ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αυγενάκης: "Τολμάμε να ασχοληθούμε με προβλήματα που απαιτούν γενναίες λύσεις"

ΠΑΡΑΔΟΣΗ- ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (EUROKINISSI/ ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ)
ΠΑΡΑΔΟΣΗ- ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (EUROKINISSI/ ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ) EUROKINISSI

Ξεκίνησε στην Επιτροπή του Κοινοβουλίου η συζήτηση για το αθλητικό νομοσχέδιο. Διαβάστε την ομιλία του υφυπουργού αθλητισμού, Λευτέρη Αυγενάκη.

Πραγματοποιήθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η πρώτη συνεδρίαση Επεξεργασίας και Εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού "Κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης, που υπογράφηκε στο Magglingen/Macolin την 18η Σεπτεμβρίου 2014, σχετικά με τη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων, επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό, μετατροπή της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής σε ΝΠΙΔ, κύρωση του νέου καταστατικού αυτής και άλλες διατάξεις".

Οι επόμενες συνεδριάσεις ορίστηκαν για την προσεχή Δευτέρα 11 Νοεμβρίου στη 1 μ.μ. (ακρόαση φορέων) και στις 3 μ.μ. και θα ολοκληρωθούν την Τετάρτη 13 Νοεμβρίου στις 12 το μεσημέρι.

Στην πρωτολογία του ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού ανέφερε τα εξής:

"Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Έχω την χαρά και την ικανοποίηση να σας παρουσιάσω ένα νομοσχέδιο, το οποίο τολμά να πραγματευτεί ζητήματα που αφορούν σε χρονίζοντα προβλήματα του ελληνικού αθλητισμού.

Θα ξεκινήσω τη συζήτησή μας με τη βελτίωση του τίτλου του σχεδίου νόμου. Προτείνω την «Κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης που υπογράφηκε στο Magglingen/Macolin την 18η Σεπτεμβρίου 2014, σχετικά με τη χειραγώγηση αθλητικών αγώνων, επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό, μετατροπή της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής σε ΝΠΙΔ, κύρωση του νέου καταστατικού αυτής και άλλες διατάξεις».

Κυρίες και κύριοι, από την πρώτη στιγμή της διακυβέρνησης της χώρας επαναλάβαμε τη δέσμευσή μας ότι δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στον αθλητισμό.

Κι αυτό όχι μόνο γιατί ο αθλητισμός αποτελεί συστατικό στοιχείο του πολιτισμού της Ελλάδας, της γενέτειρας των Ολυμπιακών Αγώνων και του ολυμπιακού ιδεώδους.

Αλλά και γιατί θεωρούμε ότι είναι μια αναγκαία σωματική και πνευματική αποτοξίνωση. Θέλουμε έναν αθλητισμό για τους πολλούς και κυρίως για τις επόμενες γενιές.

Ο αθλητισμός, πέρα από την τεράστια πολιτιστική του αξία, είναι και μια μεγάλη και ισχυρή οικονομική βιομηχανία με πολλές σημαντικές πτυχές και προοπτικές.

Παράλληλα, υπάρχουν προβλήματα που χρονίζουν, προβλήματα όπως η βία και οι προ-συνεννοημένοι αγώνες.

Προβλήματα τα οποία, φυσικά, δεν τα συναντάμε μόνο στη χώρα μας, αλλά υπάρχουν σε όλες τις χώρες σε άλλες σε μεγαλύτερο και σε άλλες σε μικρότερο βαθμό.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι, τα προβλήματα αυτά χρονίζουν γιατί είναι δύσκολο να αντιμετωπισθούν. Επίσης, όμως, χρονίζουν διότι δεν υπήρξε, μέχρι τώρα, η πολιτική βούληση και το απαιτούμενο θάρρος για να αντιμετωπισθούν αυτά τα θέματα.

