FORMULA 1

Παρελθόν από τη Haas F1 μέσα σε μία μέρα οι δύο διευθυντές της, Στάινερ και Ρέστα

HAAS F1 MEDIA
STREETS OF LAS VEGAS, UNITED STATES OF AMERICA - NOVEMBER 16: Guenther Steiner, Team Principal, Haas F1 Team during the Las Vegas GP at Streets of Las Vegas on Thursday November 16, 2023, United States of America. (Photo by Andy Hone / LAT Images) HAAS F1 MEDIA

Λίγες ώρες μετά την είδηση της αποχώρησης από τη Haas F1 του τεχνικού της διευθυντή Σιμόνε Ρέστα, ανακοινώθηκε και η βόμβα της άμεσης λήξης της συνεργασίας της ομάδας με τον διευθυντή της, Γκούντερ Στάινερ. Ποιοι ήταν οι λόγοι της ρήξης του Στάινερ με τον ιδιοκτήτη Τζιν Χάας.

Πρώτη έγινε γνωστή η είδηση της αποχώρησης του Σιμόνε Ρέστα, ο οποίος εργαζόταν στη Haas από το 2021 στο πλαίσιο της στενής συνεργασίας της αμερικανικής ομάδας με τη Ferrari. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Ρέστα έφυγε από τη Haas για να επιστρέψει στη Scuderia, αλλά προς το παρόν δεν έχουν επιβεβαιωθεί.

Δεν πέρασαν πολλές ώρες, και ήρθε και η δεύτερη είδηση της αιφνίδιας λήξης της συνεργασίας με τη Haas F1 του διευθυντή της Γκούντερ Στάινερ. Το όνομα του Ιταλο-Αμερικανού ήταν συνυφασμένο με τη Haas F1, καθώς ήταν κεντρικό της πρόσωπο από τη στιγμή της ίδρυσης και της εισόδου της στη Formula 1, το 2016.

Ο Στάινερ έχτισε την ομάδα με ξεχωριστό τρόπο από κάθε άλλη της Formula 1. Θέσπισε τεχνικές συνεργασίες με τη Dallara για την κατασκευή του σασί και με τη Ferrari για την προμήθεια των υβριδικών κινητήρων και άλλων μηχανικών μερών. Καμία άλλη ομάδα του σπορ δεν κατασκευάζει τόσο λίγα εξαρτήματα του μονοθεσίου της, όσα η Haas.

HAAS F1 MEDIA
Ο Γκούντερ Στάινερ στο GP του Άμπου Ντάμπι 2023, στον τελευταίο του αγώνα στη διεύθυνση της Haas F1 μετά από οκτώ χρόνια HAAS F1 MEDIA


Η ιδιαίτερα ξεχωριστή δομή της Haas περιλαμβάνει τρεις διαφορετικές βάσεις: μία περιορισμένης έκτασης στο Μπάνμπουρι της Βρετανίας, όπου προετοιμάζονται τα σασί, μία τεχνική εγκατάσταση στο Μαρανέλο όπου λαμβάνει χώρα η τεχνική συνεργασία με τη Ferrari, και ένα απομακρυσμένο 'κέντρο ελέγχου' στην Κανάπολη στις ΗΠΑ.

Υπό την καθοδήγηση του Ιταλο-Αμερικανού η ομάδα ξεκίνησε εντυπωσιακά το ταξίδι της στη F1, με την 6η θέση στον πρώτο της αγώνα το 2016 και την 8η στο πρωτάθλημα κατασκευαστών. Ο Στάινερ, επίσης, κατάφερε να κρατήσει την ομάδα όρθια παρά τον περιορισμένο της προϋπολογισμό, ειδικά υπό το βάρος των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού, καθώς και με

Όμως, τα τελευταία χρόνια η απόδοση της Haas F1 είχε καθοδική πορεία, παρά τις περιστασιακές αναλαμπές όπως την πολ ποζίσιον του Κέβιν Μάγκνουσεν στη Βραζιλία το 2022 σε ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, και τις επιδόσεις του Νίκο Χούλκενμπεργκ στις δοκιμές κατάταξης.

HAAS F1 MEDIA
Ο Νίκο Χούλκενμπεργκ με τη Haas VF-23 στο GP Βραζιλίας 2023 HAAS F1 MEDIA


Το 2023, με ένα μονοθέσιο αξιόλογο σε ταχύτητα στον έναν γύρο αλλά μη ανταγωνιστικό στους αγώνες, λόγω της υπέρμετρης καταπόνησης των ελαστικών του, η Haas τερμάτισε -μόλις για δεύτερη φορά στην ιστορία της- στην τελευταία θέση του πρωταθλήματος κατασκευαστών. Συνεπώς, έλαβε το μικρότερο μερίδιο των τηλεοπτικών δικαιωμάτων της χρονιάς από κάθε άλλη ομάδα.

Τη θέση του Στάινερ στη διεύθυνση της ομάδας θα πάρει ο Αγιάο Κομάτσου, που μέχρι χθες ήταν διευθυντής μηχανολογίας της ομάδας. Ο 47χρονος Ιάπωνας έχει πλούσια εμπειρία στη F1, άνω των δύο δεκαετιών, καθώς στο παρελθόν εργάστηκε επίσης στις για τις BAR και Renault - και απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του Τζιν Χάας, που δήλωσε ότι η τεχνική εμπειρία του Κομάτσου έπαιξε καθοριστικό ρόλο για την αναβάθμισή του.

Η ρήξη Στάινερ-Χάας

Η αιφνίδια λήξη της συνεργασίας του Γκούντερ Στάινερ με τον Τζιν Χάας εγείρει σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον της ομάδας στη F1. Η ρήξη των δύο συνέβαινε στο παρασκήνιο εδώ και αρκετό καιρό, όμως -ακριβώς λόγω της σημαντικότητας του Στάινερ στον οργανισμό- δεν διαφαινόταν ότι θα μπορούσε να οδηγήσει στην απομάκρυσνή του.

