BASKETBALL ANALYSIS

Ολυμπιακός: Ο Σλούκας που πάει πάντα εκεί που θέλει, ο τιμωρός Βεζένκοβ και ο ισορροπιστής Παπανικολάου

Ο Παπανικολάου στο παιχνίδι του Ολυμπιακού με την Μπασκόνια
Ο Παπανικολάου στο παιχνίδι του Ολυμπιακού με την Μπασκόνια INTIME

Ο Στέφανος Μακρής αναλύει την νίκη του Ολυμπιακού επί της Μπασκόνια. Ο Σλούκας που ένιωσε άνεση πηγαίνοντας συνεχώς αριστερά, ο Βεζένκοβ που έκανε ό,τι ήθελε κόντρα στον Κοστέλο και ο ρόλος του Παπανικολάου. 

Ο Ολυμπιακός έκανε αυτό που έπρεπε κόντρα στην Μπασκόνια για την τελευταία αγωνιστική της EuroLeague. Οι “ερυθρόλευκοι” πήραν την νίκη με 86-78, ολοκλήρωσαν την κανονική περίοδο στην 1η θέση και περιμένουν τον αντίπαλό τους στα playoffs.

Το SPORT24 αναλύει την νίκη των ερυθρόλευκων.

Ο Σλούκας πήγαινε πάντα εκεί που ήθελε

Ο Ολυμπιακός άρχισε μαγκωμένα το παιχνίδι. Οι συνεργασίες των ερυθρόλευκων δεν ήταν εκεί που περιμένει κάποιος, τα λάθη ήταν αρκετά, φαινόταν να υπάρχει ένα πρόβλημα συγκέντρωσης.

Αυτό ήταν που έφερε την - πιο γρήγορη από ότι συνήθως - είσοδο του Κώστα Σλούκα στο παρκέ (15 πόντοι και 6 ασίστ, από τις οποίες ο Ολυμπιακός πήρε 13 πόντους), με τον διεθνή γκαρντ να δείχνει από νωρίς ότι θα ορίσει τις εξελίξεις, χτυπώντας στην βασική αδυναμία των Βάσκων: Την άμυνα στο Pick and Roll.

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Με εξαίρεση τον Ντάριους Τόμπσον, η Μπασκόνια δεν έχει κάποιον γκαρντ που να είναι καλός στην άμυνα πάνω στην μπάλα. Όταν αυτό συνδυάζεται με τους ψηλούς τους που έχουν αργά πλάγια βήματα (Ίνοκ, Κότσαρ, Κοστέλο) είναι λογικό η άμυνά τους να μοιάζει με βούτυρο στο ψωμί ενός γκαρντ που παίζει καλά το Pick and Roll. Και ο Σλούκας είναι ένας από τους καλύτερους γκαρντ σε αυτό το κομμάτι.

Ο ηγέτης του Ολυμπιακού δεν είχε κανένα πρόβλημα να χτυπήσει στα αργά πόδια των ψηλών της Μπασκόνια. Ένα απλό handoff (πάσα χέρι με χέρι) και ένα σκριν αρκούσαν για να βρει χώρο πηγαίνοντας στο αγαπημένο του αριστερό χέρι, έχοντας μάλιστα φάσεις που πήγε μέχρι μέσα στο καλάθι.

Την ίδια στιγμή, με τον Σλούκα στο τιμόνι ο Ολυμπιακός "έτρεξε" αρκετές φορές το γνωστό πλέον Spain Pick and Roll (όπου ο γκαρντ παίρνει σκριν από τον σέντερ και ακολούθως ο σέντερ δέχεται σκριν από τρίτο παίκτη και ρολάρει στο καλάθι, με τον δεύτερο σκρινέρ να βγαίνει στο τρίποντο). Ιδού ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα:

Ο Σλούκας στήνει Pick and Roll με τον Μπόλομποϊ, με τον ΜακΚίσικ να ετοιμάζεται να δώσει σκριν στον Μπόλομποϊ είτε να ανέβει στο τρίποντο.

Ο Σλούκας στήνει Pick and Roll με τον Μπόλομποϊ, με τον ΜακΚίσικ να ετοιμάζεται να δώσει σκριν στον Μπόλομποϊ είτε να ανέβει στο τρίποντο.
Ο Σλούκας στήνει Pick and Roll με τον Μπόλομποϊ, με τον ΜακΚίσικ να ετοιμάζεται να δώσει σκριν στον Μπόλομποϊ είτε να ανέβει στο τρίποντο. PRINTSCREEN

Ο Μπόλομποϊ ρολάρει στο καλάθι και τραβάει τον παίκτη που μαρκάρει τον ΜακΚίσικ, με τον Σλούκα να πασάρει στην περιφέρεια

