ΔΟΚΙΜΗ

Δοκιμή του Smart #1 των 272 ίππων, που εισάγει ένα μεγάλο όνομα στα B-SUV

Smart #1 S24AUTO

Το retro-funky πρώτο αυτοκίνητο της νέας εποχής της Smart είναι ένα ηλεκτρικό B-SUV που καρπώνεται τις τεχνολογίες του κινεζικού κολοσσού Geely, μαζί με την εμπειρία της Mercedes στην ευρωπαϊκή αγορά. Δοκιμάζουμε την ισχυρή έκδοση με τη μεγαλύτερη μπαταρία αυτονομίας 420 km, για να διαπιστώσουμε αν πέτυχε το -κάπως αλμυρό στον τιμοκατάλογο- πείραμα.

Στο μεγάλο “σκούπίσμα” της αλλαγής των εποχών της αυτοκίνησης, όχι μόνο του περάσματος στον ηλεκτρισμό αλλά και της μεταπόπισης του “κέντρου βάρους” στην Κίνα, η Mercedes θέλησε με τη συνεργασία της με τη Geely να μετατρέψει τη Smart δικό της αντίστοιχο της Mini.

Αγοράζοντας και μεταμορφώνοντας τη Mini, η BMW πήρε ένα ένδοξο όνομα του παρελθόντος και έχτισε πάνω σε αυτό μία ολόκληρη γκάμα από premium citycars και συμπαγή SUVs που -για λόγους εικόνας και marketing- δεν μπορούσε να έχει στη δική της γκάμα.

Η Smart δεν έχει μεν την ίδια βαρύτητα με τη Mini, αλλά έχει μια ξεχωριστή δική της ιστορία: ενός funky και σπιρτόζικου τρόπου ζωής στην καθημερινότητα της πόλης. Πάνω σε αυτό, η Mercedes μελέτησε προσεκτικά τη μεταμόρφωση της Smart σε μια πολύ συγκεκριμένων προδιαγραφών μάρκα, κι έπειτα μια σειρά απόλυτα στοχευμένων αυτοκινήτων που απευθύνονται σε ένα απόλυτα στοχευμένο κοινό. Και ανέθεσε στη Geely (με την οποία κατέχουν από 50% της Smart) τις τεχνικές λεπτομέρειες για να τα φέρει εις πέρας.

Smart #1 S24AUTO

Ενώ η “νέα” Mini είχε να βασιστεί στο πλούσιο υλικό του αυτοκινητικού έπους που έγραψε ο Σερ Άλεκ Ισσιγόνης, η “νέα” Smart μπορούσε μόνο να βασιστεί στο μοντέρνο, νεανικό trend που δημιούργησε δυόμισι δεκαετίες πριν το fortwo, με ένα τεράστιο ρεύμα λατρείας στη χώρα μας που παρέβλεπε την μηχανική πραγματικότητα.

Έτσι, παρότι το πρώτο σύγχρονο Mini δημιουργήθηκε καθ’ ομοίωση του θρυλικού του επαναστατικού προγόνου, το πρώτο Smart της νέας εποχής, το #1 (“Hashtag One”), δεν έχει καμία σχεδιαστική παραπομπή στο αρχέγονο fortwo -τίποτα καν δεν θυμίζει ότι πρόκειται για την ίδια εταιρεία. Δεν είναι καν μικροσκοπικό, ούτε παρκάρει κάθετα, αλλά ένα γεμάτο B-SUV.

Το σημείο της σύνδεσης με το παρελθόν του βρίσκεται στο trend της τωρινής εποχής: στην ψηφιοποίηση. Στην τεράστια οθόνη που δεσπόζει στο κέντρο της και έχει πάρει πάνω της όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου – από την ψυχαγωγία, τα πολυμέσα, την πλογήση και τη συνδεσιμότητα, μέχρι τη ρύθμιση του κλιματισμού και ακόμα και των καθρεπτών. Δεν είναι τυχαίο ότι με τις 12,8 ίντσες της, αυτή είναι η μεγαλύτερη οθόνη της κατηγορίας.

Αυτό είναι το beat της εποχής, αναφωνεί με κάθε του εκατοστό το Smart #1. Και ο σχεδιασμός; Αυτός επιλέχθηκε να μην έχει τίποτα κοινό με το παλιό fortwo, αλλά η Mercedes επέμεινε να προκύψει από τα δικά της studios, κατ’ αρχην για τις ευρωπαϊκές αισθητικές προδιαγραφές.

Smart #1 S24AUTO

Μαζί με τις αεροδυναμικές ανάγκες που έχει κάθε αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, έτσι, προσέκυψε ένα αρκετά καμπυλόμορφο όχημα, τόσο που σε πολλούς θυμίζει τη σχεδιαστική φιλοσοφία της σειράς EQ των ηλεκτρικών Mercedes, με εμπρός και πίσω ενιαία φωτιστικά σώματα που έχουν (εκλεπτυσμένο) το σχήμα κυρτού κουπιού, η αίσθηση αιωρούμενης οροφής χάρη στην ιδιαίτερη πίσω κολόνα, οι χωνευτές χειρολαβές και οι ιδιαίτερες ζάντες.

