ΔΟΚΙΜΕΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ

Δοκιμή του Geely EX5, του ηλεκτρικού οικογενειακού SUV με την άπαιχτη τιμή

Geely EX5 K.BOIDANIS

To Geely EX5 είναι ένα ποιοτικό, ολοκληρωμένο και τεχνολογικά προηγμένο οικογενειακό ηλεκτρικό SUV που αξίζει περισσότερο από την εξαιρετική τιμή του. Οδηγούμε το νέο κινεζικό “θαύμα” των 218 ίππων, που πετυχαίνει μέχρι και 430 km αυτονομίας στην πόλη.

Μέσα στην κατακλυσμιαία αλλαγή του σκηνικού της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, η Geely είναι ένας από τους πιο ορμητικούς χειμμάρους. Και τα ύδατά του δείχνουν να πηγάζουν από γαίες γεμάτες με λίθιο, από εκεί που ανθίζει η ραγδαία εξελισσόμενη τεχνογνωσία στην ηλεκτροκίνηση για να κάμψει -με τεράστια κρατική υποστήριξη- τη ραγδαία γιγάντωση της κινεζικής μεσαίας τάξης που διεκδικεί τη θέση της κάτω από τον ήλιο.

O όμιλος της Hangzhou ξεκίνησε να κατασκευάζει αυτοκίνητα το 1997 και έχει γίνει ήδη μία από τις κολοσσιαίες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου – βρίσκεται πια στην πρώτη δεκάδα, με 2,8 εκατομμύρια πωλήσεις το 2024, και πλησιάζει ευθέως στην λίγκα της Tesla και της BYD.

Το 2010 αγόρασε (διέσωσε) τη Volvo, μαζί με την οποία στην πορεία έφτιαξε και την Polestar, έπειτα απέκτησε τη Lotus και μερίδιο των Daimler/Mercedes-Benz και Smart, και παράλληλα ίδρυσε προώθησε και τις δικές της μάρκες: Geely, Lynk & Co και Zeekr.

Η πρόσβαση στην τεχνογνωσία της Volvo ήταν το βασικό οχυρωματικό έργο που άλλαξε την πορεία αυτού του χειμάρρου: της έδωσε πρόσβαση σε τεχνογνωσία δεκαετιών σχετικά με την ενεργητική και παθητική ασφάλεια των αυτοκινήτων, την κατασκευή και την παγκόσμια διανομή. Της χάρισε επίσης κύρος, το οποίο στην πορεία ενισχύθηκε περαιτέρω με τις Lotus, Polestar, Smart.

Geely EX5 K.BOIDANIS

Παράλληλα, η Geely επένδυσε βαρέως στην αρθρωτή αρχιτεκτονική αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και πρόλαβε τους Ευρωπαίους με την πλατφόρμα Sustainable Experience Architecture (SEA) -πλατφόρμα με τόσο μεγάλος εύρος διαστάσεων που αποτέλεσε άμεσα την κοινή βάση για μια σειρά αυτοκινήτων όλων των ξεχωριστών εταιρειών του ομίλου.

Εξίσου κομβικής σημασίας ήταν και η άμεση πρόσβαση της Geely στο κινεζικό δίκτυο προμηθειών μπαταριών και software με την αντίστοιχη θυγατρική της (Farasis Energy) και τις επενδύσεις της στην κολοσσιαία CATL (τον μεγαλύτερο κατασκευαστή μπαταριών της Κίνας). Έτσι, μείωσε στο ελάχιστο την εξάρτησή της από εξωτερικούς προμηθευτές.

Geely EX5 K.BOIDANIS

Τέλος, διαμορφώνοντας έναν ιστό από κέντρα έρευνα και εξέλιξης (Κίνα, Σουηδία, Βρετανία, Γερμανία) και σχεδιαστικά κέντρα (Σαγκάη, Γκέτεμποργκ, Κόβεντρι, Καλιφόρνια) η Geely απέκτησε τη δυνατότητα να σχεδιάζει και να εξελίσσει ξεχωριστά αυτοκίνητα για τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε αγοράς.

Έτσι, πιθανώς είναι πιο ταιριαστό να πει κανείς ότι το EX5 δεν είναι ένα κινεζικό αυτοκίνητο που έκανε το υπερπόντιο ταξίδι για την Ευρώπη, αλλά ένα αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε με την ευρωπαϊκή εμπειρία δεκαετιών, με κινεζικές επενδύσεις, εμπλουτισμένο με τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση που αναπτύσσονται με την ταχύτητα φωτός στην ασιατική χώρα.

