FORMULA 1

Πώς ο Άιρτον Σένα εξακολουθεί να εμπνέει μέχρι και σήμερα τον Σεμπάστιαν Φέτελ

AP Photo/Antonio Calanni
Former driver Sebastian Vettel drives late Ayrton Senna's McLaren car before the Italy's Emilia Romagna Formula One Grand Prix race at the Dino and Enzo Ferrari racetrack in Imola, Italy, Sunday, May 19, 2024. Senna died in a crash in Imola on May 1, 1994. AP PHOTO/ANTONIO CALANNI

Ο τετράκις πρωταθλητής της F1 Σεμπάστιαν Φέτελ πρωτοστάτησε σε μια σειρά εκδηλώσεων για την ανάμνηση των Άιρτον Σένα και Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ στην Ίμολα, 30 χρόνια μετά το θάνατό τους στην ίδια πίστα - και εξήγησε πώς ο μέγας Βραζιλιάνος άλλαξε για πάντα τη Formula 1, καθώς και γιατί εξακολουθεί να τον εμπνέει μέχρι σήμερα.

Για το τριήμερο του GP της Εμίλια Ρομάνια που πέρασε, για την επιστροφή της Formula 1 στο σημείο του τραγικού Σαββατοκύριακου του 1994 που έχασαν τη ζωή τους οι Άιρτον Σένα και Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ, ο Σεμπάστιαν Φέτελ είχε διοργανώσει μια σειρά από εκδηλώσεις σε συνεργασία με τον Ινστιτούτο Άιρτον Σένα, τη FIA και τη F1.

Ο Γερμανός τετράκις πρωταθλητής της F1 διοργάνωσε την Πέμπτη (16/05) τη συνάντηση των οδηγών του σπορ στην κεντρική ευθεία και στο μνημείο του Σένα στη στροφή Ταμπουρέλο, και έπειτα την Κυριακή οδήγησε στην πίστα τη McLaren MP4/8 - το μονοθέσιο με το οποίο ο Άιρτον είχε πετύχει την τελευταία του νίκη στο σπορ, το 1993.

Παράλληλα, ο Φέτελ έβγαλε στην παραγωγή μπλουζάκια και άλλα προϊόντα στα χρώματα του κράνους του Σένα, τα οποία θα διαθέτει μέσω του διαδικτυακού του καταστήματος - και τα έσοδα θα πηγαίνουν στο Ινστιτούτο Άιρτον Σένα, στο Σάο Πάολο, που βελτιώνει τις συνθήκες μόρφωσης και διαβίωσης για εκατομμύρια παιδιά της χώρας.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Γερμανός εξήγησε τι είναι αυτό που κάνει τον Σένα να τον εμπνέει ακόμα, και πώς η απώλεια του Βραζιλιάνου και του Αυστριακού Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ στο ίδιο Σαββατοκύριακο άλλαξε για πάντα τα δεδομένα ασφάλειας στη F1.

Οι ταχύτητες είναι υψηλές, οπότε ο κίνδυνος είναι ακόμα εδώ, είναι ακόμα ένα επικίνδυνο σπορ”,είπε ο πρωταθλητής της τετραετίας 2010-’13.“Αλλά νομίζω ότι μετά από εκείνο το φρικτό τριήμερο, οι οδηγοί βρέθηκαν μαζί, όρθωσαν το ανάστημά τους, και ο Μίκαελ [Σουμάχερ] συνέβαλλε στο να συγκληθεί ο σύνδεσμος οδηγών [GPDA] και να πιέζει τη FIA και τη Formula 1 για να γίνουν οι πίστες πιο ασφαλείς.

Όλοι οι οδηγοί που ήρθαμε μετά, και μέχρι τη σημερινή μέρα, επωφεληθήκαμε από αυτό το τριήμερο - όσο περίεργο κι αν ακούγεται. Αλλά ήταν ένα σημαντικό βήμα για να ασκηθεί πίεση για τα δεδομένα και τα μέτρα της ασφάλειας.

Είχαν περάσει πάνω από 10 χρόνια πριν από εκείνο το τριήμερο από τότε που η Formula 1 έχασε έναν οδηγό. Ήταν μια ανάλογη περίπτωση με το 2014, που ο θάνατος δεν ήταν τριγύρω - αν και προφανώς γνωρίζεις τους κινδύνους του motorsport. Και έγινε αυτό το δυστύχημα που ο Ζουλ Μπιανκί πλήρωσε το τίμημα με τη ζωή του.

