Tour de France, fight for yellow!

Διαβάστε στο Sport24.gr όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον 102ο Ποδηλατικό Γύρο της Γαλλίας. Η διαδρομή, τα φαβορί, οι αριθμοί, τα ετάπ, οι ομάδες, οι φανέλες. Εκκίνηση σήμερα (4/7) στην Ουτρέχτη της Ολλανδίας (pics & videos)

Tour de France, fight for yellow!

 

Αρχίζει σήμερα ο 102ος ποδηλατικός Γύρος της Γαλλίας, ο σημαντικότερος αγώνας της επαγγελματικής ποδηλασίας δρόμου, αλλά και το μεγαλύτερο ετήσιο αθλητικό γεγονός στον κόσμο. Στις 23 ημέρες της διάρκειάς του, εκατομμύρια φίλοι του αθλήματος θα βρεθούν σε όλα τα σημεία της διαδρομής για να χειροκροτήσουν από κοντά τους κορυφαίους ποδηλάτες του κόσμου, ενώ περίπου τρεισήμισι δισεκατομμύρια τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο θα παρακολουθήσουν από τις οθόνες τους τα 21 ετάπ που θα αναδείξουν τον μεγάλο νικητή στα Ηλύσια Πεδία της γαλλικής πρωτεύουσας. Τα μεγαλύτερα ονόματα του πελοτόν θα βρεθούν στη γραμμή της εκκίνησης για να διεκδικήσουν την κίτρινη φανέλα. Για πρώτη φορά θα δούμε μαζί σε έναν αγώνα τους "Fantastic Four", δηλαδή τον περσινό νικητή Βιντσέντζο Νίμπαλι, τον Αλμπέρτο Κονταδόρ, τον Κρις Φρουμ και τον Νάιρο Κιντάνα. Εκτός από τα τέσσερα πολύ μεγάλα φαβορί, παρόντες θα είναι ο Αλεχάνδρο Βαλβέρδε, ο Χοακίν Ροντρίγκεθ, η τρομερή γαλλική τριάδα Ζαν Κριστόφ Περό, Τιμπό Πινό και Ρομέν Μπαρντέ, ο Λόρενς Τεν Νταμ, ο Τίτζεϊ Βαν Γκάρντερεν, ο Γιούργκεν Βαν Ντεν Μπρουκ και συνολικά όλη η αφρόκρεμα της επαγγελματικής ποδηλασίας. Το Sport24.gr σας παρουσιάζει τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του 102ου Tour de France, αγωνιστικά και μη, στη διαδρομή προς το Παρίσι. Πρώτο ετάπ (4/7) στην Ουτρέχτη της Ολλανδίας και τερματισμός στις 26 Ιουλίου με μεγάλο έπαθλο την κίτρινη φανέλα του νικητή.

1. Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ

Η διαδρομή φέτος είναι πολύ διαφορετική όχι μόνο από πέρυσι, αλλά συνολικά από ότι είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια αλλά και τις προηγούμενες δεκαετίες εμείς οι παλαιότεροι. Από τη διοργάνωση του 1934, όταν δηλαδή έκανε για πρώτη φορά την εμφάνισή της η ατομική χρονομέτρηση στον Γύρο Γαλλίας, ποτέ τα χιλιόμετρα στο συγκεκριμένο τερέν δεν ήταν τόσο λίγα όσο στο φετινό Tour! Υπάρχουν μόνο τα 13.8 χιλιόμετρα του πρώτου ετάπ στην Ουτρέχτη, απόσταση που περισσότερο θυμίζει πρόλογο και στην οποία, όσο και αν τα φαβορί θα θέλουν να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, πολύ δύσκολα θα αποφασίσουν να ρισκάρουν προκειμένου να κερδίσουν λίγα παραπάνω δευτερόλεπτα από τους αντιπάλους τους, διακινδυνεύοντας παράλληλα κάποιο δυσάρεστο απρόοπτο. Πολλά βέβαια θα εξαρτηθούν και από τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατούν την συγκεκριμένη ημέρα.

Αυτό το γεγονός πάντως, δείχνει από μόνο του σε όλη της την μεγαλοπρέπεια την "απελπισία" - με την καλή έννοια - των Γάλλων, οι οποίοι πέρυσι, με την διπλή παρουσία των Περό και Πινό στο τελικό βάθρο, γλυκάθηκαν τόσο πολύ που αποδείχτηκε ότι είναι διατεθειμένοι να κάνουν - ως διοργανωτές - ότι περνάει από το χέρι τους, ώστε να ξαναδούν έναν τουλάχιστον συμπατριώτη τους σε οποιοδήποτε σκαλί της πρώτης τριάδας. Η ASO δεν είναι χαζή, προφανώς και έχει συνειδητοποιήσει ότι με τους Fantastic Four στην εκκίνηση της Ουτρέχτης, θα είναι πολύ δύσκολο να "σπάσει" κάποιος άλλος την τετράδα, όμως θέλει να εκμεταλλευτεί το "μομέντουμ" που δημιουργήθηκε πέρυσι, δίνοντας ίσες ευκαιρίες και στους Γάλλους ανηφορίστες. Τα ελάχιστα χιλιόμετρα της ατομικής χρονομέτρησης αφαιρούν πλεονέκτημα πρωτίστως από τους Φρουμ και Κονταδόρ και δευτερευόντως από τον Νίμπαλι. Αντίθετα, είναι ένα - μεγάλο - μπόνους για τον τέταρτο της παρέας, τον Κιντάνα.

Βίντεο: Τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράσταση της διαδρομής του φετινού Γύρου Γαλλίας

Η διαδρομή πάντως, έστω και χωρίς μεγάλο χρονόμετρο, είναι πολύ ενδιαφέρουσα και γεμάτη παγίδες στο πρώτο μέρος της, πριν ξεκινήσουν τα βουνά. Αμέσως μετά το χρονόμετρο, στο 2ο ετάπ, ο άνεμος της Βόρειας Θάλασσας θα είναι συνεχής απειλή. Στο τρίτο ετάπ έχουμε το Μουρ ντε Χούι, την ανηφόρα τερματισμού στο Fleche Wallonne, ενώ μια μέρα αργότερα επιστρέφει το παβέ. Θα μπορέσει ο Νίμπαλι να επαναλάβει την περσινή, επική του εμφάνιση; Και τί θα κάνουν οι υπόλοιποι τρεις; Ο Φρουμ είχε εγκαταλείψει στο ξεκίνημα του περσινού αντίστοιχου ετάπ, ενώ ο Κονταδόρ είχε χάσει δυο λεπτά από τον Ιταλό. Τί θα καταφέρει εκεί ο μικρόσωμος Κιντάνα; Επόμενη παγίδα, το 6ο ετάπ με τον άνεμο στις ακτές της Νορμανδίας να παραμονεύει για να "σπάσει" το πελοτόν. Συνέχεια στο 8ο ετάπ με τον τερματισμό στο Mur de Bretagne και τα τελευταία δυο πολύ δύσκολα χιλιόμετρα, εκεί όπου το 2011 ο Καντέλ Έβανς είχε κερδίσει για μισή ρόδα τον Κονταδόρ. Και αμέσως μετά ακολουθεί το ομαδικό χρονόμετρο με δυο λόφους στη διαδρομή και έναν τρίτο στον τερματισμό.

Η ASO εδώ "παραβιάζει" τον κανόνα της UCI που λέει ότι η ομαδική χρονομέτρηση πρέπει να διεξάγεται μέσα στο πρώτο τρίτο του αγώνα, όμως οι Γάλλοι πήραν από την διεθνή Ομοσπονδία την άδεια να την τοποθετήσουν στο 9ο ετάπ. Σε όλα αυτά, αν προσθέσετε τους παραδοσιακά δύσκολους και στενούς δρόμους στην Ολλανδία και το Βέλγιο, με τις συνεχόμενες αλλαγές κατεύθυνσης και τις ατελείωτες ροτόντες, τον αέρα στη Βόρεια Γαλλία και τις πτώσεις που - δυστυχώς - θα συμβούν αναπόφευκτα, καταλαβαίνετε ότι μόνο εύκολο δεν θα είναι το πρώτο δεκαήμερο για τους αθλητές και φυσικά για τα φαβορί. Αμέσως μετά την πρώτη μέρα ξεκούρασης ακολουθούν τα τρία ετάπ των Πυρηναίων, όλα με τερματισμό σε ανηφόρα (10 & 12) ή σχεδόν σε ανηφόρα (11) και στη συνέχεια το πελοτόν μπαίνει σε μια ακόμα περιοχή γεμάτη παγίδες, το Μασίφ Σεντράλ. Ένα τριήμερο στο περίφημο οροπέδιο, με λόφους, άνεμο, συνεχόμενα μικρά ή μεγάλα πάνω-κάτω και κερασάκι στην τούρτα το Κοτ ντε λα Κρουά Νεφ (3 χλμ στο 10%) στο τέλος του 14ου ετάπ.