Ο Μπόλομποϊ ρολάρει στο καλάθι και τραβάει τον παίκτη που μαρκάρει τον ΜακΚίσικ, με τον Σλούκα να πασάρει στην περιφέρεια
Ο Μπόλομποϊ ρολάρει στο καλάθι και τραβάει τον παίκτη που μαρκάρει τον ΜακΚίσικ, με τον Σλούκα να πασάρει στην περιφέρεια PRINTSCREEN

Ο ΜακΚίσικ ευστοχεί σε τρίποντο

Ο ΜακΚίσικ ευστοχεί σε τρίποντο
Ο ΜακΚίσικ ευστοχεί σε τρίποντο PRINTSCREEN

Με τον Σλούκα να θυμίζει έπειτα από καιρό… Σλούκα, ο Ολυμπιακός είχε βρει τον βασικό πόλο δημιουργίας του. Κάπως έτσι, σιγά-σιγά μπήκαν και τα υπόλοιπα κομμάτια στην θέση τους.

Ο Βεζένκοβ πλήγωσε τον Κοστέλο

Ο Σάσα Βεζένκοβ είδε μία ονειρεμένη κανονική περίοδο να ολοκληρώνεται με τον καλύτερο τρόπο: Ακόμα ένα double-double (23 πόντοι, 10 ριμπάουντ). Ο βασικός υποψήφιος για το βραβείο του MVP της κανονικής περιόδου έκανε ξανά την διαφορά, χτυπώντας αλύπητα τον Ματ Κοστέλο στην επίθεση.

Με εξαίρεση το πρώτο του καλάθι στον αγώνα (τρίποντο), ο Βεζένκοβ σημείωσε όλους τους υπόλοιπους πόντους του (20 από τους 23 δηλαδή) όταν είχε απέναντί του τον Κοστέλο. Ο Αμερικανός φόργουορντ/σέντερ είναι ένα ψηλό (2.10 μέτρα) και δυνατό παιδί.

Δεν έχει όμως την ταχύτητα να ακολουθήσει τον Βεζένκοβ, ο οποίος με την διαρκή του κίνηση πλήγωσε τον αντίπαλό του, σκοράροντας είτε με διαρκή κοψίματα προς το καλάθι είτε στο transition (κατάσταση αιφνιδιασμού) είτε με επίθεση σε close out άμυνα (όπου υποδέχθηκε την μπάλα στην περιφέρεια, ξεμαρκαρίστηκε όταν ο Αμερικανός πήγε προς τα πάνω του και εφόρμησε στο καλάθι).

Η Μπασκόνια δεν είχε παίκτη να μαρκάρει τον Βεζένκοβ (ο - απών λόγω τραυματισμού - Σεντεκέρσκις ήταν πιθανότατα η καλύτερη λύση που θα είχε υπό κανονικές συνθήκες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα τον σταματούσε) και ο Βούλγαρος έδωσε ακόμα ένα ρεσιτάλ.

Ο Χάουαρντ κράτησε μόνος του την Μπασκόνια

Σε ένα ματς που η Μπασκόνια έπαιζε για τη ζωή της, είδε τον Μάρκους Χάουαρντ (29 πόντοι με 7/15 τρίποντα) να θυμάται τον καλό του εαυτό και να την κρατάει για ώρα μόνος του στο παιχνίδι. Με την άμυνα του Ολυμπιακού να έχει επικεντρώσει την άμυνά του στον Ντάριους Τόμπσον (για αυτό έριξε τον Γουόκαπ πάνω του και συχνά με διπλές αλλαγές στο Pick and Roll των Βάσκων), ο Χάουαρντ έδωσε μεγάλες ανάσες στους Βάσκους.

Ένα από τα πιο δυνατά στοιχεία του παιχνιδιού του Χάουαρντ είναι το off screen παιχνίδι (η δυνατότητα να βγαίνει από σκριν και να σουτάρει). Η ταχύτητα που βγαίνει από τα σκριν και ο τρόπος που βρίσκει ισορροπία για να σουτάρει είναι μοναδικός. Δεδομένου λοιπόν ότι ο Γουόκαπ μάρκαρε τον Τόμπσον, από το μαρκάρισμα του Χάουαρντ πέρασαν κατά σειρά οι Κάναν, Λαρεντζάκης, ΜακΚίσικ ακόμα και ο Σλούκας για μερικές φάσεις.

Κανείς εξ αυτών δεν μπορούσε να ακολουθήσει τον ρυθμό του. Τα πράγματα γινόντουσαν μάλιστα ακόμα πιο δύσκολα όταν ο Χάουαρντ έπαιρνε την μπάλα σε κατάσταση handoff (πάσα χέρι με χέρι) με τον εκάστοτε σέντερ της Μπασκόνια, αφού ο Μουσταφά Φαλ ήταν 2 μέτρα πίσω, με αποτέλεσμα ο Αμερικανός να βρίσκει χώρο να σουτάρει.