Εμείς τολμούμε, αναλαμβάνουμε το πολιτικό κόστος, σηκώνουμε τα μανίκια μας, εργαζόμαστε σκληρά και αναζητούμε λύσεις στα χρόνια αυτά προβλήματα.

Δεν τρέφουμε ψευδαισθήσεις ότι θα επιλύσουμε άμεσα και μονομιάς τα προβλήματα που για δεκαετίες μαστίζουν τον αθλητισμό και πληγώνουν τα ολυμπιακά ιδεώδη του αθλητισμού.

Όμως, με το παρόν νομοσχέδιο κάνουμε το πρώτο βήμα! Διαμορφώνουμε το θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών. Τολμούμε να ασχοληθούμε με προβλήματα που απαιτούν γενναίες λύσεις.

Αποτελεί πεποίθησή μας ότι στον αθλητισμό πρέπει να πιάσουμε τον μίτο του ευ αγωνίζεσθαι από την αρχή. Από αυτά που σημαίνει ο αθλητισμός. Από τις αξίες του αθλητισμού, ως πολύτιμο κοινωνικό και πολιτιστικό αγαθό. Αυτή είναι η πυξίδα των πολιτικών μας.

Στόχος μας είναι να τονώσουμε το ενδιαφέρον της ελληνικής κοινωνίας για τον αθλητισμό και να διαμορφώσουμε μια αθλητική νοοτροπία στις νεαρές ηλικίες, η οποία θα αποδώσει καρπούς μεσοπρόθεσμα, οδηγώντας σε ένα πιο υγιεινό μοντέλο διαβίωσης. Αν κατορθώσουμε να αποκτήσουμε έναν ποιοτικότερο αθλητισμό, δεν θα έχουμε μόνο καλύτερη υγεία. Θα έχουμε κάνει το πρώτο βήμα για να βελτιωθούμε ως κοινωνία.

Στόχος μας είναι ο αθλητισμός να είναι γιορτή! Μια γιορτή που επιβραβεύει την προσπάθεια, την ευγενή άμιλλα, τον αγώνα για βελτίωση, την αλληλεγγύη και την ομαδικότητα, τη χαρά του ταξιδιού και το έπαθλο της νίκης. Μια γιορτή που μπορούν να συμμετέχουν όλοι, όπου οικογένειες με παιδιά μπορούν να πάνε στο γήπεδο να χειροκροτήσουν την ομάδα τους.

Μια γιορτή όπου δεν υπάρχει φανατισμός και βία, αλλά που όλοι ενθαρρύνουν τους παίκτες, τους αθλητές, την ομάδα τους και που όλοι στο τέλος του αγώνα αναγνωρίζουν τον καλύτερο! Όλα αυτά δεν είναι έκθεση ιδεών. Μπορούν να γίνουν πράξη! Εμείς αυτό επιδιώκουμε, αυτό οραματιζόμαστε, γι’ αυτό εργαζόμαστε.

Σε αυτό το πλαίσιο κινείται το παρόν νομοσχέδιο.

Η κυβερνητική μας πολιτική για τον αθλητισμό επιδιώκει:

* Να γίνει συνείδηση ότι αποτελεί βασικό κοινωνικό αγαθό και όχι πολυτέλεια.

Θέλουμε να γίνει κτήμα όλων, να αποτελέσει μέρος της καθημερινότητας όλων των πολιτών, να γίνει τρόπος ζωής.

* Να δώσουμε έμφαση στην ενίσχυση του ερασιτεχνικού αθλητισμού και του αθλητισμού στις μικρές ηλικίες. Από τις μικρές ηλικίες διαπλάθουμε χαρακτήρες, νοοτροπίες κι έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

* Να έχουμε έναν αθλητισμό προσιτό και εύκολα προσβάσιμο σε όλους. Ένα φιλόδοξο, αλλά εφικτό σχέδιο. Ένα σχέδιο που δεν απαιτεί τόσο πολύ επιπλέον οικονομικούς πόρους, αλλά σχέδιο και προγραμματισμό.

