Προς αναβολή για το 2031 η επιστροφή των κινητήρων V8 -Ποιοι δύο κατασκευαστές αντέδρασαν

Το πλάνο του προέδρου της FIA Μοχάμεντ μπεν Σουλαγέμ για την επιστροφή της Formula 1 στους ατμοσφαιρικούς κινητήρες V8 (έναντι των τωρινών V6 Turbo) ακόμα και από το 2029, φαίνεται ότι οριστικά πια μετατίθεται για την επόμενη δεκαετία.
Ενδεικτικό είναι ότι οι ενδιαφερόμενες πλευρές (FIA, F1, Ομάδες και Κατασκευαστές κινητήρων) του σπορ είχαν προγραμματίσει σύσκεψη για το θέμα αυτή την Πέμπτη (11/9) στο Λονδίνο, κατόπιν πρόσκλησης του Μπεν Σουλαγέμ, αλλά στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας αποφασίστηκε η αναβολή της σύσκεψης.
Η πρόταση προς συζήτηση που έθεσε ο πρόεδρος της FIA δεν ήταν τόσο ριζοσπαστική όσο ήταν η αρχική του, για αμιγώς ατμοσφαιρικούς V8 (ή ακόμα και V10) χωρίς καμία μορφή υβριδικής υποβοήθησης. Αυτή τη φορά, ο Μπεν Σουλαγέμ πρότεινε τους ατμοσφαιρικούς V8 2.4 λίτρων με χρήση βιοκαυσίμων και μια ήπιας μορφής ηλεκτρική υποβοήθηση.
Στη σύσκεψη αυτής της εβδομάδας, που εντέλει δεν διεξήχθη, θα αποφασίζονταν τόσο το ποσοστό ισχύος που θα παραγόταν μέσω της ήπιας υβριδικής τεχνολογίας, όσο και το ακριβές έτος περάσματος στους νέους κινητήρες (2029 ή 2030). Όμως, οι αποφάσεις αυτές τώρα θα πρέπει να περιμένουν, επ’ αόριστον.
Ο πρόεδρος της FIA θεωρεί ότι οι νέες υβριδικές μονάδες ισχύος του 2026 -με ισόποση παραγόμενη ισχύ από τον V6 Turbo και τον ηλεκτροκινητήρα MGU-K, και με πολύπλοκα ηλεκτρονικά συστήματα και μεγάλη μπαταρία- είναι πολύ περίπλοκες και δαπανηρές.
Ωστόσο, ο στόχος του για το πέρασμα στους νέους κινητήρες το 2029 δεν έβρισκε σύμφωνους δύο κατασκευαστές, μετά τις τεράστιες επενδύσεις όλων στη μονάδα ισχύος του ‘26 – που, σύμφωνα με την τρέχουσα συμφωνία, θα παραμείνουν στη F1 μέχρι το τέλος του 2030.
Οι δύο αυτοί κατασκευαστές ήταν η Honda και η Audi (που μπαίνει στο σπορ επίσημα το 2026). Παρότι οι Ferrari και Mercedes φέρεται να πρότειναν το συμβιβασμό του περάσματος στους V8 ένα χρόνο νωρίτερα, το 2030, διαπιστώνοντας τη διαφωνία των Honda / Audi στη Μόντσα το περασμένο τριήμερο ήταν ο ίδιος ο Μοχάμεντ μπεν Σουλαγέμ που αποφάσισε να αναβάλλει τη σύσκεψη της προσεχούς Πέμπτης.
Έχοντας δύο από τους πέντε κατασκευαστές (μιας και η Renault αποχωρεί στο τέλος αυτής της χρονιάς από το σπορ) να διαφωνούν με το πλάνο, τουλάχιστον προς το παρόν, δεν υπήρχε κανένας απολύτως τρόπος -βάσει όσων προβλέπει το συμβόλαιο των εμπλεκόμενων μερών- να αποφασιστεί η εφαρμογή των νέων V8 πριν από το 2031, το νωρίτερο.
Κάτι τέτοιο απαιτεί ενισχυμένη πλειοψηφία, που σημαίνει ότι πρέπει να την αποδεχθούν οι τέσσερις από τους πέντε κατασκευαστές – και μαζί η FIA και η FOM (Formula One Management, που ελέγχεται από τη Liberty Media).
Έχοντας λοιπόν την κάθετη διαφωνία δύο κατασκευαστών, δεν υπήρχε και λόγος να προχωρήσει η σύσκεψη. Αντίθετα, για το 2031 η FIA έχει τη δυνατότητα να πορευθεί όπως επιθυμεί, καθώς δεν υπάρχει καμία υπογεγραμμένη συμφωνία με τους κατασκευαστές κινητήρων.
Που σημαίνει ότι η Ομοσπονδία μπορεί να αποφασίσει το πέρασμα στους V8 το 2031 χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των κατασκευαστών, και να αφήσει στο χέρι των τελευταίων την απόφαση αν θέλουν να παραμείνουν στη Formula 1.
Όμως δύσκολα θα συμβεί κάτι τέτοιο, διότι ο Μπεν Σουλαγέμ έχει αφήσει να εννοηθεί ότι οι κανονισμοί του 2031 θα διαμορφωθούν με σύμπνοια με τη FOM, τις ομάδες και τους κατασκευαστές κινητήρων. “Κάτι τέτοιο”, είπε ο Μπεν Σουλαγέμ αναφερόμενος στα πλάνα του για την επιστροφή στους απλούστερους V8 πριν λίγους μήνες, “θα δουλέψει μόνο με την [υποστήριξη της] FOM και των ομάδων. Πρέπει να το δεχθούν, διότι είναι η κοινή λογική”.
Μιλώντας για το θέμα, ο διευθυντής της Mercedes F1 Τότο Βολφ είπε ότι το χρονοδιάγραμμα για το 2029 είναι απλώς ανέφικτο: “Οι περισσότεροι κατασκευαστές δεν θέλουν να πληρώσουν για δεύτερο παράλληλο πρόγραμμα [εξέλιξης κινητήρων]. Ένας νέος κινητήρας σε δύο χρόνια θα εκτοξεύσει τα κόστη”, τόνισε ο Αυστριακός.
Ο διευθυντής της Sauber F1 (που θα μετονομαστεί σε Audi F1 του χρόνου), Τζόναθαν Ουίλτι, εξήγησε: “Η Audi είναι χτισμένη σε τρεις πυλώνες: στους θερμικούς κινητήρες πολύ υψηλής αποδοτικότητας, στην προηγμένη υβριδική τεχνολογία και στα βιώσιμα καύσιμα. Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει σύντομα”.
Καθώς ο Φρεντ Βασέρ της Ferrari λέει πως “ακόμα δεν μπήκαν στην πίστα οι κινητήρες του 2026, δεν χρειάζεται να αποφασίσουμε σήμερα ή αύριο”, ο Βολφ συνόψισε το θέμα περιεκτικά: “Θέλουμε όλοι εντυπωσιακούς κανονισμούς που συναρπάζουν τους θεατές. Ο V8 με τις ψηλές στροφές του, με ανάκτηση της ενέργειας και με βιώσιμα καύσιμα, είναι ιδανικός για αυτό. Αλλά όχι με κάθε κόστος”.