Ο Γύρος Γαλλίας είναι το μεγαλύτερο ετήσιο αθλητικό γεγονός στον κόσμο. Πέρυσι τον παρακολούθησαν συνολικά 3.5 δισεκατομμύρια τηλεθεατές σε 190 χώρες!

Από εκεί θα φτάσουν στο Γκαπ και αφού ξεκουραστούν για μια ακόμη μέρα, θα ξεκινήσει η τρίτη και τελευταία εβδομάδα με τον Γολγοθά των Άλπεων, στις κορυφές των οποίων θα κριθούν τα πάντα. Ευχόμαστε να φτάσουν μέχρι εκεί αλώβητοι από πτώσεις και άλλα προβλήματα οι Fantastic Four, έτσι ώστε να μπορέσουμε να απολαύσουμε επικές μάχες στις ατελείωτες ανηφόρες της περιοχής. Από το 17ο μέχρι και το 20ο ετάπ, υπάρχει ένα κολασμένο τετραήμερο βουνών με τρεις τερματισμούς σε ανηφόρα και αποκορύφωμα φυσικά το προτελευταίο ετάπ της διοργάνωσης με το Κολ ντε λα Κρουά ντε Φερ και τις θρυλικές 21 φουρκέτες του Αλπ ντ'Ουέζ. Εκεί θα μάθουμε με απόλυτη σιγουριά τον μεγάλο νικητή του 102ου Γύρου Γαλλίας, ο οποίος 24 ώρες αργότερα θα φορέσει την τελευταία κίτρινη φανέλα και θα στεφθεί θριαμβευτής στο βάθρο των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι. Ας περάσουμε τώρα να δούμε με περισσότερες λεπτομέρειες την φετινή διαδρομή.

Α) Ολλανδία, Βέλγιο & Βόρεια Γαλλία

Ο 102ος Γύρος Γαλλίας θα ξεκινήσει στις 4 Ιουλίου από την Ουτρέχτη. Είναι η πρώτη φορά που το Tour εκκινεί από την ολλανδική πόλη και η έκτη φορά που το κάνει από την Ολλανδία, ρεκόρ για χώρα που δεν συνορεύει με τη Γαλλία. Όλα θα αρχίσουν με την ατομική χρονομέτρηση των 13.8 χιλιομέτρων σε μια διαδρομή αρκετά τεχνική, όπου οι σπεσιαλίστες θα διεκδικήσουν τη νίκη και τα φαβορί θα προσπαθήσουν είτε να κερδίσουν πολύτιμα δευτερόλεπτα, είτε να περιορίσουν τις απώλειες. Την επόμενη μέρα έχουμε ετάπ ευθείας από την Ουτρέχτη στην Ζέελαντ, όμως από το Ρότερνταμ και μετά ο άνεμος της Βόρειας Θάλασσας μπορεί να κάνει αισθητή την παρουσία του και να δούμε τις "βεντάλιες" να σχηματίζονται στο πελοτόν. Οι ομάδες των σπρίντερ θα έχουν την πρωτοβουλία και το μαζικό σπιντ είναι μάλλον το πιθανότερο σενάριο. Το τρίτο ετάπ θα διεξαχθεί στο Βέλγιο, με εκκίνηση στην Αμβέρσα και τερματισμό στο Μουρ ντε Χούι, τον λόφο (1.3 χλμ στο 9.6%) στον οποίο τερματίζει παραδοσιακά το Φλες Βαλόν. Τα φαβορί θα έχουν την πρώτη τους "αψιμαχία" και ο καλύτερος θα αποκτήσει ένα μικρό ψυχολογικό προβάδισμα έναντι των υπολοίπων. Ο Αλεχάνδρο Βαλβέρδε είναι σίγουρο ότι θα θελήσει να επαναλάβει τον φετινό του θρίαμβο στην κορυφή.

Η ανάβαση στο Alpe d'Huez. Στη μέση διακρίνονται οι μυθικές 21 φουρκέτες.

Το 4ο ετάπ είναι μεν ευθείας, αλλά έχει επτά τμήματα λιθόστρωτου, εκ των οποίων τα έξι, συνολικού μήκους 12 περίπου χιλιομέτρων, είναι συγκεντρωμένα στα τελευταία 30 χιλιόμετρα, σε μια μικρογραφία του Παρί Ρουμπέ. Αυτό θα είναι το πρώτο αληθινό τεστ για τα φαβορί, λαμβάνοντας υπόψη και το τί έγινε στο αντίστοιχο περσινό ετάπ στο Άρενμπεργκ. 70 χιλιόμετρα πριν τον τερματισμό, το πελοτόν θα περάσει τα σύνορα μπαίνοντας στη Γαλλία και λίγο αργότερα θα ξεκινήσει η μάχη στο παβέ, σε μια περιοχή που είναι γνωστή από την μάχη του Καμπρέ, μια από τις φονικότερες του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και την πρώτη στην ιστορία με ευρεία χρήση τεθωρακισμένων. Στο 5ο ετάπ θα έχουμε το κλασικό γκρουπάκι των αποσπασμένων και τις ομάδες των σπρίντερ που θα θελήσουν να ελέγξουν το "ξεκόλλημα", για να οδηγήσουν το πελοτόν σε ένα ακόμα μαζικό σπριντ στους δρόμους της Αμιάν. Την επόμενη ημέρα οι αθλητές θα κινηθούν δίπλα στα παράλια της Μάγχης, μπαίνοντας στην Νορμανδία. Ένα ετάπ ευθείας με ίδιο πάνω-κάτω σενάριο όπως και το 5ο, αλλά και δυο βασικές διαφορές. Πρώτον την ομορφιά του τοπίου με τους υπέροχους λευκούς βράχους δίπλα στη θάλασσα και δεύτερον την πιθανή παρουσία του ανέμου που θα απειλήσει το πελοτόν και θα αναγκάσει τους αθλητές και κυρίως τις ομάδες των φαβορί σε διαρκή εγρήγορση.

Επόμενη μέρα και 7ο ετάπ, ένα ακόμα ευθείας, με τους ποδηλάτες να αφήνουν πίσω τους την Νορμανδία και να κατευθύνονται προς την Βρετάνη. Και εδώ θα επαναληφθεί η μάχη ανάμεσα στους αποσπασμένους και τις ομάδες των σπρίντερ. Ακολουθεί το 8ο ετάπ με 180 χιλιόμετρα ευθείας και στο τέλος τερματισμό στον "τοίχο" της Βρετάνης, μια ανηφόρα 2 χιλιομέτρων στο 6.9%. Είναι το ετάπ στο οποίο θα σταματήσει το "φεστιβάλ" των σπρίντερ και θα βγουν τα φαβορί στο προσκήνιο. Βαλβέρδε και Πουρίτο θα προσπαθήσουν να πάρουν τη νίκη, αλλά και οι υπόλοιποι θα έχουν τον νου τους σε ένα μικρό αλλά σημαντικό τεστ δύναμης. Το πρώτο μέρος του Γύρου Γαλλίας θα ολοκληρωθεί με το ομαδικό χρονόμετρο του Πλιμελέκ, σε μια απόσταση 28 χιλιομέτρων και ένα δύσκολο τερέν με τρεις λόφους διάσπαρτους στη διαδρομή. Ο τελευταίος από αυτούς είναι ανηφόρα τερματισμού (1.7 χλμ στο 6.2%) και οι ομάδες θα πρέπει να κρατήσουν δυνάμεις και να επιλέξουν σωστή στρατηγική για να μη βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων. Με το τέλος του χρονόμετρου, οι ομάδες θα αφήσουν πίσω τους την βορειοδυτική Γαλλία και θα μεταφερθούν αεροπορικώς στο Πο, όπου θα ακολουθήσει η πρώτη μέρα ξεκούρασης πριν την μάχη των Πυρηναίων.

