Γιατί οι ομάδες της F1 διαφωνούν με την πρόταση για δύο υποχρεωτικά πιτ-στοπς στα GP

Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους δεν υπερψηφίστηκε, τουλάχιστον προς το παρόν, στη χθεσινή (14/11) συνεδρίαση της Επιτροπής F1, η ρηξικέλευθη πρόταση να επιβληθούν υποχρεωτικά τουλάχιστον δύο στάσεις στα πιτς στους αγώνες της Formula 1.
Υπό την προεδρία του Νικόλα Τομπάζη, διευθυντή του τομέα μονοθεσίων της FIA, διεξήχθη στο Λονδίνο η τέταρτη και τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής F1 για το 2025. Η κύρια πρόταση που συζητήθηκε αφορούσε στην ιδέα των δύο υποχρεωτικών πιτ-στοπς, προκειμένου να δοθεί στρατηγικό ενδιαφέρον στους αγώνες.
Η ιδέα αυτή εφαρμόστηκε πιλοτικά φέτος στο GP του Μονακό, αλλά το αποτέλεσμα δεν ήταν ευτυχές – κι έτσι η ιδέα δεν χαίρει καθολικής αποδοχής. Ωστόσο, μετά από έναν σερί αγώνων με ελάχιστες στρατηγικές διαφοροποιήσεις, το σενάριο άρχισε ξανά να κερδίζει έδαφος – παρά την προσπάθεια της Pirelli να ανοίξει το παιχνίδι της στρατηγικής εισάγοντας γόμες με μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις μεταξύ τους στους αγώνες των ΗΠΑ και του Μεξικού.
Η ιδέα δεν υπερψηφίστηκε στη συνεδρίαση του Λονδίνου, αλλά δεν έχει απορριφθεί οριστικά. Είναι πολλοί οι διευθυντές των ομάδων που του σπορ που εκφράζουν την άποψη πως, με δύο υποχρεωτικά πιτ-στοπς, τελικά όλες οι ομάδες θα ακολουθούν σχεδόν την ίδια στρατηγική με διαφορά ενός γύρου.
Ο Αντρέα Στέλλα της McLaren ανέφερε συγκεκριμένα: “Έχουμε δει πολλούς αγώνες όπου ένας οδηγός επιλέγει ένα πιτ-στοπ και τον κυνηγάει ένας άλλος οδηγός με δύο – κάτι που θα εξαφανιστεί. Πρέπει να το σκεφτούμε πολύ προσεκτικά, και το κάνουμε. Η Επιτροπή θα το συζητήσει και θα καταλήξουμε στη σωστή απόφαση”.
“Αν υποχρεωθείς σε δύο στάσεις, όλοι θα καταλήξουν στο ίδιο παράθυρο. Αυτό θα έχει το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που θέλουμε”, συμπλήρωσε ο διευθυντής της Williams F1 Τζέιμς Βάουλς (με την εμπειρία του από το τμήμα στρατηγικής της Mercedes), μιλώντας για το θέμα στο Σάο Πάολο.
Ο Βρετανός υποστηρίζει ότι το ‘κλειδί’ βρίσκεται πρώτα στην ίδια τη φύση των ελαστικών: “Ας φτιάξουμε σωστή φθορά και σωστές διαφορές ταχύτητας ανάμεσα στις γόμες. Αν αυτές οι βάσεις είναι σωστές, τότε ίσως χωρέσει και ένας υποχρεωτικός κανόνας. Όπως είμαστε τώρα, όμως, φοβάμαι ότι θα δούμε λιγότερη ποικιλία”, πρόσθεσε.
Ο Άλαν Περμέιν της Racing Bulls, στο ίδιο μήκος κύματος σημείωσε ότι οι δύο στάσεις έχουν νόημα μόνο όταν τα ελαστικά πραγματικά το απαιτούν: “Όλοι μας απολαμβάνουμε έναν αγώνα με δύο ή περισσότερα πιτ-στοπς, αλλά πρέπει να είμαστε προσεκτικοί.
Αν υιοθετήσεις μια αναγκαστική τη στρατηγική, κινδυνεύεις να κάνεις όλους να ακολουθούν την ίδια συνταγή. Για να δουλέψει σωστά, πρέπει τα ίδια τα ελαστικά να οδηγούν σε δύο στάσεις – όχι ο κανονισμός”, τόνισε.
Η συζήτηση εντάχθηκε σε ένα γενικότερο πλαίσιο αναζήτησης τρόπων για περισσότερες στρατηγικές διαφοροποιήσεις στα GP. Η Pirelli, αντί για υποχρεωτικές στάσεις, προκρίνει λύσεις που θα κάνουν λιγότερο ξεκάθαρη τη διαφορά ανάμεσα στο ένα και στα δύο πιτ-στοπς.
Η πρόσφατη προσπάθειά της, με τη χρήση ενός επιπλέον “σκαλοπατιού” ανάμεσα στη σκληρή γόμα και τις δύο μαλακότερες δεν απέδωσε, καθώς οι ομάδες κατάφεραν τόσο στο Τέξας όσο και στο Μεξικό να τερματίσουν με μία στάση χωρίς να χρησιμοποιήσουν τη σκληρή γόμα.
Σε ανακοίνωσή της μετά τη συνεδρίαση, πάντως, η FIA ανέφερε ότι για τη συγκεκριμένη πρόταση των δύο υποχρεωτικών πιτ-στοπς “δεν υπήρξε συμφωνία για άμεσες αλλαγές, αλλά αποφασίστηκε να συνεχιστούν οι συζητήσεις μέσα στο 2026″. Που σημαίνει ότι το μέτρο δεν θα εφαρμοστεί του χρόνου – τουλάχιστον όχι σε όλα τα GP.
Με τις ριζικές αλλαγές σε κινητήρες και σασί που έρχονται το 2026, ο Στέλλα επισημαίνει πως δεν υπάρχει λόγος για σπασμωδικές αποφάσεις: “Έχουμε ήδη τόσες αλλαγές μπροστά μας. Ας δούμε πρώτα τι είδους αγώνες θα έχουμε το 2026 και μετά, αν χρειαστεί, προσαρμοζόμαστε”.
Τέλος, στην ίδια συνεδρίαση, συμφωνήθηκε πως τουλάχιστον το 55% της επιφάνειας των μονοθεσίων πρέπει να είναι βαμμένο ή καλυμμένο με αυτοκόλλητα και όχι γυμνό ανθρακόνημα. Στόχος του μέτρου είναι να αυξηθεί η οπτική διαφοροποίηση των μονοθεσίων, κυρίως για τηλεοπτικούς λόγους.