Δοκιμή του Cupra Tavascan, του ηλεκτρικού Coupe-SUV στην “καυτή” έκδοση VZ

Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Cupra στην κατηγορία C είναι η επιτομή όσων χαρακτηρίζουν την Cupra. Οδηγούμε την κορυφαία του έκδοση VZ των 340 ίππων, που σημειώνει το 0-100 km/h σε 5,5 δευτερόλεπτα και προσφέρει ρεαλιστική αυτονομία κοντά στα 430 km.
Το φανταστικό Video που μας αποκάλυψε την πρώτη εικόνα του Tavascan πριν από δύο χρόνια είχε αφηγήτρια τη Rosalia. H Rosalia είναι μια 30χρονη βέρα Καταλανή, που μπλέκει το φλαμένγκο με ποπ και αστική μουσική και την αποκαλούν “άτυπη ποπ-σταρ”, μια πολύ ωραία περιγραφή για να συνοδεύει κάποιον.
Η αφήγηση της Rosalia δεν είναι ακριβώς αφήγηση, αλλά σκόρπιες λέξεις με αλφαβητική σειρά πάνω σε δυναμικές εικόνες – μιας γυναίκας που κλείνει τη ζελατίνα του κράνους σε ένα αγωνιστικό μπάκετ, ενός αλόγου που σηκώνεται στα δύο πίσω πόδια κι ο αναβάτης του κρατά μια σημαία, κάποιου δρόμου με φουρκέτες από ψηλά, ενός ρόλερ-κόστερ, κάποιου υπόγειου ρινγκ του μποξ.
Κι η Rosalia μιλά όπως θα μιλούσε σε μια φίλη της στο τηλέφωνο, νέα και γεμάτη ζωή, και λέει λέξεις όπως Adrenalina, Barcelona, Captain, Dare to fight (τόλμα να παλέψεις), Electric, Exciting (συναρπαστικό), Emotions (συναισθήματα), flash forward, keep going (συνέχισε να προχωράς), keep working (συνέχισε να δουλεύεις), τρεις φορές τη λέξη Obsession (εμμονή), Performance (επιδόσεις) και Extreme (ακραία).
Tα promo-video είναι ρηχά, άλλα υπερβολικά, άλλα πλασματικά, άλλα ψευδο-συναισθηματικά – όμως όχι πάντα. Αυτό πήγε κατευθείαν στο στόχο. Ίσως ήταν η φωνή της Rosalia, αλλά όταν οδηγήσεις ένα Cupra, όπως το Tavascan VZ, το καταλαβαίνεις ότι πήγε στο στόχο. Και το Video είναι γεμάτο με πρόσωπα νέων ανθρώπων.
O τρόπος που η Cupra διαχειρίζεται τις πρώτες ύλες του ομίλου Volkswagen, είναι ο πιο ξεχωριστός από τις τέσσερις (μαζικές) μπράντες του. Ο σχεδιασμός είναι θέμα υποκειμενικό, αλλά το ότι ένα Cupra ξεχωρίζει κυλώντας στην άσφαλτο είναι αντικειμενικό. Οι νευρώσεις του αμαξώματος, οι αιχμές, τα τριγωνικά φώτα με εσωτερικά τριγωνικά LED, η υποβλητική κονσόλα του εσωτερικού διαμορφώνουν κάτι πολύ δυναμικό χωρίς τίποτα κραυγαλέο.
Το Tavascan είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Coupe-SUV της Cupra και δεύτερο EV της ισπανικής εταιρείας μετά το Born. Με τα 4,644 μέτρα του βρίσκεται στην κατηγορία C και στη βασική του έκδοση αποδίδει 286 ίππους με 545 Nm (!) ροπής, σημειώνοντας την επιτάχυνση 0-100 km/h σε 6,8 δευτερόλεπτα.
Όμως, υπάρχει και η “εκρηκτική” VZ – που οδηγούμε εδώ. Αποδίδει 340 ίππους (και την ίδια ροπή), χάρη στο δεύτερο ηλεκτροκινητήρα που την καθιστά τετρακίνητη, με αποτέλεσμα να επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε μόλις 5,5 δευτερόλεπτα – ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180km/h.
Όπως και η βασική έκδοση, έτσι και αυτή αντλεί την ενέργειά της από μπαταρία χωρητικότητας 77 kWh (net), με ενσωματωμένο σύστημα θερμικής διαχείρισης, που προσφέρει -κατά WLTP- έως και 522 χιλιόμετρα αυτονομίας σε αυτή την έκδοση VZ.
