FORMULA 1

Formula 1: Οι 10 μεγάλες αλλαγές του 2026

FORMULA 1 / Liberty Media

Πλήρης ανασχεδιασμός των μονοθεσίων, μεγαλύτερη έμφαση στην ηλεκτρική ενέργεια και βιώσιμα καύσιμα, ενεργά αεροδυναμικά εξαρτήματα και κουμπί Boost για τις προσπεράσεις. Η F1 περνά σε ένα ολοκαίνουριο κεφάλαιο το 2026, που θα αλλάξει τις ισορροπίες στην κορυφή, με μία από τις μεγαλύτερες τεχνικές αλλαγές των τελευταίων δεκαετιών. Διαβάστε αναλυτικά ποιες είναι αυτές.

Η αλλαγή ήταν ανέκαθεν στη “φύση” της F1, όπως και κάθε ζωντανού τεχνολογικού -πόσω μάλλον τεχνοκρατικού και εμπορικού- οργανισμού. Πόσω μάλλον τώρα, υπό τις ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνολογία της αυτοκίνησης και το παγκόσμιου σκηνικό του εξηλεκτρισμού των εμπορικών αυτοκινήτων σε συνδυασμό με την αναζήτηση βιώσιμων -μη ορυκτών- καυσίμων για την παράταση της ζωής των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

FORMULA 1 / Liberty Media

Πέραν αυτού, η μεγάλη αλλαγή που συντελείται αυτό το χειμώνα αποσκοπεί και σε μια δεύτερη πτυχή: στο θέαμα, στη show business όπως αντιλαμβάνεται το σπορ η αμερικανική κάτοχος των εμπορικών της δικαιωμάτων, Liberty Μedia. Κατά συνέπεια, αλλαγές όπως η ενεργή αεροδυναμική και το κουμπί Boost ηλεκτρικής ενέργειας έγιναν με γνώμοντα την βελτίωση της ικανότητας των μονοθεσίων να ακολουθούν και να προσπερνούν το προπορευόμενο.

Όλες οι αλλαγές που θα διαβάσετε παραπάτω κινούνται, κατά συνέπεια, σε τροχιά γύρω από αυτούς τους δύο αυτούς πυρήνες: της αυτοκινητικής τεχνολογίας της παγκόσμιας αυτοκίνησης, και του εμπορικού show αυτού του σπορ. Δείτε τις αναλυτικά:

Μικρότερα και ελαφρύτερα μονοθέσια

Screenshot FIA

Τα πρωτότυπα του 2026 θα έχουν μικρότερο μήκος (κατά 20 εκατοστά), μικρότερο πλάτος (κατά 10 εκατοστά) και θα είναι ελαφρύτερα κατά 30 κιλά – πέφτοντας στα 768 kg. Στην μείωση του βάρους συμβάλλει κυρίως η αφαίρεση του ηλεκτροκινητήρα MGU-H και η μείωση του πλάτους των ελαστικών. Η μείωση του μεταξονίου (στα 3,4 μέτρα), παράλληλα, θα κάνει τα μονοθέσια πιο ευέλικτα στις στροφές και στα σιρκουί πόλης.

FORMULA 1 / Liberty Media

Νέος σχεδιασμός και αεροδυναμική

FORMULA 1 / Liberty Media

Η σημαντικότερη αλλαγή στο σχεδιασμό είναι ότι η F1 αφήνει πίσω το ground effect, που τόσο ταλαιπώρησε τις ομάδες την περίοσο 2022-’25. Τα κανάλια του δαπέδου δίνουν του χρόνου τη θέση τους στο επίπεδο δάπεδο, αν και ο διαχύτης θα είναι μεγαλύτερος και θα επιτρέπονται μεγαλύτερα ανοίγματα ροής του αέρα. Παράλληλα, η περίφημη “beam-wing” (κάτω από την πίσω πτέρυγα) καταργείται και η μπροστινή πτέρυγα θα είναι πιο στενή.

