Το τέλος του ground effect: Οι Φερστάπεν, Αλόνσο εξηγούν γιατί ήταν τόσο δύσκολα τα μονοθέσια που φεύγουν

Οι δύο πρωταθλητές της Formula 1 εξηγούν για ποιούς λόγους δεν διασκέδασαν και τόσο τα μονοθέσια της περασμένης τετραετίας, τα οποία έκλεισαν τον κύκλο τους στο τέλος της φετινής σεζόν – πριν το πέρασμα στα ριζικά τροποποιημένα του 2026. Χάμιλτον: “Δεν υπάρχει ούτε ένα πράγμα που θα μου λείψει από αυτά τα μονοθέσια”.
Το πλαίσιο κανονισμών της περιόδου 2022-’25 είχε στο επίκεντρό του το ground effect, δηλαδή την παραγωγή του μεγαλύτερου ποσοστού άντωσης από το δάπεδο. Αυτό απαιτούσε τα μονοθέσια να είναι ρυθμισμένα όσο τον δυνατόν πιο χαμηλά στο έδαφος, με τη σκληρότερη δυνατή ανάρτηση.
Πέραν της εντονότερης σωματικής καταπόνησης του οδηγού, τα αυτοκίνητα του σπορ αυτής της περιόδου αποδείχθηκαν πολύ δύστροπα και δύσκολα στη βέλτιστη ρύθμισή τους – ενώ σε αρκετούς οδηγούς, όπως στον Λιούις Χάμιλτον, δεν ταίριαξαν ποτέ με το οδηγικό τους στιλ.
Ένα από τα βασικά προβλήματα στα πρώτα τους βήματα ήταν οι πολύ έντονες αναπηδήσεις (porpoising) που προκαλούνταν από τη διακοπή της ροής του αέρα κάτω από το δάπεδο στις υψηλές ταχύτητες, ενώ το αυξημένο μέγεθος και βάρος τους προκάλεσαν επίσης έντονες κριτικές καθώς σε ορισμένες πίστες κατέστησαν τις προσπεράσεις ιδιαίτερα δύσκολες.
“Δεν θα μου λείψουν αυτά τα μονοθέσια”, δήλωσε ο Μαξ Φερστάπεν, παρότι κυριάρχησε στη σύγχρονη εποχή του ground effect κερδίζοντας τα τρία από τα τέσσερα πρωταθλήματα.
“Ήταν καλά στην αρχή, ειδικά στο κομμάτι του ‘βρώμικου’ αέρα (σ.σ.: του αέρα που απορρέει από το προπορευόμενο μονοθέσιο), αλλά όχι πια. Δεν νομίζω ότι μπορείς να ακολουθήσεις πια τόσο καλά τον μπροστινό, ή τόσο ελεγχόμενα τέλος πάντων”, συνέχισε ο Ολλανδός.
“Με τα παλιά μονοθέσια είχες ακραία υποστροφή ή υπερστροφή σε ορισμένα μόνο σημεία, κάτι που τώρα δεν υπάρχει. Τώρα απλώς υπάρχει λιγότερη κάθετη δύναμη και το slipstream δεν είναι πια τόσο αποδοτικό. Σε κάποιες πίστες απλά δεν είναι αρκετό για προσπέρασμα”.
Ο Ολλανδός μίλησε επίσης και για το θέμα της φυσικής καταπόνησης: “Για να είμαι ειλικρινής, δεν τα βρήκα ιδιαίτερα ευχάριστα στην οδήγηση. Δεν ήταν καθόλου άνετα όλα αυτά τα χρόνια, η πλάτη μου έχει διαλυθεί και τα πόδια μου πάντα πονούν.
Σωματικά δεν ήταν το καλύτερο. Όταν κάνεις εξετάσεις, δεν δείχνουν καλά. Από την άλλη, αν δεις το motocross, δεν έχουμε και πολλά να παραπονεθούμε. Αλλά αν ξέρεις τι ήταν ή τι θα μπορούσε να είναι, προτιμώ αυτό που είχαμε το 2015-2016″, κατέληξε ο Μαξ Φερστάπεν.
Ο Φερνάντο Αλόνσο, με την εμπειρία πολλών και διαφορετικών μονοθεσίων τα τελευταία 25 χρόνια στη F1, συμπλήρωσε ότι τα απερχόμενα μονοθέσια δεν θα του λείψουν, αν και παραδέχθηκε πως αρχικά τα μονοθέσια του 2026 δεν θα είναι τόσο γρήγορα, και θα χρειαστούν προσαρμογή.
