Δοκιμάζουμε την ήπια υβριδική Alfa Romeo Tonale, το σπορτίφ ιταλικό SUV των 160 ίππων

Ταγμένη στην ιταλική “cuore sportivo”, η Tonale κρατά το διαχρονικό σπορτίφ (σχεδιαστικό και οδηγικό) πνεύμα της Alfa Romeo ακόμα και στην εποχή των SUV και των οικονομιών κλίμακας – και πλέον η mild-hybrid έκδοσή της διατίθεται μόνο στην ισχυρότερη εκδοχή των 160 hp, που είναι μια “χρυσή τομή” επιδόσεων και οικονομίας.
Τρία γεμάτα χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση της Tonale, το ιταλικό SUV κρατά τη νεανικότητα του – απόρροια του εκλεπτυσμένου ιταλικού σχεδιασμού που ήταν ένας από τους τρεις βασικούς πυλώνες (μαζί με τη σπορτίφ ρύθμιση του πλαισίου της και την premium, πολυτελή υπόσταση) που το διαφοροποιούσαν από τα C-SUV “αδέρφιά” του στον κολοσσιαίο όμιλο Stellantis.
Η Tonale είχε επιφορτιστεί με την τεράστια ευθύνη της αναγέννησης της Alfa, ως η πρώτη της δημιουργία μετά από δέκα χρόνια φουρτούνας σε ταραγμένους οικονομικούς ωκεανούς.
Ισορροπώντας μεταξύ σφύρας και άκμονος, η Alfa Romeo -στην εποχή που μεσουρανούν τα SUV- δεν θα μπορούσε να ελπίζει στην ανάκαμψη και κερδοφορία της αν τα πρώτα της δημιουργήματα κατά το πέρασμα της νέας εποχής δεν ήταν ένα C-SUV και ένα B-SUV. Τα εμπορικότερα αυτοκίνητα της Ευρώπης, στο πέρασμα σε τούτη τη δεκαετία.
Ήδη τα πράγματα έχουν έρθει έτσι που τα SUV δεν είναι πλέον ένας χείμαρρος που ορμά από τα βουνά στο πέλαγος της αυτοκίνησης, αλλά πλέον είναι τα ίδια το πέλαγος. Η Alfa Romeo κράτησε σαφείς παραπομπές -τόσο με την Tonale όσο και έπειτα με τη Junior- στα δύο ένδοξα στοιχεία του παρελθόντος της -τη σχεδίαση και τη σπορ οδηγική αίσθηση- και πέτυχε χωρίς να κόψει τους δεσμούς της με το παρελθόν της. Γεγονός στο οποίο βοηθά, γενικώς, και η πριμαντόνα 33 Stradale.
Η σχεδίαση είναι τόσο διακριτική κι εκλεπτυσμένη, και το πλαίσιο κι οι επιλογές στο στήσιμο των δύο SUV τόσο προσεγμένες και δυναμικές, που όπως χαίρεσαι να τα βλέπεις τόσο χαίρεσαι και να τα οδηγείς -σε σύγκριση, πάντα, με άλλα SUV- σε κάποιο φιδίσιο ορεινό πέρασμα (όπως το Tonale στις ιταλικές Άλπεις). Κι αυτά είναι σημαντικότερα από το γεγονός ότι μοιράζονται δάπεδο ή μηχανικά μέρη με άλλα SUV της Stellantis.
Η Tonale έχει πλέον μόνο αυτή την ήπια υβριδική (mild-hybrid, MHEV) έκδοση των 160 ίππων (καθώς δεν διατίθεται πλέον με 130 hp), την diesel εκδοχή που αποδίδει 130 ίππους και την κορυφαία Q4 βενζίνης, που είναι Plug-in υβριδική (PHEV) και φορτίζει στην πρίζα για καθημερινή αμιγώς ηλεκτρική κίνηση. Όμως η mHEV είναι αυτοφορτιζόμενη, και επιλέχθηκε από την Alfa ως μοναδικός πια εκπρόσωπος στα mild-hybrid C-SUV διότι προσφέρει +30 ίππους χωρίς να αυξάνει την κατανάλωση.
Το υβριδικό σύστημα 48V της Tonale -που είναι το πρώτο εξηλεκτρισμένο αυτοκίνητο στην Ιστορία της Alfa- περιλαμβάνει κινητήρα βενζίνης 1.5 Turbo (με “έξυπνο” turbo μεταβλητής γεωμετρίας, VGT), έναν ηλεκτροκινητήρα ενσωματωμένο στο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, ένα δεύτερο ηλεκτροκινητήρα / γεννήτρια που αναλαμβάνει τη φόρτιση της μπαταρίας και την επανεκκίνηση του βενζινοκινητήρα και μπαταρία ιόντων λιθίου 0,8 kWh τοποθετημένη στο πάτωμα, ανάμεσα από τα μπροστά καθίσματα.