Ο Χάας φέρεται να απογοητεύτηκε από τον τρόπο που διοικούνταν η ομάδα, και αρνήθηκε να επενδύσει περαιτέρω σε αυτήν. Υπό το πρίσμα αυτό, ο Στάινερ φέρεται να θεωρούσε περιορισμένες τις δυνατότητες βελτίωσης της απόδοσης της ομάδας, ενώ ο Χάας είχε αντίθετη άποψη.

Επίσης, ο Ιταλο-Αμερικανός θεωρούσε ότι η Haas χρειαζόταν πλέον σταθερές επενδύσεις για τα επόμενα χρόνια, αισθανόμενος ότι πλέον ξεπέρασε το αρχικό μοντέλο των 'τριών βάσεων' και της τεχνολογικής εξάρτησης από τη Ferrari, αλλά και βρήκε πάλι την ακλόνητη άποψη του Χάας ότι δεν χρειάζονται μεγαλύτερες υποδομές και εγκαταστάσεις ώστε η ομάδα να βελτιώσει την απόδοσή της. Αυτή η ρήξη προκάλεσε, αναμενόμενα, εντάσεις μεταξύ των δύο.

Εντάσεις που, εντέλει, οδήγησαν στην οριστική ρήξη. Και αποδεικνύονται από το επίσημο δελτίο Τύπου, στο οποίο ο Χάας εκφράζει την ανάγκη να υπάρξει καλύτερη αποδοτικότητα της ομάδας, μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων της, καθώς και την επιθυμία να γίνει μια κανονική αγωνιστική ομάδα.

HAAS F1 MEDIA
Ο Τζιν Χάας με τον νέο, πια, διευθυντή της ομάδας, Αγιάο Κομάτσου HAAS F1 MEDIA


Ακόμα και ο Κομάτσου δήλωσε πως οι υπάρχουσες υποδομές πρέπει να αξιοποιηθούν καλύτερα, καθώς και ότι με την υπάρχουσα δομή της η ομάδα μπορεί να πετύχει καλύτερα αποτελέσματα. Αυτά, μπορεί να θεωρήσει κανείς, είναι ακριβώς όσα ήθελε να ακούσει ο Τζιν Χάας - ο οποίος μοιάζει να είναι χαρούμενος με την απλή επιβίωση της ομάδας και να στερείται οποιουδήποτε οράματος για τη μεγέθυνση και την ανταγωνιστικότητά της.

Μετά από όλα αυτά, το 2024 θα είναι μια χρονιά δοκιμασίας για τις αποφάσεις του Τζιν Χάας και για τον Αγιάο Κομάτσου. “Για να προχωρήσουμε μπροστά ως οργανισμός ήταν ξεκάθαρο ότι έπρεπε να βελτιώσουμε την απόδοσή μας στην πίστα”, είπε ο Haas. Με την τοποθέτηση του Αγιάο Κομάτσου στη θέση του διευθυντή τοποθετούμε τη μηχανολογία στην καρδιά της διοίκησής μας.

Πρέπει να είμαστε αποδοτικοί με τις υποδομές που διαθέτουμε, αλλά η βελτίωση των σχεδιαστικών και μηχανικών μας δυνατοτήτων είναι το 'κλειδί' για την επιτυχία της ομάδας μας. Ανυπομονώ να συνεργαστούμε με τον Αγιάο και να διασφαλίσουμε ότι θα μεγιστοποιήσουμε τη δυναμική μας - κι αυτό δείχνει την επιθυμία μου να αγωνιστούμε κανονικά στη Formula 1”, πρόσθεσε ο Αμερικανός.

HAAS F1 MEDIA
Αγιάο Κομάτσου HAAS F1 MEDIA


Ο Χάας δείχνει να ακολουθεί το επιτυχημένο μοντέλο της τοποθέτησης ενός διακεκριμένου μηχανικού στη διεύθυνση της ομάδας, μοντέλο που αποδείχθηκε εξαιρετικά αποδοτικό τόσο με τον Αντρέα Στέλλα στη McLaren όσο και με τον Τζέιμς Βάουλς στη Williams.

Μαζί με την αναβάθμιση του Κομάτσου, η Haas επίσης ανακοίνωσε τη θέσπιση της θέσης του διευθύνοντος συμβούλου της ομάδας, που θα έχει τη βάση του στη Βρετανία, και ο οποίος θα χειρίζεται όλα τα μη-γωνιστικά ζητήματα, όπως τα εμπορικά.

Όσο για τον Σιμόνε Ρέστα, φαίνεται πως τον βάρυναν οι επιπτώσεις της αποτυχίας του ριζικού ανασχεδιασμού της περσινής Haas που η ομάδα παρουσίασε πέρσι στο GP των ΗΠΑ. Με αυτόν άλλαξε όλη η αεροδυναμική φιλοσοφία του μονοθεσίου: απομακρύνθηκε από τη φιλοσοφία της Ferrari και προσέγγισε εκείνη της Red Bull, όμως δεν έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα από άποψη απόδοσης στην πίστα.

Παρόλα αυτά, η αποχώρησή του από τη Haas πιθανότατα έχει να κάνει με την κλήση του πίσω στο Μαρανέλο από τη Ferrari, στο πλαίσιο του πλάνου επάδρωσης της Scuderia από τον διευθυντή της, Φρεντ Βασέρ. Παράλληλα, άλλες πληροφορίες φέρουν τον Ρέστα να έχει δεχθεί πρόταση και από τη Sauber/Stake/Audi.

TAGS FORMULA 1 F1 HAAS
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