Το Smart #1 βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με το Volvo EX30, και ανήκει στην ίδια κατηγορία, έχοντας μήκος 4,27 μέτρων και ιδιαίτερα μεγάλο μεταξόνιο 2,75 μέτρων. Αυτά προσφέρουν καλό χώρο στους τέσσερις (ή και πέντε) επιβάτες, τόσο στο κεφάλι όσο και στα πόδια, για τα δεδομένα της κατηγορίας, αλλά το πορτ-μπαγκάζ πάσχει καθώς προσφέρει 323 lt – ενώ πολλά ανταγωνιστικά B-SUV ξεπερνούν με άνεση τα 400 lt.

Smart #1 SMART

Η λύση της Smart για το θέμα αυτό προβλέπει το συρόμενο πίσω πάγκο καθισμάτων κατά έως και 16 εκατοστά, ώστε ο χώρος αποσκευών να φτάσει τα 411 λίτρα. Αλλά αυτό φυσικά γίνεται εις βάρος του χώρου για τα πόδια των πίσω επιβατών. Τέλος, στο καπό θα βρείτε και ένα μικρό χώρο (frunk) για ακόμη 15 lt, όπου μπορούν να αποθηκεύονται τα καλώδια.

Επίσης, η πέμπτη πόρτα είναι μεν ηλεκτρική, αλλά δεν βοηθάει για τη φόρτωση λίγο πιο ογκωδών αντικειμένων – και με την παραμικρή επαφή που θα έχει με το ογκώδες αντικείμενο αυτό, ανοίγει αμέσως αυτόματα. Το άνω σημείο που σταματά χρειάζεται ρύθμιση, για να μην χτυπάς το κεφάλι σου σε αυτό – αλλά είναι μια έξυπνη λύση για τις περιπτώσεις στάθμευσης σε χαμηλά γκαράζ.

Smart #1 SMART

Μπροστά από το χώρο αποσκευών το πείραμα έχει πετύχει, χάρη και στην τεχνογνωσία της Mercedes στη δημιουργία άκρως ποιοτικού, φωτεινού και ψηφιοποιημένου διάκοσμου. Ο οδηγός και ο συνοδηγός χωρίζονται από μια ογκώδη κονσόλα, η οποία στην κεφαλή της φιλοξενεί την ψηφιακή οθόνη των 12,8 ιντσών, υπέροχη σε ευκρίνεια και γραφικά.

Η αλήθεια είναι ότι η πλήρης εξάρτηση από την οθόνη για τα πάντα χρειάζεται μια κάποια εξοικείωση, πριν πάψει να είναι κάπως κουραστική. Το ίδιο και ο ψηφιακός βοηθός, που απεικονίζεται ως αλεπού στην οθόνη. Τουλάχιστον τα Apple CarPlay και Android Auto είναι στάνταρ, επιτρέποντάς σου να αποφεύγεις το περίπλοκο interface. Η ψηφιοποίηση ολοκληρώνεται με τον ηλεκτρονικό πίνακα οργάνων 9,2 ιντσών και στο ιδιαίτερα ευκρινές, στάνταρ Head-up Display (HUD) 10 ιντσών (στην έκδοση Premium).

Smart #1 SMART

Το Smart #1 βασίζεται στην ηλεκτρική πλατφόρμα SEA (Sustainable Experience Architecture) της Geely και στις εκδόσεις Pure, Pro και Premium ο ηλεκτροκινητήρας του αποδίδει 272 ίππους και 343 Nm ροπής, τα οποία μεταδίδονται στους πίσω τροχούς.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικά ζωηρό και ορεξάτο σύνολο, με πλεόνασμα ισχύος καθεμία στιγμή που θα θελήσεις να βυθίσεις το πόδι σου στο γκάζι. Άλλωστε, η επιτάχυνση 0-100 km/h έρχεται σε μόλις 6,7 δευτερόλεπτα, οι ρεπρίζ (επιταχύνσεις εν κινήσει) είναι εξίσου εντυπωσιακές, και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h.

Smart #1 SMART

Η αλήθεια είναι ότι το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας στο φρενάρισμα (αναγεννητικής πέδησης) θα το θέλαμε λίγο πιο άμεσο, πιο “ρέων” και αρμονικό στην καθημερινότητα. Ενώ προσφέρει τη δυνατότητα οδήγησης με ένα πεντάλ, εμφανίζει μια μικρή υστέρηση στην απόκριση τόσο της επιτάχυνσης όσο και την επιβράδυνσης (όταν αφήνεις το γκάζι). Αυτό είναι κάτι που επίσης θα χρειαστεί μια κάποια εξοικείωση, αλλά η Smart σύντομα θα το επιλύσει με over-the-air (OTA) ενημέρωση του λογισμικού.

