FORMULA 1

GP Ιταλίας: Το πρόγραμμα των δοκιμών και του αγώνα, τα ελαστικά και η στρατηγική

Scuderia Ferrari Press Office

Η Formula 1 αποχαιρετά την Ευρώπη -πριν από τα ταξίδια της στην Ασία και την Αμερική- στο “ναό της ταχύτητας”, στο σπίτι της Ferrari και των τιφόζι, στο θρυλικό Autodromo Nazionale Monza. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον ανταγωνισμό, τη στρατηγική και το πρόγραμμα του 16ου φετινού GP, αυτό το τριήμερο (5-7/9) στην πίστα του Μιλάνου της Ιταλίας.

Άλλο ένα επεισόδιο στο σήριαλ της φετινής μονομαχίας του τίτλου της Formula 1 μεταξύ του Όσκαρ Πιάστρι και του Λάντο Νόρις, των δύο οδηγών της McLaren, θα διαδραματιστεί αυτό το τριήμερο στη Μόντσα της Ιταλίας, στο 16ο από τα 24 GP της φετινής σεζόν – και τελευταίο επί ευρωπαϊκού εδάφους.

Η κυρίαρχη McLaren MCL39 έχει 12 νίκες στα 15 GP της χρονιάς μέχρι στιγμής, 7 με τον Πιάστρι και 5 με τον Νόρις, όμως ο θρίαμβος του Αυστραλού την περασμένη Κυριακή στην Ολλανδία και η εγκατάλειψη του Βρετανού αύξησε το προβάδισμα του πρώτου στο πρωτάθλημα στους 34 βαθμούς, δίνοντάς του ένα ισχυρό πλεονέκτημα για να στεφθεί πρωταθλητής.

Η ομάδα του Ουόκινγκ έχει πέντε σερί νίκες στα ισάριθμα τελευταία GP, όμως η Μόντσα είναι μια πολύ διαφορετική πίστα: ως “ναός της ταχύτητας”, απαιτεί τις χαμηλότερες ρυθμίσεις παραγωγής άντωσης των μονοθεσίων, καθώς αποτελείται κατά κύριο λόγο από μεγάλες ευθείες που διακόπτονται από αργά σικέιν.

Αυτές οι προδιαγραφές ταιριάζουν στη Ferrari SF-25 καθώς κρύβουν τα φετινά της μειονεκτήματα, η Scuderia νιώθει αισιοδοξία για το τριήμερο στην πατρίδα της (χωρίς να το διατυμπανίζει) – αλλά αν αυτό είναι αρκετό για να κερδίσει τη McLaren, όπως έκανε πέρσι με την υπέρβαση του Σαρλ Λεκλέρ, απομένει να φανεί.

Ο Όσκαρ Πιάστρι με τη McLaren MCL38 στη Μόντσα το 2024 McLaren Media Centre

Για τη Red Bull και τον Μαξ Φερστάπεν, όπου πέρσι στη Μόντσα βίωσαν το χειρότερό τους αγώνα του ‘24, η απόδοση της RB21 παραμένει ένα αίνιγμα αυτό το τριήμερο – αν και στο Ζάντβορτ το μονοθέσιο του Μίλτον Κινς επέστρεψε στη θετική του απόδοση (αν και όχι ανταγωνιστική της McLaren) μετά την “κακή παρένθεση” της Ουγγαρίας.

Η τέταρτη κορυφαία ομάδα, Mercedes, φαίνεται πλέον να έχει εγκαταλείψει πλήρως την σπανίως ανταγωνιστική W16 και να αφοσιώνεται αποκλειστικά στο 2026. Οι προδιαγραφές της Μόντσα θα τη βοηθήσουν λίγο, αλλά όχι και η ζέστη που προβλέπεται για την Κυριακή, σχετικά με τη διαχείριση των ελαστικών στα stints του αγώνα.

Florent Gooden / DPPI / Scuderia Ferrari Press Office

GP Ιταλίας: Ελαστικά & στρατηγική
Αυτή τη φορά, σε αντίθεση με τα τελευταία GP, η Pirelli δεν επεφύλασσε καμία αλλαγή σε σχέση με πέρσι στους τρεις τύπους ελαστικών για τον αγώνα της Μόντσα. Πρόκειται για τις γόμες C3 (σκληρή), C4 (μέση) και C5 (μαλακή). Εξαιρουμένης της εξειδικευμένης C6, αυτοί είναι οι τρεις πιο μαλακοί τύποι ελαστικών της ιταλικής εταιρείας.