* Δεν πρέπει να συνδέουμε τον αθλητισμό με περιστατικά βίας και διαφθοράς.

Ο αθλητισμός πρώτα απ’ όλα χτίζει γέφυρες αλληλεγγύης, κατανόησης και συνεργασίας που τόσο ανάγκη έχει η πατρίδα μας σήμερα. Τα περιστατικά βίας και διαφθοράς αποτελούν την εξαίρεση και πρέπει αφενός να προλαμβάνονται, αφετέρου να τιμωρούνται αυστηρά. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα.

Κυρίες και κύριοι, το νομοσχέδιο αποτελείται από 6 μέρη.

Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στην Σύμβαση Macolin για τη χειραγώγηση αγώνων.

Το δεύτερο μέρος αφορά σε επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της βίας.

Το τρίτο μέρος περιέχει διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και των Ομοσπονδιών.

Το τέταρτο μέρος αφορά στην εναρμόνιση των διατάξεων για την εποπτεία των αθλητικών ανώνυμων εταιριών και την αξιοποίηση των Ολυμπιακών ακινήτων.

Επίσης, ρυθμίζει ζητήματα που αφορούν στους Ολυμπιονίκες μας και δίνει την δυνατότητα απόσπασης των Ολυμπιονικών, που είναι διορισμένοι στο δημόσιο τομέα, στη ΓΓΑ και τους εποπτευόμενους φορείς της, λόγω συναφούς αντικειμένου. Ο στόχος μας είναι η καλύτερη αξιοποίησή τους ως πρεσβευτές του αθλητισμού και του ολυμπιακού ιδεώδους.

Το πέμπτο μέρος αφορά στην κύρωση του νέου καταστατικού της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής (Ε.Ο.Ε.).

Τέλος, το έκτο μέρος ρυθμίζει ζητήματα του τομέα πολιτισμού.

Η Σύμβαση Μακόλιν, η Σύμβαση για τη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων είναι μια Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης που θέτει ένα πλαίσιο συνεργασίας για την αποτροπή του φαινομένου της χειραγώγησης των αγώνων που συνδέεται ευθέως και με το στοίχημα.

Υπογράφηκε στις 18 Σεπτεμβρίου του 2014. Η Ελλάδα, ήταν από τις πρώτες χώρες που υπέγραψε τη Σύμβαση και είναι μία από τις πρώτες χώρες που κυρώνουν την Σύμβαση, καθώς η προστασία του αθλητισμού και η προστασία από δραστηριότητες που νοθεύουν τις αθλητικές αρχές και τα αθλητικά ιδεώδη αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για τη χώρα μας.

Η Σύμβαση, που συζητάμε σήμερα, έχει διττό στόχο: αφενός, εισάγει ένα πλαίσιο για την πρόληψη, την εξιχνίαση και την τιμωρία της χειραγώγησης των αθλητικών αγώνων. Και αφετέρου, επιδιώκει την ενίσχυση της ανταλλαγής πληροφοριών και της εσωτερικής και διεθνούς συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων κρατικών αρχών και των αθλητικών οργανώσεων και διοργανωτών αθλητικών στοιχημάτων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το πρόβλημα των προ-συνεννοημένων αγώνων είναι υπαρκτό. Δεν μπορούμε να το αγνοούμε ή να το βάζουμε κάτω από το χαλί. Από την άλλη, πρέπει να το δούμε στις πραγματικές του διαστάσεις και όχι να προβαίνουμε σε αυθαίρετες γενικεύσεις. Είμαστε αποφασισμένοι να το αντιμετωπίσουμε δραστικά και άμεσα.

Αξιοποιούμε την καλή γνώση, την εμπειρία και τις σύγχρονες μεθόδους για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Το πρόβλημα, φυσικά, συναντάται σε διάφορα αθλήματα, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα εμφανίζεται στο ποδόσφαιρο. Κι εκεί εστιάζουμε αρχικά.

