Δοκιμή του Fiat Grande Panda Electric, που φέρνει στο σήμερα τις αρετές του ένδοξου προγόνου του

Ποτισμένο με το πνεύμα του καιρού μας -της ηλεκτροκίνησης και των Crossover- και με το διαχρονικό ιταλικό σχεδιαστικό παιχνίδισμα, το αναγεννημένο Grande Panda προσφέρει στην ηλεκτρική του έκδοση 320 km αυτονομίας και την καλύτερη οδηγική αίσθηση από κάθε άλλη.
Όχι πολύ καιρό πριν, μετά βίας 1-2 χρόνια, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο των 25 χιλιάδων ευρώ ήταν το πολυαναμενόμενο διαβατήριο για τη μαζική είσοδο στη νέα αυτοκινητική Εδέμ, στον κόσμο όπου πλέον δεν θα υπήρχαν αντλίες βενζίνης και ρύποι αλλά μόνο λίγες ώρες φόρτισης τη νύχτα με φτηνό ρεύμα και καθημερινή αθόρυβη μετακίνηση.
Οι πύλες του κόσμου αυτού πλέον έχουν ανοίξει διάπλατα, με πληθώρα ηλεκτρικών που κοστίζουν 25 χιλιάδες ευρώ (και λιγότερο), και το Grande Panda Electric είναι ένα από αυτά – χάρη στις υποδομές, στο ρυθμό εξέλιξης και στις οικονομίες κλίμακας του ομίλου Stellantis.
Συνεπώς, για το ηλεκτρικό της citycar η Fiat χρειαζόταν να εντοπίσει πώς -και σε ποιους τομείς- θα μπορούσε να διαφοροποιηθεί από τον πολύπλευρο, πλέον, ανταγωνισμό, ανατολικό και δυτικό. Και βρήκε τις απαντήσεις που αναζητούσε στο παρελθόν του Panda – ακριβώς εκεί που τις βρήκε και η Renault με το νέο ηλεκτρικό R5.
Τι ήταν, λοιπόν, το αρχέγονο Panda; Ένα από τα ορόσημα της αυτοκίνησης της δεκαετίας του ‘80, το οποίο επαναπροσδιόρισε την έννοια του προσιτού, πρακτικού και έξυπνα σχεδιασμένου αυτοκινήτου πόλης. Δεν ήταν τυχαίο ότι έφερε την υπογραφή του οίκου Giugiaro.
Λιτό, χωρίς σχεδιαστικά “πυροτεχνήματα”, με ευθείες γραμμές και επίπεδες επιφάνειες, με εσωτερικό με αφαιρούμενα καθίσματα που αξιοποιούσε σωροταξικά στο έπακρο το μικρό αμάξωμα και -το κυριότερο- άκρως οικονομικό τόσο στην αγορά όσο και στη χρήση – χάρη και στην αξιοπιστία του.
Αυτές είναι οι βασικές αρχές, λοιπόν, και του νέου Grande Panda, στην οποία από τη μία έχει προστεθεί και το προσιτό -των 25.000 ευρώ- διαβατήριο στον γενναίο νέο κόσμο της ηλεκτροκίνησης, και από την άλλη η αύξηση των διαθέσιμων χώρων – όπως αυτή εκφράζεται με το πρόθεμα Grande.
Κατά συνέπεια, με την αύξηση του μήκους στα 4 μέτρα (παρά 1 χιλιοστό) πλέον το Grande Panda μπορεί -βάσει των αρκετά καλών του χώρων για τους επιβάτες και των 361 λίτρων για τις αποσκευές– να παίξει το ρόλο ακόμα και του μοναδικού αυτοκινήτου μιας οικογένειας.
Σαν ένα παλιό, καλό supermini δηλαδή, αλλά πλέον -στην κατηγορία Β, όπως αποκαλείται σήμερα- με πολύ περισσότερο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών και φυσικά για τα κεφάλια τους, χάρη στο αυξημένο ύψος.
Η μόνη διαφορά της ηλεκτρικής έκδοσης, εδώ, είναι ότι η μπαταρία στο δάπεδο σημαίνει ότι οι πίσω επιβάτες κάθονται με τα γόνατά τους λίγο ψηλότερα. Αλλά γενικώς όχι σε ενοχλητική στάση. Ο χώρος αποσκευών δεν κάνει συμβιβασμούς λόγω της μπαταρίας, και είναι αρκετά ικανοποιητικός για την κατηγορία.
