ΔΟΚΙΜΗ

Δοκιμάζουμε το Renault 5 E-Tech στην πιο οικονομική του έκδοση των 120 ίππων

Renault 5 24 Media / P.Diamantis

Πώς είναι δυνατόν στην απέραντη, πολύπλευρη και μάλλον χαώδη σημερινή πανσπερμία της παγκόσμιας αυτοκίνησης ένα τετράτροχο να φέρει την “επανάσταση” που είχε ξεσηκώσει το πρώτο Renault 5, τη δεκαετία του 1970;

Σήμερα υπάρχουν τόσα και τόσα μικρά, οικονομικά, πρακτικά αυτοκίνητα. Πετρελαϊκή κρίση δεν υπάρχει, όμως είναι πιεστικές όπως και τότε μεγάλες κοινωνικές αλλαγές και η μαζική ανάγκη ενός προσιτού citycar, ειδικά σε μια γερασμένη, αμήχανη, ανισόρροπη ήπειρο σαν τη δική μας. Μόνο που τώρα η ανάγκη αυτή καλύπτεται από μυριάδες προτάσεις, δυτικές ή κινεζικές.

Μυριάδες προτάσεις πρακτικές και φτηνές και αξιόλογες, καθόλου πρωτόγνωρες όσο το Renault 5 του 1972 με τις πανέξυπνες καινοτομίες του. Ούτε καν στην ηλεκτοκίνηση, την τάση της εποχής μας, δεν φαίνεται να υφίσταται ένα “παράθυρο” από το οποίο να μπορεί κανείς να περάσει μια αληθινά φαντασμαγορική ιδέα, απέναντι στους Κινέζους.

Renault 5 (1972) Renault Media

Το R5 που υπήρξε προπάτορας των supermini, το Twingo που επινόησε αδιάνοητη χωροταξία για ένα mini πόλης, το Espace που γέννησε τα MPV και άλλαξε για πάντα τις δυνατότητες της οικογενειακής μετακίνησης – όλα τους φάνηκαν να άνθισαν σε μια εποχή που το χώμα ήταν καρπερό, που η αυτοκίνηση είχε περιθώρια πειραματισμών, καινοτομιών, πρωτόγνωρων σχεδίων.

Τώρα όλα μοιάζουν να έχουν ειπωθεί, όλα να έχουν πραγματοποιηθεί, και όλα να έχουν πολλαπλά εκφραστεί. Κι όμως. Κι όμως, το Renault 5 E-Tech, η μετενσάρκωση εκείνου του επαναστατικού προπάτορα, έρχεται να το αμφισβητήσει.

24 Media / P.Diamantis

Είναι πολύ ισχυρή η διαίσθηση όταν το βλέπεις, και μετατρέπεται σε παντοδύναμη όταν το οδηγείς, ότι το R5 της νέας εποχής έρχεται να αμφισβητήσει όλα τα παραπάνω. Να ξεκαθαρίσει με ακλόνητη αυτοπεποίθηση πως όχι, δεν έχουν ειπωθεί όλα, πως υπάρχει κι ένας άλλος τρόπος να πραγματοποιηθούν και να εκφραστούν.

Ο τρόπος κρύβεται στην απολύτως υπέροχη επανερμηνεία του παρελθόντος και σε κάτι ακόμα: στο βάθος της παρελθοντικής διαδρομής. Δηλαδή, οι Κινέζοι ξέρουν τι είναι αυτό που χρειάζεσαι. Αλλά η Renault ξέρει τι είναι αυτό που ποθείς.

Στην Ελλάδα αυτή που βλέπετε, η πιο προσιτή έκδοχη (των 120 ίππων με τη μικρή μπαταρία των 40 kWh), ξεκινά από τις 26.900 ευρώ, που μειώνεται κατά 3 χιλιάδες με την κρατική επιδότηση. Μπορείτε να το φορτίσετε και με φτηνό ρεύμα και να έχετε πάνω από 250 km ρεαλιστικής αυτονομίας. Στο σύντομο βίο του, το Renault 5 E-Tech Electric έχει περάσει τα 100.000 αντίτυπα. Παράγονται 600 την ημέρα.