Ήδη, σε συνεργασία με τις FIFA/UEFA, έχουμε συζητήσει αναλυτικά για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, και σε συναντήσεις με την ΕΠΟ και όλα τα Προεδρεία των ΠΑΕ έχουμε επεξεργαστεί ένα πλαίσιο και θα εξαντλήσουμε κάθε προσπάθεια για να υπάρξει συνεννόηση και από κοινού προσπάθεια.

Μάλιστα, έχουμε ήδη προχωρήσει στη συγκρότηση Συμβουλευτικής Επιτροπής, με εκπροσώπους από FIFA/UEFA, ΕΠΟ, Superleague και άλλους φορείς του δημοσίου όπως το Υπουργείο Δικαιοσύνης. το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, τη ΔΕΑΒ για την αντιμετώπιση:

α) του προβλήματος των προ-συνεννοημένων αγώνων και

β) του προβλήματος της βίας, για το οποίο θα αναφερθώ πιο κάτω.

Ανάλογα, εξετάζουμε την αντιμετώπιση του προβλήματος και στα άλλα ομαδικά επαγγελματικά αθλήματα.

Η προσυνεννόηση αγώνων, υπό την έννοια της χειραγώγησης, καλύπτει κάθε εκούσια και ανάρμοστη μεταβολή της πορείας του αποτελέσματος ενός αθλητικού αγώνα, με σκοπό να αποκτηθεί αθέμιτο πλεονέκτημα για κάποιον.

Στη διαρκώς αυξανόμενη τάση χειραγώγησης αθλητικών αγώνων οδήγησαν, μεταξύ άλλων, η εμπορευματοποίηση του αθλητισμού και η εκτενής κάλυψη από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, παράγοντες που αναπόφευκτα συνέδεσαν την επίτευξη συγκεκριμένων αθλητικών αποτελεσμάτων με την επίτευξη οικονομικών κερδών.

Ήδη, από την έναρξη της δεκαετίας του 2000 παρατηρήθηκε έντονα το φαινόμενο της χειραγώγησης αθλητικών αποτελεσμάτων. Η αύξηση των περιπτώσεων χειραγώγησης περιλαμβάνει δύο ειδικότερα στοιχεία.

Πρώτον, η εξάπλωση των διαφόρων ειδών του παρεχόμενου στοιχήματος έχει δημιουργήσει είδη στοιχήματος, που είναι εύκολο να χειραγωγηθούν και χειραγωγήσεις που είναι πιο δύσκολο να ανιχνευτούν.

Δεύτερον, αναπτύσσεται μία μεγάλη παράνομη αγορά, η οποία έχει προσελκύσει οργανωμένες εγκληματικές ομάδες, οι οποίες επιδιώκουν να χειραγωγήσουν αθλητικούς αγώνες, επί των οποίων γίνεται ο στοιχηματισμός.

Η χειραγώγηση των αγώνων αποτελεί πρόκληση για το κράτος δικαίου, διότι συνδέεται με την απάτη, το οργανωμένο έγκλημα και τη διαφθορά. Αποτελεί παράλληλα απειλή για το μέλλον του αθλητισμού ως κοινωνικής, πολιτιστικής, οικονομικής και πολιτικής δραστηριότητας που τίθεται υπό αμφισβήτηση κάθε φορά που εγείρονται αμφιβολίες για την ακεραιότητα και τις αρχές του.

Θέτοντας σε κίνδυνο την αθλητική δεοντολογία και το απρόβλεπτο που χαρακτηρίζει κάθε αθλητικό αγώνα, τίθεται υπό αμφισβήτηση η ίδια η φύση του αθλητισμού.

Υπό αυτές τις συνθήκες, κρίθηκε επιτακτική η ανάγκη για τη δημιουργία ενός διεθνούς εργαλείου -στο πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης- το οποίο θα παράσχει τα μέσα στα συμβαλλόμενα Μέρη να καταπολεμήσουν το φαινόμενο της χειραγώγησης αθλητικών αγώνων.

