FORMULA 1

Η πρώτη μάχη του 2026: Ποια αμφιλεγόμενη ιδέα βρήκαν δύο κατασκευαστές για τους κινητήρες

FORMULA 1 / Liberty Media

Η πρώτη αντιπαράθεση των κατασκευαστών των μονάδων ισχύος της Formula 1 με βάση τους νέους τεχνικούς κανονισμούς του 2026 βγήκε στην επιφάνεια και έχει να κάνει με μια ιδέα που φέρεται να βρήκαν οι Mercedes και Red Bull PT στη σχέση συμπίεσης στους θαλάμους καύσης του θερμικού κινητήρα V6 Turbo.

Η σχέση συμπίεσης είναι η παράμετρος που περιγράφει το πόσο συμπιέζεται το μείγμα αέρα και καυσίμου μέσα στον κύλινδρο πριν την ανάφλεξη. Με τους νέους τεχνικούς κανονισμούς η σχέση αυτή μειώθηκε από το 18:1 (που ήταν μέχρι το 2025) στο 16:1.

Πέντε εβδομάδες πριν τα νέα εν λευκώ σχεδιασμένα μονοθέσια μπουν στην πίστα (της Βαρκελώνης) για τις πρώτες τους δοκιμές, δύο κατασκευαστές -τουλάχιστον- φέρεται να έχουν αξιοποιήσει μια “γκρίζα περιοχή” των κανονισμών που τους επιτρέπει να αποκτήσουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα απόδοσης.

Συγκεκριμένα -σύμφωνα με την ιστοσελίδα Motorsport-Magazin- οι δύο κατασκευαστές αυτοί, που εικάζεται ότι είναι η Mercedes και η Red Bull Ford Powetrains, έχουν βρει έναν τρόπο αύξησης της σχέσης συμπίεσης χωρίς να καταπατούν τους όρους των τεχνικών κανονισμών.

Φέρεται να το έχουν πετύχει, συγκεκριμένα, εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι οι κανονισμοί καθορίζουν τη σχέση συμπίεσης όταν ο κινητήρας είναι σχετικά κρύος και όχι όταν λειτουργεί στην υψηλή θερμοκρασία που ανεβαίνει όταν το μονοθέσιο βρίσκεται στην πίστα.

Υπάρχουν ενδείξεις ότι στους κινητήρες χρησιμοποιούνται σύνθετα εξαρτήματα τα οποία έχουν σχεδιαστεί ώστε να διαστέλλονται σκόπιμα όταν ο κινητήρας λειτουργεί σε υψηλές θερμοκρασίες, βοηθώντας το έμβολο να φτάνει πιο κοντά στο άνω μέρος του κυλίνδρου κατά τον κύκλο λειτουργίας του σε σχέση με όταν ο κινητήρας είναι κρύος.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της σχέσης συμπίεσης και, κατ’ επέκταση, την παροχή επιπλέον απόδοσης (κατά περίπου 15 ίππους) που χαρίζει έως και 3 δέκατα στο γύρο, καθώς και βελτιωμένης κατανάλωσης καυσίμου όταν ο κινητήρας βρίσκεται σε αγωνιστική λειτουργία στην πίστα.

Ενώ είναι ευρέως γνωστό ότι η θερμική διαστολή των εξαρτημάτων του κινητήρα είναι ένα φυσικό φαινόμενο, στους κανονισμούς δεν υπάρχει κάποια μέτρηση που να καθορίζει ποιο επίπεδο διαστολής θεωρείται αποδεκτό.

Το θέμα αυτό δεν είναι καινούριο, για τους κατασκευαστές -απλώς ήρθε τώρα στο φως. Έχει εξελιχθεί, τους τελευταίους μήνες, σε κεντρικό σημείο συζήτησης μεταξύ των κατασκευαστών και της FIA.

Η Ομοσπονδία έχει κάνει αρκετές τροποποίησεις στο σχετικό κανονισμό και τον Οκτώβριο πρόσθεσε τη διευκρίνιση ότι η διαδικασία μέτρησης της σχέσης συμπίεσης θα “εκτελείται σε θερμοκρασία περιβάλλοντος”.

Την περασμένη εβδομάδα, νέα διατύπωση των κανονισμών ανέφερε ότι ο τρόπος με τον οποίο θα πραγματοποιούνται οι μετρήσεις θα “καθορίζεται από κάθε κατασκευαστή μονάδων ισχύος” και ότι “η διαδικασία αυτή πρέπει να εγκρίνεται από το τεχνικό τμήμα της FIA και να περιλαμβάνεται στον φάκελο της έγκρισης τύπου του κατασκευαστή μονάδων ισχύος”.

Η FIA έχει αφήσει να εννοηθεί ότι οι διαδικασίες ελέγχου θα μπορούσαν να αλλάξουν ή ακόμη και οι κανονισμοί να αναθεωρηθούν, αν το ζήτημα πάρει διαστάσεις στα πρώτα στάδια της σεζόν.

Όμως οι κινητήρες της F1 έχουν ήδη ομολογκαριστεί και τα σχέδια των μονάδων ισχύος έχουν ήδη “κλειδώσει” εδώ και καιρό, συνεπώς οποιαδήποτε αλλαγή στους κανονισμούς θα απαιτούσε νέα εσωτερικά εξαρτήματα θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να υλοποιηθεί, ειδικά σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Αν ορισμένοι κατασκευαστές παραμείνουν δυσαρεστημένοι με όσα κάνουν οι ανταγωνιστές τους σε αυτό το σημείο των τεχνικών κανονισμών, υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο να καταθέσουν ένσταση στον πρώτο αγώνα της σεζόν, στην Αυστραλία στις 4-6 Μαρτίου 2026.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