Ράλι Ντακάρ 2026: Πότε ξεκινά και πού διεξάγεται ο πρώτος μεγάλος αγώνας της νέας χρονιάς

Η 47η έκδοση του Ράλι Ντακάρ θα ξεκινήσει στις 3 Ιανουαρίου, ανοίγοντας την αυλαία της νέας αγωνιστικής σεζόν του motorsport για το 2026. Δείτε το πρόγραμμα του σημαντικότερου Rally-Raid, το οποίο θα διεξαχθεί για έβδομη διαδοχική χρονιά στη Σαουδική Αραβία.
Μετά τη μετακόμισή του από τη Λατινική Αμερική στην Αραβική χερσόνησο το 2020, το Ράλι Ντακάρ έχει εγκατασταθεί στη Σαουδική Αραβία και διεξάγεται αποκλειστικά στα εδάφη της χώρας. Ο αγώνας που άλλοτε ξεκινούσε από το Παρίσι και έφτανε μέχρι τη Σενεγάλη, πλέον δεν διασχίζει σύνορα.
Κάθε χρόνο η διοργανώτρια αρχή ASO ανασχεδιάζει σε μεγάλο βαθμό τη διαδρομή, προσπαθώντας να προσφέρει στους συμμετέχοντες μια νέα πρόκληση μέσα στις απέραντες ερήμους της Σαουδικής Αραβίας. Το ίδιο έκανε και στη φετινή, 47η επανάληψη του αγώνα.
Το Ντακάρ 2026 περιλαμβάνει 13 αγωνιστικές ημέρες, μετά τον παραδοσιακό “Πρόλογο”, μια πρώτη μικρή δοκιμασία στην πόλη Γιανμπού στις 3 Ιανουαρίου η οποία θα καθορίσει τη σειρά εκκίνησης για την πρώτη κανονική αγωνιστική ημέρα. Μεταξύ των δύο εβδομάδων του αγώνα οι συμμετέχοντες θα περάσουν μία ημέρα ξεκούρασης στο Ριάντ, το Σάββατο 10 Ιανουαρίου.
Οι συμμετέχοντες στην κατηγορία των αυτοκινήτων θα καλύψουν συνολικά 7.994 χιλιόμετρα σε διάστημα δύο εβδομάδων, εκ των οποίων τα 4.880 km θα είναι σε αγωνιστικό ρυθμό στις 13 Ειδικές Διαδρομές – τα υπόλοιπα αφορούν σε απλές μετακινήσεις.
Με σχεδόν 5.000 χιλιόμετρα αγωνιστικής δράσης, η έκδοση του 2026 θα είναι μία από τις μεγαλύτερες σε μήκος στην πρόσφατη ιστορία του Ντακάρ, γεγονός που την καθιστά ενδεχομένως και μία από τις πιο σκληρές.
Μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές για το 2026 είναι η κατάργηση της 48ωρης Chrono Stage, η οποία είχε εισαχθεί το 2024 και τροποποιήθηκε πέρσι. Η απόφαση ελήφθη μετά το ιδιαίτερα σκληρό Ντακάρ του 2025, όπου αρκετοί κορυφαίοι διεκδικητές εγκατέλειψαν ήδη από την πρώτη εβδομάδα, ενώ προέκυψαν και προβλήματα με θέματα όπως η σειρά εκκίνησης και η στρατηγική των αγωνιζόμενων.
Στη θέση του 48ωρου σκέλους, επιστρέφει η παραδοσιακή διήμερη Μαραθώνια Ειδική, η οποία θα εμφανιστεί δύο φορές στη διαδρομή του 2026. Σύμφωνα με τους κανονισμούς των Μαραθώνιων Ειδικών, οι συμμετέχοντες δεν θα έχουν καμία εξωτερική βοήθεια από τις ομάδες υποστήριξής τους στον καταυλισμό διανυκτέρευσης.
Η πρώτη Μαραθώνια ΕΔ θα διεξαχθεί στα σκέλη της 4ης και 5ης Ιανουαρίου, περνώντας από τις περιοχές Αλ Ούλα και Χαΐλ, ενώ το δεύτερο θα αφορά τα σκέλη 9 και 10, όπου οι αγωνιζόμενοι θα κινηθούν στις περιοχές Ουάντι Αντ Νταβασίρ και Μπίσα.
Επιπλέον, το Ντακάρ του 2026 δεν θα εισέλθει στην αμείλικτη έρημο Empty Quarter της Σαουδικής Αραβίας. Παρ’ όλα αυτά, οι αμμόλοφοι δεν θα λείψουν, ιδιαίτερα κατά τη δεύτερη εβδομάδα, όταν οδηγοί και αναβάτες θα αντιμετωπίσουν τις άγονες περιοχές γύρω από το Ουάντι Αντ Νταβασίρ. Η πρόκληση φέτος θα είναι ο πολύ μεγάλος αριθμός αγωνιστικών χιλιομέτρων.