Geely EX5 K.BOIDANIS

Geely EX5: Οδηγική εμπειρία
Το ΕΧ5 είναι ένα ηλεκτρικό οικογενειακό C-SUV μήκους 4,6 μέτρων. Δεν είναι κάτι οδηγοκεντρικό, δεν έχει να προτάξει την παράδοση ή την Ιστορία ή την έμφαση στην οδηγική εμπειρία μιας Alfa Romeo ή μιας BMW.

Κι αντ’ αυτών, όπως και σχεδόν όλα τα νέα κινεζικά SUV (όπως τα Zeekr και Lynk & Co του ίδιου ομίλου), προτάσσει την ψηφιακή εμπειρία μ’ ένα τεράστιο tablet αιωρούμενο στο κέντρο του ταμπλό, και μαζί ένα χαλαρό και αθόρυβο cruising υψηλής ποιότητας και τις δυνατότητες αυτονομίας και φόρτισης που πασχίζουν οι Ευρωπαίοι να πετύχουν.

Geely EX5 K.BOIDANIS

Ο μετασχηματισμός της παγκόσμιας αυτοκίνησης, έτσι, αποτυπώνεται πλήρως στο μετασχηματισμό της οδηγικής εμπειρίας. Η Geely θα μπορούσε ίσως να υιοθετήσει την Ιστορία και οδηγοκεντρική παράδοση στα Volvo της. Αλλά δεν το κάνει – τις κρατά μόνο για τα πιο εξειδικευμένα της και δυσπρόσιτα Polestar, που εξ αρχής έχουν εξειδικευμένη στόχευση. Δεν το κάνει στο βαθμό που ίσως θα μπορούσε, ή στο βαθμό που βασίζεται σε αυτές η Alfa Romeo.

Το αυτοκίνητο εξακολουθεί να αλλάζει. Γίνεται πιο γοργά από ποτέ ένας μεταφορέας άνεσης και χλιδής, ο οποίος κυλά με υψηλή ποιότητα, σφραγίζοντας σχεδόν απίστευτα την καμπίνα από τους χώρους του εξωτερικού περιβάλλοντος, καταπίνοντας τις όποιες κακοτεχνίες του δρόμου χωρίς αναταράξεις -εξ ου και η επιλογή πολλαπλών συνδέσμων στην πίσω ανάρτηση– και παρέχοντας καθίσματα που κάνουν μασάζ (με 6 διαφορετικά μοτίβα) ή βγάζουν ψυχρό αέρα ή παρέχουν ηλεκτρικά ανακλινόμενο υποπόδιο, και κάθε λογής ψηφιακές υπηρεσίες για να περνά η ώρα της διαδρομής.

Geely EX5 K.BOIDANIS

Η τεχνογνωσία από τη Volvo στην ενεργητική ασφάλεια -μαζί με τους πολλαλούς συνδέσμους, που λέγαμε, και το μπουκέτο από 16 ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης- εξασφαλίζει ότι το πάτημα του Geely EX5 στο δρόμο, με πιο γρήγορο ρυθμό, είναι όσο ασφαλές χρειάζεται.

Δεν είναι φτιαγμένο να οδηγείται γρήγορα, φυσικά, καθώς τα 1.840 κιλά του, η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης, η σχετική έλλειψη πληροφόρησης από το τιμόνι και το αυξημένο ύψος βάζουν δύσκολα στον έλεγχο των κλίσεων και των τάσεων πλεύσης στις αλλαγές κατεύθυνσης. Αλλά το ΕΧ5 ανταπεξέρχεται στο βαθμό που πρέπει να ανταπεξέλθει, χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις ή τινάγματα που σου χαλούν την εμπιστοσύνη σ’ αυτό.

Geely EX5 K.BOIDANIS

Το μαλακό τιμόνι, η σχετική ευελιξία -για το μέγεθός του- στην πόλη (με κύκλο στροφής 10,8 μέτρων), οι κάμερες 360 μοιρών που κάνουν απροβλημάτιστους τους ελιγμούς στο αστικό χάος και η άνεση της ανάρτησης κάνουν σαφείς τις προτεραιότητες που τέθηκαν στο σχεδιασμό του ΕΧ5.

