Formula 1: Ο Φερστάπεν διέλυσε τη McLaren στη στρατηγική της αδυναμία, κέρδισε στο Κατάρ και “έβαλε φωτιά” στο πρωτάθλημα

Ο Μαξ Φερστάπεν συνέχισε την ασύλληπτή του ανατροπή στο φετινό πρωτάθλημα της Formula 1 κερδίζοντας στο Κατάρ, εκμεταλλευόμενος στο έπακρο το στρατηγικό λάθος της McLaren κατά τη διάρκεια του οχήματος ασφαλείας στον 7ο γύρο. Δεύτερος ο Όσκαρ Πιάστρι και τέταρτος ο Λάντο Νόρις, καθώς στήθηκε το σκηνικό του μεγάλου τελικού των τριών τους στο φινάλε του Άμπου Ντάμπι την άλλη Κυριακή (7/12).
Ο Μαξ Φερστάπεν κέρδισε μια απρόσμενη αλλά στρατηγικά και οδηγικά περίτεχνη και ευφυή νίκη στο Κατάρ, στο 23ο και προτελευταίο φετινό GP της Formula 1, αξιοποιώντας στο έπακρο το στρατηγικό λάθος της McLaren να μην καλέσει τους Όσκαρ Πιάστρι και Λάντο Νόρις στα πιτς κατά τη διάρκεια οχήματος ασφαλείας στον 7ο γύρο, για να συνεχίσει μια ανατροπή που μοιάζει σχεδόν απίστευτη στο φετινό πρωτάθλημα – όπου, στο τέλος Αυγούστου, απείχε 104 βαθμούς από την κορυφή.
Ο αγώνας πήρε την εντελώς απρόσμενη τροπή του στον 7ο γύρο. Μέχρι τότε, στην εκκίνηση του αγώνα ο Πιάστρι κράτησε με άνεση την πρωτοπορία, ενώ ο Φερστάπεν πέρασε τον Νόρις για να ανέβει εμπρός από τον Βρετανό στην 2η θέση – κάτι που ήταν απαραίτητο ώστε ο Ολλανδός να διατηρήσει τις ελπίδες του για το Άμπου Ντάμπι.
Ο αγώνας εξελισσόταν έτσι για τους επόμενους έξι γύρους – ώσπου ήρθε η στιγμή που τον έκρινε: η σύγκρουση του Νίκο Χούλκενμπεργκ της Sauber με τον Πιέρ Γκασλί της Alpine. Η πρώτη έμεινε ακινητοποιημένη στην πίστα και, όπως ήταν λογικό, μπήκε το όχημα ασφαλείας. Τότε, ήρθε μια έκτακτη στιγμή στρατηγικής ακροβασίας για όλους, σχετικά με την ανάγκη να αποφασίσουν άμεσα αν έπρεπε να μπουν κατ’ ευθείαν για το πρώτο τους πιτ-στοπ, ώστε να εκμεταλλευτούν το όχημα ασφαλείας.
Η στρατηγική αυτή απόφαση κρεμόταν σε μια πολύ λεπτή ισορροπία: η FIA εξέδωσε για τον αγώνα αυτό απαγόρευση χρήσης ενός σετ ελαστικών για περισσότερους από 25 γύρους. Ο αγώνας είχε διάρκεια 57 γύρων, οπότε ο 7ος γύρος ήταν ακριβώς το όριο για να μπουν οι οδηγοί στα πιτς χωρίς να χρειαστεί να κάνουν και τρίτο πιτ-στοπ.
Πρώτα ο Φερστάπεν και έπειτα ένα τρενάκι μονοθεσίων πίσω του μπήκαν άμεσα, στον 7ο γύρο, στα πιτς. Μόνο οι McLaren δεν μπήκαν (και ο Εστεμπάν Οκόν). Με τον αγώνα σε αργό ρυθμό πίσω από το όχημα ασφαλείας, το αποτέλεσμα ήταν ο Φερστάπεν και το τρενάκι των μονοθεσίων πίσω του να βγουν από τα πιτς και σύντομα να φτάσουν και πάλι τις McLaren.
Αυτό, τότε, σήμαινε το εξής: οι Πιάστρι-Νόρις-Φερστάπεν ήταν μαζί στην πίστα, στις τρεις πρώτες θέσεις, αργά πίσω από το όχημα ασφαλείας, και στους άλλους 50 γύρους του αγώνα οι McLaren έπρεπε να κάνουν δύο πιτ-στοπς, ενώ ο Φερστάπεν ένα.