Θα μπορούσε;.. Θα μπορούσε αυτό το μικρό αυτοκίνητο πόλης, στον παγκόσμιο χάρτη της ηλεκτροκίνησης, να γίνει το λάβαρο της εμπορικής αντεπίθεσης της Ευρώπης στην Κίνα; Θα μπορούσε να σώσει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία; Να ξανακάνει γίγαντα τη Renault και να ορθώσει το ανάστημά της στους Κινέζους; Ο χρόνος θα δείξει. Αλλά ποιος μπορεί να πει όχι με βεβαιότητα;

Διότι το Renault 5 E-Tech μπορεί να μην έχει κάτι επαναστατικό, όπως το πρωτόλειο, αλλά σημειώνει μια νίκη ίδια με του προγόνου του: προβάλλει ένα τόσο νεανικό σχέδιο, και εκπέμπει ένα τέτοιο vibe, που ακουμπά σαν ηλεκτρικό ρεύμα τους νευρώνες ενός ευρύτερου και νεανικότερου κοινού που ίσως εμπρός σε ένα ακόμα βαρετό κινεζικό αντίτυπο θα έμενε απαθές. Είτε το κοινό αυτό έζησε είτε όχι, το αρχέγονο R5.

Renault 5 24 Media / P.Diamantis

Μπορεί το Renault 5 E-Tech να γίνει το σύμβολο μιας εποχής όπου η ηλεκτροκίνηση έπαψε να είναι πολυτέλεια και μετατράπηκε σε αναπόσπαστο μέρος της ζωής; Σίγουρα μπορεί να σε κάνει να ερωτευθείς την οδήγησή του, αλλά μπορεί να κάνει την Ευρώπη να αφομοιώσει στην ψυχή της την ηλεκτροκίνηση; Νομίζω πως ναι.

Η απολύτως υπέροχη επανερμηνεία του παρελθόντος, λοιπόν. Αυτό σημαίνει ότι η αναβίωση του σχεδίου απέφυγε την κινούμενη άμμο της προσκόλησης σε ένα παλιό, αναχρονιστικό σχέδιο, μια παγίδα όπου μπορείς να διολισθήσεις σε γραφική νοσταλγία, αλλά αντιθέτως το μετουσίωσε στο σήμερα με τρόπο αριστουργηματικό.

Yannick Brossard / DPPI / Renault Media

Για τη Gen X και τους Millenials τα φωτιστικά σώματα (ειδικά τα πίσω), τα τετραγωνισμένα φώτα ημέρας στον πανέμορφο εμπρός προφυλακτήρα, το σύμπλεγμα της πίσω κολόνας με τον πίσω θόλο, οι επενδύσεις του εσωτερικού και το σχέδιο το ταμπλό και των καθισμάτων θα αναζωογονήσουν παιδικές αναμνήσεις. Και τα μεγάλα μετατρόχια με τους φουσκωμένους θόλους (και τις εκπληκτικές εξωτερικές πτυχώσεις στα πίσω φώτα) θα θυμίσουν το μυθικό R5 Turbo.

Για τη Gen Ζ και τη Gen A η ψηφιακή ένδειξη φόρτισης με πέντε πτυχές του αριθμού 5 στο καπό (στη θέση του παλιού αεραγωγού) και μαζί οι οθόνες του ψηφιακού πλαισίου του ταμπλό σε ένα τρομερά “ζεστό’ σχέδιο του εσωτερικού θα συντονιστούν με τη νεανικότητά τους. Αν υπάρχει ένα ψεγάδι στο σχεδιασμό του Renault 5 E-Tech, ειλικρινά είναι πολύ δύσκολο να το βρεις.

