Δοκιμάζουμε το Smart #3 Brabus και βρίσκουμε το πιο fun to drive ηλεκτρικό της αγοράς

Το σύνολο ενός πολύ καλά κατασκευασμένου αυτοκινήτου με τη βαρυσήμαντη υποθήκη της Mercedes-Benz πίσω από το όνομά του, σε συνδυασμό με την φοβερή ισχύ και την έξυπνη τετρακίνηση, δημιουργούν ένα άπαιχτο σύνολο από το οποίο μόνο την… τιμή του θα αλλάζαμε.
Υπάρχουν αυτοκίνητα που προσπαθούν να κρύψουν τη δύναμή τους κάτω από ένα προπέτασμα σοβαροφάνειας. Και υπάρχουν κι εκείνα που, με το που τα κοιτάς, ξέρεις ότι δεν φτιάχτηκαν για να αρέσουν σε όλους αλλά για να αποθεώνουν την οδηγική απόλαυση. Το Smart #3 Brabus ανήκει στην δεύτερη κατηγορία. Ένα ηλεκτρικό -όχι και τόσο- SUV που ανατρέπει όλα όσα ξέραμε για τη μάρκα, μεταμορφώνοντάς την από τον πρωτοπόρο της αστικής μικροκινητικότητας σε έναν πρεσβευτή της καθαρής διασκέδασης.
Με 430 ίππους και τετρακίνηση, το #3 Brabus δεν είναι απλώς ένα “γρήγορο ηλεκτρικό”. Είναι το πιο χαμογελαστό, το πιο εκρηκτικό, το πιο “ανόθευτα fun” κομμάτι που έχει να δείξει σήμερα η ηλεκτροκίνηση. Είναι ένα Smart που δεν μοιάζει με Smart, έτσι όπως έχει καταγραφεί το όνομα στο θυμικό όλων όσοι είμαστε πάνω στον πλανήτη αυτό, περισσότερα από 40 χρόνια.
Καθόσον το ForFour έτσι όπως το γνωρίσαμε και το οδηγούσαμε από το 2004 που παρουσιάστηκε, ήταν απλά η “επιμηκυμένη” έκδοση του ForTwo, που ήρθε στην αυτοκινητιστική πραγματικότητα το 1998 και μπορεί να καθυστέρησε λίγο αλλά έγινε “τυφώνας” και κατέκλεισε όλες τις αγορές που έμοιαζαν με την Ελληνική- η οποία “γοητεύεται” από μικρά αυτοκίνητα με μικρούς σε χωρητικότητα κινητήρες.
Ας επιστρέψουμε όμως στο σήμερα και να ξεκινήσουμε με το προφανές: το #3 είναι μεγάλο. Στις φωτογραφίες δείχνει ένα σπορτίφ crossover με καμπύλες, αλλά στην πραγματικότητα ξεπερνά σε μήκος τα 4,4 μέτρα. Το κοιτάς και δυσκολεύεσαι να συνδυάσεις την εικόνα του με εκείνη των μικροσκοπικών Fortwo και Forfour. Είναι σαν να πήρε η Smart το αστικό της DNA, να το μεγένθυνε και να του έδωσε μπόλικη Brabus “γεύση”.
Οι αναλογίες του είναι εντυπωσιακές. Η γραμμή της οροφής πέφτει κομψά, σχεδόν σαν κανονικό κουπέ, τα φτερά είναι γεμάτα ένταση και οι τροχοί μοιάζουν να θέλουν να ξεκολλήσουν την άσφαλτο. Η Brabus πινελιά είναι παντού: στο πιο επιθετικό body kit, στους μεγάλους τροχούς, στα κόκκινα φρένα που φωνάζουν “κοίτα!” αλλά και στις πτυσσόμενες χειρολαβές των θυρών. Κι όμως, τίποτα δεν δείχνει φλύαρο. Είναι ένα ηλεκτρικό SUV που κοιτάς με περιέργεια και μετά, αφού έχεις βρεθεί στην ποιοτικότατη καμπίνα του, με δέος.
Η καμπίνα του #3 Brabus δεν είναι απλώς καλοφτιαγμένη, είναι ένας συνδυασμός τεχνολογίας και παιχνιδιάρικης διάθεσης. Στο κέντρο δεσπόζει η μεγάλη κάθετη οθόνη, που είναι το κέντρο ελέγχου για τα πάντα (με μόνο μείον την απουσία πραγματικών διακοπτών), από την πλοήγηση μέχρι τα προγράμματα οδήγησης.