Ήταν ένα τεράστιο στρατηγικό λάθος της McLaren – που μάλιστα αν το απόφευγε δίνοντας την εντολή στον Νόρις να κάνει ό,τι και ο Φερστάπεν, θα πυροδοτούσε πολύ σκληρές επικρίσεις περί υποτιθέμενης προτίμησης στον Βρετανό. Η αγγλική ομάδα βρέθηκε, έτσι, μεταξύ σφύρας και άκμονος, διότι δεν γνώριζε τι θα έπραττε ο Μαξ.
Βάσει της οδηγίας της FIA, οι Πιάστρι-Νόρις έπρεπε να μπουν μέχρι τον 25ο γύρο για το πρώτο τους πιτ-στοπ. Έτσι, προσπάθησαν να πιέσουν όσο μπορούσε η MCL39 να πιέσει – αλλά δεν αύξησαν τη διαφορά τους πάνω από τα 8” και 5” αντίστοιχα από τον Μαξ, όταν μπήκαν για τη δική τους πρώτη αλλαγή ελαστικών.
Επέστρεψαν, κρίσιμα και για τους δύο, σε καθαρό αέρα πίσω από τον Αντονέλι (στην 4η και 5η θέση) αλλά εμπρός από τον Αλόνσο. Τότε, επίσης βάσει της οδηγίας της FIA, όλοι οι άλλοι έπρεπε να μπουν για το δεύτερό τους πιτ-στοπ ακριβώς στον 32ο γύρο – καθώς έπρεπε να κάνουν ακριβώς 25+25 γύρους με κάθε σετ ελαστικών στο δεύτερο και τρίτο τους stint. Και αυτό έκαναν – παραδόξως χωρίς απρόοπτα στο συνωστισμό του pit-lane.
Οι Πιάστρι-Νόρις έτσι βρέθηκαν και πάλι στην κορυφή – όμως όφειλαν το δεύτερό τους πιτ-στοπ. Εκείνη τη στιγμή ήταν περίπου 7” και 4” μπροστά από τον Φερστάπεν, όταν ο Ολλανδός γύρισε στην πίστα με τη φρέσκια του σκληρή γόμα του τρίτου του και τελευταίου σετ. Οι επόμενοι γύροι ήταν σε ρυθμό δοκιμών κατάταξης για τους πρωτοπόρους – και πρώτα ο Νόρις κι έπειτα ο Πιάστρι έκαναν ένα λάθος στην έξοδο της στροφής 14. Ο Βρετανός το πλήρωσε περισσότερο, πιθανώς με μια ζημιά στο δάπεδο της McLaren του.
Τότε περιμέναμε ότι ο Πιάστρι θα έβαζε τη μαλακή γόμα για το τελευταίο του stint, ώστε με μεγάλη διαφορά πρόσφυσης να κυνηγήσει τον Φερστάπεν βγαίνοντας 15” πίσω από τον Ολλανδό από το δικό του πιτ-στοπ. Δεν συνέβη, διότι ο Αυστραλός (όπως και οι Φερστάπεν, Νόρις) δεν είχε άλλο σετ φρέσκιας μαλακής γόμας από το Σάββατο.
Ο Πιάστρι μπήκε νωρίτερα του αναμενόμενου, στον 43ο γύρο, και έβαλε φρέσκια σκληρή γόμα. Η διαφορά πρόσφυσης δεν ήταν αρκετή, ωστόσο, για να καταδιώξει τον Φερστάπεν. Για τον Νόρις τα πράγματα κύλησαν ακόμα χειρότερα: βγήκε από το πιτ-στοπ του πίσω από τους Σάινθ και Αντονέλι, και -σε μια πίστα που δεν ευνοεί τις προσπεράσεις- δεν κατάφερε να περάσει τον Ιταλό της Mercedes παρά μόνο στον τελευταίο γύρο, μετά από ένα οδηγικό λάθος που έφερε μικροέξοδο του Ιταλού.
Σε έναν αγώνα που δυνητικά θα έκρινε τον τίτλο, ο Κάρλος Σάινθ κατάφερε να βρει ένα απίθανο “παράθυρο” για να βρει το δρόμο προς το βάθρο με την μη ανταγωνιστική του Williams, κερδίζοντας ακόμα και τη Mercedes του Κίμι Αντονέλι – ενώ ο Τζορτζ Ράσελ τερμάτισε στην 6η θέση λόγω -κυρίως- της απώλειας τριών θέσεων στην κακή του εκκίνηση.
Μη χάσετε, στις 20:30, την έκτακτη LIVE εκπομπή του SPORT24 για τη μεγάλη μάχη τίτλου της Formula 1: