GP ΗΠΑ: Το πρόγραμμα και όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον αγώνα του Τέξας

Δύο εβδομάδες μετά τη Σιγκαπούρη, η Formula 1 βρίσκεται αυτό το τριήμερο (17-19 Οκτωβρίου) στο Όστιν του Τέξας για το 19ο φετινό GP της σεζόν – τον πρώτο από τους τέσσερις αγώνες στην αμερικανική ήπειρο πριν πέσει η αυλαία στη Μέση Ανατολή. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον ανταγωνισμό, τη στρατηγική του αγώνα και το πρόγραμμα του τριημέρου.
Η “ατμόσφαιρα μυρίζει μπαρούτι” στη μάχη του φετινού πρωταθλήματος της Formula 1, έξι αγώνες πριν το τέλος της σεζόν, μετά την πρόσκρουση του Λάντο Νόρις στον ομόλογό του στη McLaren Όσκαρ Πιάστρι και τη μείωση της διαφοράς των δύο από τον Μαξ Φερστάπεν τον περασμένο ενάμιση μήνα.
Η McLaren, κυρίαρχη μέχρι και το καλοκαίρι, δεν έχει κερδίσει αγώνα μετά το GP της Ολλανδίας στο τέλος του Αυγούστου – ενώ παράλληλα η Red Bull πήρε τη στρατηγική απόφαση να επενδύσει στο φετινό της μονοθέσιο (εις βάρος εκείνου για το 2026) προκειμένου να μεγιστοποιήσει τις ελπίδες του Μαξ Φερστάπεν να κατακτήσει φέτος το πέμπτο του διαδοχικό πρωτάθλημα.
Έτσι, ο Ολλανδός κέρδισε στη Μόντσα και στο Μπακού και μείωσε στους 63 βαθμούς της διαφορά του από τον πρωτοπόρο Πιάστρι – διαφορά που ήταν τριψήφια μετά τον αγώνα της πατρίδας του. Αυτό σημαίνει ότι ο πρωταθλητής πήρε 41 βαθμούς περισσότερους από τον Πιάστρι στους 3 τελευταίους αγώνες.
Παρότι στη Σιγκαπούρη δεν κέρδισε τον αγώνα, κέρδισε τις δύο McLaren τερματίζοντας δεύτερος -πίσω από τον νικητή Τζορτζ Ράσελ της Mercedes- και επίσης απέδειξε ότι η βαρέως ανανεωμένη RB21 μπορεί να αποδίδει πλέον σε κάθε είδους πίστα.
Παράλληλα, στη McLaren, η μαθηματική εξασφάλιση του τίτλου κατασκευαστών στη Σιγκαπούρη και η πρόσκρουση του Νόρις στον Πιάστρι εντείνουν το κλίμα της μάχης τους για τον τίτλο – καθώς στη Μαρίνα Μπέι ο Βρετανός μείωσε στους 22 βαθμούς την υστέρησή του από τον Αυστραλό.
Έτσι, το τελευταίο τέταρτο της σεζόν αναμένεται συναρπαστικό για την ανάδειξη του πρωταθλητή, καθώς τους νικητές των 6 GP περιμένου 150 βαθμοί, συν άλλοι 24 β. για τους νικητές των τριών Sprint που απομένουν – ξεκινώντας από αυτό το τριήμερο στο Τέξας. Θα ακολουθήσουν τα Sprint στη Βραζιλία και στο Κατάρ.
Αν και το Όστιν δεν ταιριάζει ιδιαίτερα στη Red Bull, αν ο Φερστάπεν κερδίσει με την ανανεωμένη RB21 τότε αναμφίβολα θα θέσει υπό μεγάλη πίεση τους Πιάστρι-Νόρις. Όμως, στην εξίσωση ίσως πλέον βρίσκεται και η Mercedes, που η οποία εντελώς απρόσμενα έλυσε στη Σιγκαπούρη τα μεγάλα προβλήματα της διαχείρισης των ελαστικών της σε πολύ ζεστούς αγώνες και ίσως να μπαίνει εμβόλιμη στη μάχη του τίτλου. Από την άποψη αυτή, ο Τζορτζ Ράσελ είναι ο καλύτερος σύμμαχος του Όσκαρ Πιάστρι.
GP ΗΠΑ: Ελαστικά & στρατηγική
Στην προσπάθεια της F1 και της Pirelli να δώσουν περισσότερο στρατηγικό ενδιαφέρον στα GP, αυτό το τριήμερο θα υπάρχει και πάλι ένα “σκαλοπάτι” ανάμεσα στις γόμες: συγκεκριμένα, ενώ η σκληρή θα είναι η C1, η μέση θα είναι η C3 και η μαλακή η C4.
Είναι η δεύτερη φορά που συμβαίνει αυτό φέτος, μετά το GP του Βελγίου. Αλλά στο Σπα η κακοκαιρία δεν επέτρεψε να δούμε τις επιπτώσεις αυτής της απόφασης στις στρατηγικές του αγώνα. Στο Τέξας ο καιρός προβλέπεται αίθριος όλο το τριήμερο, οπότε απομένει να φανεί πώς αυτό το “σκαλοπάτι” θα επιδράσει στην εξέλιξη του αγώνα.
Θεωρητικά, η απόσταση απόδοσης της C1 από τις C3, C4 διαμορφώνει δύο σενάρια. Αν ένας οδηγός επιλέξει στον αγώνα τη C1, μπορεί να τον ολοκληρώσει με ένα πιτ-στοπ βάζοντας σε αυτό τη C3. Αντίθετα, αν επιλέξει τη C4 -για ένα πολύ ταχύτερο γυρολόγιο στον αγώνα- ανοίγεται μπροστά του το ενδεχόμενο μιας αρκετά ανταγωνιστικής στρατηγικής με δύο αλλαγές ελαστικών.
Πέρσι 15 από τους 20 οδηγούς εκκίνησαν με τη μέση γόμα, συμπεριλαμβανομένων των τριών του βάθρου (Λεκλέρ, Σάινθ, Φερστάπεν). Οι άλλοι πέντε διάλεξαν για το ξεκίνημα τη σκληρή, που ήταν τότε η C2, ενώ η μαλακή C4 δεν επιλέχθηκε παρά μόνο στο τέλος από τον Εστεμπάν Οκόν για να κερδίσει τον έξτρα βαθμό του ταχύτερου γύρου (που δεν ισχύει φέτος).
Η πιο δημοφιλής στρατηγική πέρσι περιλάμβανε μόνο ένα πιτ-στοπ, καθώς οι οδηγοίς ε ρυθμό αγώνα κατάφεραν να επεκτείνουν σημαντικά τη ζωή της μέσης γόμας. Βεβαίως, η φθοράς της γόμας στο Τέξας παραδοσιακά είναι κυρίως θερμική, και σε αυτό δεν θα βοηθήσουν οι θερμοκρασίες των 30-33 βαθμών Κελσίου που αναμένονται αυτό το τριήμερο.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα του 19ου φετινού αγωνιστικού τριημέρου της Formula 1, από σήμερα Παρασκευή (17/10) μέχρι το GP της Κυριακής (19/10), και άλλες ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το GP του Όστιν:
Πρόγραμμα GP ΗΠΑ 2025
Παρασκευή 17 Οκτωβρίου
- 20:30-21:30: Ελεύθερες Δοκιμές 1 (FP1)
Σάββατο 18 Οκτωβρίου
- 00:30-01:14: Sprint Qualifying (SQ)
- 20:00-20:30: Sprint (S)
Κυριακή 19 Οκτωβρίου
- 00:00-01:00: Δοκιμές κατάταξης (Q)
- 22:00: Αγώνας (GP)
Πού θα το δείτε: Το 19ο Grand Prix του φετινού Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της Formula 1, στην πίστα «Circuit of the Americas» στο Όστιν των ΗΠΑ, θα μεταδοθεί την Κυριακή 19 Οκτωβρίου στις 22:00 ζωντανά, αποκλειστικά στο ΑΝΤ1+ (https://www.antennaplus.gr) και μαγνητοσκοπημένα στις 23:45 στον ΑΝΤ1. Αναλυτικά το πρόγραμμα των μεταδόσεων:
- FP1 – 17/10 – 20:30 – ANT1+
- Sprint Qualifying – 18/10 – 00:30 – ANT1+
- Sprint Race – 18/10 – 20:00 – ANT1+
- Qualifying – 19/10 – 00:00 – ANT1, ANT1+
- F1 – Race – 19/10 – 22:00 – ANT1+
- F1 – Race (delayed) – 19/10 – 23:45 – ANT1
Επίσης, μπορείτε να ενημερώνεστε για όλες τις εξελίξεις και για την ανάλυση του Sprint, των δοκιμών κατάταξης και του αγώνα από το LIVEBlog του SPORT24.
