FORMULA 1

Πώς ακριβώς η McLaren παραβίασε τους κανονισμούς στο Λας Βέγκας -Τι σημαίνει η φθορά του δαπέδου

Glenn Dunbar/LAT Images/McLaren Media Centre

Η McLaren για πρώτη φορά στην ιστορία της στη Formula 1 γνώρισε το διπλό αποκλεισμό και των δύο αυτοκινήτων της από τα τελικά αποτελέσματα ενός GP, σήμερα στο Λας Βέγκας. Γιατί είναι σημαντική η φθορά του δαπέδου και γιατί παίζει κρίσιμο ρόλο στα σημερινά μονοθέσια του ground effect;

Δεν είναι τυχαίο ότι φέτος άλλες δύο ομάδες -η Ferrari με τον Λιούις Χάμιλτον στην Κίνα και η Sauber με τον Νίκο Χούλκενμπεργκ στο Μπαχρέιν- έχουν αποκλειστεί από τα τελικά αποτελέσματα για τον ίδιο ακριβώς λόγο: την υπέρμετρη φθορά του ξύλινου, διαμήκους, μακρόστενου τμήματος που βρίσκεται υποχρεωτικά στο δάπεδο των μονοθεσίων.

Για τον ίδιο αυτό λόγο, επίσης, είχαν αποκλειστεί από το GP του Τέξας το 2023 και ο Λιούις Χάμιλτον, με τη Mercedes τότε, καθώς και ο Σαρλ Λεκλέρ με τη Ferrari.

Η φθορά του ξύλινου αυτού τμήματος του δαπέδου μετριέται στον τεχνικό έλεγχο των μονοθεσίων μετά το τέλος των αγώνων, προκειμένου να διασφαλίζεται από τη FIA ότι τα μονοθέσια δεν θα ρυθμίζονται επικίνδυνα κοντά στο έδαφος. Το πάχος του πρέπει να είναι τουλάχιστον 9 χιλιοστά. Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο εξάρτημα έχει αρχικό πάχος 10 χιλιοστών, οι ομάδες έχουν μόλις 1 χιλιοστό περιθώριο φθοράς σε έναν αγώνα.

Αν το μονοθέσιο δεν πληροί αυτό το όριο στο τέλος, θεωρείται άμεσα παράνομο και τα αποτελέσματα ακυρώνονται. Στο ξύλινο αυτό τμήμα του δαπέδου υπάρχουν τέσσερις τρύπες διαμέτρου 50 χιλιοστών, τις οποίες χρησιμοποιούν οι τεχνικοί έφοροι για τη μέτρηση της φθοράς.

O Όσκαρ Πιάστρι με τη McLaren MCL39 στο GP του Λας Βέγκας 2025 Sam Bagnall/Sutton Images/McLaren Media Centre

Στα σημερινά μονοθέσια του ground effect είναι πολύ σημαντικό, για να αποδώσει στο μέγιστο η αεροδυναμική τους, να ρυθμίζεται το δάπεδο όσο το δυνατόν πιο κοντά στο έδαφος.

Επίσης, τα μονοθέσια χρειάζονται ιδιαίτερα σκληρές ρυθμίσεις της ανάρτησης για να κρατούν το δάπεδο σε σταθερό ύψος, ώστε η αεροδυναμική λειτουργία και κατά συνέπεια η παραγόμενη άντωση (κάθετη δύναμη) να παραμένει σταθερή.

Όμως, η σκληρή ανάρτηση δυσκολεύει την απορρόφηση των κραδασμών από τις ανωμαλίες του δρόμου. Έτσι οι ομάδες προσαρμόζουν ανάλογα το ύψος του δαπέδου από το έδαφος, αλλά πάντα υπάρχουν παράγοντες που επηρεάζουν – όπως η φθορά των ελαστικών, το φορτίο καυσίμου, τα επιθετικά περάσματα των οδηγών πάνω από κερμπς.

Έτσι, οι ομάδες -παρά το μεγάλο τους τεχνικό βάθος- σε πολλά GP, ειδικά σε όσες πίστες ασκούνται μεγάλα αεροδυναμικά φορτία ή έχουν ανισόπεδη άσφαλτο, πολλές φορές δυσκολεύονται να προβλέψουν τη φθορά του δαπέδου.

Στο Λας Βέγκας, όμως, το πρόβλημα της McLaren είχε και μια άλλη παράμετρο: οι εναλλασσόμενες καιρικές συνθήκες το διήμερο δυσκόλεψαν την εύρεση ρυθμίσεων της MCL39 ώστε το μονοθέσιο να αποδίδει εξίσου καλά στη βροχή των κατατακτήριων αλλά και στις συνθήκες του αγώνα σε στεγνό οδόστρωμα. Η πίστα είναι επίσης περιβόητη για τα ανώμαλα σημεία της, κάνοντας ακόμη δυσκολότερο τον έλεγχο της φθοράς του δαπέδου.

Παρόλα αυτά, οι υπόλοιπες εννέα ομάδες δεν αντιμετώπισαν κανένα πρόβλημα – κατά συνέπεια, πρόκειται για λάθος της McLaren στις ρυθμίσεις. Και σίγουρα όχι εσκεμμένο. Το παράδοξο είναι ότι η McLaren φέρεται να έχει εξελίξει τη φετινή MCL39 ώστε να φορτίζει αεροδυναμικά περισσότερο το εμπρός μέρος αντί του πίσω – κάτι που ίσως δείχνει πως η ομάδα άλλαξε την αεροδυναμική ισορροπία προς τα πίσω αναζητώντας την ταχύτητα (που της έλειπε πέρσι) στο Λας Βέγκας.

Ο σημερινός των Νόρις και Πιάστρι ήταν ο 5ος και 6ος αποκλεισμός οδηγού μετά το τέλος ενός GP, φέτος. Πέραν των Χάμιλτον και Χούλκενμπεργκ, αποκλείστηκαν στον αγώνα της Σαγκάης και οι Σαρλ Λεκλέρ (Ferrari) και Πιέρ Γκασλί (Alpine) διότι τα μονοθέσιά τους βρέθηκαν ελλιποβαρή κατά 1 κιλό στο ζύγισμα του τεχνικού ελέγχου. Πέραν αυτού, για τον ίδιο λόγο, πέρσι είχε αποκλειστεί και είχε χάσει τη νίκη του GP Βελγίου ο Τζορτζ Ράσελ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