FORMULA 1

Νίκη οδηγικής πυγμής και στρατηγικής ευφυΐας του Φερστάπεν στην Ίμολα

AP Photo / Antonio Calanni

Ο Μαξ Φερστάπεν κατέκτησε τη δεύτερη φετινή του νίκη στο πρωτάθλημα της Formula 1 περνώντας τον Όσκαρ Πιάστρι στην πρώτη στροφή του GP της Εμίλια Ρομάνια και έπειτα επιλέγοντας την άψογη στρατηγική σε δύο περιόδους -εικονικού και κανονικού- οχήματος ασφαλείας σε έναν επεισοδιακό αγώνα. Οι Λάντο Νόρις και Όσκαρ Πιάστρι δίπλα στον Ολλανδό στο βάθρο.

Ο Μαξ Φερστάπεν ενίσχυσε τη θέση του στη μάχη του φετινού πρωταθλήματος της Formula 1 κερδίζοντας -για τέταρτη διαδοχική χρονιά στην Ίμολα- με υποβλητικό τρόπο το GP της Εμίλια Ρομάνια, και σημειώνοντας τη δεύτερη φετινή του νίκη σε 7 αγώνες μέχρι στιγμής μετά το GP της Ιαπωνίας, εμπρός από τις δύο McLaren των Λάντο Νόρις και Όσκαρ Πιάστρι.

Πίσω τους, ο Λιούις Χάμιλτον σημείωσε το καλύτερό του φετινό αποτέλεσμα στο πιο ανταγωνιστικό του μέχρι στιγμής GP με τη Ferrari, εμπρός από τον Άλεξ Άλμπον της Williams και τον Σαρλ Λεκλέρ της Scuderia – σε έναν αγώνα που δύο οχήματα ασφαλείας (ένα εικονικό και ένα κανονικό) μετέτρεψαν σε γρίφο τη στρατηγική.

Τα δύο οχήματα ασφαλείας -για μηχανικά προβλήματα πρώτα της Haas του Εστεμπάν Οκόν και έπειτα της Mercedes του Κίμι Αντονέλι- περιέπλεξαν ακόμα περισσότερο τη μπλεγμένη στρατηγική για τις ομάδες, λόγω της απόφασης της Pirelli να φέρει ένα επίπεδο μαλακότερες γόμες φέτος στην Ίμολα, αφήνοντας τις ομάδες στο μεταίχμιο μεταξύ της στρατηγικής ενός ή δύο πιτ-στοπς.

Ο Φερστάπεν πέρασε τον Πιάστρι με μια πολύ τολμηρή και εντυπωσιακά αποφασιστική κίνηση στην πρώτη στροφή (του σικέιν της Ταμπουρέλο) μετά την εκκίνηση, και το προβάδισμά του στην κορυφή ενισχύθηκε καθώς -σε αντίθεση με τους Νόρις, Πιάστρι- είχε την τύχη να κάνει το πρώτο του πιτ-στοπ υπό το VSC της περίπτωσης του Οκόν.

Η διαφορά του Ολλανδού στην κορυφή εκτοξεύθηκε, τότε, στα 18” από τον δεύτερο Νόρις, έπειτα ελαχιστοποιήθηκε με το όχημα ασφαλείας για τον Αντονέλι, αλλά στη νέα επανεκκίνηση ο τετράκις πρωταθλητής δεν είχε πρόβλημα να απομακρυνθεί ξανά και να φτάσει με άνεση στη νίκη.

Πώς εξελίχθηκε ο αγώνας
Στην εκκίνηση ο Φερστάπεν καθυστέρησε ελάχιστα, επιτρέποντας στον Ράσελ να έρθει δίπλα του καθώς οι πρωτοπόροι όδευαν προς τα φρένα του σικέιν της Ταμπουρέλο. Ο Πιάστρι κάλυψε την εσωτερική του για την πρώτη -αριστερή- στροφή από τον Ράσελ, αλλά τότε ο Φερστάπεν έκανε την παράτολμη και αποφασιστική κίνηση να επιτεθεί στη McLaren του Αυστραλού από την εξωτερική.

Ήταν ένα ρίσκο που του βγήκε, με τον κίνδυνο να καταλήξει στην αμμοπαγίδα. Πολύ σύντομα ο Ολλανδός κατάφερε να βγει από τη ζώνη DRS του Πιάστρι, και η διαφορά σταθεροποιήθηκε στα 1,6’’. Πίσω τους, ο Ράσελ αμυνόταν στον Νόρις, αλλά η μέση γόμα -με την οποία εκκίνησαν όλοι οι πρωτοπόροι, σε αντίθεση με τη σκληρή του Χάμιλτον στην 12η θέση- άρχισε μετά τον 10ο γύρο να παραδίδει το πνεύμα στη Mercedes.

Έτσι, ο Ράσελ μπήκε για το πρώτο του πιτ-στοπ και τη σκληρή γόμα στον 12ο γύρο, και απρόσμενα ακολούθησε και ο Πιάστρι στον 13ο γύρο καθώς ο Αυστραλός ένιωθε ότι άρχισε να χάνει ρυθμό. Ως αποτέλεσμα, ο Νόρις ανέβηκε στην 2η θέση και, μαζί με τον Φερστάπεν, έμειναν στην πίστα, πιστοί στην αρχική τους στρατηγική για ένα πιτ-στοπ σήμερα.

