Δοκιμάζουμε το νέο Citroen C4 1,2 Hybrid- Το μοντέλο που κρατάει ψηλά τη σημαία της άνεσης και δεν υστερεί πουθενά

Οδηγείς και ξεχνάς ότι είσαι σε compact hatchback, καθώς και το ότι ο δρόμος είναι γεμάτος μπαλώματα και λακκούβες. Το χάρισμα της Citroen που έχει μείνει στην ιστορία με τα μοντέλα της να είναι “σιδερώστρες” του κάθε δρόμου, κάνει και πάλι εδώ την εμφάνισή του.
Σε μια εποχή που τα crossover και τα SUV αυξάνονται και πληθύνονται και η εισροή μοντέλων και μαρκών είναι αδιάλειπτη, (ευτυχώς) έχουμε μάρκες σαν τη Citroen ανάμεσά μας, να μας θυμίζουν την ανάγκη ύπαρξης USP χαρακτηριστικών. Εκείνων που σαν πέπλο “πέφτουν” πάνω από κάθε μοντέλο και του προσδιορίζουν τη διάθεση και τελικά, κάτι ξεχασμένο στη σύγχρονη εποχή: την προσωπικότητα. Οδηγώντας το πλήρες από κάθε άποψη και καλύτερο από ποτέ, νέο C4, δεν σου λείπει κάτι.
Είναι όσο δυνατό το περιμένεις, μπορεί να γίνει πιο οικονομικό από όσο φαντάζεσαι, είναι ευρύχωρο και άνετο σε κάθε του έκφανση- αλλά ειδικά για το τελευταίο χαρακτηριστικό, αξίζει ιδιαίτερη μνεία. Τι μνεία; Ιδιαίτερο κομμάτι μη σας πω, αποκλειστικά αφιερωμένο στην άνεση που προσφέρει ετούτο εδώ το Γαλλικό μικρομεσαίο, που έχει βαλθεί να επαναφέρει μνήμες από εποχές υδροπνευματικής ανάρτησης. Σε ένα πλαίσιο που έχουμε μάθει να “συγχωρούμε” τη σκληρή στα όρια παρεξηγήσεως (ή λάθους) ανάρτησης, προς όφελος της καλής λειτουργίας των ηλεκτρονικών που σώζουν ζωές, τη στάση της Citroen, τη λες και ρηξικέλευθη.
Κρατώντας πάντα το κοντρόλ σε απίθανα επίπεδα, όπως και την πληροφορία του οδηγού για τα τεκταινόμενα στο δρόμο μέσω του τιμονιού, το νέο C4 προβάλλει τις παραδοσιακές αρχές του και προσελκύει με τον τρόπο του όλους όσοι αναζητούν την απόλυτη άνεση στις μετακινήσεις τους. Το Citroen C4 ξεχωρίζει στην κατηγορία του και όχι μόνο- αλλά ας μείνουμε εκεί. Όχι επειδή είναι πιο γρήγορο ή πιο σπορ, δεν μοιάζει να ασχολείται με αυτό- αν και τα καταφέρνει θαυμάσια υπό συνθήκες ασφυκτικής πίεσης από τη μεριά του οδηγού. Ξεχωρίζει γιατί κάνει αυτό που η γαλλική σχολή ξέρει να κάνει καλύτερα από τον καθένα.
Το νέο C4 καταφέρνει να σε αποσπά από τον κόσμο γύρω σου και να σε βυθίζει σε μια προστατευμένη, ήρεμη κάψουλα άνεσης. Σαν άλλο μηχάνημα έργου, το C4 καταφέρνει το αδιανόητο και σουλουπώνει τους δρόμους πάνω στους οποίους θα βρεθεί, με ένα τρόπο που δεν συναντάται αλλού στην κατηγορία (άντε και στο DS4 σε μεγάλο ποσοστό). Αν αυτό ακούγεται υπερβολικό, τότε μάλλον θα πρέπει να το ζήσεις κάνοντας ένα test drive στο πλησιέστερο κατάστημα Citroen. Κάτω από το καπό του συγκεκριμένου C4, βρίσκουμε τον νέο ήπια υβριδικό κινητήρα των 1,2 λίτρων, απόδοσης 136 ίππων. Το τρικύλινδρο μοτέρ PureTech Hybrid 136 συνδυάζεται με ένα νέο 48βολτο υβριδικό σύστημα, αποτελούμενο από μπαταρία ιόντων λιθίου (0,9 kWh) και έναν ηλεκτροκινητήρα 28 PS ενσωματωμένο στο e-DCS6 κιβώτιο ταχυτήτων.