“Του χρόνου πιθανότατα θα είμαστε πιο αργοί και ίσως μας λείψουν όταν οδηγήσουμε τα επόμενα μονοθέσια, γιατί πάντα θέλουμε να πηγαίνουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται”, δήλωσε ο Ισπανός όταν κλήθηκε να σχολιάσει τα μονοθέσια της περασμένης τετραετίας.
“Πιστεύω ότι είναι ξεκάθαρα πολύ βαριά, πολύ μεγάλα και το ground effect μαζί με τος ύψος της ανάρτησης που χρησιμοποιούμε δεν τα κάνουν ιδιαίτερα διασκεδαστικά στην οδήγηση.
Και πιθανότατα ούτε στο κομμάτι της μάχης με άλλα αυτοκίνητα. Οι προσδοκίες αυτών των κανονισμών, ότι θα μπορούσαμε να ακολουθούμε πιο κοντά και να έχουμε καλύτερη δράση στην πίστα, δεν πέτυχαν εντυπωσιακά. Ίσως τον πρώτο χρόνο λίγο, αλλά όχι στη συνέχεια. Οπότε δεν νομίζω ότι θα μας λείψουν ιδιαίτερα”, κατέληξε ο Αλόνσο.
Ο Λιούις Χάμιλτον, που πέρασε τέσσερα αγωνιστικά δύσκολα χρόνια με αυτό τον τύπο των μονοθεσίων, με ελάχιστες λαμπρές εξαιρέσεις με τη Mercedes αλλά χωρίς κανένα βάθρο φέτος με τη Ferrari, δεν έδωσε πολλές λεπτομέρειες για τα μονοθέσια που φεύγουν – αλλά έκανε σαφές τι νιώθει για αυτά.
“Δεν υπάρχει ούτε ένα πράγμα που θα μου λείψει από αυτά τα μονοθέσια. Κυριολεκτικά τίποτα. Δεν τα απόλαυσα καθόλου”, δήλωσε στο φινάλε της πολύ δύσκολης πρώτης του σεζόν με τη Ferrari, στο Άμπου Ντάμπι.
Ο αρκετά έμπειρος πλέον Κάρλος Σάινθ είναι ένας από τους οδηγούς που προσαρμόστηκαν καλά στα μονοθέσια του ground effect, πετυχαίνοντας την πρώτη του νίκη την πρώτη κιόλας χρονιά τους – ενώ είχε και μια ιδιαίτερα θετική σεζόν με τη Williams φέτος.
Παρόλα αυτά, ο Ισπανός μίλησε για τις αρχικές του δυσκολίες και εξέφρασε την ελπίδα ότι το 2026 θα του επιτρέψει να γυρίσει σε έναν πιο φυσικό τρόπο οδήγησης: “Δυσκολεύτηκα πολύ το 2022 να προσαρμοστώ σε αυτή τη γενιά και αργότερα είχα περισσότερη επιτυχία, αλλά δεν είναι στη φύση μου να οδηγώ αυτά τα μονοθέσια με τον τρόπο που απαιτούν.
Έπρεπε να ξαναμάθω δεξιότητες που δεν ήξερα ότι θα χρειαστώ για να οδηγήσω ένα μονοθέσιο F1. Χαίρομαι που τελείωσε και ελπίζω του χρόνου να επιστρέψω σε έναν πιο φυσικό τρόπο οδήγησης”, πρόσθεσε ο Σάινθ.
Ο Τζορτζ Ράσελ της Mercedes συμπλήρωσε: “Πάντα θυμάσαι τα καλά πράγματα από το παρελθόν και ξεχνάς τα αρνητικά. Είμαι σίγουρος ότι θα μας λείψει η υψηλή ταχύτητα και μάλλον θα ξεχάσουμε τα μειονεκτήματα. Έτσι είναι η ζωή. Αλλά [οι κανονισμοί του 2026] είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, με μικρότερα και ελαφρύτερα μονοθέσια”, κατέληξε ο Βρετανός.
Από το 2026, θυμίζουμε, τα μονοθέσια της F1 θα είναι μικρότερα και κατά 30 κιλά ελαφρύτερα, θα παράγουν κατά 50/50 την ισχύ τους από τον θερμικό και τον ηλεκτρικό κινητήρα, το ground effect καταργείται μαζί με τα κανάλια αέρα του δαπέδου, ενώ το DRS θα αντικατασταθεί από ενεργά αεροδυναμικά στοιχεία στις εμπρός και πίσω πτέρυγες.