FORMULA 1 / Liberty Media

Τι συνέπειες θα έχουν όλα αυτά; Η παραγωγή άντωσης θα μειωθεί κατά περίπου 30%, τα αυτοκίνητα αρχικά θα είναι περίπου 2,0 δευτερόλεπτα πιο αργά στο γύρο (πριν αρχίσει η εξέλιξή τους και αρχίσουν σταδιακά να γίνονται ταχύτερα), αλλά το κυριότερο είναι ότι δεν θα απαιτείται η ρύθμιση του δαπέδου τόσο χαμηλά στο έδαφος. Αυτό θα βοηθήσει περισσότερους οδηγούς (όπως τον Λιούις Χάμιλτον) στη ρύθμιση των μονοθεσίων τους πάνω στο ιδιαίτερο οδηγικό τους στιλ.

FORMULA 1 / Liberty Media

Παράλληλα, τα στενότερα ελαστικά θα συμβάλλουν και αυτά στον δραστικό περιορισμό της αεροδυναμικής αντίστασης (συνολικά σε ποσοστό 55% σε σχέση με το 2025), ενώ εξαφανίζονται και τα μικρά πτερύγια που υπήρχαν εσωτερικά των εμπρός τροχών.

To τέλος του DRS και η Ενεργή Αεροδυναμική (Active Aero)

FORMULA 1 / Liberty Media

To Drag Reduction System (DRS) όπως το ξέραμε από το 2011, με το άνοιγμα της πίσω πτέρυγας σε συγκεκριμένες ευθείες της πίστας και αν το προπορευόμενο μονοθέσιο είναι εντός εντός δευτερολέπτου, τελειώνει τη νέα σεζόν.

Τη θέση του παίρνει η Ενεργή Αεροδυναμική. Από το 2026 η κλίση της εμπρός και πίσω πτέρυγας των μονοθεσίων θα ρυθμίζονται αναλόγως πού βρίσκονται στην πίστα. Στις στροφές οι πτέρυγες θα κλείνουν πλήρως για να παράγουν την απαραίτητη άντωση.

FORMULA 1 / Liberty Media

Στις ευθείες οι οδηγοί θα μπορούν να ενεργοποιούν τη ρύθμιση χαμηλής αεροδυναμικής αντίστασης, ανοίγοντας σε επίπεδη ρύθμιση τα οριζόντια στοιχεία των πτερυγών για να αυξάνεται η τελική ταχύτητα. Αυτή η δυνατότητα θα παρέχεται σε όλους τους οδηγούς, σε κάθε γύρο, χωρίς να παίζει ρόλο η απόσταση του προπορευόμενου μονοθεσίου.

Νέες μονάδες ισχύος

FORMULA 1 / Liberty Media

Τα μονοθέσια της F1 θα εξακολουθήσουν να είναι υβριδικά, και να έχουν στον πυρήνα τους τον ίδιο κινητήρα εσωτερικής καύσης V6 turbo 1.6 λίτρου. Όμως η κατανομή της ισχύος αλλάζει δραστικά. Από το 2026, η απόδοση του θερμικού κινητήρα V6 μειώνεται, ενώ η ισχύς του ηλεκτρικού μοτέρ τριπλασιάζεται (από τα 120 kW στα 350 kW) – με αποτέλεσμα να έχουμε κατανομή περίπου 50-50 στην ισχύ που παράγεται από τον V6 και από τον ηλεκτροκινητήρα.

FORMULA 1 / Liberty Media

Για να τροφοδοτηθεί η νέα υβριδική μονάδα, το Σύστημα Ανάκτησης Ενέργειας (ERS) μπορεί πλέον να επαναφορτίζει τη μπαταρία με διπλάσια ενέργεια ανά γύρο (που μπορεί πλέον να φτάσει τα 8.5 MJ σε κάθε γύρο), μέσω διαδικασιών όπως η ανάκτηση κατά το φρενάρισμα ή το σήκωμα του ποδιού από το γκάζι στο τέλος των ευθειών. Η αναβάθμιση της μονάδας ισχύος σηματοδοτεί και το τέλος του ακριβού και πολύπλοκου ηλεκτροκινητήρα MGU-H, ενός συστήματος ανάκτησης θερμότητας που δεν είχε ουσιαστική εφαρμογή στα αυτοκίνητα δρόμου και επιβάρυνε το συνολικό βάρος.