Β) Πυρηναία και Μασίφ Σεντράλ

Ανήμερα της εθνικής γιορτής των Γάλλων, την 14η Ιουλίου, θα έχουμε και την πρώτη μεγάλη μάχη στα βουνά. Με το 10ο ετάπ θα ξεκινήσει το τριήμερο των Πυρηναίων, σε μια διαδρομή όπου τα πρώτα 150 χιλιόμετρα είναι ευθεία και τα υπόλοιπα η ανηφόρα τερματισμού στο εκτός κατηγορίας Λα Πιέρ Σαν Μαρτάν (15.3 χλμ στο 7.4%). Τα πρώτα 10 χιλιόμετρα της ανάβασης είναι και τα πιο δύσκολα με μέση κλίση που κυμαίνεται σχεδόν συνέχεια ανάμεσα στο 9 και το 10%. Τα φαβορί θα πάρουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ενώ οι Γάλλοι ανηφορίστες θα προσπαθήσουν να συνδυάσουν την ημέρα της Βαστίλης με τη νίκη στο ετάπ. Την επόμενη μέρα η δυσκολία θα αυξηθεί και οι ποδηλάτες θα ανέβουν πρώτα το 1ης κατηγορίας Ασπέν (12 χλμ στο 6.5%), μετά το εκτός κατηγορίας Τουρμαλέ (17 χλμ στο 7.3%), φτάνοντας σε υψόμετρο 2.115 μέτρων και θα τερματίσουν στην κορυφή του Κοτερέτ (6.4 χλμ στο 5%). Η μάχη ανάμεσα στα φαβορί θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί στο 12ο ετάπ, το τελευταίο στα Πυρηναία και το δυσκολότερο του τριημέρου. Θα μπορούσε να είναι κάλλιστα το βασιλικό ετάπ της διοργάνωσης αν δεν υπήρχε το 19ο στις Άλπεις. 195 χιλιόμετρα από τα οποία τα τελευταία 150 είναι συνεχώς πάνω-κάτω.

Ο Κριστόφ Ριμπλόν της Ag2r ανεβαίνει τις 21 φουρκέτες του Αλπ ντ'Ουέζ (2013)

Πρώτα για "ορεκτικό" το 2ης κατηγορίας Πορτέ ντ' Ασπέ (4.5 χλμ στο 9.7%) και στη συνέχεια το 1ης κατηγορίας Κορ (14 χλμ στο 5.7%), το επίσης 1ης κατηγορίας Λερ (13 χλμ στο 6%) και το εκτός κατηγορίας Πλατό ντε Μπέιγ (16 χλμ στο 7.9%) που είναι και ανηφόρα τερματισμού. Όσα φαβορί βρεθούν σε καλή ημέρα, θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν την πιθανή αδυναμία των αντιπάλων τους και οι διαφορές που θα σχηματιστούν κυρίως στην πολύ δύσκολη τελευταία ανάβαση, μπορεί να αποδειχτούν και μεγάλες και καθοριστικές για τη συνέχεια. Στο 13ο ετάπ το πελοτόν θα κινηθεί ανατολικά, αφήνοντας πίσω του τα Πυρηναία και θα κατευθυνθεί προς το Μασίφ Σεντράλ. Προβλέπεται να αποσπαστούν κάποιοι αθλητές με τις ομάδες των σπρίντερ να ελέγχουν την διαφορά, αλλά να έχουν και το νου τους στο να ξεπεράσουν οι σπρίντερ χωρίς προβλήματα τους λόφους στο δεύτερο μισό της διαδρομής, ώστε να διεκδικήσουν τη νίκη στους δρόμους του Ροντέζ. Το τερέν είναι πάντως ιδανικό για όσους θελήσουν να επιτεθούν. Το 14ο ετάπ, πάνω πλέον στο απέραντο οροπέδιο του Μασίφ Σεντράλ, θυμίζει εκείνα του Χούι και του Μουρ ντε Μπρετάν. Ο άνεμος ίσως παίξει ρόλο - όπως συχνά συνηθίζει στην περιοχή - όμως το πιο δύσκολο σημείο της διαδρομής είναι στο τέλος με την ανηφόρα στο Κοτ ντε λα Κρουά Νεφ (3 χλμ στο 10.1%).

Στο 15ο ετάπ, οι αθλητές θα κινηθούν ακόμα πιο ανατολικά σε μια διαδρομή που στο πρώτο της μισό θα κινηθεί στο Μασίφ Σεντράλ. Στη συνέχεια θα κατέβουν από το οροπέδιο και θα βρεθούν στην κοιλάδα του Ροδανού, με τον όγκο των Άλπεων να προβάλλει στον ορίζοντα. Αυτά τα τελευταία 50 χιλιόμετρα του ετάπ ενδέχεται να είναι δύσκολα για το πελοτόν, γιατί στην περιοχή φυσάνε συχνά δυνατοί άνεμοι. Αν όλα εξελιχθούν φυσιολογικά, λογικά θα δούμε ένα μαζικό σπριντ στους δρόμους της Βαλάνς. Το 16ο ετάπ είναι η τελευταία ευκαιρία εκείνων των αθλητών που δεν είναι ανηφορίστες και θα θέλουν να αποσπαστούν για να διεκδικήσουν μια νίκη. Από την άλλη, η υπέροχη τελική ευθεία στο Γκαπ, πλατιά και ατελείωτη, θα ανοίξει σίγουρα και την όρεξη των σπρίντερ, όμως πολλά θα κριθούν στην τελευταία ανηφόρα της ημέρας, το Κολ ντε Μανς, εκεί όπου τα τελευταία χρόνια έχουμε δει τα πάντα. Το 2003 τελείωσε η καριέρα του Γιοσέμπα Μπελόκι στην πτώση που είχε στην κατηφόρα της Λα Ροσέτ, αμέσως μετά το Κολ ντε Μανς, με τον Άρμστρονγκ να αποφεύγει τα χειρότερα μπαίνοντας σε ένα χωράφι. Το 2011 ο Κονταδόρ είχε κάνει επίθεση "θανάτου" μαζί με τους Έβανς και Σάμου Σάντσεθ, κερδίζοντας πάνω από ένα λεπτό από τον Άντι Σλεκ, ο οποίος τα είχε βάλει με τους διοργανωτές για την παρουσία μιας τόσο τεχνικής κατηφόρας στο τέλος ενός ετάπ. Και το 2013, σε μια ανάλογη κατάβαση "καμικάζι", ο Κονταδόρ είχε πέσει, ευτυχώς χωρίς να χτυπήσει, με τον Φρουμ από πίσω του να αποφεύγει τελευταία στιγμή την τούμπα!

Γ) Οι Άλπεις

Οι αθλητές θα ξεκινήσουν την τρίτη και τελευταία εβδομάδα του αγώνα, γνωρίζοντας ότι τους περιμένει ένα κολασμένο τετραήμερο στις Άλπεις. Στο 17ο ετάπ υπάρχει μια διαδρομή 160 χιλιομέτρων με συνεχόμενα πάνω-κάτω. Προτελευταία ανηφόρα το 1ης κατηγορίας Κολ ντ' Αλός (14 χλμ στο 5.5%) και στη συνέχεια ανηφόρα τερματισμού στο Πρα Λουπ (6.2 χλμ στο 6.5%). Ένα "ορεκτικό" για το τί πρόκειται να ακολουθήσει τις επόμενες μέρες. Αρχής γενομένης από το 18ο ετάπ με επτά βαθμολογούμενες ανηφόρες. Το περίφημο "Route Napoleon" γιορτάζει τα 200 χρόνια από τότε που ο Ναπολέων πέρασε από την περιοχή στον δρόμο του προς το Παρίσι για την ανακατάληψη της εξουσίας. Αφού ολοκληρώσουν το πρώτο μισό της διαδρομής, οι αθλητές θα ανέβουν το εκτός κατηγορίας Γκλαντόν (22 χλμ στο 5.1%) και στη συνέχεια, μετά από 20 χιλιόμετρα πολύ δύσκολης και τεχνικής κατηφόρας, σειρά θα έχει το Μονβερνιέ (3.5 χλμ στο 8.2%). Μπορεί να ακούγεται "εύκολο" μετά τον όγκο του Γκλαντόν, όμως οι 18 του φουρκέτες θα δυσκολέψουν πολύ τους αθλητές και δεν είναι καθόλου απίθανο να δούμε εκεί επίθεση από κάποιο εκ των φαβορί. Από την κορυφή του απομένουν 10 χιλιόμετρα κατηφόρας και ευθείας μέχρι τον τερματισμό στο Σεν Ζαν ντε Μοριέν.