Σε ρεαλιστικές συνθήκες μπορεί κανείς με σχετική άνεση να ξεπεράσει τα 420-430 km, με φυσιολογικό, καθημερινό τρόπο οδήγησης. Η μέση μας κατανάλωση στη δοκιμή αυτή κυμάνθηκε στις 17,5 kWh/100 km, η οποία στην πόλη πέφτει και κοντά στα 15 kWh/100km.
Το Tavascan υποστηρίζει ταχεία φόρτιση DC με μέγιστη ισχύ 135 kW. Η πλήρωση της μπαταρίας από 10% σε 80% διαρκεί μόλις 28 λεπτά. Αν και αυτή η ισχύς είναι στο μέσο όρο για την κατηγορία, ειδικά σε σύγκριση με μοντέλα 800V, η μπαταρία διαθέτει σύστημα προετοιμασίας που ενεργοποιείται αυτόματα μέσω του GPS. Υπάρχει επίσης ενσωματωμένος φορτιστής 11 kW για παροχή εναλλασσόμενου ρεύματος, όπου η πλήρης φόρτιση διαρκεί 8 ώρες.
Το Tavascan στέκεται στιβαρά πάνω στους πυλώνες που περιέγραψε η Rosalia. Στο σχεδιασμό, που υπογράφει ο Χόρχε Ντίεζ, τα ισχυρότερα χαρακτηριστικά είναι το “ρύγχος καρχαρία” στη μάσκα “Bocanegra”, τα φωτιζόμενα τρίγωνα στα εμπρός και πίσω φώτα LED Matrix και LED, και επίσης τα φωτιζόμενα σήματα της Cupra στις δύο άκρες.
Ανέκαθεν στοιχείο της ταυτότητας της Cupra ήταν οι υπέροχες χαλκόχρωμες προσθήκες στο αμάξωμα και στο εσωτερικό. Σtο Tavascan συνδυάζονται με τις ανερχόμενες πλαϊνές γραμμές που συναντούν την κεκλιμένη οροφή και φυσικά με την τρισδιάστατη φωτεινή μπάρα σε όλο το πλάτος της ουράς, που ενσωματώνει το έμβλημα της ισπανικής εταιρείας.
Οι ιδιαίτερα δυναμικές ζάντες 20 ιντσών (21’’ προαιρετικά) διαθέτουν αεροδυναμικά καλύμματα που κατευθύνουν καλύτερα τη ροή του αέρα, μειώνοντας τον στροβιλισμό και βοηθώντας την αεροδυναμική απόδοση του Tavascan. Στην τελευταία -που πετυχαίνει τον εξαίρετο συντελεστή Cd 0,26- βοηθά και ο μεγάλος διαχύτης που αξιοποιεί τα κανάλια ροής του αέρα κάτω από το δάπεδο.
Ο δυναμισμός αυτός συνεχίζεται αυτούσιος και στο εσωτερικό, χάρη στις καμπύλες του ταμπλό -ειδικά στις άκρες του- σε συνδυασμό με τον πυλώνα τύπου ‘Τ’ που ενώνει την κονσόλα με το ταμπλό και δημιουργεί μαζί με την αίσθηση διαχωρισμού της θέσης και του κόκπιτ του οδηγού από το χώρο του συνοδηγού.
Πάντως, η αλήθεια είναι πως το «Y-bone», όσο εντυπωσιακό κι αν είναι, προκαλεί και μικρά θεματάκια εργονομίας – π.χ. για το δεξί πόδι ενός λίγο πιο υψηλόσωμου οδηγού, ή για την πρόσβαση στο χώρο του κινητού τηλεφώνου κάτων από αυτήν.
Τα σπορ μπάκετ καθίσματα περιλαμβάνονται στον στάνταρ εξοπλισμό, με την επιλογή βιώσιμων υλικών: Textile, με έως και 90% ανακυκλωμένο πολυεστέρα, ή Microfibre, με έως και 50% ανακυκλωμένες μικροΐνες. Tα κορυφαία καθίσματα είναι τα CUP Bucket, και θα είναι διαθέσιμα με δερμάτινη επένδυση.
Φυσικά, ως τέκνο της εποχής του, το Cupra Tavascan είναι πλήρως ψηφιοποιημένο: η αιωρούμενη κεντρική οθόνη infotainment των 15 ιντσών -η μεγαλύτερη μέχρι στιγμής σε μοντέλο Cupra- διαθέτει ένα slider με ρετρό φωτισμό και ενσωματώνει μια νέα, εξελιγμένη διεπαφή ανθρώπου-μηχανής (HMI), που καθιστά το σύστημα infotainment ακόμη πιο βελτιστοποιημένο. Επίσης, ενσωματώνει το σύστημα Wireless Full Link, που φέρνει στην καμπίνα τόσο το Apple CarPlay όσο και το Android Auto.