ΡΑΛΙ ΝΤΑΚΑΡ 2026 – Πρόγραμμα
- 3 Ιανουαρίου – Prologue (23 km)
- 4 Ιανουαρίου – ΕΔ1 Γιανμπού (305 km)
- 5 Ιανουαρίου – ΕΔ2 Γιανπού-Αλ Ούλα (400 km)
- 6 Ιανουαρίου – ΕΔ3 Αλ Ούλα (422 km)
- 7 Ιανουαρίου – ΕΔ4 Αλ Ούλα (451 km)
- 8 Ιανουαρίου – ΕΔ5 Χαΐλ (356 km)
- 9 Ιανουαρίου – ΕΔ6 Χαΐλ-Ριάντ (331 km)
- 10 Ιανουαρίου – Ημέρα ξεκούρασης
- 11 Ιανουαρίου – ΕΔ7 Ουάντι Αντ Νταβασίρ (462 km)
- 12 Ιανουαρίου – ΕΔ8 Ουάντι Αντ Νταβασίρ (481 km)
- 13 Ιανουαρίου – ΕΔ9 Ουάντι Αντ Νταβασίρ – Μπίσα (418 km)
- 14 Ιανουαρίου – ΕΔ10 Μπίσα (371 km)
- 15 Ιανουαρίου – ΕΔ11 Μπίσα – Αλ Χενεκίγια (347 km)
- 16 Ιανουαρίου – ΕΔ12 Αλ Χενεκίγια – Γιανμπού (310 km)
- 17 Ιανουαρίου – ΕΔ13 Γιανμπού (105 km)
Τι είναι το Ράλι Ντακάρ;
Πρόκειται για ένα Ράλι Cross-Country αντοχής, ο πρώτος από τους 5 αγώνες του φετινού προγράμματος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally-Raid (W2RC) της FIA. Οι συμμετέχοντες αγωνίζονται σε Ειδικές Διαδρομές εκατοντάδων χιλιομέτρων σε μη χαρτογραφημένα τερέν, εκτός δρόμου, με οχήματα παντός εδάφους.
Μετά την εκκίνηση κάθε Ειδικής πρέπει να πλοηγηθούν ώστε να τσεκάρουν το πέρασμά τους από συγκεκριμένα, προκαθορισμένα σημεία στις αχανείς εκτάσεις, μέχρι τον τερματισμό της Ειδικής. Πριν και μετά από την ΕΔ καλύπτουν και δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιόμετρα από και προς τον καταυλισμό κάθε ημέρας. Έτσι, κάθε μέρα πλησιάζουν και ενίοτε ξεπερνούν τα 1.000 χιλιόμετρα.
Ο αγώνας περιλαμβάνει πολλές και διαφορετικές επιφάνειες: από αμμόλοφους και πολύ μαλακά χώματα, μέχρι βραχώδεις κοιλάδες, βουνά και έλη. Η σκληρότητα του εδάφους σημαίνει ότι οι αγωνιζόμενοι πρέπει, εκτός από άριστη φυσική κατάσταση, να διαθέτουν και τεχνικές γνώσεις για να επιδιορθώνουν όποιες ζημιές μπορεί να τύχουν στα οχήματά τους.
Η πλοήγηση -μέσω GPS και Roadbook- είναι μια τεράστια παράμετρος του αγώνα, καθώς οι συμμετέχοντες πρέπει και να βρίσκουν τάχιστα τα ενδιάμεσα σημεία που πρέπει να τσεκάρουν στη διαδρομή, αλλά και να “σκανάρουν” το δρόμο μπροστά τους ενώ κινούνται με ταχύτητες που ξεπερνούν ακόμα και τα 170 km/h σε περιοχές που δεν υφίσταται καν ούτε ένας αμυδρός χωματόδρομος.
Η διαδρομή του αγώνα παραμένει κρυφή μέχρι την εκκίνηση κάθε Ειδικής. Παρότι οι αγωνιζόμενοι διαθέτουν GPS, το Roadbook είναι η αποκλειστική πηγή πληροφοριών για τα ενδιάμεσα σημεία τσεκαρίσματος και για τα εμπόδια που βρίσκονται στη διαδρομή. Κι όλα αυτά πρέπει να γίνονται με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα.
Μετά τον τερματισμό της Ειδικής, ταξιδεύουν μέσω δημόσιων δρόμων μέχρι το επόμενο καταυλισμό για τη διανυκτέρευση. Το ίδιο κάνει και όλο το καραβάνι μηχανικών, φορτηγών υποστήριξης, και όλων των υποστηρικτικών υπηρεσιών σίτισης, καθαριότητας κ.λπ.
Τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί και η μαραθώνια Ειδική, που διεξάγεται σε δύο διαδοχικές ημέρες και η διανυκτέρευση των αγωνιζόμενων γίνεται σε σκηνές στην έρημο, χωρίς οχήματα υποστήριξης ή τη βοήθεια μηχανικών. Επιτρέπειται να δουλέψουν στα οχήματά τους μόνοι τους.
Οι κατηγορίες του Ντακάρ 2025, στο οποίο συμμετέχουν πάνω από 800 αγωνιζόμενοι, είναι οι εξής: Αυτοκίνητα, Μοτοσικλέτες, Φορτηγά, Challenger, SSV, Truck, M1000 και Classic. Το πρώτο Ράλι Παρίσι-Ντακάρ, το 1979, είχε μόνο τις τρεις πρώτες από τις κατηγορίες αυτές.
Η κατηγορία των Challenger (T3) και SSV (T4) περιλαμβάνει UTVs και buggies σχεδιασμένα για αγώνες εκτός δρόμου, και προστέθηκε το 2017. Η M1000 έχει πρωτότυπα καινοτομικών τεχνολογιών, όπως της καύσης υδρογόνου. Η κατηγορία Classic προστέθηκε το 2021 για παλαιότερα αγωνιστικά οχήματα του Ντακάρ, όπως οι Porsche 924, τα Toyota Land Cruiser και τα Mitsubishi Pajero. Τέλος, από το περσινό Ντακάρ έχει καταργηθεί η κατηγορία των ATV (‘γουρούνες’).