Όλα όσα συνέβησαν στις τελευταίες δοκιμές της F1 για το 2025 στο Άμπου Ντάμπι

Δύο μέρες μετά το φινάλε το φετινού πρωταθλήματος και τη στέψη του Λάντο Νόρις στο GP του Άμπου Ντάμπι, οι ομάδες της Formula 1 επέστρεψαν στην πίστα της Γιάς Μαρίνα για να δοκιμάσουν ό,τι εξάρτημα του 2026 μπορούσαν να δοκιμάσουν, να συλλέξουν δεδομένα για τα νέα ελαστικά και να προσφέρουν χιλιόμετρα στους νέους οδηγούς τους.
Οι δέκα ομάδες της Formula 1 παρέτειναν κατά δύο ημέρες την επιστροφή τους στην Ευρώπη μετά το φινάλε της σεζόν του 2025 για την καθιερωμένη, πια, ημέρα δοκιμών του τέλους της χρονιάς στη Γιας Μαρίνα.
Όλες βρισκόταν στην αραβική πίστα με δύο φετινά μονοθέσια. Το ένα οδηγούσε ένας νεαρός οδηγός της Ακαδημίας και το άλλο οι καθιερωμένοι, εμπειρότεροι οδηγοί της ομάδας. Το πρώτο ήταν προδιαγραφών 2025, ενώ το δεύτερο έφερε εξαρτήματα που προμοίωναν όσες από τις μεγάλες αλλαγές του 2026 ήταν τεχνικά δυνατόν, καθώς και τα νέα, πειραματικά -μικρότερα σε διαστάσεις και αλλαγμένα σε σύσταση- ελαστικά της Pirelli για την επόμενη σεζόν.
Συγκεκριμένα, σε σχέση με τη αεροδυναμικό στήσιμο στο Άμπου Ντάμπι, βάσει των προδιαγραφών του 2026, οι ομάδες μείωσαν αρκετά την παραγώμενη άντωση (κάθετη δύναμη) και αυτό φαίνεται στους χρόνους: ο ταχύτερος γύρος ήταν το 1:25.170 του Κίμι Αντονέλι με τη Mercedes, περίπου 2,5 δευτερόλεπτα πιο αργός από τον καλύτερο γύρο της ομάδας στις κατατακτήριες του φετινού GP στη Γιας Μαρίνα.
Ο μέσος όρος της διαφοράς για όλες τις ομάδες ήταν σχεδόν 4 δευτερόλεπτα. Ο γύρος του Αντονέλι δεν ήταν μια καθαρή προσομοίωση ενός γύρου κατατακτήριων, αλλά επιβεβαιώνει την εκτίμηση του Νικόλα Τομπάζη (διευθυντή του τομέα μονοθεσίων της FIA) ότι τα αυτοκίνητα της F1 του 2026 θα χάσουν περίπου 1-2 δευτερόλεπτα στο γύρο σε απόλυτο χρόνο.
Παράλληλα, για πρώτη φορά στις δοκιμές της Γιας Μαρίνα είδαμε και πρωτότυπα συστήματα που προσομοιώνουν τη νέα, κινούμενη εμπρός πτέρυγα του 2026. Τα μελλοντικά μονοθέσια θα έχουν ενεργή αεροδυναμική μπροστά και πίσω για τη μείωση της αντίστασης στον αέρα στις ευθείες.
Στα “υβρίδια” των δοκιμών αυτών, η κινούμενη εμπρός πτέρυγα προσεγγίστηκε χρησιμοποιώντας επίπεδα αεροτομών από τη Monza και πιο εκτεταμένη χρήση του DRS της πίσω πτέρυγας. Από το 2026 όμως, οι εμπρός και πίσω πτέρυγες θα ανοίγουν σε όποιο σημείο της πίστας αποφασίζει η FIA ότι δεν υπάρχει περιορισμός πρόσφυσης.
Στο Άμπου Ντάμπι οι ομάδες πήραν άδεια να χρησιμοποιήσουν ένα σύστημα που ανοίγει το άνω στοιχείο της εμπρός πτέρυγας. Η Mercedes έτρεξε ένα απλό σύστημα με χοντρές σωληνώσεις στο ρύγχος, ενώ η Ferrari είχε μια πολύ πιο εξελιγμένη λύση, βασισμένη στο σύστημα που είχε ήδη εξελίξει στα ιδιωτικά της τεστ με την Pirelli.
Πάντως, το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς των ομάδων δεν έγινε με αυτά τα “υβρίδια” των μονοθεσίων, αλλά διεξάγεται στον προσομοιωτή. Αυτό συμβαίνει διότι η αεροδυναμική ισορροπία δεν είναι αντιπροσωπευτική, οι νέες ρυθμίσεις ύψους και η διαφορετική μηχανική συμπεριφορά του 2026 λείπουν και εκατοντάδες μικρές λεπτομέρειες που διαμορφώνουν ένα πραγματικό μονοθέσιο απλά δεν υπάρχουν.