Καθώς το επίπεδο του graining (την επιφανειακής φθοράς της γόμας) θα είναι χαμηλότερο φέτος, οι προσπεράσεις είναι πολύ δύσκολες στο Autodromo (λόγω της περιορισμένης επίδρασης του DRS) και η απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ από τις μεγαλύτερες της χρονιάς, φαντάζει σχεδόν σίγουρο ότι όλοι θα επιλέξουν για την Κυριακή στρατηγική ενός πιτ-στοπ, κατά πάσα πιθανότητα με ένα stint με τη μέση γόμα και ένα με τη σκληρή.

Τα ελαστικά της Pirelli για το GP Ιταλίας 2025 PIRELLI F1 MEDIA

Πάντως, δεδομένου ότι η πρόβλεψη της θερμοκρασίας για την Κυριακή την ορίζει στους 27° Κελσίου, αν η θερμοκρασία της ασφάλτου είναι σχετικά αυξημένη δεν αποκλείεται κάποιες ομάδες να εξετάσουν αν τα δύο πιτ-στοπς είναι ταχύτερη στρατηγική, βάσει της θερμικής φθοράς των ελαστικών. Αυτό, άλλωστε, έκαναν πέρσι οι δύο οδηγοί της McLaren – σε αντίθεση με τον Λεκλέρ που επέλεξε μόνο ένα πιτ-στοπ και με περίτεχνη διαχείριση των ελαστικών του κατάφερε να τους κερδίσει.

Το ‘24 οι 14 από τους 20 οδηγούς εκκίνησαν με τη μέση γόμα και οι άλλοι 6 με τη σκληρή. Εννέα οδηγοί έκαναν ένα πιτ-στοπ και άλλοι εννέα δύο στάσεις. Το βασικό κριτήριο για την επιλογή στρατηγικής ήταν το graining, αλλά αυτό αναμένεται να είναι χαμηλότερο φέτος.

O Σαρλ Λεκλέρ πανηγυρίζει με τους τιφόζι τη νίκη του στη Μόντσα το 2024 Florent Gooden / DPPI / Scuderia Ferrari Press Office

Παρακάτω μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα του 16ου φετινού αγωνιστικού τριημέρου της Formula 1, από σήμερα Παρασκευή (5/09) μέχρι το GP της Κυριακής (7/09), και άλλες ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το GP Ιταλίας:

Πρόγραμμα GP Ιταλίας 2025
Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου

  • 14:30-15:30: Ελεύθερες Δοκιμές 1 (FP1)
  • 18:00-17:00: Ελεύθερες Δοκιμές 2 (FP2)

Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου

  • 13:30-14:30: Ελεύθερες Δοκιμές 3 (FP3)
  • 17:00-18:00: Δοκιμές κατάταξης (Q)

Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου

  • 16:00: Αγώνας (GP)

Πού θα το δείτε: Ο 16ος αγώνας του πρωταθλήματος της Formula 1, στην Ιταλία, θα μεταδοθεί ζωντανά, αποκλειστικά, την Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου, στις 16:00 στον ΑΝΤ1 και στο ΑΝΤ1+ (https://www.antennaplus.gr). Αναλυτικά το πρόγραμμα των μεταδόσεων:

  • F1 – FP1 – 5/9 – 14:30 – ANT1+
  • F1 – FP2 – 5/9 – 18:00 – ANT1+
  • F1 – FP3 – 6/9 – 13:30 – ANT1+
  • F1 – Qualifying – 6/9 – 17:00 – ANT1+
  • F1 – Race – 7/9 – 16:00 – ANT1, ANT1+

Επίσης, μπορείτε να ενημερώνεστε για όλες τις εξελίξεις και για την ανάλυση των δοκιμών κατάταξης και του αγώνα από το LIVEBlog του SPORT24.