Το πλεονέκτημα της Σύμβασης είναι ότι επιτρέπει να καθορίζονται κοινά συμφωνηθείσες προδιαγραφές και αρχές, ώστε να προλαμβάνεται, να εντοπίζεται και να τιμωρείται η χειραγώγηση αθλητικών αγώνων.

Η Ελληνική Κυβέρνηση, έχοντας επίγνωση του χαρακτήρα της απειλής που προκαλείται από τη χειραγώγηση των αγώνων, των πολλαπλών κοινωνικών επιπτώσεων και της συνακόλουθης βίας στους αγωνιστικούς χώρους, δείχνει ιδιαίτερη αποφασιστικότητα και την πολιτική βούληση για μηδενική ανοχή απέναντι σε θέματα χειραγώγησης των αγώνων και προ-συνεννοημένων αγώνων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η καταπολέμηση της βίας είναι ο στόχος του β’ μέρους αυτού του νομοσχεδίου. Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της βίας στον αθλητισμό αποτελεί κορυφαία μας προτεραιότητα. Είμαστε αποφασισμένοι να «παραδώσουμε» τα γήπεδα, τους αγώνες και κάθε μέρα της εβδομάδας, πίσω στις οικογένειες, στο φίλαθλο κοινό. Να κάνουμε τον αθλητισμό διασκέδαση για μικρούς και μεγάλους ενισχύοντας το αίσθημα ασφάλειας και προστασίας.

Όπως σας προανέφερα, έχουμε προχωρήσει στη σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής, η οποία θα διερευνήσει λύσεις και για την αντιμετώπιση της βίας.

Παράλληλα, με το παρόν νομοσχέδιο εισάγουμε ρυθμίσεις με τις οποίες:

1. Προβλέπεται η δυνατότητα διενέργειας δειγματοληπτικών ελέγχων στους κατόχους εισιτηρίων εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων.

Έτσι, καθίσταται ευχερέστερη η ταυτοποίηση και ο εντοπισμός των εμπλεκομένων σε πράξεις βίας, εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων.

Και να σας ενημερώσω ότι, είμαστε ένα βήμα πριν την πλήρη ονομαστικοποίηση των εισιτηρίων. Αυτό προϋποθέτει μια οικονομική επιβάρυνση για τις ΠΑΕ. Σεβόμενοι τα δύσκολα οικονομικά των ΠΑΕ κάναμε εδώ το πρώτο βήμα. Αφήνουμε το δεύτερο σε επόμενο στάδιο.

2. Επανεισάγεται στην έννομή τάξη μας, προσαρμοσμένη στα νέα δεδομένα για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η διάταξη που δίνει τη δυνατότητα συλλογής, επεξεργασίας και αξιοποίησης, στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας, του υλικού και των δεδομένων που καταγράφονται με οποιοδήποτε τεχνικό μέσο, το οποίο χειρίζεται στέλεχος της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε κάθε ποινικώς ενδιαφέρουσα πράξη, που τελείται εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων, να διακριβώνεται, να ελέγχεται και εν τέλει να τιμωρείται με την προσήκουσα ποινή.

Επισημαίνεται ότι με τον ίδιο τρόπο αξιοποιείται ιδιωτικό οπτικοακουστικό υλικό και τηλεοπτικό υλικό, το οποίο δημοσιεύεται στο διαδίκτυο ή σε τηλεοπτικά δίκτυα, ως αποδεικτικό μέσο τέλεσης αξιόποινης πράξης.

3. Επεκτείνονται τα τοπικά και χρονικά όρια εφαρμογής των ποινικών διατάξεων (του άρθρου 41ΣΤ του ν. 2725/1999) για την εφαρμογή και σε πράξεις αθλητικής βίας που έχουν αμιγώς οπαδικά κίνητρα και τελούνται σε χρόνο και τόπο μη συνδεόμενους με κάποια αθλητική εκδήλωση, π.χ. βίαια γεγονότα που λαμβάνουν χώρα εντός ή εκτός των λεσχών φιλάθλων, συγκεντρώσεις και πορείες οπαδών μακριά από αθλητικές εγκαταστάσεις και σε ημέρες που δεν έχει προγραμματισθεί η διεξαγωγή κάποιου αγώνα, «ραντεβού» οπαδών σε ανοικτούς χώρους που καταλήγουν σε μεταξύ τους συμπλοκές κ.λπ.

