Δοκιμάζοντας τη Mercedes-Benz C400e 4Matic κάνουμε reset στο “στίβο” της πολυτέλειας

Η C-Class στην πιο ώριμη στιγμή της, ανήκει σ’ αυτή την κατηγορία των αυτοκινήτων που δεν χρειάζονται και πολλές συστάσεις αφού και έχουν “μιλήσει” οι προκάτοχοι, δημιουργώντας το “μονοπάτι” της επιτυχίας.
Στην έκδοση C400e 4Matic, με τον συνδυασμό θερμικού και ηλεκτρικού κόσμου, μοιάζει περισσότερο με κινητό μανιφέστο πολυτέλειας. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που όταν το οδηγήσεις, λες αβίαστα “αυτό και τίποτα άλλο”, για κάθε ανάγκη και κάθε “αποστολή”. Η Mercedes όπως και σε όλους τους τομείς που έχει παρουσιάσει κάτι δικό της, αποδεικνύει και εδώ πως δεν είναι απλά μια καταγραφή στη λίστα με τις διαθέσιμες εκδόσεις των αυτοκινήτων της. Το υβριδικό σύστημα, δεν είναι απλά μια προσθήκη.
Είναι μια τεχνολογική “δήλωση” ανωτερότητας και αρμονίας. Η C400e είναι η απόδειξη ότι όταν το σύστημα EQ Power μπλέκεται με την αρχιτεκτονική MRA2, η πολυτέλεια δεν είναι πλέον υπόθεση εξοπλισμού αλλά προκύπτει πως λειτουργική κατάσταση με βάθος. Στην καρδιά του συνόλου βρίσκεται ο δίλιτρος M254, τετρακύλινδρος turbo με 204 ίππους. Δεν είναι απλώς ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης αλλά είναι το τελευταίο στάδιο εξέλιξης πριν το απόλυτο υβριδικό continuum.
Συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 129 ίππων, τοποθετημένο εντός του κιβωτίου 9G-Tronic, ώστε η ροπή να διαχέεται με φυσική ομαλότητα. Το άθροισμα, 381 ίπποι και 650 Nm ροπής που είναι ικανά να ξεσηκώσουν και τους πλέον αδιάφορους στο “τραπέζι”, αυτούς που “ακούν” μόνο ότι έχει να κάνει με πολλά άλογα και φοβερές επιδόσεις. Μόνο που αυτό που επιφυλάσσει η C400e γι’ αυτούς, δεν μπορεί να περάσει από το μυαλό ακόμα και του πιο ονειροπόλου.
Η μπαταρία, χωρητικότητας 25,4 kWh, είναι σχεδόν υπερβολική για plug-in sedan. Και όμως, αυτή η υπερβολή είναι το μυστικό της μαγείας. Με ηλεκτρική αυτονομία -στην πράξη- έως και λίγο πάνω από 100 χιλιόμετρα, η C400e κινείται σαν ηλεκτρική C-Class, με τη σιωπή να γίνεται στοιχείο του χαρακτήρα της, ενώ όταν χρειαστεί, ο βενζινοκινητήρας εμφανίζεται με την ευγένεια ενός μπάτλερ που ξέρει να ανοίγει τη σωστή πόρτα την κατάλληλη στιγμή.
Αυτό είναι και το πρώτο πράγμα που θα σε εντυπωσιάσει, όταν βρεθείς μέσα στην καμπίνα (όχι μόνο πίσω από το τιμόνι) της C400e. Όχι μόνο η απουσία θορύβων αλλά και η… ποιότητα της ησυχίας είναι τέτοια, που σε καθηλώνει. Μέχρι τα 130 χλμ./ώρα μπορείς να κινείσαι αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια και αυτό από μόνο του αλλάζει ριζικά τον τρόπο που αντιλαμβάνεσαι τη μετακίνηση. Η C400e δεν σε απομονώνει αλλά στην πραγματικότητα, σε αναβαθμίζει.