Η λεωφόρος των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι, εκεί όπου ολοκληρώνεται κάθε χρόνο το Tour de France

Χωρίς χρόνο για ανάσες και ξεκούραση, ακολουθεί το 19ο και "βασιλικό" ετάπ της φετινής διοργάνωσης, το οποίο ξεκινάει με την 1ης κατηγορίας ανηφόρα του Σοσί (15.4 χλμ στο 6.3%). Οι ομάδες των φαβορί θα πρέπει να είναι απόλυτα συγκεντρωμένες, γιατί στο παραμικρό σημάδι αδυναμίας οι αντίπαλοι θα θελήσουν να αφήσουν χωρίς συναθλητές κάποιο από τα φαβορί, όπως είχε συμβεί στο 9ο ετάπ του Γύρου Γαλλίας το 2013, όταν ο Φρουμ είχε μείνει μόνος του από το ξεκίνημα της διαδρομής προς το Μπανιέρ ντε Μπιγκόρ, από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα στο Πορτ ντ' Ασπέ. Μετά το Σοσί ακολουθεί το εκτός κατηγορίας Κολ ντε λα Κρουά ντε Φερ (22.4 χλμ στο 6.9%), κατηφόρα, ανηφόρα στο 2ης κατηγορίας Μολάρ (5.7 χλμ στο 6.8%), ξανά κατηφόρα (τεχνική και επικίνδυνη) και τέλος, η ανηφόρα τερματισμού στο 1ης κατηγορίας Τουσουάρ (18 χλμ στο 6.1%). Αμέσως μετά σειρά έχει το 20ο ετάπ. Μόλις 110 χιλιόμετρα, αλλά με μια διαδρομή που είναι ικανή να κρίνει τα πάντα και να φέρει τα πάνω-κάτω ανά πάσα στιγμή. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του Tour de France που το Αλπ ντ'Ουέζ βρίσκεται στο προτελευταίο ετάπ. Αλλά πριν φτάσουν εκεί, πρώτα θα ανέβουν το εκτός κατηγορίας Κολ ντε λα Κρουά ντε Φερ από την "εύκολη" πλευρά του (29 χλμ στο 5.2%). Αρχικά ήταν προγραμματισμένα τα Τελεγκράφ και Γκαλιμπιέ, αλλά λόγω κατολισθήσεων στο δεύτερο, οι διοργανωτές άλλαξαν την διαδρομή.

Μετά το Κρουά ντε Φερ, ακολουθούν 30 ατελείωτα χιλιόμετρα κατηφόρας, όπου δεν είναι καθόλου απίθανο να δούμε επιθέσεις ακόμα και από τα φαβορί εκείνα που πάνε καλά στο συγκεκριμένο τερέν. Στο τέλος της κατηφόρας, το πελοτόν θα φτάσει στο Μπουργκ ντ'Ουαζάν, το οποίο σηματοδοτεί την έναρξη της ανηφόρας τερματισμού. Από εκεί αρχίζουν να μετράνε τα 13.8 χιλιόμετρα στο 8.1% και οι 21 μυθικές φουρκέτες του Αλπ ντ'Ουέζ. Όλα τα σενάρια είναι ανοιχτά. Από μια μακρινή επίθεση κάποιου φαβορί, όπως εκείνη του Κάρλος Σάστρε το 2008 που του εξασφάλισε την κίτρινη φανέλα, μέχρι νίκη από κάποιον αποσπασμένο αθλητή, όπως εκείνη του Κριστόφ Ριμπλόν το 2013, την τελευταία φορά που ο Γύρος επισκέφθηκε την συγκεκριμένη κορυφή, με διπλή μάλιστα ανάβαση λόγω της εκατοστής διοργάνωσης. Το σίγουρο είναι ότι στο τέλος του 20ου ετάπ θα γνωρίζουμε τον μεγάλο νικητή του 102ου Tour, καθώς και τους δυο αθλητές που θα τον πλαισιώσουν στο τελικό βάθρο. Αμέσως μετά, οι ομάδες θα μεταφερθούν αεροπορικώς στο Παρίσι, για την διεξαγωγή της καθιερωμένης "παρέλασης" όσων θα έχουν "επιβιώσει" μετά από τρεις εβδομάδες σκληρού αγώνα. Με το παραδοσιακό - άνευ συγκλονιστικού απροόπτου - μαζικό σπριντ στην Λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων, θα ολοκληρωθεί η φετινή διοργάνωση και στη συνέχεια θα έχουμε τις απονομές των νικητών στην γενική, αλλά και σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες κατατάξεων και βαθμολογιών.

2. ΤΑ ΦΑΒΟΡΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΤΡΙΝΗ ΦΑΝΕΛΑ

Έφτασε τελικά η μεγάλη στιγμή να δούμε τους "τέσσερις τενόρους" ή αν προτιμάτε, τους "fantastic four" μαζί στον ίδιο αγώνα. Βρεθήκαμε πολύ κοντά στο ξεκίνημα της σεζόν και το Τιρένο-Αντριάτικο, αλλά την τελευταία στιγμή υπήρξε η απώλεια του Φρουμ. Η αναμονή πάντως άξιζε τον κόπο και ίσως καλύτερα που ήρθαν έτσι τα πράγματα, γιατί η πρώτη κοινή εμφάνιση της φοβερής τετράδας έρχεται στον σημαντικότερο αγώνα της χρονιάς και αυτό είναι βέβαια ότι καλύτερο θα μπορούσε να τύχει στον Γύρο Γαλλίας και στα δισεκατομμύρια των τηλεθεατών που θα παρακολουθήσουν τις μάχες των Νίμπαλι, Κονταδόρ, Φρουμ και Κιντάνα από την τηλεόραση. Όλοι μαζί μετράνε 12 μεγάλους Γύρους (4 Tour, 4 Giro και 4 Vuelta) και θα αποτελέσουν την μεγάλη ατραξιόν της φετινής διοργάνωσης. Τους παραθέτουμε έναν-έναν, ξεκινώντας όμως με τον Νίμπαλι, αφού ο Ιταλός είναι ο περσινός νικητής του Tour.

- Βιντσέντσο Νίμπαλι (Astana)

Ο Βιντσέντσο Νίμπαλι φτάνει στον Γύρο Γαλλίας, ακριβώς όπως και πέρυσι. Με μόλις μια νίκη στο ενεργητικό του, αυτήν στο Πρωτάθλημα Ιταλίας (όπως και πέρυσι) και με ένα μέτριο Dauphine, μάλλον κατώτερο από το περσινό. Φέτος έχασε πολύ περισσότερο χρόνο στα βουνά, έμεινε πίσω κάθε φορά που ο Φρουμ ή κάποιος άλλος άλλαζε ρυθμό. Έδειχνε πάντως να μην τον απασχολεί αυτό ιδιαίτερα. Στο μοναδικό ετάπ που έκανε αισθητή την παρουσία του, έκανε φανερές και τις προθέσεις του. Θα επιτεθεί στις κατηφόρες και εκεί είναι σίγουρο ότι θα προβληματίσει κατά πρώτο λόγο τον Φρουμ και κατά δεύτερο τον Κιντάνα. Ο Ιταλός έχει "σημαδέψει" εδώ και μήνες το 4ο ετάπ με το παβέ, όπου θα προσπαθήσει να επαναλάβει την περσινή του, επική εμφάνιση και να κερδίσει χρόνο από τους υπόλοιπους τρεις. Έχει μαζί του μια πολύ δυνατή ομάδα, αλλά το μεγάλο ερωτηματικό είναι τί θα κάνει στα πολλά βουνά της διοργάνωσης. Η λογική λέει ότι φέτος τα πράγματα θα είναι πολύ πιο δύσκολα, αλλά ο Νίμπαλι έχει δείξει πολλές φορές την μεγάλη αξία του και είναι ικανός να επαναλάβει τον περσινό του θρίαμβο.