Οι οθόνες, παρεμπιπτόντως, έχουν διάσταση 7 ή 10 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και 10 ιντσών για την οθόνη αφής του infotainment. Η τελευταία λειτουργεί με το σύστημα OpenR Link με ενσωματωμένες υπηρεσίες Google (στις πλουσιότερες εκδόσεις), είναι ταχύτητη και απολύτως εύχρηστη, ενώ ο νέος ψηφιακός βοηθός «Reno» εξασφαλίζει τη διαδραστικότητα του καιρού μας.

Τα ψεγάδια εντοπίζονται στην πολυπλοκότητα των τριών μοχλών στη δεξιά πλευρά του τιμονιού (επιλογέας μετάδοσης, υαλοκαθαριστήρες, ηχοσύστημα) και έπειτα στη χωροταξία για τα πόδια των πίσω επιβατών.

Renault 5 Renault Media

Αλλά το τελευταίο είναι μεν κάτι που περιμένεις από ένα μικρό αυτοκίνητο 3,92 μέτρων (καθώς και μεταξονίου 2,54 μέτρων και με ψηλό δάπεδο λόγω της μπαταρίας), και αφ’ ετέρου τουλάχιστον χαρίζει 326 λίτρα για τις αποσκευές – που είναι καλή τιμή για την κατηγορία Β και φτάνουν για ένα ολιγοήμερο ταξίδι.

Renault 5 Renault Media

Υπάρχει, επίσης, το αντίτιμο ότι κάποια από τα πλαστικά του εσωτερικού είναι λίγο πιο σκληρά, αλλά βρίσκονται σε λιγότερο ορατά σημεία και σε τελική ανάλυση η ανάγκη να κρατηθεί χαμηλά το κόστος είναι σημαντικότερη από τον μικρό αυτό συμβιβασμό. Ειδικά για ένα αυτοκίνητο που πρέπει να είναι προσιτό.

Και αυτή που βλέπετε είναι η πιο προσιτή του εκδοχή, που ξεκινά από τις 26,9 χιλιάδες ευρώ (χωρίς την επιδότηση). Ο ηλεκτροκινητήρας της αποδίδει 120 ίππους (30 PS λιγότερους από την ισχυρότερη έκδοση) και διαθέτει τη μικρότερη μπαταρία 40 kWh.

Renault 5 Renault Media

Όμως, εδώ έχουμε το εξής αποτέλεσμα στην εξίωση: η μικρότερη μπαταρία μειώνει το βάρος κατά 77 κιλά, που σημαίνει ότι οι επιδόσεις παραμένουν αρκετά ζωηρές (0-100 km/h σε 9,0 δευτερόλεπτα) και ο συμβιβασμός που γίνεται στην αυτονομία είναι μικρότερος.

Έτσι, όταν χρειαστεί -για μια προσπέραση ή με φορτίο- τα 225 Nm της ροπής επιτελούν μια χαρά το έργο, η σβελτάδα στην πόλη παραμένει απτόητη από την ισχυρότερη έκδοση και παράλληλα μπορείς να κρατήσει την κατανάλωση ενέργειας στην πόλη ακόμα και κάτω από τις 14,0 kWh/100 km.

Renault 5 24 Media / P.Diamantis

Έτσι, το R5 E-Tech 120 είναι ένα από τα πιο οικονομικά μοντέλα της κατηγορίας, και σε συνδυασμό με τη λειτουργία του εξαιρετικά ρυθμισμένου συστήματος ανάκτησης της κινητικής ενέργειας (αν και δεν διαθέτει one-pedal-drive) μπορεί ρεαλιστικά να προσεγγίσεις τα 280-300 χιλιόμετρα στην πόλη και τα 312 km που δίνει το εργοστάσιο βάσει των μετρήσεων στον κύκλο WLTP. Τα πράγματα, όπως σε κάθε ηλεκτρικό, δυσκολεύουν στο ταξίδι, ειδικά με φορτίο, όπου η αυτονομία πέφτει σίγουρα κάτω από τα 200 km.