Στο σημείο αυτό, θέλω να αναφερθώ και στην ουσιαστική εφαρμογή των ήδη ισχυουσών διατάξεων του αθλητικού νόμου περί πειθαρχικών κυρώσεων, προστίμων και περιοριστικών όρων, περί λεσχών, οργανωμένων οπαδών και η δημιουργία μητρώου φιλάθλων των ομάδων, σε συνδυασμό με την ταχεία εκδίκαση των συγκεκριμένων ποινικών υποθέσεων.

Είναι αξιοσημείωτο, ότι μέχρι σήμερα έχουμε 10 νομίμως υφιστάμενες λέσχες.

Μόλις 10! Αντιλαμβάνεστε ότι η πλειονότητα των λεσχών που λειτουργούν, όπως λειτουργούν, δεν είναι νόμιμες! Ήδη ζητήσαμε από τις ΠΑΕ να προχωρήσουν, εντός ενός μηνός, σε ενέργειες νομιμοποίησης όλων των λεσχών, πλην των 10 που λειτουργούν νόμιμα. Σε περίπτωση που δεν ανταποκριθούν, μετά από αυτή την προθεσμία, είναι στην αρμοδιότητα της ΕΛ.ΑΣ. και των οργάνων της Ελληνικής Δικαιοσύνης για περαιτέρω ενέργειες.

Κυρίες και κύριοι, το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου ρυθμίζει γενικότερα ζητήματα αρμοδιότητας της ΓΓΑ, τα οποία έπρεπε να αντιμετωπισθούν άμεσα. Πολύ συνοπτικά σας αναφέρω:

1. Διευκολύνεται η οργανωτική στελέχωση των αγώνων στα αθλήματα της σκοποβολής, του ζατρικίου, κοινώς σκάκι, του αγωνιστικού μπριτζ, του αεραθλητισμού, της τοξοβολίας, του θαλάσσιου σκι και του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Πολύ σύντομα στον τομέα του μηχανοκίνητου αθλητισμού θα έχουμε ευχάριστα νέα για τη χώρα μας και αναφέρομαι στο Ράλι Ακρόπολις, που και αυτό χάθηκε λόγω της ανικανότητας της προηγούμενης Κυβέρνησης.

2. Η έγκριση της νομιμότητας των Κανονισμών των αθλητικών Ομοσπονδιών αλλάζει, αφού προβλέπονται συγκεκριμένες προθεσμίες για τη συμμόρφωση των ομοσπονδιών με τις υποδείξεις του αρμόδιου για τον αθλητισμό Υπουργού.

3. Αναστέλλεται η ισχύς των ρυθμίσεων για τις αρχαιρεσίες των αθλητικών φορέων, όπως προβλέπονται στον ν. 4603/2019, προκειμένου να υπάρξει διαβούλευση στο πλαίσιο του νέου αθλητικού νόμου με τους αρμόδιους φορείς.

Στόχος μας να επιτευχθεί η επεξεργασία ενός αναθεωρημένου νομοθετικού πλαισίου που θα ρυθμίζει τις αρχαιρεσίες των κατά περίπτωση αθλητικών φορέων.

Η ανάγκη αυτή προέκυψε για λόγους ασφάλειας δικαίου, αλλά και για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του νόμου και μετά τις γενικευμένες αντιδράσεις της αθλητικής κοινότητας.