Εξάλλου, όλες αυτές τις χωροταξικές αρετές του Grande Panda η Fiat τις ντύνει με τον μανδύα του Crossover, δηλαδή με SUV “περιπετειώδη” χαρακτηριστικά – όπως τα περιμετρικά μαύρα πλαστικά και το ύψος των 18,3 εκατοστών από το έδαφος.
Δεν είναι σωστό να καταλογίσουμε στη Fiat το ότι παρασύρεται από το σχεδιαστικό ρεύμα του ποταμού των SUV, ακριβώς και μόνο επειδή το υπέροχο και διαχρονικό Panda 4×4 ήταν ένας από τους πρωτοπόρους προπάτορες των Crossover αμαξωμάτων.
Παρότι μόνο ρετρό δεν το λες, το αμάξωμα του Grande Panda κάνει απόλυτα σαφές ότι είναι η μετενσάρκωση του αρχέγονου, με την ίδια σιλουέτα, το ίδιο τετραγωνισμένο σχήμα, τις ευθείες γραμμές, τις επίπεδες επιφάνειες.
Ακούγεται βαρετό -κι όντως, είναι πολύ εύκολο να γίνει βαρετό ένα τέτοιου είδους αμάξωμα. Οπότε εδώ παρενέβη η ιταλική σχεδιαστική ευθυμία, το ιταλιάνικο μεταμοντέρνο αυτοκινητικό γούστο για να μεταμορφώσει ένα ακόμη αντίτυπο της Stellantis σε ένα τετράτροχο με ξεχωριστό χαρακτήρα.
Μια πρώτη ιδέα αποκτάς με τα pixel LED της μάσκας που θυμίζουν ψηφιακό κώδικα των ‘80s, με το λαξευμένο “PANDA” στις πόρτες και με την υπέροχη γραμματοσειρά της ίδιας λέξης στην πίσω πόρτα – αλλά στο εσωτερικό είναι που καταλαβαίνεις τη διαφορά.
Με ζωηρά χρώματα και φωσφοριζέ πλαστικά, με funky στοιχεία όπως το μικρό αυτοκινητάκι κάτω δεξιά στο οβάλ περίγραμμα των οθονών (που παραπέμπει στην πίστα της οροφής του εργοστασίου του Lingotto) και με το ύφασμα του ταμπλό, νιώθεις στην καμπίνα του Grande Panda λιγάκι σαν στη Ρώμη.
Το οβάλ περίγραμμα περιλαμβάνει έναν βασικό -χωρίς ιδιαίτερα γραφικά- πίνακα οργάνων 10 ιντσών και στο κέντρο του ταμπλό την οθόνη πολυμέσων συνδεσιμότητας και πλοήγησης διάστασης 10,25’’. Κάποια πλαστικά του εσωτερικού είναι κάπως σκληρά, αλλά αυτό δικαιολογείται από την προσπάθεια να κρατηθεί χαμηλά το κόστος.
Περνώντας στο σύστημα ηλεκτροκίνησης, το Grande Panda Electric διατίθεται αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα 113 ίππων και με μπαταρία συνολικής χωρητικότητας 44 kWh, σε δύο εκδόσεις (Red και La Prima) που διαφέρουν μόνο στον εξοπλισμό.
Αν και η μπαταρία δεν είναι μεγάλη, το βάρος της αυξάνει το συνολικό στον σχεδόν 1,5 τόνο και αυτό έχει τον αντίκτυπό του στις επιδόσεις – με 11,5 δευτερόλεπτα για την επιτάχυνση 0-100 km/h. Αλλά φυσικά το μοναδικό ζητούμενο σε αυτό τον τομέα, οι καλές ρεπρίζ, επιτυγχάνονται ικανοποιητικά.
Η αυτονομία που υπόσχεται η Fiat είναι 320 χιλιόμετρα, αν και στην πράξη -αν κάνετε χιλιόμετρα και στον αυτοκινητόδρομο- θα πρέπει να περιμένετε περίπου 250 km. Αυτός είναι ο λόγος, άλλωστε, που η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 132 km/h, προς όφελος της αυτονομίας.
Στο θέμα της φόρτισης, το Grande Panda Electric υποστηρίζει ισχύ έως 100 kW σε ταχυφορτιστή DC, επιτυγχάνοντας την πλήρωση της μπαταρίας από το 20% στο 80% σε 27 λεπτά.