Αυτό γεννά πολλά ερωτήματα και, προφανώς, αν δείτε τα μέτρα που ελήφθησαν μετά από αυτό, δεν χρειάζονται τέτοια συμβάντα. Οπότε ναι, τα μέτρα δεν έρχονται ποτέ αρκετά γρήγορα. Όμως νομίζω ότι είναι καλό πως μετά από τέτοιες μαύρες στιγμές, δενόμαστε όλοι και προσπαθούμε να επιταχύνουμε τα πράγματα, αν και μπορεί να νομίζει κανείς ότι όλα είναι ασφαλή εκ των προτέρων.

Χάρη σε εκείνο το φρικτό τριήμερο, όσο περίεργο κι αν ακούγεται, οι άνθρωποι κοίταξαν τις πίστες για να τις κάνουν πιο ασφαλείς, με μεγαλύτερες εξόδους διαφυγής, άλλαξαν το σχεδιασμό τους, άλλαξαν τα αυτοκίνητα, μίλησαν για τη δομή απορρόφησης της [ισχύος της] πρόσκρουσης, αύξησαν τις δυνάμεις που μπορούν να αντέξουν τα αυτοκίνητα”, πρόσθεσε ο Γερμανός.

Και μιλώντας για τον Σένα, συνέχισε: Ο Άιρτον, στο τέλος, αντιπροσώπευε τόσους πολλούς σκοπούς και είχε τόσο σπουδαίο πνεύμα. Πιθανώς πολλοί άνθρωποι εμπνεύστηκαν από την κληρονομιά του, και παίρνουν από εκείνον έμπνευση ακόμα και σήμερα σε καταστάσεις όπως αυτή [της Βραζιλίας] και το μεταλαμπαδεύουν σε άλλα παιδιά και διηγούνται την ιστορία.

Γι' αυτό είμαστε εδώ, γι' αυτό είμαι κι εγώ εδώ. Αλλά δεν έχει να κάνει με μένα. Εγώ απλά προσπαθώ να διηγηθώ ξανά την ιστορία και να τον θυμηθώ, με τα χρώματά του, για να εμπνευστούν άλλοι οδηγοί - οι σημερινοί οδηγοί.

Αναμφίβολα, ως οδηγός, με ενέπνευσε πιο πολύ η επιτυχία που είχε. Έχοντας το προνόμιο να συνεργαστώ με ανθρώπους που είχαν δουλέψει μαζί του, προσπαθούσα να καταλάβω πώς ήταν και τι ήταν εκείνο που τον έκανε τόσο ξεχωριστό στο αυτοκίνητο. Οι αριθμοί -οι νίκες, οι πολ ποζίσιονς, οι αγώνες- είναι ένα πράγμα, αλλά υπάρχουν περισσότερα πίσω από αυτούς. Υπάρχουν περισσότερα για τον άνθρωπο πίσω από τα αποτελέσματα και τις επιτυχίες.

Και ειδικά όσα έκανε εκτός πίστας. Όπως ήταν ο χαρακτήρας του, η σπουδαιότητά του στη Βραζιλία και στους Βραζιλιάνους, που μέχρι τώρα δεν έχει όμοια στη χώρα. Αλλά είναι και πολύ σπάνιο να έχεις έναν αθλητή που όχι μόνο αποκτά τόση πολλή δημοτικότητα, αλλά και το ρόλο του να προσπαθήσει να εμπνεύσει την χώρα και τους ανθρώπους για να βρεθούν σε έναν καλύτερο κόσμο.

Προσπαθούσε να πιέσει για την εκπαίδευση, σε σχέση με τα παιδιά, να αντιμετωπίσει τη φτώχεια. Υπάρχουν πολλά από τα οποία μπορείς να αντλήσεις έμπνευση, κι αυτό κάνει ακόμα πιο τραγικό το γεγονός ότι η ιστορία του σταμάτησε εκείνο το φρικτό τριήμερο, διότι θα υπήρχαν πολλά περισσότερα που θα είχε δώσει τόσο στην πίστα όσο και μακριά από αυτήν”, κατέληξε ο Σεμπάστιαν Φέτελ.

TAGS FORMULA 1 F1 F1 2024 GP ΕΜΙΛΙΑ ΡΟΜΑΝΙΑ ΑΙΡΤΟΝ ΣΕΝΑ ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΦΕΤΕΛ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