Κυρίες και κύριοι,

σας ενημερώνω ότι αμέσως μετά την ψήφιση του παρόντος σχεδίου νόμου, ξεκινά η διαδικασία για την τροποποίηση του αθλητικού νόμου. Εκεί θα συζητήσουμε διεξοδικά το νέο πλαίσιο. Ο λόγος που αναστέλλουμε τώρα τις διατάξεις είναι για να μην υποχρεώσουμε σε τροποποιήσεις Καταστατικών τις Ομοσπονδίες και τα Σωματεία ανά την επικράτεια. Ανταποκρινόμαστε και ικανοποιούμε το συνολικό αίτημα των αθλητικών φορέων.

Παράλληλα, αναστέλλεται η δυνατότητα που έδινε προηγούμενη διάταξη για μηνιαία αμοιβή των Προέδρων με απόφαση γενικής συνέλευσης των Ομοσπονδιών.

4. Αναφορικά με τις θητείες των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων των αθλητικών Ομοσπονδιών εφαρμόζουμε, ουσιαστικά, το πλαίσιο της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ) που είχε και εγγράφως ζητηθεί από τον προκάτοχό μου και που έχει εφαρμοστεί ήδη σε αρκετές χώρες μέλη της ΔΟΕ.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις, εξακολουθεί να υπάρχει περιορισμός στις θητείες των μελών των διοικητικών συμβουλίων των αθλητικών ομοσπονδιών, όμως διευρύνεται αρκετά το δικαίωμα συμμετοχής τους στις διοικήσεις των ομοσπονδιών, καθώς προβλέπεται ότι το ίδιο πρόσωπο μπορεί να εκλεγεί τρεις (3) φορές Πρόεδρος αθλητικής ομοσπονδίας και επιπλέον δύο (2) φορές σε οποιαδήποτε άλλη εκτελεστική θέση της ομοσπονδίας.

Το παραπάνω όριο θητειών ως προς τον Πρόεδρο, επεκτείνεται για μία (1) επιπλέον θητεία, εφόσον δεν έχει συμπληρωθεί το 70ο έτος της ηλικίας του.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

ειδικά στο θέμα των θητειών θα ήθελα τις απόψεις και τις τοποθετήσεις όλων των Κομμάτων. Επιθυμία μας είναι, στο σημαντικό αυτό θέμα, να επιτύχουμε όσο το δυνατόν ευρύτερη συναίνεση. Καταλαβαίνουμε τις δυσκολίες, αντιλαμβανόμαστε τις απορίες και τα ερωτηματικά, που πιθανόν δημιουργούνται.

Είμαστε ανοικτοί να ακούσουμε προτάσεις και μια τελική διατύπωση, που να συμφωνούμε, αν είναι δυνατόν όλα τα Κόμματα.

Να σημειωθεί ότι ήδη στο ν. 4603/2019 έχει ψηφιστεί το θέμα της θητείας, χωρίς, ωστόσο, να έχει υπάρξει η διοικητική ανανέωση, την οποία ζητά η πλειονότητα των μελών της αθλητικής κοινότητας. Είμαι έτοιμος να ακούσω την κριτική σας και τις προτάσεις που συνοδεύουν την κριτική σας.

5. Λόγω της επιτακτικής και αδήριτης ανάγκης αξιοποίησης των γερασμένων ολυμπιακών συγκροτημάτων, δίνεται η δυνατότητα στους φορείς που είτε είναι ιδιοκτήτες, είτε τους έχει ανατεθεί η αξιοποίηση, χρήση, διαχείριση και εκμετάλλευση τέτοιων εγκαταστάσεων, να συμβάλλονται με διαφάνεια και δημόσιες διαδικασίες με την υποψήφια Ανώνυμη Αθλητική Εταιρεία, εφόσον πληροί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις.

Και στέκομαι στην επόμενη διάταξη που αφορά στους Ολυμπιονίκες μας. Η προτεινόμενη ρύθμιση αποτελεί ελάχιστο δείγμα της αναγνώρισης για την σημαντική προσφορά των Ολυμπιονικών στον αθλητισμό, αλλά και στη διεθνή εικόνα της χώρας.