Τα τρία κουμπιά

FORMULA 1 / Liberty Media
FORMULA 1 / Liberty Media

Παρότι όμως καταργήθηκε το DRS, ο οδηγός που ακολουθεί το προπορευόμενο μονοθέσιο σε απόσταση μικρότερη του ενός δευτερολέπτου θα έχει ένα καινούριο πλεονέκτημα, το Overtake Mode. Αυτό θα ενεργοποιείται με το ανάλογο κουμπί στο τιμόνι, μαζί με δύο άλλα κουμπιά που θα παρέχουν αντίστοιχες λειτουργίες. Ας τα δούμε αναλυτικά:

  • Overtake Mode

Αυτή είναι μια καινοτομία για το 2026. Πρόκειται για ένα βοήθημα απόδοσης, σχεδιασμένο ώστε να προσφέρει πιο στενές μάχες και περισσότερες ευκαιρίες για προσπεράσματα. Χρησιμοποιώντας το, ο οδηγός αποκτά πρόσβαση σε περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια για να επιχειρήσει μία προσπέραση.

Συγκεκριμένα, Overtake Mode επιτρέπει στον οδηγό να επαναφορτίσει επιπλέον +0,5 MJ ενέργειας και να ενεργοποιήσει ένα πρόσθετο ηλεκτρικό προφίλ ισχύος, ώστε να διατηρεί υψηλότερη ταχύτητα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνο όταν ο οδηγός βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη του ενός δευτερολέπτου από το μονοθέσιο που προηγείται, στο σημείο ανίχνευσης, το οποίο ορίζεται συνήθως στην τελευταία στροφή. Ο οδηγός θα μπορεί χρησιμοποιεί την έξτρα ενέργεια μόνο στον επόμενο γύρο. Το σύστημα θα είναι πιο αποτελεσματικό στις μεγάλες ευθείες, όπου η διαφορά ταχύτητας θα έχει μεγαλύτερη επίδραση στο κλείσιμο της απόστασης ανάμεσα στα δύο μονοθέσια.

  • Boost Button

Όπως ισχύει εδώ και αρκετά χρόνια, οι οδηγοί μπορούν να πατούν ένα κουμπί σε οποιοδήποτε σημείο του γύρου για να ενεργοποιούν την ανάπτυξη επιπλέον ενέργειας. Από το 2026, αυτό θα είναι γνωστό ως Boost Button.

Όταν ενεργοποιείται, προκαλεί αλλαγή στις ρυθμίσεις ισχύος της μονάδας ισχύος, είτε επαναφέροντας τη μέγιστη απόδοση είτε σε ένα προφίλ που έχει διαμορφώσει η ομάδα, σύμφωνα με τη δική της επιλογή.

Η έξτρα ισχύς μπορεί, θεωρητικά, να βοηθήσει είτε στην άμυνα απέναντι σε ένα μονοθέσιο που ακολουθεί είτε στην επίθεση σε κάποιο που βρίσκεται μπροστά, αρκεί ο οδηγός να έχει διαχειριστεί σωστά τη διαθέσιμη φόρτιση. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί μονομιάς ή να κατανεμηθεί σε όλη τη διάρκεια του γύρου, ανάλογα με το πού υπάρχουν οι καλύτερες ευκαιρίες για επίθεση ή τα σημεία στα οποία ο οδηγός είναι πιο ευάλωτος.