Η πίστα της Μόντσα Mercedes AG

GP Ιταλίας 2025 / Μόντσα, 5-7 Σεπτεμβρίου 2025

  • Πρώτο GP: 1950
  • Μήκος πίστας: 5,793 km
  • Γύροι: 53
  • Συνολική διαδρομή: 306,720 km
  • Ρεκόρ γύρου: Ρούμπενς Μπαρικέλο, 1:21.046 (2004)
  • Νικητής 2024: Σαρλ Λεκλέρ
  • Περισσότερες νίκες: 5 (Μίκαελ Σουμάχερ & Λιούις Χάμιλτον)
  • Πιθανότητα εισόδου του οχήματος ασφαλείας: 50%
  • Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 24,3’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
  • Πρόβλεψη θερμοκρασίας αέρα: 27° C (Κυριακή), 26° C (Σάββατο), 26° C (Παρασκευή)
  • Πιθανότητα βροχής: 0% (Κυριακή), 0% (Σάββατο), 60% (Παρασκευή)

5 Hot Info για την πίστα της Μόντσα

  • Το “Autodromo Nazionale Monza” κατασκευάστηκε το 1922 σε μόλις 110 μέρες. Άνοιξε τις πύλες της στις 9 Σεπτεμβρίου εκείνης της χρονιάς και μια εβδομάδα αργότερα φιλοξένησε το Γκραν Πρι Ιταλίας. Το Autodromo Nazionale Monza είναι η τρίτη πίστα στον κόσμο που κατασκευάστηκε ειδικά για αγώνες του μηχανοκίνητου αθλητισμού, μετά από αυτές του Μπρούκλαντς στο Ηνωμένο Βασίλειο και της Ινδιανάπολης στις ΗΠΑ.
  • Από τη θέσπιση της επαγγελματικής Formula 1, το 1950, η Μόντσα φιλοξενεί ανελλιπώς αγώνα του πρωταθλήματος, με εξαίρεση μόνο μία χρονιά (1980) που το Ιταλικό GP διοργανώθηκε στην Ίμολα. Ίσως ο πιο αξιομνημόνευτος αγώνας της Μόντσα ήταν το GP του 1988, όπου η Ferrari κέρδισε τη μοναδική νίκη εκείνης της χρονιάς που δεν πήρε η McLaren, μέσα στη Μόντσα, δύο εβδομάδες μετά τον θάνατο του εμβληματικού ιδρυτή της, “κομεντατόρε” Έντσο Φεράρι.

McLaren Media Centre

  • Η Μόντσα είναι μία από τις ταχύτερες πίστες της F1, καθώς στο 80% της διαδρομής της οι οδηγοί κινούνται με το γκάζι στο πάτωμα. Η ευθεία εκκίνησης/τερματισμού είναι μεγάλη, με μήκος 1,1 km, επιτρέποντας στα μονοθέσια να φτάσουν την τελική τους ταχύτητα. Το 2004 ο Χουάν Πάμπλο Μοντόγια είχε στις δοκιμές κατάταξης μέση ταχύτητα γύρου 260,6 km/h, και ο Μίκαελ Σουμάχερ μέση ωριαία ταχύτητα 247,585 km/h στον αγώνα.
  • Οι Μίκαελ Σουμάχερ και Λιούις Χάμιλτον μοιράζονται το ρεκόρ νικών (5) στη Μόντσα, και ακολουθεί ο Νέλσον Πικέ με 4. Ο Λιούις έχει και τις περισσότερες πολ ποζίσιονς (7), εμπρός από τους Χουάν Μανουέλ Φάντζιο και Άιρτον Σένα που έχουν από 5. Η Ferrari είναι η ομάδα με τις περισσότερες νίκες (20), πολ ποζίσιονς (23) και θέσεις βάθρου (18) στην πίστα της χώρας της.

LAT Images / Mercedes AG

  • Η Ferrari, ωστόσο, δεν είναι η μοναδική ομάδα που έχει κερδίσει στη Μόντσα. Η Toro Rosso κέρδισε εκεί τον αγώνα του 2008, με τον θαυμαστό πρώτο θρίαμβο του Σεμπάστιαν Φέτελ στη Formula 1 – και μάλιστα υπό βροχή, και επίσης κέρδισε και το 2020 με τον Πιέρ Γκασλί. Η Toro Rosso (μετέπειτα Alpha Tauri και νυν Visa CashApp Racing Bulls) έχει την έδρα της στη Φαέντσα, καθώς πρόκειται για την παλιά Minardi.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