- Αλμπέρτο Κονταδόρ (Tinkoff Saxo)

Ο "Πιστολέρο" φτάνει στο Tour με ένα τεράστιο αβαντάζ και με ένα μεγάλο μειονέκτημα απέναντι στους άλλους τρεις. Είναι ο μοναδικός που έχει εξασφαλίσει μια πετυχημένη σεζόν, αφού έχει ήδη κερδίσει έναν μεγάλο Γύρο. Από την άλλη, έχει ξοδέψει δυνάμεις στον Γύρο Ιταλίας, που ίσως του χρειαστούν στη Γαλλία, κυρίως στην τρίτη εβδομάδα. Ο Κονταδόρ έχει κάνει μια πολύ καλή σεζόν μέχρι στιγμής και είναι ο πλέον έμπειρος ποδηλάτης σε μεγάλους Γύρους από όλους όσους παίρνουν μέρος στον αγώνα. Φέτος έδειξε ότι έχει χάσει μέρος από την διάρκεια που είχαν παλιότερα οι επιθέσεις του, όμως είναι ο απόλυτος "μετρ" στα mind games. Διέλυσε κυριολεκτικά στον τομέα της ψυχολογίας την Astana στο Giro, μετατρέποντας κάθε μειονέκτημα σε πλεονέκτημα. Η πρόκληση του "νταμπλ", του πρώτου μετά από 17 χρόνια, είναι τεράστια. Ο Ισπανός έχει μαζί του την πιο έμπειρη ομάδα από τις 22, το θέμα είναι να δούμε αν οι διάφοροι "γερόλυκοι" της Tinkoff θα αντέξουν μέχρι το τέλος. Η παρουσία του είναι εγγύηση για θέαμα, όμως θα πρέπει να προσέξει πολύ το ετάπ του παβέ και τις πτώσεις. Καθοριστική θα αποδειχτεί η κατάσταση στην οποία θα βρεθούν Μάικα και Κρόιτσιγκερ. Το ίδιο και οι παλαβομάρες του Όλεγκ.

- Κρις Φρουμ (Sky)

Ο Βρετανός επιστρέφει στο Tour μετά την περσινή του εγκατάλειψη, σε πολύ καλύτερη κατάσταση. Οι εμφανίσεις του στο φετινό Dauphine ήταν εκπληκτικές, τουλάχιστον σε ότι αφορά τα βουνά. Κέρδισε δυο ετάπ και την γενική, με μοναδικό αδύνατο σημείο του τις κατηφόρες. Εκεί θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός, αλλά και ίσως λίγο πιο ριψοκίνδυνος, γιατί οι Νίμπαλι και Κονταδόρ κατεβαίνουν μαλλιά κουβάρια και μπορεί να τον αιφνιδιάσουν ανά πάσα στιγμή. Και για τον Φρουμ το ετάπ του παβέ θα είναι πολύ μεγάλο τεστ, ενώ θα πρέπει να αποφύγει πάση θυσία τις πτώσεις, στις οποίες είναι αρκετά επιρρεπής. Το "βατόμετρο" δείχνει να λειτουργεί μια χαρά, όμως η φετινή διαδρομή του Tour είναι τελείως διαφορετική από τις προηγούμενες και η πανίσχυρη Sky θα πρέπει να είναι έτοιμη είτε να δοκιμάσει καινούργιες στρατηγικές, είτε - πολύ πιο σημαντικό - να αντιμετωπίσει εκείνες των αντιπάλων. Ο Φρούμ ξεκινάει με το μειονέκτημα της έλλειψης πολλών χιλιομέτρων ατομικού χρονόμετρου, όμως οι ανηφόρες που είναι και το τερέν του, υπάρχουν σε αφθονία.

- Νάιρο Κιντάνα (Movistar)

Και περνάμε στον τέταρτο και τελευταίο της παρέας, τον Κολομβιανό που ήδη ευγνωμονεί τους διοργανωτές για τον σχεδιασμό του φετινού Tour. Ο Νάιρο, σε φυσιολογικές συνθήκες, θα ξεκινούσε με το χάντικαπ του χρονόμετρου, όμως τα μόλις 14 χιλιόμετρα δεν θα τον προβληματίσουν ιδιαίτερα. Από εκεί και μετά, όλα μοιάζουν φτιαγμένα για αυτόν: βουνά, βουνά, βουνά. Και αυτός θα πρέπει να έχει στον νου του το παβέ, το οποίο δεν του ταιριάζει καθόλου και η παρουσία του οποίου στον περσινό Γύρο Γαλλίας, ήταν ένας από τους λόγους που έκαναν τον Εουσέμπιο Ουνθουέ να μην τον συμπεριλάβει στην ομάδα της Movistar. Ο Κιντάνα ξεκίνησε εντυπωσιακά την σεζόν, κέρδισε τους Κονταδόρ και Νίμπαλι στο Τιρένο-Αντριάτικο και στη συνέχεια αποσύρθηκε στην Κολομβία, όπου προετοιμάστηκε για το μεγάλο ραντεβού της χρονιάς. Πέρα από το παβέ, ο Νάιρο θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός και στις κατηφόρες, κυρίως για τις πτώσεις. Ένα θέμα που ενδέχεται να προκύψει, είναι τί θα γίνει αν μετά την πρώτη εβδομάδα ο Βαλβέρδε είναι μπροστά από τον Κολομβιανό, ειδικότερα αν η χρονική διαφορά είναι μεγάλη. Ο πολύπειρος Ουνθουέ λογικά θα βρει τη λύση, αν και ο Βαλβέρδε έχει αποδεχτεί τον ρόλο του υπαρχηγού.

3. ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΦΑΒΟΡΙ

- Τιμπό Πινό (FDJ)

Το μεγάλο όνειρο των Γάλλων είναι να δουν έναν συμπατριώτη τους στο πιο ψηλό σκαλί του βάθρου, 30 χρόνια μετά την τελευταία νίκη του Μπερνάρ Ινό. Ο Πινό, τρίτος πέρυσι, θα προσπαθήσει να "σπάσει" την τετράδα και να ανέβει στο βάθρο. Δύσκολη αποστολή, αλλά οι διοργανωτές αυτόν σκέφτονταν κυρίως όταν σχεδίασαν το φετινό Tour. Πολύ καλός ανηφορίστας και σε καλή κατάσταση, είναι ικανός να το πετύχει. Η πρώτη θέση πάντως, φαντάζει ουτοπική.

- Ρομέν Μπαρντέ (Ag2r)

Η δεύτερη πολύ μεγάλη ελπίδα των Γάλλων είναι ο Μπαρντέ, έκτος πέρυσι. Πολύ καλός ανηφορίστας, δείχνει και αυτός ότι βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση. Ήρθε έκτος στο Dauphine παίρνοντας και μια μεγάλη νίκη στο ετάπ που τερμάτισε στο Pra Loup. Θέλει να βελτιώσει την περσινή του θέση και να μπει τουλάχιστον στην πρώτη πεντάδα.

- Τίτζεϊ Βαν Γκάρντερεν (BMC)

Ο Αμερικανός έδειξε ότι βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση στο Dauphine, όπου ήταν ο μοναδικός που μπόρεσε να αντέξει τον ρυθμό του Φρουμ στις ανηφόρες. Έχασε την γενική μόνο χάρις στα μπόνους δευτερόλεπτα και είναι ικανός να ανέβει στο βάθρο. Διαθέτει μια καλή ομάδα και στα 26 του είναι η κατάλληλη στιγμή για να αποδείξει αν μπορεί να γίνει ο αρχηγός της BMC. Πέρυσι τερμάτισε πέμπτος στη γενική.

- Αλεχάνδρο Βαλβέρδε (Movistar)

Προέρχεται από μια φοβερή σεζόν. Πρώτος σε Fleche Wallonne και Liege Bastogne Liege, δεύτερος στην Καταλονία με 3 κερδισμένα ετάπ και πρωταθλητής Ισπανίας στον δρόμο πριν λίγες μέρες, ο 35χρονος Βαλβέρδε κατεβαίνει στο Tour για πρώτη φορά ως υπαρχηγός. Προσθέτει στην ομάδα του το πλεονέκτημα της "εναλλακτικής", αλλά αν χρειαστεί, θα δουλέψει για τον Νάιρο, όπως διαβεβαιώνει ο ίδιος. Μπορεί και αυτός να μπει στην πρώτη δεκάδα. Ήταν ένατος στο Dauphine.