Ίσως θα ήταν λίγο πιο βολικό αν υπήρχε και one-pedal-drive (η ανάκτηση ενέργειας, δηλαδή η αίσθηση φρεναρίσματος με το άφημα του γκαζιού, ρυθμίζεται μεν σε τρία επίπεδα αλλά όχι στο απόλυτο) κι αν τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης δεν ήταν τόσο παρεμβατικά. Από τις πρώτες σου διαδρομές νιώθεις την ανάγκη να απενεργοποιήσεις, μέσω της κεντρικής οθόνης, το διαρκές κελάιδισμα κάποιας ηχητικής προειδοποίησης.

Geely EX5 K.BOIDANIS

Geely EX5: Ψηφιακός κόσμος
Η δεύτερη πτυχή της φιλοσοφίας του ΕΧ5, άμεσα συνδεδεμένη με την χαλαρότητα των καθημερινών διαδρομών και ταξιδιών, είναι όλος ο ψηφιακός μικρόκοσμος και η υψηλή ποιότητα των (ορατών και απτών, τουλάχιστον) υλικών του εσωτερικού.

Δεν είναι τραβηγμένο να συγκριθεί (χωρίς να ισοφαρίζει) το Geely EX5 με ορισμένα από τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του εσωτερικού των Volvo, χάρη στην ποιοτική υψή των επενδύσεων (πολλές από τις οποίες με vegan δέρμα GeeLuxe στις λευκές αποχρώσεις της έκδοσης Tech), στη στάνταρ τεράστια πανοραμική γυάλινη οροφή και την απουσία τριγμών.

Geely EX5 GEELY

Η μεγάλη οθόνη αφής 15,4-15,6 ιντσών έχει εξαιρετικά γραφικά, είναι ταχύτατη και με σχετικά εύχρηστο μενού (όταν μάθεις την πληθώρα των λειτουργιών της) και συνδυάζεται με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,2 ιντσών και με το Head-Up Display 13,4-13,8 ιντσών.

Παρέχει τη δυνατότητα φωνητικών εντολών (αν και όχι στα ελληνικά, ακόμα) και τουλάχιστον έχεις 3-4 φυσικούς διακόπτες για τον κλιματισμό. Για τα Apple CarPlay και Android Auto θα πρέπει ο αγοραστής του ΕΧ5 να περιμένει την ψηφιακή αναβάθμιση που θα κάνει η Geely στο εγγύς μέλλον, κι αυτή είναι μια υστέρηση έναντι του ανταγωνισμού.

Geely EX5 GEELY

Από πλευράς χώρων, αυτοί είναι εξαιρετικά γενναιόδωροι χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο των 2,75 μέτρων που εξασφαλίζει αρκετή άνεση για γόνατα και τους ώμους ακόμα και τριών πίσω επιβατών. Φυσικά βοηθά το επίπεδο δάπεδο, χάρη στην έλλειψη τούνελ μετάδοσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τα ανακλινόμενα πίσω καθίσματα.

Εκεί που το ΕΧ5 βρίσκεται λίγο κάτω από το μέσο όρο του ανταγωνισμού (ειδικά αν θεωρήσουν ότι προσεγγίζει τα όρια διαστάσεων των D-SUV) είναι στο πορτ-μπαγκάζ. Με 461 λίτρα το SUV της Geely απέχει από τα κορυφαία της κατηγορίας, αλλά με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων παρέχει 1.877 λίτρα – που είναι μια κορυφαία τιμή. Υπάρχει επίσης ένας κρυφό συρτάρι 14 λίτρων κάτω από τα πίσω καθίσματα και διπλές θέσεις ασύρματης φόρτισης κινητού.

Geely EX5 GEELY

Ο μινιμαλισμός του εσωτερικού, ευθυγραμμισμένος με τις προδιαγραφές που έθεσε η Tesla, είναι αντίστοιχος της εξωτερικής εμφάνισης – όπου βεβαίως η σχεδιαστική λιτότητα (με την καλή έννοια) υφίσταται για να εξυπηρεί και αεροδυναμικούς σκοπούς. Αφήνοντας στην κλειστή μάσκα, στα λεπτά φωτιστικά σώματα LED και στη φωτιζόμενη μπάρα που ενώνει τα πίσω φώτα τη διαμόρφωση της αρκετά μοντέρνας -και εκλεπτυσμένης στην όψη- ταυτότητας τoυ ΕΧ5.

