Δοκιμάζουμε ένα από τα πλέον ικανά SUV, το τετρακίνητο Suzuki Vitara με τον 1,4 Boosterjet Hybrid κινητήρα

Δεν χρειάζεται να περάσεις πολύ χρόνο πίσω από το τιμόνι του Vitara για να καταλάβεις ότι αυτό το SUV δεν φτιάχτηκε για να εντυπωσιάζει με τις ίντσες της οθόνης ή με το επιθετικό design, αφού εδώ, το χαμόγελο του οδηγού έρχεται παραδοσιακά με πιο “γήινο” τρόπο.
Ανοίγεις την πόρτα, κάθεσαι ψηλά όπως περιμένεις σε ένα SUV, με τη γνώριμη, σχεδόν τετραγωνισμένη εργονομία της Suzuki. Τα πάντα είναι εκεί που τα περιμένεις, χωρίς φιοριτούρες. Πρακτικά, λιτά, μα και με μια παράξενη αίσθηση στιβαρότητας. Δεν είναι premium και δεν προσπαθεί να είναι, μη σας πως πως “αποστρέφεται” ακόμα και τον όρο αυτό καθαυτό. Είναι τίμιο, σαν τα αυτοκίνητα που μεγάλωσαν γενιές οδηγών που ήθελαν να φτάσουν παντού, όχι απλώς να φαίνονται ότι μπορούν να το κάνουν.
Η έκδοση με τον 1,4 Boosterjet και το ήπιο υβριδικό σύστημα των 48V είναι ίσως η πιο ισορροπημένη εκδοχή του Vitara σήμερα. Ο turbo κινητήρας και η ροπή του που έρχεται από χαμηλά, από τις 2.000 σ.α.λ., εκεί που την χρειάζεσαι όταν ξεκινάς από χωμάτινη ανηφόρα ή όταν βγαίνεις με όρεξη από κλειστή στροφή, είναι ένα εξαιρετικό μηχανολογικό πλαίσιο για το αυτοκίνητο. Το ήπιο υβριδικό σύστημα δεν κάνει θαύματα στην επιτάχυνση αλλά εξομαλύνει τα πάντα.
Αυτό σημαίνει πως βοηθάει στις χαμηλές στροφές, μειώνει την κατανάλωση και κάνει τον κινητήρα να δείχνει πιο πολιτισμένος απ’ ότι περιμένεις. Το χειροκίνητο κιβώτιο των έξι σχέσεων είναι ακριβές και ελαφρύ, με ωραία μηχανική αίσθηση. Έχει αυτή τη “βουτυράτη” υφή στις κινήσεις του επιλογέα, που είναι χαρακτηριστική των ιαπωνικών μοντέλων και σου δίνει τη χαρά να συμμετέχεις, ενώ ταυτόχρονα σε “εμψυχώνει” καθώς σου περνάει vibes “άσπαστου”.
Αντέχει στην “κακομεταχείριση” και δεν “ντρέπεται” να σου το δείξει. Αυτό, σε συνδυασμό με το σύστημα τετρακίνησης AllGrip, δημιουργεί ένα αυτοκίνητο που σε προκαλεί να αφήσεις την άσφαλτο, έστω και για λίγο, να ψάξεις χώμα, να πατήσεις λάσπη, να νιώσεις την κίνηση να μεταφέρεται από τροχό σε τροχό. Το AllGrip της Suzuki δεν είναι διακοσμητικό. Είναι από τα πιο έξυπνα και ικανά συστήματα τετρακίνησης του είδους του.
Επιλέγεις από τα προγράμματα Auto, Sport, Snow και Lock και κάθε φορά αλλάζει ο τρόπος που μοιράζεται η ροπή ανάμεσα στους άξονες. Στο Auto δουλεύει με έμφαση στην οικονομία, κρατώντας το Vitara ως προσθιοκίνητο στις περισσότερες περιπτώσεις. Στο Sport, το πίσω διαφορικό μπαίνει στο παιχνίδι πιο νωρίς, δίνοντας ένα αναπάντεχα ζωντανό πάτημα στις στροφές ενώ στο Snow ή στο Lock, η κατανομή γίνεται πιο επιθετική, για σταθερότητα σε γλιστερές επιφάνειες ή όταν πραγματικά χρειάζεσαι πρόσφυση.
Δεν είναι off-roader με την παλιά έννοια αλλά το Vitara δεν “κομπλάρει” πουθενά. Έχει 185 χιλιοστά απόσταση από το έδαφος, κοντές προβόλους και αναρτήσεις που απορροφούν απίστευτα καλά τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Εκεί που άλλα SUV κουδουνίζουν, το Vitara απλώς περνά. Κι αυτό είναι κάτι που δύσκολα αποτυπώνεται σε νούμερα, αφού μιλάμε για μια αίσθηση εμπιστοσύνης, που σου δημιουργεί ένα συναίσθημα παντοδυναμίας, μια και ότι και αν βρεις μπροστά σου, το ικανότερο των Vitara, θα το καταπιεί.
Στον δρόμο, η ανάρτηση είναι σφιχτή όσο πρέπει, χωρίς να κουράζει. Το αυτοκίνητο στρίβει ουδέτερα, με μικρές σχετικά κλίσεις και γρήγορη απόκριση από το τιμόνι. Δεν είναι σπορ και στο δείχνει από τα πρώτα κιόλας μέτρα που κάνεις μαζί του αλλά έχει αυτό το γνώριμο ιαπωνικό feedback. Νιώθεις τι κάνουν οι τροχοί, πώς “πατάει” το αυτοκίνητο και που φτάνουν τα όρια της πρόσφυσης. Το μικρό απόβαρο στα 1.325 κιλά βοηθάει πολύ, μαι και το Vitara είναι ελαφρύτερο από τους περισσότερους ανταγωνιστές του κι αυτό το αισθάνεσαι σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης.
