Δοκιμή του Ford Explorer, του ηλεκτρικού C-SUV που είναι μαζί ευέλικτο στην πόλη και ικανό για ταξίδι

Ευέλικτο σαν το Fiesta, πετυχαίνει πάνω από 550 km αυτονομίας στην πόλη. Ευρύχωρο σαν το Kuga, προσφέρει ενέργεια για πάνω από 400 χιλιόμετρα στην εθνική οδό. Το Ford Explorer είναι ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρικό C-SUV, ειδικά με τη μεγάλη μπαταρία των 77 kWh.
Ο “διττός” αυτός χαρακτήρας πόλης-ταξιδιού του Ford Explorer είναι εφικτός χάρη την ευφυΐα του σχεδιασμού του μήκους 4,57 μέτρων αμαξώματός του και στην πολυτέλεια του κύκλου στροφής μόλις 9,7 μέτρων που του χαρίζει η έλλειψη ενός ογκώδους θερμικού κινητήρα στο καπό του (καθώς, επιπλέον, ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στον πίσω άξονα).
Είναι, μεν, η σφαιρικότερη άνεση σε χώρους / ανάρτηση / κύλιση / ευελιξία στην πόλη το βασικό ζητούμενο, όπως και η μέγιστη αυτονομία, αλλά κατά τα άλλα το Explorer κρατά σε στέρεα βάση τους πυλώνες της οδηγοκεντρικής αίσθησης που συνοδεύει διαχρονικά κάθε Ford.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: το Explorer είναι “παιδί” της ηλεκτρικής εποχής και καρπός της σύμπραξης της Ford Ευρώπης με τον όμιλο Volkswagen – πριν περάσει στην ηλεκτρική αρχιτεκτονική για τα EV του μέλλοντός της.
Συνεπώς, η πλατφόρμα (ΜΕΒ) και το σύστημα ηλεκτροκίνησης του Explorer προέρχονται από το Volkswagen ID.4, όπως και μεγάλο μέρος των ηλεκτρονικών συστημάτων που φτάνουν μέχρι και τους απεχθείς διακόπτες αφής στο ταμπλό.
Ένα από τα πλεονεκτήματα της συνεργασίας του μπλε οβάλ με τη VW είναι ότι το Explorer υιοθέτησε, στο όλο σύμπλεγμα του συστήματος ηλεκτροκίνησης, τον καινούριο ηλεκτροκινητήρα ΑΡΡ550 που έκανε την πρεμιέρα του στο ID.-7 – και με μια σειρά βελτιωτικών παρεμβάσεων αποδίδει 286 ίππους και 550 Nm ροπής, στους πίσω τροχούς.
Αυτό κάνει το Explorer ροπάτο παντού και πάντα, δυνατό και σβέλτο, ακόμα και με αρκετό φορτίο επιπλέον των 2,09 τόνων του βάρους του. Η επιτάχυνση 0-100 km/h έρχεται σε 6,4 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h.
Στο δάπεδό του, η μπαταρία έχει (ωφέλιμη) χωρητικότητα 77 kWh. Η Ford δίνει εργοστασιακά (κατά WLTP) την κατανάλωση στις 14,5 kWh/100km και την αυτονομία στα 602 χιλιόμετρα με κάθε πλήρη φόρτιση.
Στην πράξη, τα 600 km της αυτονομίας μπορεί να τα προσεγγίσει κανείς μόνο με ήπια κίνηση στην πόλη και με την επιλογή του προγράμματος Eco, μεταξύ των οδηγικών προφίλ. Με άνεση θα μπορέσει, σε αυτή την περίπτωση, να καλύψει 560-570 km. Σε μεικτές συνθήκες, η κατανάλωση είναι αυξημένη κατά περίπου 2,0 kWh/100km και η αυτονομία κυμαίνεται στα σχεδόν 500 km, αν προσθέσουμε και την κίνηση στον αυτοκινητόδρομο. Μόνο στον τελευταίο, με σταθερά 120 km/h, είναι εφικτό να καλύψεις, ρεαλιστικά, πάνω από 400 χιλιόμετρα.
Στα προφίλ Normal και Sport, και τσιμπώντας λίγο παραπάνω το γκάζι, η κατανάλωση θα ανέβει στις 18,5 kWh/100km και η αυτονομία θα πέσει στα περίπου 420 χιλιόμετρα. Στην αυτονομία θα βοηθήσει αν βάλετε τον επιλογέα μετάδοσης στη θέση Β, αντί για τη D, ώστε να ανακτά την κινητική ενέργεια από την πεδήση και την κύλιση.
Αυτή η διαδικασία, της ανάκτησης, γίνεται αυτόματα από το λογισμικό του Explorer (όπως και του ID.4). Η Ford δεν δίνει την επιλογή βαθμού ανάκτησης, ούτε τη δυνατότητα του one-pedal-drive (όπου το φρένο είναι στην ουσία το άφημα του γκαζιού).