Η ενέργεια κατά τη φάση του φρεναρίσματος -που θα πήγαινε χαμένη- ανακτάται από το mHEV σύστημα της Tonale, αποθηκεύεται στη μπαταρία κι έπειτα χρησιμοποείται με δύο τρόπους: είτε τροφοδοτεί στον ηλεκτροκινητήρα -ανεπαίσθητα από τον οδηγό- έτσι ώστε να ενισχύσει τον κινητήρα βενζίνης κατά την επιτάχυνση, είτε επιτρέπει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση στο μποτιλιάρισμα και στο παρκάρισμα. Η μπαταρία είναι αρκετά μεγάλη για αυτό.
Και στις δύο περιπτώσεις συμβάλλει στην εξοικονόμηση καυσίμου. Η Alfa Romeo δίνει τη μέση κατανάλωση της Tonale Hybrid 160 PS στα 6,1 lt/100 km (κατά WLTP) αλλά στην πράξη κυμαίνεται γύρω στα 8,5 lt/100 km. Όχι άσχημα για ένα οικογενειακό SUV 160 ίππων.
Φυσικά, αξιοποιώντας την πλήρη δυναμική των 160 ίππων -και του πλαισίου- η κατανάλωση, αναμενόμενα, παίρνει την ανιούσα. Το υβριδικό σύστημα αποδίδει πολύ ζωηρότερα (παρά τη συμβολή του ηλεκτροκινητήρα χαμηλά) στις μέσες και υψηλές στροφές κι έτσι με τη ρύθμιση του συνόλου στους 160 hp και στα 240 Nm της ροπής μειώνεται κατά 1,1’’ η επιτάχυνση 0-100 km/h (σε σχέση με την έκδοση των 130 hp), που τώρα έρχεται σε 8,8 δευτερόλεπτα. Η τελική ταχύτητα, επίσης, φτάνει στα 210 km/h, που είναι 15 km/h περισσότερα από την έκδοση 130 ίππων.
Το τιμόνι θα μπορούσε να ήταν λίγο αμεσότερο για να ταιριάζει πιο πολύ στις δυνατότητες του κινητήρα και του πλαισίου, αλλά γενικώς δεν είναι κακή η απόκρισή του. Σε αντίθετες συνθήκες, η Tonale δίνει την premium αίσθηση στη χαλαρή κύλιση στον αυτοκινητόδρομο και την άνεση στην πόλη, εξαιρώντας ίσως ένα μικρό σκορτσάρισμα του κιβωτίου χαμηλά.
Η χρυσή τομή της άνεσης της ανάρτησης στην πόλη με την πρόσφυση στο βουνό έχει επιτευχθεί με την ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς με αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (frequency-selective-damping) της Koni και με τη στιβαρότητα -που τόσο σαφή κάνει με την αίσθηση- που δίνει το πλαίσιο.
Χάρη σε αυτό, και στην επιπλέον ισχύ, μπορείς να κινηθείς απολαυστικά σε γρήγορο τέμπο σε έναν στριφτερό δρόμο, καθώς οι κλίσεις ελέγχονται εξαιρετικά, το όριο της πρόσφυσης βάζει ψηλά τον πήχη και το ίδιο κάνουν και τα εξαίρετα φρένα με τετραπίστονες εμπρός δαγκάνες της Brembo, Σε αυτή την περίπτωση ο οδηγός επιλέγει το σπορ προφίλ από τον περιστροφικό διακόπτη DNA στην κονσόλα, για τη ρύθμιση του κινητήρα, του κιβωτίου κ.λπ. στις εκάστετε επιθυμίες του.
Για τους πιο “σκληροπυρηνικούς” Alfisti, το σύστημα ευστάθειας ESP απενεργοποιείται για να δίνει την ελευθερία -μέχρι ενός σημείου- μικρών πλασαρισμάτων του σπορ αυτού SUV στην είσοδο της στροφής. Η απενεργοποίησή του είναι χρήσιμη και εκτός δρόμου, αν και η κίνηση σε δύο (τους εμπρός)_ τροχούς και τα μόλις 15,6 εκατοστά του ύψους από το έδαφος δεν βοηθούν για πολλά στο χώμα.
Κατά τα άλλα, ο λεπτεπίλεπτος σχεδιασμός της Tonale -που φέρει την υπογραφή του Αλέξανδρου Λιώκη, Senior Exterior Designer του Centro Stile Alfa Romeo- είναι πλέον καθιερωμένος, αποδεικνύεται διαχρονικός και παραμένει σύγχρονος.