Εκτός από τους προαναφερόμενους, υπάρχουν και άλλοι ποδηλάτες που θα διεκδικήσουν την είσοδό τους στην πρώτη δεκάδα. Ξεχωρίζουμε τους Νταν Μάρτιν και Άντριου Ταλάνσκι (Cannondale Garmin), Χοακίμ Ροντρίγκεθ (Katusha), Ριγκομπέρτο Ουράν και Μίχαλ Κβιατκόφσκι (Etixx Quickstep), Τόμας ντε Γκεντ (Lotto Soudal), Ρόμπερτ Γκέσινκ και Λόρενς τεν Νταμ (LottoNL Jumbo), Μπάουκε Μόλεμα (Trek).

4. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ TOUR DE FRANCE 2014

Οι τρεις πρώτοι αθλητές στην γενική κατάταξη του περσινού Γύρου Γαλλίας. Από αριστερά, Ζαν Κριστόφ Περό (δεύτερος), Βιντσέντσο Νίμπαλι (πρώτος) και Τιμπό Πινό (τρίτος)

- Γενική κατάταξη

01. Vincenzo Nibali (Astana) 89:59:06

02. Jean Christophe Peraud (Ag2r) +7:37

03. Thibaut Pinot (FDJ) +8:15

04. Alejandro Valverde (Movistar) +9:40

05. Tejay Van Garderen (BMC) +11:24

06. Romain Bardet (Ag2r) +11:26

07. Leopold König (NetApp Endura) +14:32

08. Haimar Zubeldia (Trek) +17:57

09. Laurens Ten Dam (Belkin) +18:12

10. Bauke Mollema (Belkin) +21:15

 

- Βαθμολογία πόντων: Peter Sagan (Cannondale)   431

- Βαθμολογία σπριντ ανάβασης: Rafal Majka (Tinkoff Saxo)  181

- Καλύτερος νέος αθλητής: Thibaut Pinot (FDJ)  90:07:21

- Καλύτερη ομάδα: Ag2r La Mondiale  (270:27:02)

 

5. ΤΟ TOUR DE FRANCE ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

Το Tour de France ξεκινάει στις 4 Ιουλίου από την Ουτρέχτη της Ολλανδίας και θα ολοκληρωθεί στις 26 Ιουλίου με την καθιερωμένη "παρέλαση" των ποδηλατών στο Παρίσι. Το προφίλ των 21 ετάπ έχει ως εξής:

- 6 ετάπ ευθείας

- 6 ετάπ μέσης δυσκολίας (με 2 τερματισμούς σε ανηφόρα)

- 7 ετάπ βουνών (με 5 τερματισμούς σε ανηφόρα)

- 1 ετάπ ατομικής χρονομέτρησης

- 1 ετάπ ομαδικής χρονομέτρησης

Άλλα χαρακτηριστικά του αγώνα:

- 3.357 χιλιόμετρα συνολικά

- 7 ετάπ με τερματισμό σε ανηφόρα (2, 4, 6, 7, 9, 11, 14, 15, 16)

- 2 ημέρες ξεκούρασης για τους αθλητές (13 & 21 Ιουλίου)

- 13.8 χλμ ατομικής χρονομέτρησης

- 28 χλμ ομαδικής χρονομέτρησης

- 56 συνολικά σπριντ ανάβασης 4ης, 3ης, 2ης, 1ης κατηγορίας και HC (εκτός κατηγορίας).

- Αναλυτικά, 7 ανηφόρες HC (εκτός κατηγορίας), 6 ανηφόρες 1ης κατηγορίας, 12 ανηφόρες 2ης κατηγορίας, 11 ανηφόρες 3ης κατηγορίας και 20 ανηφόρες 4ης κατηγορίας.

- 25 σπριντ ανάβασης 2ης, 1ης κατηγορίας και HC. Από αυτά, 7 είναι στα Πυρηναία, 3 στο Μασίφ Σεντράλ και 15 στις Άλπεις.

- 6 καινούργιες πόλεις σε αφετηρίες και τερματισμούς ετάπ.

- 2 εκατομμύρια ευρώ θα είναι το συνολικό ποσό που θα μοιραστεί στα διάφορα χρηματικά έπαθλα. Ο νικητής του Tour de France θα πάρει τα 450.000 από αυτά.

- Επιστρέφουν τα μπόνους δευτερόλεπτα στη φετινή διοργάνωση. Στον τερματισμό των ετάπ (εκτός από τα δυο χρονόμετρα) ο νικητής θα παίρνει 10 δευτερόλεπτα, ο δεύτερος 6 και ο τρίτος 4.

Το διαφημιστικό καραβάνι είναι μια από τις μεγαλύτερες ατραξιόν του Γύρου Γαλλίας

Η κάλυψη του Tour de France (αριθμοί του 2014)

- 3.5 δισεκατομμύρια τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο

- 15 εκατομμύρια θεατές στα 21 ετάπ

- 100 τηλεοπτικά κανάλια μεταδίδουν τον αγώνα σε 190 χώρες

- 60 χώρες μεταδίδουν τον αγώνα ζωντανά

- 260 διαπιστευμένοι cameramen

- 58 διαπιστευμένοι ραδιοφωνικοί σταθμοί

- 114 διαπιστευμένα φωτογραφικά πρακτορεία

- 240 διαπιστευμένοι φωτογράφοι

- 66 διαπιστευμένες ιστοσελίδες

- 2000 διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι από 35 εθνικότητες

- 450 θέσεις εργασίας στην αίθουσα Τύπου

- 637 διαπιστευμένα μέσα (εφημερίδες, περιοδικά, πρακτορεία ειδήσεων και ηλεκτρονικός τύπος)

- 1800 τεχνικοί και οδηγοί

- 32 εκατομμύρια unique επισκέπτες στην επίσημη ιστοσελίδα της διοργάνωσης (letour.fr)

- 4.6 εκατομμύρια fans & followers στα social media (facebook, twitter, google +)

- 6.100 ώρες μεταδόσεων

Το διαφημιστικό καραβάνι του Tour de France

- 85 χρόνια συμπληρώνει φέτος το διαφημιστικό καραβάνι, το οποίο προηγείται πάντοτε των ποδηλατών στη διαδρομή κάθε ετάπ

- 40% των θεατών του αγώνα προσέρχονται στον αγώνα με προτεραιότητα να δουν το διαφημιστικό καραβάνι

- 12 χλμ καλύπτει το διαφημιστικό καραβάνι

- 154 πολύχρωμα και διακοσμημένα οχήματα

- 600 άτομα συνοδείας

- 34 εταιρείες διαφημίζονται στο καραβάνι

- 14 εκατομμύρια δώρα μοιράζονται στις 23 ημέρες του αγώνα

- 35 λεπτά διαρκεί το πέρασμα του καραβανιού

- 13 μέλη της Προεδρικής Φρουράς συνοδεύουν το καραβάνι

- 3 ασθενοφόρα ακολουθούν το καραβάνι για παν ενδεχόμενο

- Από 200.000 έως 500.000 ευρώ επενδύει στο καραβάνι καθεμία από τις 36 διαφημιζόμενες εταιρείες

 

6. 2015 TOUR DE FRANCE – ΤΑ 21 ΕΤΑΠ

01. (04/7) Utrecht / Utrecht, 13.8 km (ατομικό χρονόμετρο)

02. (05/7) Utrecht / Zélande, 166 km (ευθεία)

03. (06/7) Anvers / Huy, 159.5 km (λόφοι)

04. (07/7) Seraing / Cambrai, 223.5 km (ευθεία με λιθόστρωτο)

05. (08/7) Arras / Amiens, 189.5 km (ευθεία)

06. (09/7) Abbeville / Le Havre, 191.5 km (ευθεία)

07. (10/7) Livarot / Fougeres, 190.5 km (ευθεία)

08. (11/7) Rennes / Mur de Bretagne, 181.5 km (λόφοι)

09. (12/7) Vannes / Plumelec, 28 km (ομαδικό χρονόμετρο)

- Δευτέρα 13 Ιουλίου – πρώτη ημέρα ξεκούρασης

10. (14/7) Tarbes / La Pierre Saint Martin, 167 km (βουνά)

11. (15/7) Pau / Cauterets, 188 km (βουνά)

12. (16/7) Lannemezan / Plateau de Beille, 195 km (βουνά)

13. (17/7) Muret / Rodez, 1978.5 km (λόφοι)

14. (18/7) Rodez / Mende, 178.5 km (λόφοι)

15. (19/7) Mende / Valence, 183 km (μέσης δυσκολίας)

16. (20/7) Bourg de Péage / Gap, 201 km (μέσης δυσκολίας)

- Τρίτη 21 Ιουλίου – δεύτερη ημέρα ξεκούρασης

17. (22/7) Digne les Bains / Pra Loup, 161 km (βουνά)