  • Recharge

Οι οδηγοί θα έχουν την ευθύνη της διαχείρισης της επαναφόρτισης της μπαταρίας. Σε συνεργασία με τον μηχανικό τους, θα μπορούν να επιλέγουν ανάμεσα σε διαφορετικά προγράμματα επαναφόρτισης, αξιοποιώντας την ενέργεια από το φρενάρισμα και τον κινητήρα. Αυτό σημαίνει ότι θα διαθέτουν τρία διαφορετικά «εργαλεία», τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούν τακτικά κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Συγκεκριμένα, τα μονοθέσια θα ανακτούν ενέργεια για τη φόρτιση της μπαταρίας κατά το φρενάρισμα, είτε με μερικό γκάζι όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι από το γκάζι, είτε μέσω του λεγόμενου «super clipping». Το τελευταίο αφορά την ανάκτηση ενέργειας στο τέλος της ευθείας, ενώ το μονοθέσιο βρίσκεται ακόμη σε πλήρες γκάζι.

Σε κάθε περίπτωση, ο προγραμματισμός της ανάκτησης ενέργειας θα εξαρτάται από τη συγκεκριμένη χαρτογράφηση του κινητήρα που θα επιλέξει, τη χάραξη της πίστας και το συνολικό όριο ανακτώμενης ενέργειας που προβλέπεται για κάθε αγώνα, σύμφωνα με τους κανονισμούς.

Νέα 100% βιώσιμα καύσιμα

FORMULA 1 / Liberty Media
FORMULA 1 / Liberty Media

Η δεύτερη πτυχή της “περιβαλλοντικής” έμφασης των νέων κανονισμών αφορά στη χρήση 100% βιώσιμων καυσίμων. Για πρώτη φορά στην ιστορία του σπορ, από το ‘26 θα χρησιμοποιούνται Προηγμένα Βιώσιμα Καύσιμα για τη λειτουργία του θερμικού V6 κινητήρα, τα οποία δοκιμάστηκαν πέρσι στη F2 και τη F3. Το καύσιμο αυτό παράγεται από πρωτοποριακές πηγές, όπως η δέσμευση άνθρακα, τα αστικά απόβλητα και η μη διατροφική βιομάζα, ενώ είναι ανεξάρτητα πιστοποιημένο ώστε να πληροί αυστηρά πρότυπα βιωσιμότητας.

Πιο στενά ελαστικά

FORMULA 1 / Liberty Media

Οι ζάντες των μονοθεσίων εξακολουθούν να είναι 18 ιντσών, πλέον δεν θα διαθέτουν καλύμματα αλλά θα είναι εκτεθειμένες, ενώ τα ελαστικά θα είναι από το ‘26 πιο λεπτά – γεγονός που συμβάλλει στη μείωση και της αντίστασης στον αέρα και του βάρους. Συγκεκριμένα, η Pirelli μείωσε το πλάτος των ελαστικών κατά 2,5 εκατοστά μπροστά και 3 εκατοστά πίσω, ενώ άλλαξε και τη δομή και σύστασή τους – κάτι που αναμένεται να φέρει αλλαγές στο ρυθμό θερμικής και επιφανειακής φθοράς τους. Οι ομάδες θα χρειαστούν πολύ χρόνο μέχρι να κατανοήσουν πλήρως τη σωστή διαχείριση των νέων (κλασσικά πέντε) τύπων γόμας το 2026.

Pirelli F1 Media

Η είσοδος νέων κατασκευαστών

AUDI MEDIA

Η περαιτέρω έμφαση στην ηλεκτροκίνηση με τους κανονισμούς του 2026 άνοιξε την “πόρτα” της Formula 1 σε νέους κατασκευαστές, οι οποίοι είδαν την τεχνολογία των μονοθεσίων να ευθυγραμμίζεται με τον εξηλεκτρισμό των αυτοκινήτων παραγωγής. Και αυτό προσφέρει μεγάλα οφέλη για τους κατασκευαστές, τόσο σε επίπεδο τεχνολογικής εξέλιξης όσο και προβολής / marketing.