Μπροστά σου ένα ψηφιακό καντράν λιτό, που δεν σου αποσπά την προσοχή. Τα καθίσματα; Σπορ, αγκαλιάζουν το σώμα με Brabus λογότυπα και κόκκινες ραφές και ζώνες ασφαλείας, θυμίζοντας ότι βρίσκεσαι σε κάτι ξεχωριστό. Ο χώρος είναι αρκετός- κάτι που δεν μπορούμε να πούμε και για το πορτ μπαγκάζ. Εδώ το Smart ξανασυστήνεται: πίσω χωράς άνετα, ακόμα και με ύψος κοντά στα 1,90. Ο χώρος αποσκευών επαρκεί για οικογενειακές αποδράσεις, ενώ το εσωτερικό φέρει μια αίσθηση premium που δεν περίμενες από ένα Smart.
Δύο ηλεκτροκινητήρες, ένας εμπρός και ένας πίσω, συνεργάζονται για να σου δώσουν 430 ίππους και πάνω από 500 Nm ροπής. Τετρακίνηση, άμεση απόκριση και ένα launch control που σε κάνει να αμφισβητείς τους νόμους της φυσικής. Το 0-100 χλμ./ώρα είναι υπόθεση που διαρκεί 3,7 δευτερόλεπτα, που είναι έτσι και αλλιώς εντυπωσιακό αλλά ως αίσθηση, είναι ακόμα πιο “ακραίο”.
Πιέζεις το γκάζι και το αυτοκίνητο τινάζεται μπροστά ακαριαία. Ειδικά όταν έχεις επιλέξει το πρόγραμμα οδήγησης “Brabus”, νομίζεις πως όλα “κουρδίζονται” με πυξίδα την απόδοση και την… τρομάρα του οδηγού και των επιβατών. Είναι σαν να αρπάζει ένα αόρατο χέρι το αυτοκίνητο και να το εκτοξεύει μπροστά, χωρίς κανένα δισταγμό. Κι όλο αυτό, με πλήρη ελέγχο και τα ηλεκτρονικά πανταχού παρόντα, έτοιμα να κοντρολάρουν κάθε τι που μπορεί να εκθέσει οδηγό και επιβάτες.
Αλλά δεν είναι μόνο η ευθεία. Το #3 Brabus ξέρει να στρίβει. Η ανάρτηση έχει ρυθμιστεί σφιχτά- ίσως λίγο παραπάνω από αυτό που θα ήθελε κάποιος για το καθημερινό του αυτοκίνητο. Το τιμόνι είναι άμεσο και τηρουμένων των αναλογιών, “φλύαρο”, ενώ και η τετρακίνηση μοιράζει τη δύναμη με τρόπο που κάνει το αυτοκίνητο να μοιάζει με καλοκουρδισμένο hot hatch. Μπαίνεις σε μια στροφή και νιώθεις την μάζα να ακολουθεί υπάκουα, χωρίς ίχνος αμηχανίας και σαν ένα κομμάτι.
Φυσικά, το highlight στη μετάδοση της κίνησης, είναι η rear bias διάθεση, που μεταφράζεται σε υποβοηθούμενη πλαγιολίσθηση, για τους ατρόμητους που όταν νιώσουν το ξεκόλλημα του πίσω μέρους, θα μείνουν στο γκάζι και με χαμόγελο, θα απολαύσουν την τροχιά. Με μόνο ηχητικό συνοδευτικό, τα λάστιχα που παλεύουν για πρόσφυση και την καθηλωτική ησυχία της ηλεκτροκίνησης σε πρώτο πλάνο.
Εκεί εκτιμάς το τιμόνι, που υποκαθιστά με την αμεσότητά του, την έλλειψη της τροφοδοσίας των υπόλοιπων αισθήσεων. Και κάπου εδώ βρίσκεται η ουσία του Smart #3 Brabus, που είναι το πιο διασκεδαστικό ηλεκτρικό της αγοράς- μπορεί και το πιο γρήγορο. Είναι ξεκάθαρα στην κορυφή σε ότι αφορά την αίσθηση της οδήγησης και των επιδόσεων και δίνει “μάχη” με το τρισχαριτωμένο Renault 5 E-Tech για το συνολικό interaction με τον οδηγό του.
Είναι το Smart εκείνο που ξέρει πώς να σε κάνει να χαμογελάς κάθε φορά που το οδηγείς. Η ηλεκτροκίνηση συχνά κατηγορείται για έλλειψη ψυχής. Για το “on/off” χαρακτήρα που κάνει όλα τα αυτοκίνητα να μοιάζουν ίδια. Το #3 Brabus είναι η χειροπιαστή απόδειξη πως αυτό είναι μύθος. Γιατί εδώ υπάρχει μια αίσθηση σχεδόν “αλήτικη”, μια διάθεση που σου θυμίζει τα παλιά, τα καλά, τα βενζινοκίνητα Brabus, που το μόνο που ήθελαν είναι να σε ξεμυαλίσουν και να μη γυρίσεις σπίτι σου αλλά να οδηγείς ασταμάτητα.