Geely EX5: Ηλεκτροκίνηση, αυτονομία, φόρτιση
Το σύστημα ηλεκτροκίνησης του ΕΧ5 έχει στο ρύγχος του ένα ηλεκτρικό μοτέρ απόδοσης 218 ίππων και 320 Nm ροπής, που φέρνει την επιτάχυνση 0-100 km/h σε 6,9 δευτερόλεπτα. Είναι μια καλή τιμή, αν και η ρύθμιση με την οποία ξεδιπλώνεται η ενέργεια τείνει περισσότερο προς την προοδευτικότητα, παρά προς την “έκρηξη” που έχουμε δει σε άλλα ηλεκτρικά. Αυτό η Geely το φυλά για τα μοντέλα άλλων εταιρειών της – εδώ ο προσανατολισμός είναι διαφορετικός. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 175 km/h.

Geely EX5 K.BOIDANIS

Η LFP (φωσφορικού σιδήρου λιθίου) σύσταση της μπαταρίας είναι ένας βασικός τρόπος να μείνει χαμηλά το κόστος, όπως και η συγκριτικά μικρή της χωρητικότητα (60,22 kWh). Παρόλα αυτά, με κάθε πλήρη φόρτιση η αυτονομία, σε ρεαλιστικές και μεικτές συνθήκες, ξεπερνά τα 350 χιλιόμετρα – και μπορεί να ξεπεράσει και τα 430 km με πολύ ήπια οδήγηση στην πόλη. Αντίθετα, στο ταξίδι με σταθερά 120 km/h μετά βίας ξεπερνά τα 300 km, όπως είναι αναμενόμενο.

Η δυνατότητα DC φόρτισης φτάνει έως 100 kW, και ιδανικά με αυτή την ισχύ η αναπλήρωση της μπαταρίας από το 30% στο 80% σε περίπου 20 λεπτά (ή 10-80% σε 30-32 λεπτά). Σε wallbox 11 kW, η πλήρης φόρτιση απαιτεί περίπου 5,5 με 6 ώρες. Το EX5 υποστηρίζει επίσης λειτουργία V2L για τροφοδοσία εξωτερικών συσκευών (έως 3,3 kW).

Geely EX5 K.BOIDANIS

Geely EX5: Συμπέρασμα
Τα μειονεκτήματα του ΕΧ5 είναι σαφώς ελάσσονος σημασίας (ίσως αν εξαιρέσουμε το χώρο αποσκευών), αλλά επισκιάζονται πλήρως από την απίθανη τιμή του κινεζικού SUV. Η οποία είναι 34.990 ευρώ για την βασική -αλλά πολύ πλούσια σε εξοπλισμό- έκδοση Tech, και με την κρατική επιδότηση και την ειδική αρχικά προσφορά Freedom Bonus για τους πρώτους 100 αγοραστές στην ελληνική αγορά πέφτει κάτω από τις 30 χιλιάδες ευρώ. Η κορυφαία έκδοση Pro κοστίζει 36.990 ευρώ.

Η Geely υπόσχεται εξαιρετική αντοχή της μπαταρίας, που φτάνει έως και 3.500 κύκλους φόρτισης και 1.000.000 km διάρκειας ζωής, αν και η επίσημη εγγύηση είναι για 200.000 km. Για αυτή την τιμή λοιπόν, η τεχνολογία ηλεκτροκίνησης του ΕΧ5 (με την τεχνογνωσία της Geely), η ποιότητα των υλικών και της κύλισής του, ο εξοπλισμός και η εγγύηση προτάσσουν ένα ολοκληρωμένο σύνολο που δύσκολα προσπερνά όποιος έχει αποφασίσει να βάλει την ηλεκτροκίνηση στην οικογενειακή ζωή του.

Geely EX5

  • Κινητήρας: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
  • Μπαταρία: 60,22 kWh (LFP)
  • Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
  • Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
  • Ισχύς: 218 ίπποι
  • Ροπή: 320 Nm
  • 0-100 km/h: 6,9 sec
  • Τελική ταχύτητα: 175 km/h
  • Κατανάλωση (WLTP): 15,8 kWh/100 km
  • Αυτονομία (WLTP): 430 km
  • Φόρτιση: 28 λεπτά (DC 100 kW, 10-80%)
  • Εκπομπές CO2: 0 g/km
  • Μήκος: 4,615 m
  • Μεταξόνιο: 2,750 m
  • Βάρος: 1.840 kg
  • Χώρος αποσκευών: 461-1.877 lt
  • Τέλη Κυκλοφορίας: 0 €
  • Τιμή: Από 34.990 €

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