18. (23/7) Gap / Saint Jean de Maurienne, 186.5 km (βουνά)

19. (24/7) Saint Jean de Maurienne / La Toussuire - Les Sybelles 138 km (βουνά)

20. (25/7) Modane Valfréjus / Alpe d'Huez, 110.5 km (βουνά)

21. (26/7) Sévres / Paris Champs Élysees, 109.5 km (ευθεία)

 

7. ΟΙ 22 ΟΜΑΔΕΣ ΤΟΥ ΦΕΤΙΝΟΥ ΓΥΡΟΥ ΓΑΛΛΙΑΣ

Η οργανωτική επιτροπή του Tour de France έχει προσκαλέσει 22 ομάδες για να συμμετάσχουν στον φετινό αγώνα. Θα είναι παρούσες και οι 17 επαγγελματικές ομάδες Pro Tour, ενώ την 22άδα συμπληρώνουν 5 Professional Continental ομάδες, οι Bora Argon 18, Bretagne Seche Environnement, Cofidis, Europcar & MTN Qhubeka. Η κάθε ομάδα αποτελείται από 9 αθλητές, άρα στην εκκίνηση του αγώνα θα βρεθούν 198 ποδηλάτες. Τη μερίδα του λέοντος στις συμμετοχές έχουν η Γαλλία (5 ομάδες) και οι ΗΠΑ (3 ομάδες). Ακολουθούν το Βέλγιο, η Ρωσία και η Γερμανία με 2 και τέλος η Ισπανία, το Καζακστάν, η Ολλανδία, η Αυστραλία, η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία, η Ελβετία και η Νότια Αφρική με μονή εκπροσώπηση. Αναλυτικά οι 22 ομάδες (με αστερίσκο οι Pro Continental):

1. Ag2r La Mondiale (Γαλλία)

2. Astana (Καζακστάν)

3. BMC Racing Team (ΗΠΑ)

4. Bora Argon 18 (Γερμανία) *

5. Bretagne Seche Environnement (Γαλλία) *

6. Cannondale Garmin (ΗΠΑ)

7. Cofidis (Γαλλία) *

8. Etixx Quickstep (Βέλγιο)

9. Europcar (Γαλλία) *

10. FDJ (Γαλλία)

11. ΙΑΜ (Ελβετία)

12. Giant Alpecin (Γερμανία)

13. Katusha (Ρωσία)

14. Lampre Merida (Ιταλία)

15. Lotto Soudal (Βέλγιο)

16. LottoNL Jumbo (Ολλανδία)

17. Movistar Team (Ισπανία)

18. MTN Qhubeka (Νότια Αφρική) *

19. Orica GreenEDGE (Αυστραλία)

20. Sky (Μεγάλη Βρετανία)

21. Tinkoff Saxo (Ρωσία)

22. Trek (ΗΠΑ)

 

8. ΟΙ ΦΑΝΕΛΕΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ

Οι νικητές στις τέσσερις σημαντικότερες κατατάξεις και βαθμολογίες του περσινού Γύρου Γαλλίας. Από αριστερά, Τιμπό Πινό (καλύτερος νέος αθήτής), Βιντσέντσο Νίμπαλι (γενική κατάταξη), Πέτερ Σάγκαν (πόντοι) και Ράφαλ Μάικα (βουνά)

α) Γενική κατάταξη - η κίτρινη φανέλα

Πρόκειται φυσικά για την σημαντικότερη κατάταξη στον αγώνα. Στο τέλος του πρώτου ετάπ βγαίνει η πρώτη γενική κατάταξη. Από κει και μετά προστίθεται σε κάθε αθλητή ο χρόνος του ετάπ κάθε ημέρας και βγαίνει η ανάλογη προσωρινή γενική κατάταξη. Ο αθλητής που βρίσκεται στην πρώτη θέση, φοράει στη διάρκεια του αγώνα την κίτρινη φανέλα για να μπορούν να τον ξεχωρίζουν οι υπόλοιποι, αλλά και οι θεατές. Την τελευταία μέρα του Γύρου, ο ποδηλάτης που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στα 21 ετάπ είναι και ο μεγάλος νικητής.

Η φανέλα είναι κίτρινη γιατί οι σελίδες του αθλητικού γαλλικού περιοδικού "L’Auto" (πρόγονου της "L’Equipe"), ο διευθυντής του οποίου, Ανρί Ντεγκράνζ, είχε την ιδέα για την διοργάνωση του πρώτου Tour de France το 1903, ήταν επίσης κίτρινου χρώματος. Η κίτρινη φανέλα πρωτοφορέθηκε στον Γύρο του 1919 και το ρεκόρ κατακτήσεων μοιράζονται τέσσερις ποδηλάτες με 5 νίκες ο καθένας στο ενεργητικό του. Πρόκειται για τον Γάλλο Ζακ Ανκετίλ (1957, 1961, 1962, 1963 & 1964), τον Βέλγο Έντι Μερξ (1969, 1970, 1971, 1972 & 1974), τον Γάλλο Μπερνάρ Ινό (1978, 1979, 1981, 1982 & 1985) και τον Ισπανό Μιγκέλ Ιντουράιν (1991, 1992, 1993, 1994 & 1995).

β) Βαθμολογία πόντων - η πράσινη φανέλα

Αυτή η βαθμολογία έχει να κάνει με τους πόντους που κερδίζουν οι αθλητές στο ενδιάμεσο σπριντ ευθείας (ένα σε κάθε ετάπ) και στον τερματισμό. Οι διοργανωτές άλλαξαν φέτος τους βαθμούς, δίνοντας μεγαλύτερο πλεονέκτημα στους νικητές των ετάπ ευθείας και αφαιρώντας το παράλληλα από τους αθλητές που διακρίνονται σε τερέν μέσης δυσκολίας, όπως ο Πέτερ Σάγκαν, κάτοχος της πράσινης φανέλας τα τρία τελευταία χρόνια. Στο ενδιάμεσο σπριντ ευθείας βαθμολογούνται οι 15 πρώτοι (20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 & 1 βαθμοί αντίστοιχα). Στον τερματισμό βαθμολογούνται επίσης οι 15 πρώτοι, αλλά τα 21 ετάπ είναι χωρισμένα σε 4 κατηγορίες, οι οποίες δίνουν διαφορετική βαθμολογία. Έτσι, στα χρονόμετρα και στα ετάπ βουνών, η βαθμολογία είναι ίδια με εκείνη των ενδιάμεσων σπριντ ευθείας, δηλαδή 20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 & 1 βαθμοί.

Στα ετάπ μέσης δυσκολίας οι 15 πρώτοι βαθμολογούνται ως εξής: 25, 22, 19, 17, 15, 13, 11, 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2 & 1. Τέλος, στα ετάπ ευθείας οι βαθμοί στους 15 πρώτους έχουν ως εξής: 50, 30, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3 & 2. Οι διοργανωτές, όπως παρατηρούμε στην κατηγορία των ετάπ ευθείας, πριμοδοτούν με 50 βαθμούς τη νίκη, πράγμα που σημαίνει ότι δεν τους ικανοποίησε η "ισορροπία" που υπήρχε πέρυσι στις 4 διαφορετικές κατηγορίες και γίνεται φανερό πως προτιμούν να πάρει την πράσινη φανέλα ένας αθλητής που θα κερδίσει για παράδειγμα τρία ή τέσσερα σπριντ, παρά ένας άλλος που θα παίρνει υψηλά πλασαρίσματα σε όλο τον αγώνα, όπως είναι η περίπτωση του Σάγκαν. Όποιος αθλητής έχει συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους στο τέλος του Γύρου, κερδίζει την πρωτιά στη συγκεκριμένη βαθμολογία. Η πράσινη φανέλα πρωτοφορέθηκε στον Γύρο του 1953 και ο Γερμανός Έρικ Τσάμπελ έχει το ρεκόρ με 6 κερδισμένες βαθμολογίες πόντων στη διάρκεια της καριέρας του.