Ο Ολυμπιακός στο τέλος αναγκάστηκε να προσαρμοστεί. Το πέρασμα του Μπλακ στο παρκέ στην τέταρτη περίοδο (του καλύτερου σέντερ ομάδας στην άμυνα σε καταστάσεις handoff) και το γεγονός ότι ο Γουόκαπ ανέλαβε το μαρκάρισμά του τελικά είχε αποτέλεσμα. Η Μπασκόνια πάλι βρήκε λύσεις, χτυπώντας τον Μπλακ στις αλλαγές στο Pick and Roll με τον Τόμπσον και τον Χάουαρντ. Ο Ολυμπιακός όμως είχε κόψει το off screen παιχνίδι του Χάουαρντ, που αποτέλεσε το μεγαλύτερο όπλο της Μπασκόνια σε όλο το ματς. Αρκούσε να βγάλει απλώς 2-3 άμυνες για να κλειδώσει την νίκη και αυτό ακριβώς έκανε.

Ο Παπανικολάου έδωσε την ισορροπία που χρειαζόταν

Ο Κώστας Παπανικολάου συνηθίζει να κάνει πράγματα που φαίνονται μόνο αν κάποιος κοιτάξει (πολύ) βαθιά στην στατιστική ή παρακολουθεί μόνο αυτόν σε ένα παιχνίδι. Στο ματς με την Μπασκόνια είχε πιο… εμπορικό ρόλο, αφού με τους 16 πόντους και τα 9 ριμπάουντ που είχε (αλλά και το +8 στο σύστημα +/-, το δεύτερο υψηλότερο μετά το +9 του Βεζένκοβ) βγήκε στην πρώτη γραμμή των διακριθέντων. Δεν χρειάζεται όμως η στατιστική για να δει κάποιος τι έκανε στο παρκέ ο αρχηγός του Ολυμπιακού.

Ο Παπανικολάου αντιμετώπισε κάποια προβλήματα στην τρίτη περίοδο από την κίνηση μακριά από την μπάλα ενός αντιπάλου που μοιάζει με μία πιο… νεαρή εκδοχή του (Γκιεντράιτις). Έκανε όμως μία μεστή εμφάνιση. Ο διεθνής φόργουορντ διάβασε την άμυνα των Βάσκων, πήρε τα σουτ που του έδωσαν, όταν έκαναν το λάθος να δώσουν βοήθεια με τον παίκτη που τον μάρκαρε στην δυνατή πλευρά, επιτέθηκε σωστά σε close out άμυνες της Μπασκόνια - όπως σε μία φάση στην 4η περίοδο που έβγαλε το ελεύθερο τρίποντο του Σλούκα.

Ο Παπανικολάου είναι η “κόλλα” αυτής της ομάδας. Το μέγεθός του δίνει την πολυτέλεια στους “ερυθρόλευκους” να μην διστάσουν να παίξουν άμυνα με αλλαγές από το 1 έως το 4. Ο τρόπος που κατευθύνει συχνά την άμυνα με τον Γουόκαπ από την πίσω γραμμή είναι καθοριστικός. Κόντρα στην Μπασκόνια έδειξε για ακόμα μία φορά γιατί η παρουσία του αποτελεί μία δικλείδα ασφαλείας, με τα 4/5 τρίποντά του σε μία βραδιά που όλοι οι συμπαίκτες του μαζί είχαν 8/25 να κάνουν την διαφορά.

Κοιτάζει τα playoffs

Ο Ολυμπιακός πραγματοποίησε μία εμφάνιση που έδειξε ότι σιγά-σιγά επιστρέφει στα γνωστά του στάνταρ. Τον τελευταίο μήνα οι “ερυθρόλευκοι” έδειχναν να ψάχνονται, δείχνοντας να βρίσκονται ένα βήμα πίσω σε άμυνα και επίθεση για τα δικά τους στάνταρ. Κόντρα στην Μπασκόνια ωστόσο έκαναν ένα πραγματικό βήμα μπροστά, με την επιστροφή του Κώστα Σλούκα στις καλές εμφανίσεις να είναι το πλέον ενθαρρυντικό σημάδι, αφού η ικανότητά του στην δημιουργία αλλάζει τα δεδομενα.

Πλέον ο Ολυμπιακός κοιτάζει προς τα playoffs. Χρειάζεται να κάνει ακόμα τρία βήματα για να προκριθεί στο Final Four για δεύτερη σερί χρονιά και να ταξιδέψει στο Κάουνας. Δεν βρίσκεται στο πικ της φόρμας του, αλλά έδειξε ότι βρίσκει ξανά τον ρυθμό του. Και αυτό είναι το καλύτερο δυνατό νέο ενόψει των προημιτελικών της EuroLeague.

TAGS BASKETBALL ANALYSIS ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ ΜΠΑΣΚΕΤ EUROLEAGUE ΜΠΑΣΚΟΝΙΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