Για τη φόρτιση στο σπίτι ή στην εργασία, η Fiat σκέφτηκε μια πολύ απλή και έξυπνη λύση: ένα πρακτικό σπιράλ καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) ενσωματωμένο στο εμπρός μέρος, κρυμμένο πίσω από το λογότυπο της Fiat στη μάσκα.
Αυτό το καλώδιο μαζεύεται μόνο του, έχει μήκος 4,5 μέτρα, υποστηρίζει ισχύ έως 7 kW και ολοκληρώνει τη φόρτιση από 20% σε 80% σε 4 ώρες και 20 λεπτά. Προαιρετικά, διατίθεται συμβατικό καλώδιο AC 11 kW.
Οδηγικά, το Grande Panda ανταποκρίνεται με άνεση στον πρωταρχικό του στόχο της ευελιξίας στην πόλη και της άνεσης του περάσματος από τις κακοτεχνίες των δρόμων. Φαντάζομαι και του ελληνικού σπορ της αναρρίχησης πεζοδρομίων, ατυχώς.
Η ανάρτησή του δεν είναι ακριβώς μαλακή, αλλά είναι όσο πρέπει -ώστε παράλληλα να μπορεί να ελέγχει τις κλίσεις του ψηλού του αμαξώματος στις στροφές και να εμπνέει εμπιστοσύνη με το βαθμό της πρόσφυσής του. Αν και μερικές φορές στο κέντρο της στροφής με λίγη πίεσηξ επιφυλάσσει και κάποιες λίγο “ξερές” αντιδράσεις που σου δίνουν την εντύπωση ότι είναι σκληρότερα ρυθμισμένο.
Όσο για το ταξίδι, η ποιότητα κύλισης είναι όσο καλή περιμένεις από ένα σύγχρονο μικρό αυτοκίνητο με μια εξελιγμένη πλατφόρμα της Stellantis. Και γενικότερα, χάρη και στην επίδραση της βαριάς μπαταρίας στο δάπεδο, από πλευράς οδηγικής αίσθησης και συμπεριφοράς το ηλεκτρικό Grande Panda είναι πιο ευχάριστο, πίσω από το τιμόνι, σε σχέση με την υβριδική και την αμιγώς θερμική του έκδοση.
Στη βασική του έκδοση RED το Grande Panda Electric ξεκινά από τις 26,3 χιλιάδες ευρώ, που μειώνεται κατά 500 ευρώ με την ειδική προσφορά -και κατά 3 χιλιάδες ακόμα με την κρατική επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού.
Είναι μια αρκετά καλή τιμή αν αναλογιστούμε την ικανότητά του να αποτελεί το μοναδικό αυτοκίνητο μιας οικογένειας, με τις τελευταίες τεχνολογίες της Stellantis και με αρκετά ανταγωνιστικό σύστημα ηλεκτροκίνησης.
Η έκδοση RED διαθέτει στοχευμένες σχεδιαστικές “πινελιές”, όπως οι λευκές ατσάλινες ζάντες 16 ιντσών που θυμίζουν το στυλ της δεκαετίας του ’80 και ταιριάζουν γάντι στον lifestyle χαρακτήρα του χωρίς να δείχνουν φτηνές.
Παράλληλα, διαθέτει την ίδια σουίτα ηλεκτρονικών με την ακριβότερη έκδοση La Prima, που -αν και όχι ευρεία όπως σε κάποια μοντέλα του ανταγωνισμού- περιλαμβάνει υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας, υποβοήθηση φρεναρίσματος ανάγκης Active Safety Brake, αναγνώριση οδικών σημάτων και ανίχνευση κόπωσης οδηγού.
Fiat Grande Panda Electric – Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κινητήρας: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
- Μπαταρία: 44 kWh
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
- Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
- Ισχύς: 113 ίπποι
- Ροπή: 122 Nm
- 0-100 km/h: 11,5 sec
- Τελική ταχύτητα: 132 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 16,8 kWh/100 km
- Αυτονομία (WLTP): 320 km
- Φόρτιση: 27 λεπτά (DC 100 kW, 0-80%)
- Μέγιστη ισχύς φόρτισης: 100 kW
- Εκπομπές CO2: 0 g/km
- Μήκος: 3,999 m
- Μεταξόνιο: 2,540 m
- Βάρος: 1.532 kg
- Χώρος αποσκευών: 361 lt
- Τιμή (με προσφορά): Από 25.800 ευρώ