Ο μίνιμαλ ψηφιακός πίνακας οργάνων 5,3 ιντσών, που συναντάμε και σε άλλα μοντέλα του ομίλου, παρότι μικρός είναι ευκρινής – κι εξάλλου υπάρχει και το προηγμένο Head-up Display για τις βασικές πληροφορίες της οδήγησης.
Ωστόσο, τα «πολυλειτουργικά» χειριστήρια στο τιμόνι, που λειτουργούν με αφή και πίεση, δεν είναι και ό,τι πιο εργονομικό έχουμε δει. Όπως και οι δύο διακόπτες των παραθύρων, με την επιλογή “Rear” αν θέλεις να ανοίξεις/κλείσεις τα πίσω. Η ατμόσφαιρα του εσωτερικού συμπληρώνεται από τον κρυφό φωτισμό LED, που είναι σημαντικό στιλιστικό στοιχείο του σχεδιασμού του Tavascan.
Όσο για τους χώρους μέσα στα 4,64 μέτρα του, το Tavascan προσφέρει εξαιρετικά γενναίο χώρο για πέντε επιβάτες -που δεν έχουν κανένα πρόβλημα με το ύψος πίσω, παρά την Coupe-SUV σιλουέτα του αμαξώματος) και 540 λίτρα για τις αποσκευές. To μόνο παράπονο είναι το σχετικά χαμηλού ύψους άνοιγμα του χώρου αποσκευών, που δεν διευκολύνει τη φόρτωση πιο ογκωδών αντικειμένων προς τα αναδιπλωμένα καθίσματα.
Περνώντας στο σύστημα ηλεκτροκίνησης, στον ηλεκτροκινητήρα του πίσω άξονα της βασικής έκδοσης, το Tavascan VZ προσθέτει άλλο ένα ηλεκτρικό μοτέρ 80kW στην μπροστινό άξονα, στέλνοντας έως και το 30% της ισχύος στους εμπρός τροχούς όταν απαιτείται μεγαλύτερη πρόσφυση.
Με τον επιπλέον ηλεκτροκινητήρα η ισχύς ανεβαίνει στους 340 PS – ιπποδύναμη που ποτέ δεν εμφανίζεται με τρόπο ηφαιστειώδη, αλλά με κάτι που μοιάζει περισσότερο με μια προοδευτικό, πανίσχυρο απόθεμα σε κάθε είδους συνθήκη.
Ο εμπρός κινητήρας στέλνει ισχύ μόνο όταν η ενσωματωμένη μονάδα ελέγχου ανιχνεύσει τους εμπρός τροχούς να πασχίζουν για πρόσφυση. Έτσι, ο ηλεκτροκινητήρας εξασφαλίζει μηδενικές απώλειες ισχύος όταν είναι ανενεργός, την ώρα που η ομοαξονικά τοποθετημένη αυτή μονάδα χαμηλού βάρους ζυγίζει μόλις 60 kg.
Επιπλέον, αφήνοντας το πόδι από το γκάζι, ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια ώστε να τροφοδοτεί με ενέργεια την μπαταρία – στη λειτουργία “B” αντί την “D”, του επιλογέα μετάδοσης. Έτσι η ενέργεια επιστρέφει πίσω στο σύστημα κίνησης ενώ ταυτόχρονα μειώνεται η φθορά των φρένων. Ο οδηγός μπορεί να διαχειριστεί την ανάκτηση ενέργειας μέσω των χειριστηρίων στο τιμόνι, τα οποία επιτρέπουν την επιλογή μεταξύ 3 διαφορετικών επιπέδων.
Και περνάμε στο δρόμο. Το Tavascan έχει πάρει σχεδόν τα πάντα από τη φαρέτρα του ομίλου: την τεχνολογία δυναμικού πλαισίου Dynamic Chassis Control (DCC) Sport με τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ ή το προοδευτικό σύστημα διεύθυνσης ανάλογα με τη γωνία του τιμονιού, μεταξύ άλλων.
Και πάνω σε αυτές έχει προσθέσει ορισμένες κορυφαίες επιλογές, όπως τη σπορ ανάρτηση (ειδικά τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω) με την εξαίρετη ρύθμισή της και τη σχεδόν τέλεια κατανομή βάρους 51:49 εμπρός-πίσω.
Όμως υπάρχει ένα μεγάλο εμπόδιο: το μεγάλο βάρος των 2.273 κιλών. Η μετατόπιση αυτής της μάζας προβάλλει μια μεγάλη πρόκληση στο ισπανικό Coupe-SUV για τον έλεγχο των κλίσεων και της τάσης του ρύγχους να ανοιχτεί στην έξοδο της στροφής, με γρήγορο τέμπο σε έναν σπειροειδή δρόμο.