Το αποτέλεσμα είναι μια αίσθηση άμεσης ροπής στις χαμηλές στροφές, απουσία κραδασμών και –κυρίως– μια ιδιαίτερα ομαλή μετάβαση μεταξύ θερμικού και ηλεκτρικού μέρους. Το σύστημα δεν επιδιώκει σπορ επιδόσεις. Αντιθέτως, επιδιώκει ομαλότητα, οικονομία και απουσία θορύβου. Και το πετυχαίνει εντυπωσιακά. Η ισχύς των 136 ίππων περνά στο δρόμο μέσω του νέου αυτόματου κιβωτίου e-DCS6, που έχει εξελιχθεί σε συνεργασία με τη Punch Powertrain. Δεν πρόκειται για ένα CVT, ούτε για ένα διπλού συμπλέκτη κιβώτιο, αλλά για ρομποτοποιημένο κιβώτιο διπλού άξονα με ηλεκτρικό υποβοηθητικό έλεγχο.
Όσο και αν ακούγεται περίπλοκο, αυτό που νιώθεις είναι: βελούδινη απόκριση, σωστά χρονισμένες αλλαγές, και –κυρίως– μηδενικά τραντάγματα. Εδώ αρχίζει η μαγεία. Αν ρωτούσες έναν Γάλλο μηχανικό της δεκαετίας του ’70 ποια λέξη τον χαρακτηρίζει, θα έλεγε “hydropneumatique”. Αν ρωτήσεις σήμερα, θα σου πει: Progressive Hydraulic Cushions. Η νέα γενιά Citroen δεν έχει πια την υδροπνευματική ανάρτηση του παρελθόντος. Όμως έχει αυτό το μικρό θαύμα της μηχανικής, ένα σύστημα υδραυλικών στοπ ακριβείας στις αποσβέσεις, που εξομαλύνει τις ακραίες κινήσεις της ανάρτησης χωρίς να τη σκληραίνει.
Το αποτέλεσμα; Αίσθηση αιώρησης σε κακό οδόστρωμα, απόλυτη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες και σχεδόν μηδενική κόπωση για τους επιβαίνοντες μετά από μια μεγάλη διαδρομή. Όχι, δεν είναι σπορ η αίσθηση. Ναι, γέρνει στο όριο. Αλλά ξέρεις τι; Δεν σε νοιάζει. Η Citroen παραμένει πιστή στο δόγμα της άνεσης και αυτό είναι το καλύτερο της χαρακτηριστικό. Σε ένα κόσμο που όλα θέλουν να σε κάνουν να νιώσεις το δρόμο, εδώ έχεις ένα αυτοκίνητο που θέλει να σε προστατεύσει από αυτόν.
Η ανάρτηση είναι το ένα σκέλος της εξίσωσης. Το άλλο –και εξίσου καθοριστικό– είναι τα καθίσματα. Η Citroen τα ονομάζει Advanced Comfort Seats, κι όχι άδικα. Πρόκειται για ένα μοναδικό στρώμα πυκνής αφρώδους επένδυσης 15mm, πάνω σε εργονομικά διαμορφωμένο κορμό, με ιδιαίτερη μέριμνα στη στήριξη της μέσης και της πλάτης. Το κάθισμα δεν σε αγκαλιάζει όπως ενός σπορ αυτοκινήτου. Αντιθέτως, σε αφήνει να απλώσεις το σώμα σου με φυσικό τρόπο, σαν πολυθρόνα καθιστικού. Η Citroen έχει επενδύσει σε αυτό τον τομέα όσο καμία άλλη εταιρεία στην κατηγορία.
