Τι σημαίνει η κήρυξη “καθεστώτος θερμικού κινδύνου” για τους οδηγούς στο GP Σιγκαπούρης

Η Formula 1 κήρυξε το GP της Μαρίνα Μπέι, το προσεχές τριήμερο 3-5 Οκτωβρίου, σε “καθεστώς θερμικού κινδύνου” για τους οδηγούς. Διαβάστε το λόγο, τι προβλέπει το καθεστώς αυτό και ποιο μέτρο προβλέπεται για την προστασία των πιλότων από τις ακραίες καιρικές συνθήκες.
Η υψηλή θερμοκρασία και κυρίως η πολύ υψηλή υγρασία, που ξεπερνά το 80%, καταπονούν ιδιαίτερα τους οδηγούς της F1 στον αγώνα της Σιγκαπούρης – καθιστώντας τον έναν από τους πιο εξαντλητικούς της σεζόν.
Στο GP του Κατάρ το 2023 η F1 και η FIA θορυβήθηκαν ιδιαίτερα από τη θερμοπληξία που υπέστησαν πολλοί οδηγοί, θέτοντας τους εαυτούς τους σε πολύ σοβαρό κίνδυνο. Σύντομα, έτσι, οι δύο αρχές του σπορ κατέληξαν στο μέτρο του “ψυκτικού γιλέκου” για την προστασία των πιλότων σε μελλοντικά τέτοια ενδεχόμενα.
Το μέτρο αυτό επιβάλλεται στους οδηγούς όταν ένα GP προβλέπεται να διεξαχθεί σε θερμοκρασία άνω των 31° Κελσίου, όπως συμβαίνει ενόψει του αγώνα της Σιγκαπούρης την Κυριακή (5/10). Έτσι, σήμερα ανακοινώθηκε η κήρυξη του “καθεστώτος θερμικού κινδύνου” για το τριήμερο.
Στο καθεστώς αυτό, όλες οι ομάδες είναι υποχρεωμένες να εφοδιάζουν τα μονοθέσιά τους με το σύστημα γιλέκου ψύξης των οδηγών. Πρόκειται για ειδικά γιλέκα που διαθέτουν δίκτυο σωληνώσεων, μέσα από τις οποίες κυκλοφορεί ψυκτικό υγρό, μειώνοντας τη θερμοκρασία του σώματος του οδηγού μέσα στο ιδιαίτερα κλειστό και θερμό περιβάλλον του κόκπιτ.
Το ενδιαφέρον είναι ότι οι οδηγοί έχουν πλέον επιλογή: μπορούν να φορέσουν το γιλέκο ή να το αποφύγουν. Το μονοθέσιο πρέπει να διαθέτει τον πλήρη εξοπλισμό (αντλία, δεξαμενή ψυκτικού και εναλλάκτη θερμότητας), αλλά εάν κάποιος αποφασίσει να μην το χρησιμοποιήσει, τότε βάσει κανονισμών πρέπει να τοποθετήσει επιπλέον έρμα βάρους 0,5 κιλών στο κόκπιτ ώστε να μην υπάρχει αγωνιστικό πλεονέκτημα.
Αρχικά, η FIA σκόπευε να καταστήσει τα γιλέκα υποχρεωτικά σε θερμοκρασίες άνω των 31°C. Όμως αρκετοί οδηγοί παραπονέθηκαν ότι το σύστημα κάνει το ήδη στενό κόκπιτ ακόμη πιο άβολο. Έτσι, οι κανονισμοί προσαρμόστηκαν ώστε να δίνεται ελευθερία επιλογής, αλλά και να εξασφαλίζεται ισονομία με τον κανόνα του έρματος (επιπλέον βάρους).
Αντίστοιχα συστήματα χρησιμοποιούνται χρόνια στους αγώνες αντοχής, όμως η F1 έχει ιδιαιτερότητες. Δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που ανησυχούν για πιθανές αστοχίες, όπως περιπτώσεις δυσλειτουργίας του εναλλάκτη θερμότητας που σε άλλες περιπτώσεις άφησε τους πιλότους με την αίσθηση να”ψήνονται” μέσα στο μονοθέσιο.
Ο Τζορτζ Ράσελ έγινε ο πρώτος που δοκίμασε την τρέχουσα εξέλιξη του γιλέκου φέτος στη Μπαχρέιν. Ο Άγγλος απέδωσε σε αυτό όχι μόνο στη βελτίωση της άνεσής του, αλλά και στη διατήρηση της πνευματικής του οξυδέρκειας, καθώς κατάφερε να τερματίσει στη δεύτερη θέση παρότι αντιμετώπιζε σοβαρό ηλεκτρικό πρόβλημα στο μονοθέσιο της Mercedes.
Κατά συνέπεια, είναι στο χέρι κάθε οδηγού αν θα επιλέξει τη χρήση του ψυκτικού γιλέκου στον αγώνα. “Έχει πολλή ζέστη, ο αγώνας συνήθως κρατάει μία ώρα και πενήντα λεπτά και όταν τερματίζεις νιώθεις σαν να είσαι ημιθανής”, είπε χαρακτηριστικά ο Τζιανκάρλο Φιζικέλα, που θυμάται ακόμα την εξαντλητική ζέστη και υγρασία της Σιγκαπούρης.