτιση των δεδομένων ήταν δύσκολη – ειδικά για εμάς, αλλά και για πολλές άλλες ομάδες. Δεν υπάρχει ποτέ μία μαγική λύση που να μεταμορφώνει το μονοθέσιο. Αλλά όσο περισσότερα δεδομένα έχουμε, τόσο περισσότερο μαθαίνουμε.

O Τζορτζ Ράσελ με τη Mercedes W16 μετά τον τερματισμό του GP Καναδά 2025 LAT Images / MERCEDES AG

Είχαμε 50 βαθμούς θερμοκρασία στην άσφαλτο [στο GP Καναδά] και ήμασταν κυρίαρχοι. Έχουμε κάνει κάποιες αλλαγές στο μονοθέσιο. Έχουμε νέα πίσω ανάρτηση. Είμαι πραγματικά χαρούμενος με το πώς η ομάδα το διαχειρίστηκε, αλλά υποθέτω πως πρέπει να κοιτάξετε τη διαμόρφωση της πίστας.

Το Μόντρεαλ ήταν πάντα καλό για εμάς. Δεν έχει τις κλασικές γρήγορες στροφές όπου υποφέρουμε περισσότερο στη ζέστη – αυτό είναι το ένα. Και το δεύτερο είναι ότι έχει αρκετά λείο οδόστρωμα εδώ, το οποίο είναι λιγότερο τραχύ και κατά συνέπεια λιγότερο επιβαρυντικό για το μονοθέσιό μας, που υποφέρει από φθορά και υπερθέρμανση στα πίσω ελαστικά” συνέχισε ο Αυστριακός.

Το επόμενο GP είναι της Αυστρίας, στις 27-29 Ιουνίου. Και παρότι ο Ράσελ κέρδισε πέρσι εκεί, το πέτυχε μόνο εξαιτίας της σύγκρουσης Φερστάπεν-Νόρις στην κορυφή, στη μάχη τους για τη νίκη.

“Ποτέ δεν είμαι σίγουρος”, πρόσθεσε ο Βολφ, “γιατί οι διακυμάνσεις στην απόδοση [των μονοθεσίων] εξακολουθούν να υπάρχουν. Το είδαμε και πέρυσι – σε κάποιες πίστες δεν πλησίαζε κανείς τον δεύτερο, ενώ ήμασταν κυρίαρχοι όλο το Σαββατοκύριακο.

Και αυτό είναι λίγο το μοτίβο που είδαμε και στον Καναδά. Η Αυστρία όμως θα είναι μια εντελώς διαφορετική ιστορία, με διαφορετική χάραξη και διαφορετικές προκλήσεις.

Περιμέναμε [στο Μόντρεαλ] λίγη περισσότερη υπερθέρμανση των ελαστικών λόγω της θερμοκρασίας της πίστας, αλλά δεν έχουμε αυταπάτες ότι αυτή η διαμόρφωση εξυπηρέτησε τα δυνατά σημεία του μονοθεσίου μας με τον ίδιο τρόπο που το έκανε και πέρυσι. Αλλά για τη συντριπτική πλειονότητα των πιστών, ξέρουμε ότι είναι δύσκολο για εμάς”, κατέληξε ο διευθυντής της Mercedes F1

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