Η φόρτιση σε δέκτη DC εδώ φτάνει τα 80 kW (έναντι των 100 kW της μεγάλης έκδοσης), επιτρέποντας τη φόρτιση 10-80% σε περίπου 30 λεπτά, ενώ σε Wallbox AC φορτίζει με 11 kW, ολοκληρώνοντας τη διαδικασία σε περίπου 3,5 ώρες. Σημαντικό πλεονέκτημα, επίσης, αποτελεί η στάνταρ αντλία θερμότητας αλλά και η λειτουργία V2L για τροφοδοσία εξωτερικών συσκευών.

Renault 5 24 Media / P.Diamantis

Όσο για τη συμπεριφορά στο δρόμο, οι διαφορές σε σχέση με την ισχυρότερη έκδοση -λόγω του μειωμένου βάρους- είναι ανεπαίσθητες. Αυτή η υπέροχη στιβαρότητα που χαρίζει το χαμηλό κέντρο βάρους της μπαταρίας στο δάπεδο παντρεύεται με την σπουδαία πλατφόρμα AmpR Small, τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω και με το βάθος της γαλλικής μηχανολογίας στο “χρυσό συνδυασμό” της άνεσης με την αποδοτικότητα της ανάρτησης.

Χωρίς καμία υπερβολή, χαίρεσαι να το οδηγείς. Ακόμα και στην καθημερινότητα, όπου απορροφά τις κακοτεχνίες του δρόμου χαλαρά, με την υπέροχή του ποιότητα κύλισης στον αυτοκινητόδρομο και πόσω μάλλον σε ένα φιδίσιο ορεινό δρόμο. Με το κοφτερό του τιμόνι, την ακρίβεια της απόκρισης του ρύγχους στην είσοδο και με τρομερό έλεγχο των κλίσεων μπορείς να βγεις στην έξοδο της στροφής με ένα πλατύ χαμόγελο.

Renault 5 Renault Media

Το Renault 5 E-Tech στην έκδοση των 120 ίππων προσεγγίζει, κατά συνέπεια, περισσότερο την ουσία και τη φιλοσοφία του μυθικού του προγόνου. Λόγω της οικονομίας, της προσιτότητας και της πολύπλευρης ολοκλήρωσής του ως ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θέτει νέα στιλιστικά δεδομένα σε ένα τοπίο, της ηλεκτροκίνησης, που σε πολλές γωνιές του χάρτη του είναι μεν φιλόξενο, αλλά είναι και ανιαρό.

Στις μέρες μας, κι ενώ οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν έχουν ακόμα σημειώσει μια ραγδαία πτώση, τα 23.900 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά») με αρκετά καλό εξοπλισμό, μοιάζουν με αληθινό λαβράκι για αυτό το αυτοκίνητο.

24 Media / P.Diamantis

Renault 5 E-Tech Electric 120 PS – Τεχνικά Χαρακτηριστικά

  • Κινητήρας: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
  • Ισχύς: 120 ίπποι
  • Ροπή: 225 Nm
  • Μπαταρία: 40 kWh
  • Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
  • Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
  • 0-100 km/h: 9,0 sec
  • Τελική ταχύτητα: 150 km/h
  • Κατανάλωση (WLTP): 14,5 kWh/100 km
  • Αυτονομία (WLTP): 312 km
  • Φόρτιση: 31 λεπτά (DC 80 kW, 10-80%)
  • Μέγιστη ισχύς φόρτισης: 80 kW
  • Εκπομπές CO2: 0 g/km
  • Μήκος: 3,922 m
  • Μεταξόνιο: 2,540 m
  • Βάρος: 1.447 kg
  • Χώρος αποσκευών: 326-1.106 lt
  • Τιμή: Από 26.900 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