GP ΗΠΑ 2025 / 17-19 Οκτωβρίου 2025
- Πρώτο GP ΗΠΑ: 1959 (Σέμπρινγκ) – Τέξας: 2012
- Μήκος πίστας: 5,513 km
- Γύροι: 56
- Συνολική διαδρομή: 308,728 km
- Ρεκόρ γύρου: Σαρλ Λεκλέρ, 1:36.169 (2019)
- Νικητής 2024: Σαρλ Λεκλέρ
- Περισσότερες νίκες: 6 (Λιούις Χάμιλτον)
- Πιθανότητα εισόδου του οχήματος ασφαλείας: 29%
- Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 20,6’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
- Πρόβλεψη θερμοκρασίας αέρα: 32° C (Κυριακή), 30-33° C (Σάββατο), 30-32° C (Παρασκευή)
- Πιθανότητα βροχής: 20% (Κυριακή), 20% (Σάββατο), 0% (Παρασκευή)
5 Hot Info για το Circuit of the Americas
- Ο αγώνας του Τέξας είναι ο δεύτερος από τους τρεις της σεζόν στις ΗΠΑ. Προηγήθηκε το Μαϊάμι το Μάιο και ακολουθεί το Λας Βέγκας το Νοέμβριο. Η F1 κατάφερε, χάρη στην αμερικανική Liberty Media που απέκτησε το 2017 τα εμπορικά δικαιώματα της F1, να βρει το δρόμο της στην αχανή χώρα της αστερόεσσας.
- Το επιχείρησε πολλές φορές στο παρελθόν, ειδικά το 1983 που έγιναν και πάλι 3 GP σε μια σεζόν στις ΗΠΑ: στο Λονγκ Μπιτς, στο Ντιτρόιτ και στο Λας Βέγκας. Όμως το εγχείρημα ήταν αποτυχημένο, κυρίως λόγω της αδιάφορης χάραξης των σιρκουί στις πόλεις αυτές.
- Η F1 αποτύγχανε διαδοχικά στην Αμερική, παρότι έχει επισκεφτεί τις ΗΠΑ 79 φορές μέχρι σήμερα. Μόνο δύο χώρες έχουν διοργανώσει περισσότερα GP: η Ιταλία (109) και η Βρετανία (80) – καθώς αυτό το τριήμερο οι ΗΠΑ θα ξεπεράσουν τη Γερμανία (79). Συνολικά 11 πόλεις έχουν φιλοξενήσει GP: Όστιν, Ντάλας, Ντιτρόιτ, Ινδιανάπολη, Λας Βέγκας (σε δύο διαφορετικά σιρκουί), Λονγκ Μπιτς, Μαϊάμι, Φοίνιξ, Ρίβερσαϊντ, Σέμπρινγκ, Ουόκτινς Γκλεν.
- Το σιρκουί του Όστιν (COTA)σχεδιάστηκε από τον Γερμανό αρχιτέκτονα Χέρμαν Τίλκε με σκοπό να ξαναβάλει τη F1 στον αμερικανικό χάρτη. Για το λόγο αυτό, για να προσφέρει το μέγιστο θέαμα, άντλησε την έμπνευσή του από ορισμένα θρυλικά σημεία άλλων πιστών: από συστοιχίες στροφών του Σίλβερστοουν ή της Σουζούκα, από τον τομέα του “Σταδίου” (Motodrom) του Χόκενχαϊμ, καθώς και από την ατελείωτη στροφή 8 της πίστας της Κωνσταντινούπολης.
- Το 2012, στο πρώτο GP της ιστορίας στη νεότευκτη πίστα του Όστιν, εμπρός σε 100.000 θεατές, ο Λιούις Χάμιλτον πήρε την τελευταία του νίκη με τη McLaren πριν από τη μεταγραφή του στη Mercedes το 2013. Ήταν ένα συναρπαστικό GP, καθώς ο Χάμιλτον καταδίωκε τον πρωτοπόρο Σεμπάστιαν Φέτελ (Red Bull) και κατάφερε να περάσει επικεφαλής όταν ο Γερμανός έχασε χρόνο πίσω από έναν πιο αργό συνδυασμό. Επίσης, στην ίδια πίστα, έξι χρόνια μετά ο Κίμι Ράικονεν πέτυχε την τελευταία νίκη του στη Formula 1, με τη Ferrari.