Η κατανάλωση, αν πας “με ρυθμό” και δεν κυνηγάς τις ακραίες επιταχύνσεις και το ξεζούμισμα του κινητήρα, κυμαίνεται γύρω στα 6,5 με 7,0 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα απόστασης, τιμή που μοιάζει εξωπραγματική, τόσο για την κατηγορία του αυτοκινήτου, όσο και για το όνομα… Vitara. Έτσι όμως κεφαλαιοποιείται η ύπαρξη του υβριδικού συστήματος, με το ήπιο υβριδικό σύστημα να βοηθάει κυρίως στην πόλη, στις μικρές μετακινήσεις, εκεί που ο κινητήρας σβήνει και επανεκκινεί πιο ομαλά από όσο θα περίμενες.
Το εσωτερικό παραμένει χαρακτηριστικό Suzuki, με καθαρές επιφάνειες, λειτουργικό στα όρια του κυνικού χωρίς “φανφάρες” και περιττές ηλεκτρονικές φιοριτούρες. Ο πίνακας οργάνων με τις δύο αναλογικές ενδείξεις είναι ίσως παλιομοδίτικος αλλά ευανάγνωστος. Η κεντρική οθόνη των 9 ιντσών έχει όλα τα απαραίτητα και υποστηρίζει Android Auto, Apple CarPlay, ενώ προβάλει και τις εικόνες από την κάμερα οπισθοπορείας. Τα καθίσματα είναι άνετα, με σωστή στήριξη, και οι χώροι πίσω επαρκούν άνετα για δύο ενήλικες και παιδί.
Ο χώρος αποσκευών στα 362 λίτρα δεν εντυπωσιάζει αλλά είναι βαθύς και πρακτικός, ενώ η χωρητικότητά του αναφέρεται μόνο μέχρι το ύψος της εταζέρας. Αυτό όμως που με κέρδισε στο Vitara δεν ήταν ούτε η τετρακίνηση, ούτε η ευκολία χρήσης του. Ήταν αυτή η αίσθηση του πιο ικανού από τα τετριμμένα SUV και crossover. Είναι αυτό το ύφος του αυτοκινήτου που σε εμπνέει να βγεις από την πόλη, να κινηθείς σε επαρχιακούς δρόμους, να πας ένα βήμα πιο μακριά.
Η μηχανική αίσθηση που λείπει από τόσα σύγχρονα αυτοκίνητα εδώ είναι ακόμα παρούσα, ο κινητήρας “έχει ψυχή”, το κιβώτιο ζητάει το χέρι σου και το τιμόνι θέλει να το νιώσεις. Δεν είναι γρήγορο με τα σημερινά δεδομένα αλλά αποδεικνύεται πιο εξελιγμένο από αυτό που περιμένεις, όντας απόλυτα ειλικρινές σε αυτά που υπόσχεται και φτιαγμένο για να κρατήσει. Αυτή η σταθερότητα, αυτή η ιαπωνική συνέπεια, είναι ένα ιδιαίτερο ζητούμενο για τη σημερινή εποχή.
Και εκεί, ανάμεσα σε στροφές και χωμάτινα κομμάτια, καταλαβαίνεις γιατί το Vitara έχει μείνει ζωντανό τόσα χρόνια, αφού δεν “υποκρίνεται” πως είναι κάτι που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει. Δεν είναι για να κάνεις εντύπωση (που κάνεις) αλλά για να ζεις εμπειρίες. Το AllGrip δεν είναι gadget αλλά σύμμαχος και αυτό το σύνολο, κινητήρας–κιβώτιο–πλαίσιο, λειτουργεί με έναν τρόπο που σου θυμίζει ότι η οδήγηση, τελικά, είναι θέμα ισορροπίας και χαρακτήρα.
Σε μια εποχή που όλα μοιάζουν να “μεταμορφώνονται” για να χωρέσουν στις απαιτήσεις της ηλεκτροκίνησης, αυτό το Suzuki κρατάει μια θέση για εκείνους που ακόμα αγαπούν τη μηχανική επαφή, τη σιγουριά της τετρακίνησης και την απλότητα που πρέπει οπωσδήποτε να επιβιώσει, σε κάθε εποχή και “κάθε δυστοπικό” μέλλον, όπου όλα γίνονται αυτόματα στο όνομα του εκσυχρονισμού και της εξέλιξης.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του Suzuki Vitara Hybrid
Κινητήρας (κ.εκ.): Ι4, 1.432
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.): 110/ 4.500
Pοπή (Nm/σ.α.λ.): 235/ 2.000-2.500
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα (ίπποι): 16
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm): 50
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (σε δευτερόλεπτα): 12,2”
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 180
Μέση κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ., εργοστ.): 5,4
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.): 129
Διαστάσεις (ΜxΠxY σε χιλιοστά): 4.175×1.775×1.600
Μεταξόνιο (χιλιοστά): 2.500
Βάρος (κιλά): 1.325
Χώρος αποσκευών (λίτρα): 362
Τιμή: Από 29.080 ευρώ