Όσον αφορά στη φόρτιση, το Explorer -με την αρχιτεκτονική των 400V- δέχεται τάση έως και 135 kW ώστε σε ταχυφορτιστή να γεμίζει με ρεύμα σε ποσοστό 10-80% σε 28 λεπτά. Σε wallbox ισχύος 11 kW -χάρη στο ενσωματωμένο σύστημα φόρτισης 11 kW- απαιτούνται 8 ώρες, περίπου.
Το Explorer είναι πολυσχιδές στις πολλαπλές ανάγκες που καλείται να καλύψει στο δρόμο. Μία βασική είναι ότι τα 4,56 μέτρα του αμαξώματός έχουν σχεδόν αδιανόητη ευελιξία στην πόλη καθώς η τοποθέτηση του ηλεκτροκινητήρα επιτρέπει τη μεγαλύτερη γωνία στροφής των εμπρός τροχών – εξασφαλίζοντας τον εντυπωσιακό κύκλο στροφής των μόλις 9,7 μέτρων.
Αυτό κάνει πολύ άνετους τους ελιγμούς στην πόλη, και πολύ άνετο το παρκάρισμα – αν βρίσκετε καθημερινά έναν αρκετά μεγάλο χώρο (λίγο πάνω των 4,56 μέτρων) για να αντισταθμίζετε την επιλογή ενός οικογενειακού αυτοκινήτου.
Η SUV πτυχή του Explorer,έπειτα, του επιτρέπει την κίνηση σε ήπιες (στα όρια των ελαστικών) εκτός δρόμου διαδρομές, χάρη στο ύψος των 19,3 εκατοστών -χωρίς φορτίο- από το έδαφος. Περισσότερο ικανή σε αυτό το ρόλο είναι η (ακριβότερη) τετρακίνητη έκδοση των 340 ίππων, με τα δύο της ηλεκτρικά μοτέρ.
Η άλλη πτυχή είναι η διαχρονική της Ford: η οδηγοκεντρική ρύθμιση της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου, η αίσθηση της στιβαρότητας του πατήματος στο δρόμο – και εδώ το Explorer διαφοροποιείται από το ID.4.
Το κάνει κυρίως με το αρκετά καλό σε αίσθηση και ακρίβεια τιμόνι του (για τα δεδομένα των οικογενειακών SUV), και με τη ρύθμιση της ανάρτησης -που είναι πολλαπλών συνδέσμων πίσω– η οποία ελέγχει εξαίρετα τις κλίσεις και κρατά απόλυτα συγκροτημένο το Explorer σε όλες τις φάσεις της στροφής – με τη βοήθεια, βέβαια, και του χαμηλού κέντρου βάρους της μπαταρίας.
Έχει βρει και πάλι έναν χρυσό συνδυασμό, η Ford, μεταξύ της απόκρισης του αυτοκινήτου υπό πίεση και εκείνης που επιφυλάσσει στο -άνετο- πέρασμά του από τις κακοτεχνίες του δρόμου, καθώς και στην -εξαιρετικά ποιοτική- κύλισή του στον αυτοκινητόδρομο.
Πέραν της τεχνικής συγγένειας με το VW ID.4, η Ford -τόσο σχεδιαστικά, όσο και οδηγικά- έδωσε το δικό της στίγμα στο Explorer, σε βαθμό που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ειπωθεί ότι αυτό είναι ένα ID.4 με το σήμα του μπλε οβάλ στο ρύγχος. Είναι ένα πολύ διαφορετικό αυτοκίνητο, με δική του προσωπικότητα.
To Explorer των 4,568 μέτρων για τα δεδομένα των Αμερικανών είναι αυτοκίνητο πόλης. Τηρεί μεν την λίγο τετράγωνη λογική της σιλουέτας, αλλά το κάνει προς όφελος των χώρων, συνδυάζοντάς την με καλαίσθητα φωτιστικά σώματα σχήματος μπούμερανγκ εμπρός και με τη μαύρη τρίτη κολόνα που δίνει την αίσθηση της αιωρούμενης οροφής.
Δύο μαύρες γραμμές με την ονομασία Explorer ενώνουν τα εμπρός και πίσω φώτα, ενώ οι επιφάνειες είναι ομαλές και καθαρές για αεροδυναμικούς σκοπούς – τους οποίους εξυπηρετεί και το σχέδιο των ζαντών. Το ορθό-κοφτό ρύγχος, τα περιμετρικά προστατευτικά πλαστικά και το ύψος των 19,3 εκατοστών από το έδαφος είναι αυτά που προσδίδουν τον SUV χαρακτήρα.
Το μήκος, η τοποθέτηση της μπαταρίας στο δάπεδο και κυρίως το μεταξόνιο των 2,767 μέτρων κάνει αρκετά άνετη την καμπίνα για πέντε επιβάτες -αν και ο πέμπτος κάθεται λίγο ψηλότερα, με πιο επίπεδη πλάτη.