γ) Βαθμολογία αναβάσεων - η πουά φανέλα

Για να βγει ο "βασιλιάς των βουνών" υπολογίζονται οι πόντοι που δίνονται στους ποδηλάτες μόλις περάσουν την κορυφή ενός βουνού, το λεγόμενο σπριντ ανάβασης. Οι πόντοι ποικίλλουν ανάλογα με τη δυσκολία της ανηφόρας. Έτσι τα βουνά χωρίζονται σε πέντε τέτοιες κατηγορίες. Αρχίζοντας από τα πιο εύκολα και αυξάνοντας τον βαθμό δυσκολίας, έχουμε τα βουνά της τέταρτης κατηγορίας, αυτά της τρίτης, της δεύτερης, της πρώτης και τέλος τα εκτός κατηγορίας. Στον φετινό Γύρο Γαλλίας υπάρχουν συνολικά 57 σπριντ ανάβασης, τα οποία μοιράζονται ως εξής: 7 ανηφόρες HC (εκτός κατηγορίας), 7 ανηφόρες 1ης κατηγορίας, 12 ανηφόρες 2ης κατηγορίας, 11 ανηφόρες 3ης κατηγορίας και 20 ανηφόρες 4ης κατηγορίας.

Στα σπριντ ανάβασης εκτός κατηγορίας (HC) βαθμολογούνται οι 10 πρώτοι αθλητές (25, 20, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 4 & 2). Στα σπριντ ανάβασης πρώτης κατηγορίας βαθμολογούνται οι 6 πρώτοι (10, 8, 6, 4, 2, & 1). Σε αυτά της δεύτερης κατηγορίας οι 4 πρώτοι (5, 3, 2 & 1), της τρίτης κατηγορίας οι 2 πρώτοι (2 & 1), ενώ σε αυτά της τέταρτης κατηγορίας μόνο ο πρώτος (1). Στα ετάπ που τερματίζουν σε σπριντ ανάβασης δεύτερης, πρώτης και εκτός κατηγορίας, οι πόντοι διπλασιάζονται. Αυτό θα ισχύσει φέτος στα ετάπ. Και εδώ, όποιος στο τέλος του Tour έχει τους περισσότερους πόντους, κερδίζει το "maillot a pois rouges" και αναδεικνύεται ως ο κορυφαίος αναβάτης της διοργάνωσης. Η πουά φανέλα πρωτοφορέθηκε το 1975 και ο Γάλλος Ρισάρ Βιράνκ κατέχει το ρεκόρ στη συγκεκριμένη βαθμολογία με επτά νίκες.

δ) Κατάταξη καλύτερου νέου αθλητή - η λευκή φανέλα

Πρόκειται για την γενική κατάταξη που λαμβάνει υπόψη της μόνο τους χρόνους από όσους ποδηλάτες είναι κάτω των 25 ετών την 1η Ιανουαρίου της χρονιάς που διεξάγεται ο Γύρος. Όπως και στην κατάταξη της κίτρινης φανέλας, έτσι και εδώ, στο τέλος του πρώτου ετάπ βγαίνει η πρώτη κατάταξη, με τον καλύτερο νέο αθλητή, αυτόν δηλαδή που έχει τον μικρότερο χρόνο, να φοράει τη λευκή φανέλα. Την τελευταία μέρα του Γύρου, ο ποδηλάτης που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στα 21 ετάπ είναι και ο νικητής στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Η λευκή φανέλα πρωτοφορέθηκε το 1975 (εκτός από τις διοργανώσεις 1989-1999). Δυο είναι οι ποδηλάτες που την έχουν κερδίσει περισσότερες φορές, από τρεις ο καθένας τους. Ο Γερμανός Γιάν Ούλριχ (1996, 1997 & 1998) και ο Λουξεμβούργιος Άντι Σλεκ (2008, 2009 & 2010). Στο παρελθόν την έχουν κερδίσει μεγάλα ονόματα στο ξεκίνημα της καριέρας τους, όπως ο Λοράν Φινιόν (Γαλλία, 1983), ο Γκρεγκ Λεμόντ (ΗΠΑ, 1984) και ο Μάρκο Παντάνι (Ιταλία, 1994 & 1995). Στα τελευταία χρόνια την έχουν κερδίσει και δυο από τους "Fantastic Four" (ο Αλμπέρτο Κονταδόρ το 2007 και ο Νάιρο Κιντάνα το 2013).

Υπάρχουν ακόμα μια κατάταξη και μια κατηγορία μικρότερης σημασίας και είναι:

- Η καλύτερη ομάδα. Αυτή η κατάταξη βγαίνει προσθέτοντας κάθε μέρα τους χρόνους των τριών καλύτερων αθλητών κάθε ομάδας. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα της καλύτερης ομάδας είναι οι αριθμοί των αθλητών της που είναι μαύροι πάνω σε κίτρινο φόντο και όχι σε λευκό όπως όλοι οι άλλοι.

- Ο πιο επιθετικός αθλητής. Πρόκειται για τους ποδηλάτες που επιχειρούν να αποσπαστούν από το πελοτόν εξαπολύοντας επιθέσεις και διανύοντας δεκάδες δεκάδων χιλιομέτρων είτε μόνοι τους είτε σε μικρά γκρουπ. Ο πρώτος σε αυτή την κατηγορία δε φοράει κάποια ειδική φανέλα. Ξεχωρίζει όμως, επειδή το νούμερό του είναι λευκό σε κόκκινο φόντο αντίθετα με όλα τα υπόλοιπα που είναι μαύρα σε λευκό φόντο.

Την τηλεοπτική κάλυψη του 102ου Tour de France έχει αναλάβει για μια ακόμη χρονιά το κανάλι του Eurosport (NOVA & OTE SPORTS), το οποίο με καθημερινές συνδέσεις θα σας προσφέρει σε ζωντανή μετάδοση τις προσπάθειες των 198 ποδηλατών στα 21 ετάπ.

 

Μοιράσου το

Διαβάστε περισσότερα Top Guns

ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΑΠΟΠΕΙΡΑΣ ΠΝΙΓΜΟΥ ΤΟΥ CARLESIMO

Μήπως ο Λάτρελ Σπριούελ ήταν το θύμα;

Όταν το ΝΒΑ φοβήθηκε πως φεύγοντας, ο Michael Jordan είχε πάρει μαζί του όλη τη διασκέδαση που μπορούσε να προσφέρει η λίγκα, εμφανίστηκε ο Latrell Sprewell να σώσει την κατάσταση. Αυτόν χρησιμοποίησε όταν θέλησε να θέσει τους δικούς του, αυστηρούς κανόνες. Ο "Spree" βέβαια, ήταν αυτός που αποπειράθηκε να πνίξει τον Carlesimo, σαν σήμερα το 1997.

ΤΟ SPORT24.GR ΣΤΑ... ΑΔΥΤΑ ΤΟΥ CURLING

Θέλεις να σε μάθω Curling;

Το ξέρετε ως το άθλημα με τις... σφουγγαρίστρες. Η μοναδική σχέση των περισσοτέρων μαζί του είναι το "αυτοί που σκουπίζουν τον πάγο". Φίλε αναγνώστη, δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα και το Sport24.gr μπορεί να σε διαφωτίσει. Αν θέλετε να μάθετε πώς παίζεται το Curling και τι ακριβώς είναι αυτό το περίφημο χειμερινό σπορ, διαβάστε τα μυστικά του. Πιστέψτε μας, αξίζει μια ευκαιρία.

ΠΩΣ ΔΡΟΥΣΕ Ο ΠΑΙΔΟΦΙΛΟΣ ΜΑΝΑΤΖΕΡ

Ο Μπάρι Μπένελ είναι ο προπονητής-τέρας

Ο Barry Bennell κυκλοφορούσε ως ο καλύτερος προπονητής νέων της Μεγάλης Βρετανίας, τις δεκαετίες του '80 και του '90. Βάλε με το νου σου, πόσα παιδιά του εμπιστεύτηκαν το μέλλον τους. Στα 62 του βρίσκεται πάλι στη φυλακή, μετά την τρίτη καταδίκη για παιδοφιλία, με τις αποκαλύψεις να διαδέχονται η μία την άλλη.

ΓΙΑΤΙ Η ΝΤΟΡΤΜΟΥΝΤ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΠΟΤΕ ΜΠΑΓΕΡΝ

Ο οικονομικός στραγγαλισμός της Ντόρτμουντ από την Μπάγερν και το δάνειο του 2004

Η Μπάγερν έχασε ορισμένες μάχες, αλλά δεν ήταν δυνατόν να χάσει ποτέ τον πόλεμο από την Ντόρτμουντ. Ακόμα κι όταν της χορήγησε δάνειο για να μην καταστραφεί, ήξερε ότι είχε το πάνω χέρι για εκατομμύρια λόγους.