Η φθορά των ελαστικών στη Red Bull αποδείχτηκε πιο διαχειρίσιμη από το αναμενόμενο, καθώς ο Φερστάπεν έχανε μόλις δύο με τρία δέκατα ανά γύρο από την McLaren του Νόρις – όχι αρκετά για να ανησυχήσει.

Η πρώτη ανατροπή ήρθε στον 29ο γύρο, όταν βγήκε εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας λόγω του μηχανικού προβλήματος της Haas που ανάγκασε τον Οκόν να το αφήσει στην άκρη της πίστας, ανάμεσα στη Variante Alta και τη Rivazza.

Ο Νόρις είχε μπει μόλις έναν γύρο νωρίτερα στα πιτς, αλλά οι Φερστάπεν, Χάμιλτον, Άλμπον και άλλοι εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία να κάνουν το πιτ-στοπ τους – κερδίζοντας πάνω από 10’’ από τον αργό ρυθμό των άλλων υπό το καθεστώς VSC.

Με την επανεκκίνηση στον 31ο γύρο, η διαφορά του Φερστάπεν από τον Νόρις είχε εκτοξευθεί στα 20 δευτερόλεπτα, ενώ ο Άλμπον -επίσης με τη βοήθεια του VSC- πέρασε τον Πιάστρι για την 3η θέση. Σύντομα ο Αυστραλός κατάφερε να περάσει τη Williams, ενώ ο Νόρις διαπίστωνε ότι δεν είχε την ταχύτητα να καταδιώξει τη Red Bull.

Έτσι, όλα έδειχναν ότι το δεύτερο μισό του αγώνα των 63 γύρων θα ήταν ένα μια ανιαρή διαδικασία με τους Φερστάπεν-Νόρις-Πιάστρι στις θέσεις του βάθρου. Αλλά στον 47ο ανετράπησαν πάλι όλα, με το μηχανικό πρόβλημα της Mercedes του Αντονέλι – που εγκατέλειψε από την 8η θέση.

Ο Φερστάπεν, μην γνωρίζοντας τι θα έκανε ο Νόρις, επέλεξε να κάνει και δεύτερο πιτ-στοπ υπό το όχημα ασφαλείας, και ο Νόρις αναγκαστικά τον ακολούθησε και εκείνος στα πιτς για ένα δεύτερο σετ σκληρής γόμας. Ο Πιάστρι, ευάλωτος από τον Άλμπον, έμεινε στην πίστα με τη φθαρμένη του σκληρή γόμα από το δεύτερό του πιτ-στοπ.

Ο Νόρις βγήκε από τα πιτς πίσω από τον Όσκαρ αλλά δεν άργησε να τον περάσει μετά την αποχώρηση του οχήματος ασφαλείας και την επανεκκίνηση, στα φρένα για την Ταμπουρέλο. Όμως, μέχρι να το κάνει, ο Φερστάπεν είχε ήδη οικοδομήσει διαφορά 5,0’’ στην κορυφή, και συνέχισε με άνεση για να εξασφαλίσει τη δεύτερη φετινή του νίκη.

Για τη Ferrari, ο σημερινός αγώνας ήταν μια σχετυική εξιλέωση μετά την καταστροφή στις χθεσινές κατατακτήριες, καθώς οι SF-25 εμφάνισαν ξανά τον γνωστό τους φέτος καλό ρυθμό αγώνα για να ανελιχθούν από την 11η και 12η θέση της εκκίνησης στην 4η με τον Λιούις Χάμιλτον και στην 6η με τον Σαρλ Λεκλέρ.

Ο Λιούις ακολούθησε εναλλακτική στρατηγική, εκκινώντας με τη σκληρή γόμα, και έτσι βρισκόταν ακόμα στην πίστα όταν ενεργοποιήθηκε το πρώτο VSC. Ο Βρετανός έκανε το δεύτερό του πιτ-στοπ με το όχημα ασφαλείας του Αντονέλι, αντίθετα με τον Λεκλέρ, και έτσι με πιο φρέσκα ελαστικά στο τέλος ήταν σε θέση να περάσει τον Μονεγάσκο – αφότου εκμεταλλεύτηκε τη μάχη Λεκλέρ-Άλμπον για να περάσει τη Williams.

Η υψηλή φθορά ελαστικών της Mercedes άφησε τον Τζορτζ Ράσελ εκτός μάχης, αφού οδήγησε νωρίς (όπως και τον Πιάστρι) τον Βρετανό στα πιτς για την πρώτη του αλλαγή ελαστικών – κι έτσι η Mercedes έχασε τη μάχη με τις Ferrari σήμερα.

Η Aston Martin ήταν η μεγάλη χαμένη της ημέρας: τόσο ο Φερνάντο Αλόνσο όσο και ο Λανς Στρολ έμειναν εκτός βαθμών. Το ρίσκο με τα ελαστικά (με τη μέση γόμα) απέδωσε στις κατατακτήριες, αλλά στον αγώνα δεν διέθεταν φρέσκα σκληρά ελαστικά για να ανταποκριθούν στις αλλαγές ρυθμού και στρατηγικής.

Μετά το ξεκίνημα της λεγόμενης “ευρωπαϊκής σεζόν” της F1 σήμερα στην Ίμολα, ακολουθούν δύο διαδοχικά GP στα ισάριθμα επόμενα Σαββατοκύριακα, στο Μονακό (23-25 Μαΐου) και στη Βαρκελώνη της Ισπανίας (30 Μαΐου-1 Ιουνίου).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