Η μετάβαση από ηλεκτρική σε υβριδική λειτουργία είναι τόσο ομαλή και οργανική, που αν δεν κοιτάξεις το ψηφιακό πάνελ, δεν θα το καταλάβεις ποτέ. Ο κινητήρας απλώς “εμφανίζεται” και το μόνο που νιώθεις είναι μια ώθηση ροπής, που ανάλογα με το πόσο πατάς το γκάζι, εξαρτάται και η έντασή της. Το σύστημα EQ Power λειτουργεί με ακρίβεια ιατρικού εργαλείου, υπολογίζοντας κάθε μικρομεταβολή του πεντάλ, κάθε ανάγκη κίνησης ή ανάκτησης ενέργειας, αποδεικνύοντας αυτό που λέγαμε παραπάνω:
Τίποτα δεν “προκύπτει” από το συνδυασμό των τεχνολογιών αλλά όλα είναι σε βάθος ψαγμένα και μελετημένα. Η Mercedes έχει αυτό το μοναδικό χάρισμα να κάνει την τεχνολογία ανθρώπινη και να τη φέρνει στα χέρια σου, έτοιμη για “κατανάλωση”. Όταν κάθεσαι στη C400e, δεν νιώθεις να σε περιβάλλουν τα ηλεκτρονικά αλλά ακόμα πιο έντονα, νιώθεις πως είναι εκεί για να σε φροντίζουν. Το εσωτερικό της μοιάζει περισσότερο με εκλεπτυσμένο σαλόνι, όπου η ραφή και η επιφάνεια έχουν περισσότερο βάρος από την ίδια τη γλώσσα.
Η οθόνη στο κέντρο είναι ο ορισμός της ψηφιακής αντίληψης περί ραφιναρίσματος. Ο πίνακας οργάνων MBUX παρέχει πληροφορίες για ροή ενέργειας, ανάκτηση, ποσοστό φόρτισης και θερμοκρασία μπαταρίας, με τη λογική και την αισθητική να συνυπάρχουν. Δεν υπάρχει τίποτα που να αφορά την κορυφαία τεχνολογία του αυτοκινήτου και το οποίο προβάλλεται επιδεικτικά. Όλα υπηρετούν την ιδέα ότι η πολυτέλεια, είναι υποχρεωτικό να προάγει την ησυχία ακόμα και όταν αυτά αφορούν στην πληροφόρηση του οδηγού.
Η αίσθηση των καθισμάτων είναι κλασική Mercedes, όπου η στήριξη χωρίς σκληρότητα είναι αδιαπραγμάτευτη και έτσι προκύπτει κορυφαία άνεση που την εκτιμάς αμέσως μετά από μια μεγάλη διαδρομή. Μετά από δύο ώρες οδήγησης σε μικτές συνθήκες, συνειδητοποιείς ότι η C-Class δεν προσπαθεί να εντυπωσιάσει αλλά να σε κρατήσει ξεκούραστο, ενώ εκείνη έχει κάνει ένα σωρό πράγματα χωρίς κόπο και αυτό είναι ίσως το πιο premium χαρακτηριστικό όλων.
Το τιμόνι έχει το γνώριμο βάρος των μοντέλων με σήμα το αστέρι. Όχι υπερβολικά κοφτερό αλλά γεμάτο συνέπεια και αίσθηση εμπιστοσύνης. Η C400e είναι μια υβριδική περίπτωση που σε κάνει να ξεχνάς πως είναι plug-in. Το βάρος των 2,1 τόνων χάνεται κάτω από τη ροπή, και η τετρακίνηση 4Matic μοιράζει τη δύναμη με τρόπο σχεδόν ψυχαναλυτικό, καθώς σε κάνει και νιώθεις ασφάλεια σε κάθε περίπτωση.
Στο Comfort, όλα κυλούν με βελούδινη λογική. Η ανάρτηση, με αμορτισέρ προσαρμοζόμενης σκληρότητας πίσω, φιλτράρει τους δρόμους και σου δίνει την αίσθηση πως έχεις φύγει από τη χώρα. Στο Sport, το αυτοκίνητο αλλάζει πρόσωπο. Ο ηλεκτροκινητήρας προσφέρει άμεση ροπή, ο βενζινοκινητήρας παίρνει βαθιά ανάσα και η C400e εκτοξεύεται με απρόσμενη ελαφρότητα. Τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 5,6 δευτερόλεπτα αλλά το νούμερο αυτό καθαυτό, είναι το λιγότερο.
Το πώς πετυχαίνει το αποτέλεσμα είναι “ανάδελφο” μια και μιλάμε για μια διαδικασία που χωρίς δράμα και ιδιαίτερο θόρυβο, φέρνει το αποτέλεσμα και σε αφήνει άφωνο. Αντίστοιχα εντυπωσιακός είναι και ο τρόπος που από τα 100 χλμ./ώρα, η Merc “σανιδώνονται” το γκάζι, διπλασιάζει την ταχύτητα κίνησης. Πραγματική μαγεία. Σε φιδίσιες διαδρομές, η ακαμψία του πλαισίου είναι υποδειγματική για τα δεδομένα του βάρους και του μεγέθους του.