Ο ήχος μπορεί να λείπει αλλά η ένταση είναι παρούσα σε κάθε εκατοστό της διαδρομής. Και, το σημαντικότερο, το αυτοκίνητο σε κάνει να νιώθεις ότι το φτιάξανε για σένα, για να περάσεις καλά. Φυσικά, ένα ηλεκτρικό SUV, έστω και όσο χαμηλό είναι το “τρία”, πρέπει να είναι και πρακτικό. Και το #3 Brabus δεν απογοητεύει. Η αυτονομία του ξεπερνά τα 430 χιλιόμετρα, χάρη στην μπαταρία των 66 kWh, ενώ η ταχυφόρτιση (μέχρι 150 kW) σημαίνει ότι σε λιγότερο από μισή ώρα έχεις ξανά ενέργεια για άλλες τόσες διαδρομές.
Στην πόλη κινείται με την άνεση που περιμένεις από ένα ηλεκτρικό: αθόρυβα, με άμεση απόκριση, με άνετη ανάρτηση που απορροφά λακκούβες και σαμαράκια. Η ορατότητα είναι καλή, τα βοηθήματα στάθμευσης κάνουν τη ζωή σου εύκολη, και το μέγεθος, αν και μεγαλύτερο από όσο νομίζεις, παραμένει ευέλικτο.
Με λίγα λόγια, το #3 Brabus δεν είναι απλώς ένα εργαλείο διασκέδασης. Είναι κι ένας καθημερινός σύντροφος που κάνει κάθε διαδρομή πιο ενδιαφέρουσα. Το Smart #3 Brabus δεν είναι απλώς ένα αυτοκίνητο. Είναι μια δήλωση. Δείχνει ότι η Smart έχει αφήσει πίσω της τα στενά όρια της αστικής μετακίνησης και διεκδικεί μερίδιο στην αγορά των premium, σπορ και ηλεκτρικών SUV.
Το Smart #3 Brabus είναι το πιο διασκεδαστικό στην οδήγηση ηλεκτρικό που μπορείς να αγοράσεις σήμερα. Με τους 428 ίππους, την τετρακίνηση, τον σπορ χαρακτήρα του και τον τρόπο που συνδυάζει την καθημερινή πρακτικότητα με την αδρεναλίνη, είναι ένα αυτοκίνητο που αποδεικνύει ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι βαρετή. Κάθε άλλο. Κι αν πρέπει να περιγραφεί με μια πρόταση, είναι το ηλεκτρικό που φτιάχτηκε για να σε κάνει να ερωτευτείς ξανά την οδήγηση, αυτή τη φορά, με AC/DC και όχι με βενζίνη.
Προφανώς και είναι ανασχετικός παράγοντας η τιμή αγοράς του, μα εδώ δε μιλάμε για ένα Smart που έχει έρθει για να γεμίσουν οι δρόμοι από αντίτυπά του. Εδώ μιλάμε για το “τοτέμ” των Smart. Τη M3 της Σειράς 3. Τη C63 AMG του άριστου οικογενειακού σεντάν της Mercedes. Ως τέτοιο λοιπόν, αλλά αναλογικά πολύ πιο προσιτό, το Smart #3 Brabus μπορεί να μπει πιο εύκολα σε short list περισσότερων ενδιαφερόμενων- αρκεί να ξέρουν τι θέλουν.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του Smart #3 Brabus
Κινητήρες: Δύο ηλεκτρικοί, σύγχρονοι μόνιμου μαγνήτη (ένας σε κάθε άξονα)
Μέγιστη συνδυαστική ισχύς (ίπποι): 428
Μέγιστη συνδυαστική ροπή (Nm): 543
Χωρητικότητα μπαταρίας (kWh): 66,0 (62,0 net)
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (σε δευτερόλεπτα): 3,7”
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 180
Κατανάλωση (εργοστασιακή, kWh/100 χλμ): 17,6
Αυτονομία (εργοστ., χλμ.): 415
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.): 0
Διαστάσεις ΜxΠxΥ (χιλιοστά): 4.440×1.844×1.556
Μεταξόνιο (χιλιοστά): 2.785
Βάρος (κιλά): 1.835
Χώρος αποσκευών (λίτρα): 370 + 15 frunk
Τιμή: Από 52.430 ευρώ