Δίπλα στους διαχρονικούς κατασκευαστές, Ferrari και Mercedes, οι νέοι που μπαίνουν το ‘26 στο σπορ είναι οι εξής:

  • Audi: Κατασκευάζει τη δική της μονάδα ισχύος σε νεότευκτο εργοστάσιο στο Νόιμπουργκ της Γερμανίας, ενώ παράλληλα αγόρασε τη Sauber για να διαμορφώσει την πλήρη εργοστασιακή της ομάδας.
  • Ford: Η εταιρεία του Μπλε Οβάλ ξεκινά την τεχνική (και χορηγική) της συνεργασία με τη Red Bull Powertrains, τον τομέα κινητήρων της Red Bull που θεμελιώθηκε το 2021 και θα κάνει ντεμπούτο το 2026.
  • Honda: Οι Ιάπωνες επισήμως αποχώρησαν από τη F1 στο τέλος του 2021, και έκτοτε διατηρούσαν μια απλή συμφωνία κατασκευής των κινητήρων της Red Bull. Το ‘26 η Honda επιστρέφει πλήρως, επίσημα και εργοστασιακά κατασκευάζοντας τις μονάδες ισχύος της Aston Martin F1.
  • Cadillac: Ο αμερικανικός γίγαντας της General Motors μπαίνει -με τη φίρμα Cadillac- για πρώτη φορά στη F1 το 2026 με δική της, νέα ομάδα, που θα αποτελέσει την 11η του σπορ. Τα πρώτα τρία χρόνια θα χρησιμοποιεί κινητήρες (και άλλα μηχανικά μέρη) της Ferrari, ενώ ταυτόχρονα θεμελιώνει το τμήμα κατασκευής της δικής της μονάδας ισχύος με ορίζοντα το 2029.

Αναλυτικά οι κινητήρες που θα χρησιμοποιεί κάθε ομάδα στη F1 2026:

  • McLaren – Mercedes
  • Mercedes – Mercedes
  • Red Bull Racing – Red Bull Ford
  • Ferrari – Ferrari
  • Williams – Mercedes
  • Racing Bulls – Red Bull Ford
  • Aston Martin – Honda
  • Haas – Ferrari
  • Audi – Audi
  • Alpine – Mercedes

Ενίσχυση της ασφάλειας των μονοθεσίων

FORMULA 1 / Liberty Media

Παρά την αλματώδη πρόοδο των τελευταίων δεκαετιών, η FIA εξακολουθεί να βρίσκει χώρο για περαιτέρω βελτιώσεις στην ασφάλεια που παρέχουν τα μονοθέσια στους οδηγούς.

Ο κλωβός των οδηγών θα υποβάλλεται σε ακόμη πιο αυστηρές δοκιμές, ενώ το roll-hoop (πάνω από το κράνος του οδηγού) θα ενισχυθεί ώστε να αντέχει φορτίο αυξημένο κατά 23%, δηλαδή περίπου όσο το βάρος εννέα οικογενειακών αυτοκινήτων.

Παράλληλα, ο σχεδιασμός της εμπρός δομής πρόσκρουσης έχει τροποποιηθεί, έτσι ώστε να αποσπάται σε δύο στάδια, προσφέροντας μεγαλύτερη προστασία στους οδηγούς σε σοβαρά ατυχήματα όπου ακολουθούν δευτερεύουσες συγκρούσεις μετά την αρχική επαφή.

Αύξηση του ορίου προϋπολογισμού

Από το 2021 η FIA έχει επιβάλλει στις ομάδες ετήσιο όριο προϋπολογισμού – αν και από αυτό εξαιρούνται οι μισθοί των οδηγών, των υψηλόβαθμών στελεχών και άλλες μεγάλες δαπάνες. Κάθε χρόνο έκτοτε το όριο μειώνεται, και είχε στάσει στα 135 εκατομμύρια δολάρια για το 2025 – αλλά τώρα το κόστος εξέλιξης των νέων μονοθεσίων με τις αλλαγές των κανονισμών “ανάγκασε” τη FIA να αυξήσει το όριο στα 215 εκατομμύρια δολάρια για κάθε ομάδα το 2026.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