Οι οδηγοί επίσης δεν μπορούν να αξιολογήσουν τη λειτουργία του νέου συστήματος ανάκτησης ενέργειας (ERS) και συνεπώς ούτε τον τρόπο οδήγησης των μονοθεσίων του 2026, αφού τα “υβρίδια” αυτά είχαν τους κινητήρες του ‘25 και όχι τους νέους του 2026.
Όσο για τα νέα ελαστικά, ήδη η Pirelli είχε κάνει 12 διήμερα τεστ σε οκτώ πίστες πριν από αυτό, το τελευταίο της σεζόν, στο Άμπου Ντάμπι. Αυτή η μέρα όμως ήταν η σημαντικότερη, αφού για πρώτη φορά βρέθηκαν όλες οι ομάδες μαζί, έχοντας για πρώτη φορά την ελευθερία ρυθμίσεων και της επιλογής του δικού τους προγράμματος.
Για την Pirelli οι δοκιμές αυτές ήταν χρήσιμες για να αξιολογήσει τη συμπεριφορά των ελαστικών, τη διαφορά στο γυρολόγιο μεταξύ των γομών (ο στόχος για τις διαφορές μεταξύ κάθε τύπου γόμας είναι γύρω στα 0,7–0,8 δευτ.), καθώς και θέματα όπως η θερμική ή επιφανειακή φθορά.
Όλες οι ομάδες είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα τελικά ελαστικά του 2026 και να τα συγκρίνουν με την εξέλιξη των πρωτότυπων που δοκιμάζονταν τους τελευταίους 14 μήνες, αλλά και με τα εικονικά μοντέλα της Pirelli.
Η Pirelli παρουσίασε, παράλληλα, τα νέα γραφικά στα τοιχώματα των ελαστικών, αλλά η μεγάλη διαφορά είναι ότι οι νέες γόμες είναι αισθητά στενότερες – με στόχο τη μείωση της αντίστασης στον αέρα και του βάρους.
Η στενότερη επιφάνεια επαφής και η συμπεριφορά της ήταν σημαντικό κομμάτι των δοκιμών στη Γιας Μαρίνα. Τα ελαστικά του 2026 δεν είναι απλά μικρότερη έκδοση των φετινών – έχουν σχεδιαστεί από το μηδέν. Επιπλέον, είδαμε και δοκιμές νέων ζαντών, που θα αλλάξουν σημαντικά την εμφάνιση των μονοθεσίων, καθώς δεν θα υπάρχουν πια τα καθιερωμένα καλύμματά τους. Η Williams συμμετείχε με γυμνές ζάντες και το αποτέλεσμα ήταν εμφανώς πιο ελαφρύ και αισθητικά πιο όμορφο, μαζί με τη McLaren που έφερε δικά της σχέδια.
Με τον τρόπο αυτό, λοιπόν, προέκυψαν τα μοναδικά πραγματικά δεδομένα από την πίστα για τις ομάδες, πριν τις πρώτες επίσημες δοκιμές (κεκλεισμένων των θυρών) των ολοκαίνουριων μονοθεσίων στη Βαρκελώνη στο τέλος του ερχόμενου Ιανουαρίου.
Κατά τα άλλα, ο πρωταθλητής Λάντο Νόρις επέστρεψε σήμερα στο κόκπιτ της McLaren με ένα φαντχατερό χρυσαφί κράνος αλλά όχι με το #1 που ήθελε, καθώς θα μπορεί να το χρησιμοποιεί επίσημα από τη νέα χρονιά.
Η Red Bull χρησιμοποίησε τις δοκιμές αυτές για να δώσει την ευκαιρία στον Ισάκ Χάτζαρ να προσαρμοστεί στη μεγάλη ομάδα (κάτι που έκανε με επιτυχία, παρότι έχασε χρόνο με ένα μηχανικό πρόβλημα), όπως και στον Άρβιντ Λίντμπλαντ να προσαρμοστεί στη Racing Bulls με την οποία θα κάνει το 2026 την παρθενική του σεζόν στη F1.
Συνολικά 25 οδηγοί βρέθηκαν στην πίστα στις δοκιμές αυτές, εκ των οποίων οι 15 θα αγωνίζονται κανονικά το 2026. Από τους καθιερωμένους οδηγούς δεν συμμετείχαν οι Μαξ Φερστάπεν, Τζορτζ Ράσελ, Φερνάντο Αλόνσο, Λανς Στρολ και Φράνκο Κολαπίντο.
Ταχύτερος της ημέρας, παρότι οι χρόνοι είχαν μικρή αξία, ήταν ο νεαρός Τζακ Κρόφορντ της Ακαδημίας της Aston Martin, με την AMR25, αλλά ο χρόνος του (1:23.766) ήταν περίπου 0,8 δευτερόλεπτα πιο αργός από τον ταχύτερο γύρο της Aston Martin στις κατατακτήριες του περασμένου Σαββάτου.
Δοκιμές F1 Άμπου Ντάμπι – Οι χρόνοι των πρωτοτύπων μονοθεσίων 2025/26 (με τα αντίστοιχα ελαστικά)
Δοκιμές F1 Άμπου Ντάμπι – Οι χρόνοι των νέων οδηγών (με τα αντίστοιχα ελαστικά)