Και τα αποτελέσματα φαίνονται: ούτε ίχνος κόπωσης, ακόμη και μετά από τρεις ώρες οδήγησης σε επαρχιακό δίκτυο. Αντίστοιχη είναι και η γενική εργονομία του εσωτερικού. Όλα είναι απλά, λειτουργικά, με μαλακά υλικά στις σωστές επιφάνειες, ένα infotainment που δεν σε παιδεύει και ένα Head-Up Display που συμπληρώνει την εικόνα χωρίς να σε αποσπά. Μην ψάχνεις φανταχτερά gimmicks. Εδώ έχεις χρηστικότητα και περιβάλλον καθαρό από φωτορύπανση. Η τεχνολογία του ήπια υβριδικού προσφέρει και ουσιαστικά οφέλη στην οικονομία καυσίμου.
Η μέση κατανάλωση που παρατηρήσαμε στην πράξη κυμάνθηκε κοντά στα 5,6 λίτρα/100 χλμ., με έντονη κίνηση εντός πόλης και ήπιο ρυθμό σε επαρχιακές διαδρομές. Το αυτοκίνητο ξεκινάει συχνά αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα, ειδικά στις μικρές ταχύτητες, και είναι απολαυστικά αθόρυβο. Στο φανάρι δεν ακούς τίποτα. Στην κίνηση, απλώς γλιστράς. Και εδώ βρίσκεται ένα από τα μεγάλα ατού του C4: είναι φτιαγμένο για να μην σε κουράζει. Δεν είναι εδώ για να δείχνει επιθετικό, ούτε για να κάνει track days. Είναι ο φίλος σου, που θα σε πάει από το Α στο Β με άνεση, ηρεμία και οικονομία.
Εκεί που τα παραπάνω “απογειώνονται” είναι στο ταξίδι. Το τιμόνι έχει απλά ικανοποιητική πληροφόρηση αλλά σωστό “βάρος”- αντίσταση στα χέρια του οδηγού. Το πλαίσιο είναι στιβαρότατο και η ησυχία στην καμπίνα υποδειγματική. Σε αυτοκινητόδρομο, το C4 ρολάρει όπως το έκαναν οι θρυλικοί προκάτοχοι, στους οποίους χρωστάει την ύπαρξη αλλά και το DNA του. Αυτό που “πήγε να χαθεί” κάποια στιγμή -χρονικά, εκεί ανάμεσα στις Xsara και το πρώτο C4. Το σημερινό C4 είναι σταθερό, με απρόσμενα καλή ποιότητα κύλισης, απορροφά τα πάντα και επιτρέπει στον οδηγό να είναι απόλυτα ήρεμος προκειμένου να αποδίδει καλύτερα όταν κινείται.
Ο αεροδυναμικός θόρυβος περιορίζεται στο ελάχιστο, ακόμη και στα 140 χλμ./ώρα όπου “συλλαμβάνεις” τον εαυτό σου να “στήνει αυτί” ακούσια και να μην παίρνει ιδιαίτερα ερεθίσματα- κάτι που δεν είναι αυτονόητο στην κατηγορία των compact hatch. Το μόνο ίσως που θα ήθελες να είναι καλύτερο είναι η απόκριση του κιβωτίου, όταν εσύ είσαι σε mood ταχύτητας. Σε αυτές τις συνθήκες, ok, το “ταβάνι” του κιβωτίου είναι σχετικά χαμηλό αλλά από την άλλη και πόσους αφορά αυτή η “λεπτομέρεια”; Το Citroen C4 1.2 Hybrid δεν κάνει θόρυβο, ούτε κυριολεκτικά, ούτε μεταφορικά. Δεν τραβάει βλέμματα. Δεν καμώνεται ότι είναι κάτι άλλο από αυτό που είναι. Ένα hatchback με ψηλό προφίλ, κομψή εμφάνιση, εκπληκτική άνεση και αξιοσημείωτη τεχνολογία.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του Citroen C4 1,2 PureTech 136 PS e-DCS6
Κινητήρας (κ.εκ.): 1.199, Ι3 turbo
Μέγιστη ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.): 136/5.500
Μέγιστη ροπή (Nm/σ.α.λ.): 230/1.750
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεων (διπλού συμπλέκτη)
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (σε δευτερόλεπτα): 8,0”
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 210
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή (λίτρα/100 χλμ.): 4,7
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.): 106
Διαστάσεις (ΜxΠxY σε χιλιοστά): 4.350×1.800×1.515
Μεταξόνιο (χιλιοστά): 2.670
Βάρος (κιλά): 1.328
Χώρος αποσκευών (λίτρα): 380
Τιμή: Από 24.900 ευρώ