Πέραν του μοτίβου των LED που παραπέμπει στη SZ, το μαύρο χρώμα εντείνει το δυναμισμό της -αλλά μήπως και το υπέροχο πράσινο ή το έντονο κόκκινο δεν κάνει το ίδιο;- και στην έκδοση Veloce αυτής της δοκιμής στην εμφάνιση προστίθεται η ειδικη μάσκα Veloce, το μαύρο bodykit με ματ ένθετα, το σήμα Veloce στα φτερά, τα σκούρα φιμέ κρύσταλλα, οι κόκκινες δαγκάνες της Brembo και οι ζάντες ελαφρού κράματος 19’’ με φινίρισμα αδαμαντοκοπής.
Στο εσωτερικό της, επίσης, προσθέτει -σε σχέση με τη Sprint- σπορ καθίσματα από διάτρητο Alcantara και leatherette, ταμπλό Alcantara με κόκκινες ραφές, καθώς και πεντάλ, χειριστήρια αλλαγής ταχυτήτων (πίσω από το τιμόνι) και μαρσπιέ όλα από αλουμίνιο.
Αυτά συνδυάζονται τόσο με τις γραμμές από την παράδοση της Alfa, με τα ιδιαίτερα ποιοτικά υλικά παντού και με τη high-tech πτυχή που δίνουν οι δύο ψηφιακές οθόνες: ο πίνακας οργάνων 12,25 ιντσών, που οι Ιταλοί αποκαλούν “κανοκιάλε” (λόγω του σχήματος του περιβλήματος, που παραπέμπει στα στρογγυλά όργανα που παραδοσιακά έχουν οι Alfa Romeo και θυμίζει κυάλια), καθώς και κεντρική οθόνη αφής 10,25’που έχει επίσης ωραία γραφικά υψηλής ανάλυσης και είναι αρκετά εύκολη στο χειρισμό.
Η κεντρική αυτή οθόνη ξεδιπλώνει την πλοήγηση, τα πολυμέσα ψυχαγωγίας και τη συνδεσιμότητα μέσω Android Auto ή Apple CarPlay, καθώς και το μενού διαφόρων ρυθμίσεων της Tonale. Μία από αυτές επιτρέπει την αλλαγή του ατμοσφαιρικού φωτισμού του εσωτερικού (σε μπλε, κίτρινη, κόκκινη, πράσινη και λευκή απόχρωση). Το ακόμα καλύτερο, τέλος, είναι ότι για τον κλιματισμό γίνονται από φυσικούς διακόπτες.
Από πλευράς χώρων, τέλος, στο μήκους 4,53 μέτρων αμάξωμα του ιταλικού C-SUV πέντε επιβάτες θα βολευτούν καλά, ενώ το πορτμπαγκάζ είναι αρκετά αξιόλογο με τα 500 λίτρα του και επίσης διαθέτει διπλό πάτωμα – έτσι ώστε να δημιουργείται ένας εντελώς επίπεδος χώρος φόρτωσης 1.550 λίτρων όταν αναδιπλωθεί το πίσω κάθισμα.
Δεν υπάρχουν πολλά μειονεκτήματα -πέραν της αίσθησης του τιμονιού, το μικρό σκορτσάρισμα χαμηλά και άλλες λεπτομέρειες- στην Tonale, δεν υπάρχει κάτι (σχεδιαστικό ή τεχνολογικό) που να δείχνει την ηλικία της -σε μια εποχή ανταγωνισμού που η τριετία μοιάζει πια πολλή- και δεν υπάρχει τίποτα που να του στερεί ακόμα τον τίτλο ενός ολοκληρωμένου οικογενειακού SUV του καιρού του.
Το τίμημα, βεβαίως, είναι αντίστοιχο εκείνων που συναντά κανείς στα premium υψίπεδα, όπου η Alfa Romeo στρατηγικά κινείται (μαζί με τις DS και Lancia, από τον όμιλο Stellantis). Έτσι, η βασική έκδοση Sprint κοστίζει 37.900 ευρώ και η Veloce ανεβαίνει στα 44.500 ευρώ. Παρότι η Tonale συνολικά αξίζει τα χρήματά της, είναι αναμφίβολο ότι ένα μέρος αυτών οφείλεται στο σηματάκι της Casa del Biscione στο ρύγχος.
Τεχνικά χαρακτηριστικά της Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 160
- Κινητήρας: 4κύλινδρος Turbo Βενζίνης 1.469 κ.εκ.
- Υβριδικό σύστημα: Μild Ηybrid 48-volt
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη / 7
- Κίνηση: 2WD (εμπρός)
- Ισχύς: 160 ίπποι
- Ροπή: 240 Nm / 1.500 rpm
- 0-100 km/h: 8,8’’
- Τελική ταχύτητα: 210 km/h
- Μέση κατανάλωση: 6,1 lt/100 km
- Εκπομπές ρύπων CO2: 139 g/km
- Ρεζερβουάρ: 55 λίτρα
- Μήκος: 4,528 m
- Βάρος: 1.600 kg
- Απόσταση από το έδαφος: 156 mm
- Χώρος αποσκευών: 500 -1.550 lt
- Τιμή: από 37.900 ευρώ