Το αντίμετρο που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο οδηγός σε αυτή την περίπτωση είναι το οδηγικό προφίλ CUPRA, που φέρνει σε εγρήγορση -με αμεσότερη απόκριση- το γκάζι και το τιμόνι και σφίγγει την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση.
Και τότε το σύνολο γίνεται όσο συγκροτημένο μπορεί να γίνει, και εμπνέει για λίγη περισσότερη πίεση – και έτσι για μια γνησιότερη οδηγική ψυχαγωγία. Η μόνη που χρειάζεται να συνηθίσει κανείς είναι η μαλακή αίσθηση του φρένου, καθώς ίσως σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο θα ταίριαζε λίγη περισσότερη προθυμία στον τρόπο που τα ελαστικά “αρπάζουν” την άσφαλτο. Και δισκόφρενα αντί για ταμπούρα πίσω.
Τα άλλα οδηγικά προφίλ είναι τα Range (για μέγιστη αυτονομία), Comfort, Performance (για τις βέλτιστες επιδόσεις), το Individual και το Traction. Στο Comfort το Tavascan ταξιδεύει με ποιότητα κύλισης γνήσιου premium αυτοκινήτου και υπερνικά σχεδόν κάθε κακοτεχνία της ελληνικής ασφάλτου. Επίσης, υπάρχουν τρία επίπεδα ανάκτησης ενέργειας που επιλέγονται από τα paddles πίσω από το τιμόνι, αλλά δεν υπάρχει λειτουργία one-pedal.
Στο δρόμο βέβαια συμβάλλουν τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης – όπως η νέα έκδοση του Connected Travel Assist, που με δεδομένα που λαμβάνει από το Cloud λειτουργεί σε συνδυασμό με το Adaptive Cruise Control για την ενεργή διατήρηση του οχήματος στο κέντρο της λωρίδας, προσαρμόζοντας ταυτόχρονα την ταχύτητα στις στροφές. Παράλληλα, αυτή η τεχνολογία επόμενης γενιάς προσφέρει υποβοήθηση κατά την αλλαγή λωρίδας σε αυτοκινητόδρομους.
Το Front Assist με υποστήριξη εκτροπής και υποβοήθησης στροφής αποτρέπει ή μετριάζει τις πιθανές ζημιές σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, παρακολουθώντας άλλους χρήστες του δρόμου όπως αυτοκίνητα, πεζούς και ποδήλατα.
Το τετρακίνητο Cupra Tavascan VZ ξεκινά από τις 60.990 ευρώ, φτάνοντας στην κορυφαία του έκδοση Extreme στις 68.990 ευρώ. Με τις οικονομίες κλίμακας του ομίλου του Βόλφσμπουργκ δεν είναι ακριβότερο από τις κορυφαίες επιλογές των Skoda Enyaq (Coupe RS iV), Volkswagen ID.5 (GTX) ή Audi Q4 Sportback e-tron, χωρίς να του λείπει κάτι από αυτές.
Το αντίθετο, διαθέτει ίσως τον ισχυρότερο χαρακτήρα της τετράδας. Είναι ωραίο που οι Ισπανοί, αφήνοντας πίσω το λίγο διαφορετικό παρελθόν της Seat, ακολούθησαν το δρόμο του συναισθήματος με την Cupra. Το Tavanscan είναι ένα σπορτίφ SUV – όχι sportscar, το βάρος του είναι πολύ μεγάλο για κάτι τέτοιο, αλλά ένα C-SUV που ποντάρει σε όσους ακόμα θέλουν να οδηγούν.
Cupra Tavascan VZ
- Κινητήρας: Ηλεκτρικός ασύγχρονος / μόνιμου μαγνήτη
- Μπαταρία: 77 kWh (net)
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
- Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
- Ισχύς (συνδυαστική): 340 ίπποι
- Ροπή: 545 Nm
- 0-100 km/h: 5,5 sec
- Τελική ταχύτητα: 180 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 16,1-18,1 kWh/100 km
- Αυτονομία (WLTP): 477-521 km
- Φόρτιση: 8:00 ώρες (11 kW, 100%) / 28 λεπτά (DC 135 kW, 10-80%)
- Εκπομπές CO2: 0 g/km
- Μήκος: 4,644 m
- Μεταξόνιο: 2,766 m
- Βάρος: 2.273 kg
- Χώρος αποσκευών: 540 lt
- Τέλη Κυκλοφορίας: 0 €
- Τιμή: Από 60.990 ευρώ