Το βάρος της μπαταρίας χαμηλά ενισχύει τη σταθερότητα. Το φρενάρισμα, χάρη στην ανάκτηση, είναι προοδευτικό και πειστικό. Όταν αφήνεις το πεντάλ, νιώθεις το αυτοκίνητο να επιβραδύνει με ηλεκτρική ευγένεια, γεμίζοντας τη μπαταρία αντί να σπαταλά ενέργεια. Η C400e δεν χρησιμοποιεί την ηλεκτροκίνηση ως άλλοθι οικονομίας. Αισθάνεσαι πως τη χρησιμοποιεί σαν εργαλείο αναβάθμισης της αριστοκρατίας που εκπροσωπεί.
Στην πόλη, μπορείς να την οδηγείς εβδομάδες χωρίς να καίει σταγόνα βενζίνης, αρκεί να τη φορτίζεις τακτικά με το καλώδιο. Ο ενσωματωμένος φορτιστής των 11 kW AC γεμίζει τη μπαταρία πλήρως σε λιγότερο από 2,5 ώρες σε wallbox, ενώ με ταχυφόρτιση (δέχεται DC έως 55 kW), χρειάζεται μόλις 30 λεπτά για 80%. Αυτό δεν είναι απλώς πρακτικότητα, είναι τελετουργία πολυτέλειας στην εποχή του ηλεκτρισμού.
Κάθε φορά που βλέπεις την ένδειξη “Electric Ready”, νιώθεις ότι η Mercedes έχει καταφέρει κάτι που άλλοι ακόμη προσπαθούν εδώ και χρόνια. Στη C400e, η ηλεκτροκίνηση είναι αρμονικά ενσωματωμένη και όχι μια επίκαιρη προσθήκη, ως έξτρα εξοπλισμός. Η C400e 4Matic δεν προσπαθεί να σε πείσει για τίποτα. Ούτε για την ταχύτητά της αλλά ούτε και για την οικονομία που προσφέρει μέσω του οικολογικού παρονομαστή.
Είναι ένα συνεπέστατο ως προς την υπόστασή του, μοντέλο της Mercedes. Είναι συνεπές στον εαυτό του. Προσφέρει μια εμπειρία που σέβεται τον χρόνο, τον ήχο και την ηρεμία. Το plug-in σύστημα δεν λειτουργεί ως τεχνικό επίτευγμα αλλά ως εργαλείο πολιτισμού. Κι εκεί βρίσκεται η ουσία, μια και η υβριδική τεχνολογία εδώ δεν είναι επιλογή ανάγκης αλλά έκφραση ωριμότητας. Δεν χρειάζεται να αποδείξει τίποτα καθώς η Mercedes έχει περάσει στο στάδιο όπου το ηλεκτρικό και το μηχανικό δεν είναι αντίθετα, δεν τα χωρίζει ένα “ή” αλλά αποτελούν δύο όψεις της ίδιας αρμονίας.
Οδηγώντας την C400e 4Matic, νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε ένα σημείο ισορροπίας ανάμεσα στο χθες και το αύριο. Η πολυτέλεια εδώ δεν είναι φτιαγμένη από μέταλλο και ραφές στο ποιοτικό δέρμα της καμπίνας αλλά από τη σιωπή, τη “φορτηγήσια” ροπή και την απόλυτη ευγένεια. Είναι ένα αυτοκίνητο που δείχνει πώς η Mercedes καταφέρνει να παραμένει θεματοφύλακας της κομψότητας, ενώ οδηγεί την τεχνολογία εκεί όπου μοιάζει φυσική και αναγκαία- και για εμάς τους “παραδοσιακούς”, μοιάζει να είναι ένας θεματοφύλακας αξιών που περνά με επιτυχία μέσα από τις εποχές της αυτοκίνησης και συνεχίζει ακάθεκτη προς το μέλλον.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά Mercedes C400e 4MATIC
Κινητήρας (κ.εκ.): Ι4, 1.999
Ισχύς βενζινοκινητήρα (ίπποι/σ.α.λ.): 252/5.800
Ροπή βενζινοκινητήρα (Nm/σ.α.λ.): 400/2.000-3.200
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα (ίπποι): 136
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm): 440
Συνδυαστική απόδοση ισχύος (ίπποι): 381
Συνδυαστική απόδοση ροπής (Nm): 650
Μετάδοση: Σε όλους τους τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 9 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δευτερόλεπτα): 5,6”
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 250
Μέση κατανάλωση (εργοστασίου, λίτρα/100 χλμ.): 0,6
Ηλεκτρική αυτονομία (χλμ.): 118
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.): 15
Διαστάσεις ΜxΠxΥ (σε χιλιοστά): 4.751×1.820×1.437
Μεταξόνιο (χιλιοστά): 2.685
Βάρος (κιλά): 2.130
Χώρος αποσκευών (λίτρα): 315
Τιμή: Από 77.900 ευρώ