Δίνεται η δυνατότητα απόσπασης Ολυμπιονικών είτε στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού (ΓΓΑ), είτε σε εποπτευόµενους από αυτήν φορείς λόγω της αυξημένης ανάγκης στελέχωσης της ΓΓΑ με ανθρώπους µε συναφές προς τον αθλητισμό αντικείμενο. Είναι αδιανόητο το δυναμικό των 100 και πλέον Ολυμπιονικών που διαθέτει η χώρα μας να μένει αναξιοποίητο και να μην τους δίνεται η δυνατότητα να προσφέρουν ως πρεσβευτές του αθλητισμού και του Ολυμπισμού.

Τους θέλουμε κοντά μας, τους θέλουμε δίπλα μας, τους θέλουμε στα σχολεία, στα Πανεπιστήμια, τους θέλουμε στις αθλητικές υποδομές, τους θέλουμε συνεργάτες μας, σε αυτό που ξέρουν να κάνουν πολύ καλά.

Στο πέμπτο μέρος του νομοσχεδίου κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου το νέο καταστατικό της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής (Ε.Ο.Ε.), το οποίο τροποποιεί διατάξεις του προγενέστερου καταστατικού, που εγκρίθηκε με το Π.Δ. 130/2000.

Το νέο Καταστατικό που φέρνουμε σήμερα έχει εγκριθεί: Ομόφωνη απόφαση της Ολομέλειας της ΕΟΕ 3-10-2019 και από τη ΔΟΕ στις 13-06-2018.

Η ΕΟΕ ιδρύθηκε στις 24 Νοεμβρίου του 1894, με σκοπό τη διοργάνωση των πρώτων Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων το 1896, που έγιναν στην Αθήνα. Από τότε η Ελλάδα συμμετέχει ανελλιπώς σε όλους τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Το ισχύον καταστατικό της ΕΟΕ αποδείχθηκε στην παρούσα συγκυρία ότι δεν ανταποκρίνεται πλέον στις ανάγκες λειτουργίας της και στην ανάγκη προσαρμογής της σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο νομικό, κοινωνικό και αθλητικό πλαίσιο.

Το γεγονός αυτό διαπιστώθηκε από τους εθνικούς αθλητικούς οργανισμούς αλλά κυρίως από την Δ.Ο.Ε. και από άλλους διεθνείς αθλητικούς οργανισμούς. Η ΕΟΕ μάλιστα ήταν ανάμεσα στις ελάχιστες Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές των οποίων το καταστατικό κρίθηκε αναχρονιστικό και από τις οποίες η Δ.Ο.Ε. ζήτησε να τα αλλάξουν με τον κίνδυνο, εάν αυτή η αλλαγή δεν πραγματοποιηθεί, να μείνει εκτός της Ολυμπιακής οικογένειας.

Με το παρόν σχέδιο νόμου κυρώνεται το νέο καταστατικό της ΕΟΕ, η οποία από ΝΠΔΔ μετατρέπεται σε ΝΠΙΔ. Το νέο καταστατικό της ΕΟΕ θα της επιτρέψει να είναι πιο ευέλικτη και να μπορεί να στρέψει το απόλυτο ενδιαφέρον της στη στήριξη και προώθηση του Ελληνικού αθλητισμού.

Τα ζητήματα των εργαζομένων στην ΕΟΕ έχουν ήδη συζητηθεί με τον Πρόεδρο και τη Διοίκηση της ΕΟΕ, έχω κάνει συνάντηση με το Σύλλογο των υπαλλήλων και αναμένουμε Υπόμνημά τους. Το βέβαιο είναι ότι θα μεριμνήσουμε για το σεβασμό των εργασιακών τους δικαιωμάτων.

Δεν θα σταθώ στο τελευταίο μέρος του νομοσχεδίου, το οποίο αφορά σε ζητήματα του τομέα πολιτισμού, αυτό θα το κάνει η εξαιρετική συνάδελφος, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κα Λίνα Μενδώνη".

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