Κατά τα άλλα, στο δρόμο το #1 κάνει σαφή τον αστικό του χαρακτήρα με έμφαση της ρύθμισής του στην άνεση της ανάρτησης, για τη βέλτιστη απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου. Είναι προφανές ότι αυτό θέλει το κοινό στο οποίο -κυρίως- απευθύνεται. Τα καταφέρνει καλά, όπως και στην ηχομόνωση στην πόλη και στην άνεση του τιμονιού – που επίσης κλίνει προς την ελαφρότερη αίσθηση στην πόλη έναντι της αμεσότητας στις στροφές.

Smart #1 S24AUTO

Το πλαίσιο ως έναν βαθμό μπορεί να ακολουθήσει τη σβελτάδα που του χαρίζει το δυνατό ηλεκτρομοτέρ, και δεν στερείται αίσθηση συγκρότησης – τουλάχιστον μέχρι το σημείο που αυτές δεν θα έφερναν συμβιβασμούς στην άνεση. Οπότε, παρά τους 272 ίππους του, δύσκολα θα το χαρακτήριζε κανείς σπορτίφ στο δρόμο – αν αυτό είναι το ζητούμενο.

Το #1 διατίθεται με την επιλογή ανάμεσα σε δύο μπαταρίες, 49 ή 66 kWh. Με τη μεγαλύτερη, στην έκδοση που δοκιμάζουμε εδώ, κατά WLTP η Smart δίνει την αυτονομία στα 420 χιλιόμετρα. Ρεαλιστικά, στη δική μας δοκιμή, φάνηκε εφικτό να κάνεις περίπου 330-350 km με κάθε πλήρη φόρτιση. Στην πόλη ο αριθμός αυξάνεται, αλλά στον αυτοκινητόδρομο πέφτει στα 265-280 km.

Το πολύ καλό για το γερμανο-κινεζικό αυτό B-SUV είναι ότι μπορεί να φορτίσει σε DC μονάδα με ισχύ έως 150 kW, κάτι που δεν πετυχαίνουν πολλά μοντέλα του ανταγωνισμού – χαρίζοντας σε ιδανικές συνθήκες αναπλήρωση της μπαταρίας από 10% στο 80% σε λιγότερο από 30 λεπτά. Επίσης, με ενσωματωμένο φορτιστή AC 22 kW η πλήρης φόρτιση σε Wallbox μπορεί να γίνει σε κάτι παραπάνω από τρεις ώρες. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει και η αντλία θερμότητας, που είναι στάνταρ στην έκδοση Premium.

Συμπερασματικά, το Smart #1 της νέας εποχής, σε αντίθεση με το αρχέγονο, είναι ένα κανονικό, ολοκληρωμένο, ασφαλές αυτοκίνητο, πλήρες για μια νεαρή οικογένεια. Παρότι σου δίνει την αίσθηση ότι η παραγωγή του επιταχύνθηκε λίγο παραπάνω από όσο έπρεπε, αφήνοντας να περάσουν ορισμένες ατέλειες (αίσθηση one-pedal-drive, ενοχλητική παρεμβατικότητα ψηφιακών ειδοποιήσεων, λίγο αδέξια οθόνη), έχει υπερατού τη δύναμη και αυτονομία / φόρτιση του ηλεκτρικού του συστήματος, τον αλέγρο σχεδιασμό και τον ευχάριστο διάκοσμο, τον πλούσιο εξοπλισμό και την ποιότητα.

Smart #1 S24AUTO

Ένα στοιχείο που κράτησε από τον πρόγονό του είναι η απευθείας τοποθέτησή του στην premium κατηγορία – το απευθείας λανσάρισμά του ως κάτι πολυτελές, ως κινούμενο δείγμα υψηλότερου status. Σε αυτή την εμπορική πολιτική οφείλεται το σχετικό μούδιασμα στο άκουσμα της τιμής των 42.600 ευρώ με τη μεγάλη μπαταρία – αν και με τη μικρότερη ξεκινά από τα 36.950 ευρώ, και υπάρχει και η κρατική επιδότηση. Αυτές είναι τιμές για premium B-SUV, αλλά αντίστοιχες καλών -κινεζικών ή μη- C-SUV, οπότε η αγορά του είναι θέμα προτεραιοτήτων.

Smart #1 S24AUTO

Smart #1 – Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κινητήρας: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
  • Μπαταρία: 66 kWh
  • Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
  • Κίνηση: Στους πίσω τροχούς
  • Ισχύς: 272 ίπποι
  • Ροπή: 343 Nm
  • 0-100 km/h: 6,7 sec
  • Τελική ταχύτητα: 180 km/h
  • Κατανάλωση (WLTP): 17,4 kWh/100 km
  • Αυτονομία (WLTP): 420 km
  • Φόρτιση: 30 λεπτά (DC 150 kW, 10-80%)
  • Εκπομπές CO2: 0 g/km
  • Μήκος: 4,270 m
  • Μεταξόνιο: 2,750 m
  • Βάρος: 1.788 kg
  • Χώρος αποσκευών: 323/411-986 lt
  • Τέλη Κυκλοφορίας: 0 €
  • Τιμή: Από 42.600 €

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