Τα 532 λίτρα του χώρου αποσκευών είναι παραπάνω από αξιόλογα, και φτάνουν τα 1.460 lt με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Η πίσω πόρτα ανοίγει ηλεκτρικά, αλλά και με την κίνηση του ποδιού κάτω από τον προφυλακτήρα αν κρατάτε ογκώδη αντικείμενα, βελτιώνοντας την πρακτικότητα.
Το ίδιο κάνουν και οι χώροι μικρότερων αντικειμένων στο εσωτερικό, και κυρίως η Mega Console ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα που χωρά 17 λίτρα καθώς και ο χώρος που καλύπτεται από την (κάθετα) κινούμενη οθόνη αφής των 14,6 ιντσών στο σημείο που το ταμπλό συγχωνεύεται με την κεντρική κονσόλα.
Ο σχεδιαστικός μινιμαλισμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, του οποίου πρωτεργάτης υπήρξε η Tesla και πολύ σύντομα και η Mustang Mach-E, συνεχίζεται και στο ιδιαίτερα ποιοτικό εσωτερικό του Explorer – και είναι σχεδιασμένος εν λευκώ.
Η μόνη σύνδεση που έχει με το εσωτερικό του VW ID.4 είναι οι διακόπτες αφής στο τιμόνι και στο εμπρός μέρος της κονσόλας, οι οποίοι έχουν δεχθεί τόση και τόση κριτική για την εκνευριστική δυσχρηστία τους που θα αποτελέσουν παρελθόν στα μελλοντικά Volkswagen. Και Ford.
Η κεντρική οθόνη των πολυμέσων, της πλοήγησης και της ασύρματης συνδεσιμότητας (μέσω Apple CarPlay και Android Auto) έχει διαγώνιο 14,6 ιντσών, παραμετροποιείται σχετικά με τις ενδείξεις της και -όπως προαναφέραμε- σύρεται προς τα κάτω ή προς τα πάνω σε γωνία 30 μοιρών – για να αποκαλύψει, στη δεύτερη περίπτωση, τον κρυφό αποθηκευτικό χώρο My Private Locker, με θύρες USB-C και αυτόματο κλείδωμα στο σημείο όταν αφήνετε το αυτοκίνητο.
Μια δεύτερη ψηφιακή οθόνη, για τον πίνακα οργάνων, βρίσκεται πίσω από το τιμόνι και έχει μέγεθος 5,3 ιντσών για να προβάλλει τις βασικές πληροφορίες για την οδήγηση – όπως την ταχύτητα, την αυτονομία, τα συστήματα υποβοήθησης και την πλοήγηση.
Το Ford Explorer με τη μεγάλη μπαταρία των 77 kWh ξεκινά στην έκδοση Style από τις 47.700 ευρώ (χωρίς το πρόγραμμα της κρατικής επιδότησης). Η έκδοση αυτή, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει προβολείς LED, ασύρματη φόρτιση τηλεφώνου, ημιδερμάτινα Sensico σπορ καθίσματα, κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί, ζάντες ελαφρού κράματος 19’’, σύστημα πλοήγησης και βέβαια τη μεγάλη οθόνη αφής των 14,6’’ με το συνδεδεμένο σύστημα SYNCMove.
Η σουίτα των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, στο μεταξύ,περιλαμβάνει αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, προειδοποίηση απόκλισης από τη λωρίδα και το σύστημα BLIS ανίχνευσης τυφλών σημείων του καθρέπτη, και αρκετά ακόμα.
Με αυτά τα εξοπλιστικά δεδομένα, με την αυτονομία και απόδοση, την ποιότητα κατασκευής, την οδική συμπεριφορά και την πρακτικότητά του, το Ford Explorer είναι μια ολοκληρωμένη, σχεδόν αψεγάδιαστη πρόταση στα ηλεκτρικά οικογενειακά SUV – σε τιμή που δεν ξεφεύγει από τα δεδομένα της εποχής και της τεχνολογίας αυτής.
FORD EXPLORER 286PS RWD 77 kWh
- Κινητήρας: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
- Μπαταρία: 77 kWh
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
- Κίνηση: Στους πίσω τροχούς
- Ισχύς: 286 ίπποι
- Ροπή: 545 Nm
- 0-100 km/h: 6,4 sec
- Τελική ταχύτητα: 180 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 14,5 kWh/100 km
- Αυτονομία (WLTP): 602 km
- Φόρτιση: 8:00 ώρες (11 kW) / 28 λεπτά (DC 135 kW, 10-80%)
- Εκπομπές CO2: 0 g/km
- Μήκος: 4,568 m
- Μεταξόνιο: 2,767 m
- Βάρος: 2.090 kg
- Χώρος αποσκευών: 532 lt
- Τέλη Κυκλοφορίας: 0 €
- Τιμή: Από 47.700 ευρώ