FORMULA 1

Ο Τομπάζης αισιόδοξος για το 2026: “Τα νέα μονοθέσια θα είναι ικανά για πιο στενές μάχες”

AP Photo/Olivier Matthys

Ο Νίκολας Τομπάζης, διευθυντής του τομέα μονοθεσίων της FIA, εμφανίζεται αισιόδοξος ότι τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά των νέων αυτοκινήτων της Formula 1 το 2026 θα επιτρέπουν στους οδηγούς να εμπλέκονται σε πιο κλειστές μάχες και θα τους προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες για προσπέραση.

Η βελτίωση του θεάματος μέσω της ικανότητας του μονοθεσίου να μένει κοντά στο προπορευόμενο αποτέλεσε βασικό στόχο των κανονισμών του ground effect, που εισήχθησαν το 2022. Ωστόσο, με την πάροδο των ετών, η αεροδυναμική αυτή δυνατότητα για το μονοθέσιο που ακολουθεί μειώθηκε, χωρίς βέβαια να επιστρέψει στα ακραία επίπεδα του 2021.

Έτσι, από πλευράς θεάματος, η σεζόν 2025 προσέφερε λιγότερες μάχες σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Αυτό, πέραν της αεροδυναμικής, οφείλεται κυρίως στη σύγκλιση της απόδοσης των ομάδων και στην αυξημένη αντοχή των ελαστικών της Pirelli, τα οποία παρουσιάζουν μικρότερη φθορά.

Οι δύο αυτοί παράγοντες περιορίζουν τις διαφορές ρυθμού μέσα στον αγώνα, με αποτέλεσμα ο οδηγός που ακολουθεί να μην διαθέτει συχνά το απαραίτητο πλεονέκτημα ταχύτητας για να επιχειρήσει προσπέρασμα, ακόμη κι όταν βρίσκεται πολύ κοντά.

Σημαντικό ρόλο παίζει και η ίδια η εξέλιξη της αεροδυναμικής των μονοθεσίων, όπως εξηγεί ο Τομπάζης: “Στην αρχή, τα μονοθέσια του 2022 αποτέλεσαν μια ξεκάθαρη βελτίωση όσον αφορά τον αέρα που απέρρεε από το πίσω μέρος τους.

Δεν θυμάμαι τα ακριβή νούμερα, αλλά η κάθετη δύναμη για το μονοθέσιο που ακολουθούσε στα 20 μέτρα απόσταση ανέβηκε από περίπου 50% με τα παλιά αυτοκίνητα, στο 80–85% στις αρχές του 2022.

Σταδιακά, μέσα στον κύκλο των κανονισμών, αυτό μειώθηκε και σήμερα βρισκόμαστε γύρω στο 70%. Αυτός είναι ο λόγος που τα μονοθέσια δυσκολεύονται περισσότερο να ακολουθήσουν σε σχέση με το 2022, αν και η κατάσταση παραμένει καλύτερη από το 2021. Πιστεύουμε ότι στην αρχή του νέου κύκλου θα είμαστε κοντά στο 90% ή κάπου εκεί”.

Ο Νικόλας Τομπάζης με τον διευθυντή της Sauber / Audi, Τζόναθαν Ουίτλι Andy Hone/LAT Images/Sauber Media Hub

Συγκεκριμένα, ενόψει του 2026, ο Έλληνας αεροδυναμιστής δήλωσε βέβαιος ότι τα μονοθέσια της νέας γενιάς θα μειώσουν ακόμη περισσότερο τις αρνητικές επιπτώσεις του αέρα που απορρέει από το προπορευόμενο μονοθέσιο.

“Με τους νέους κανονισμούς”, τόνισε, “είναι φυσιολογικό να περιμένει κανείς μεγαλύτερες αρχικές διαφορές απόδοσης μεταξύ των ομάδων. Όμως από αεροδυναμικής πλευράς, περιμένουμε τα μονοθέσια να μπορούν να ακολουθούν το ένα το άλλο πολύ πιο κοντά από ό,τι σήμερα.

Τα χαρακτηριστικά του αέρα που απορρέει έχουν βελτιωθεί σημαντικά και πιστεύουμε ότι έχουμε κατανοήσει πώς να ενσωματώσουμε τα μαθήματα του 2022 στους νέους κανονισμούς.

Διαπιστώσαμε ότι υπήρχαν ‘παραθυράκια’ σε ορισμένους τομείς, όπως τα πλευρικά στοιχεία της εμπρός αεροτομής, που εξελίχθηκαν με τρόπους που επηρέασε τη ροή του αέρα προς το εξωτερικό της πτέρυγας. Επίσης, οι εσωτερικοί αεραγωγοί των εμπρός φρένων και τα άκρα του δαπέδου επιδείνωσαν τα χαρακτηριστικά του απορρέοντος αέρα.

Οι λύσεις αυτές εξυπηρετούν τις ομάδες, καθώς απομακρύνουν τη ροή αέρα από το δάπεδο, όμως έρχονται σε αντίθεση με τη φιλοσοφία της FIA, η οποία για το 2026 έχει σχεδιάσει μονοθέσια βασισμένα στην έννοια του ‘inwash’, δηλαδή της κατεύθυνσης του αέρα προς το εσωτερικό”.

Ο Νικόλας Τομπάζης κατέληξε: “Στην εξέλιξη των κανονισμών του 2026 μάθαμε πολλά και ελπίζουμε να διατηρήσουμε τα καλά χαρακτηριστικά του απορρέοντος αέρα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ή τουλάχιστον να αποφύγουμε παρόμοια υποβάθμιση. Σίγουρα θα υπάρξει κάποια πτώση, αλλά ελπίζουμε να είναι σαφώς μικρότερη”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