FORMULA 1

Άνοιξε η υπόθεση Μάσα: Η “συνωμοσία Μόσλεϊ-Έκλεστοουν” και η επίπληξη από τη Ferrari

AP Photo/Alberto Pellaschiar

Στο ξεκίνημα της ακροαματικής διαδικασίας για την αγωγή του Φελίπε Μάσα εναντίον της FIA για το πρωτάθλημα του 2008, ο δικηγόρος του Βραζιλιάνου κατηγόρησε τους πρώην ισχυρούς άνδρες της F1 Μαξ Μόσλεϊ και Μπέρνι Έκλεστοουν για “συνωμοσία” με σκοπό να συγκαλύψουν το σκάνδαλο του Crashgate – ενώ ο ίδιος ο Μάσα αποκάλυψε ότι η Ferrari του ζήτησε να σιωπήσει.

Ο Μάσα έχει καταθέσει αγωγή ύψους 73 εκατομμυρίων ευρω εναντίον της FIA, της Formula One Management (FOM) και του ίδιου του Μπέρνι Έκλεστοουν, πρώην εμπορικού διευθυντή της Formula 1, με την κατηγορία ότι γνώριζαν το σκάνδαλο του Crashgate του GP Σιγκαπούρης πριν το τέλος της σεζόν του 2008.

Κατά συνέπεια, όπως υποστηρίζει η πλευρά του Βραζιλιάνου πρώην οδηγού της Ferrari, θα έπρεπε λόγω του σκανδάλου να είχαν ακυρώσει τα αποτελέσματα του αγώνα της Σιγκαπούρης εκείνης της χρονιάς – κάτι που θα εξασφάλιζε στον Μάσα το πρωτάθλημα που εντέλει έχασε με 1 βαθμό διαφορά από τον Λιούις Χάμιλτον στο τέλος εκείνης της σεζόν.

Θυμίζουμε ότι στο GP Σιγκαπούρης 2008 ο Νέλσον Πικέ Τζούνιορ προσέκρουσε εσκεμμένα στον τοίχο σε συγκεκριμένο χρονικό σημείο του αγώνα, κατ’ εντολή των διοικητών της Renault F1, ώστε να εκμεταλλευτεί ο Φερνάντο Αλόνσο -έτερος οδηγός της ομάδας- το χρονισμό της εισόδου του οχήματος ασφαλείας για να κερδίσει τον αγώνα. Όπως και έγινε.

Ο Μάσα, που ήταν επικεφαλής του αγώνα τη στιγμή του ατυχήματος του Πικέ, καταστράφηκε όταν ένα λάθος της Ferrari στον ανεφοδιασμό στα πιτς τον άφησε πολύ πίσω από τον Χάμιλτον – που τερμάτισε τρίτος εκείνο το βράδυ.

Το 2023, μια συνέντευξη του Έκλεστοουν στο F1-Insider επανέφερε το σκάνδαλο στο προσκήνιο, καθώς ο πρώην ισχυρός άνδρας της Formula 1 φέρεται να παραδέχτηκε ότι τόσο ο ίδιος όσο και ο τότε πρόεδρος της FIA Μαξ Μόσλεϊ γνώριζαν για τη συνωμοσία, αλλά επέλεξαν να μην ακυρώσουν τον αγώνα για να αποφύγουν το σκάνδαλο. Ο Έκλεστοουν στη συνέχεια δήλωσε ότι “δεν θυμάται να έδωσε ποτέ τη συνέντευξη”, κάτι που επικαλέστηκε και ο δικηγόρος του, Ντέιβιντ Κουέστ.

Όμως, αυτή η συνέντευξη ήταν αρκετή για να αποφασίσει ο Μάσα να ανοίξει και πάλι την υπόθεση, διεκδικώντας από τη FIA όχι την εκ των υστέρων απονομή του πρωταθλήματος σε εκείνον -κάτι που δεν είναι εφικτό βάσει του Καταστατικού της Ομοσπονδίας- αλλά διαφυγόντα κέρδη που θα του είχε εξασφαλίσει ο τίτλος του πρωταθλητή.

Η υπόθεση ανατέθηκε στη βρετανική δικαιοσύνη και μέσα στην εβδομάδα που πέρασε ξεκίνησε η πρώτη ακροαματική διαδικασία στο Royal Courts of Justice του Λονδίνου, από την οποία θα καθοριστεί αν στέκουν όλα τα τεκμήρια ώστε η υπόθεση να περάσει σε κανονική δίκη.

Σύμφωνα με τον συνήγορο του Μάσα, Νικ Ντε Μάρκο, η τότε ηγεσία της F1 -με επικεφαλής τους Μπέρνι Έκλεστοουν και Μαξ Μόσλεϊ- φέρεται να προχώρησε σε «σκόπιμη απόκρυψη» των γεγονότων του GP της Σιγκαπούρης 2008 ώστε να προστατέψει τα δικά της συμφέροντα και την εικόνα του σπορ.

“Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι το σκόπιμο ατύχημα στη Σιγκαπούρη ήταν μία από τις πιο σοβαρές περιπτώσεις χειραγώγησης στην ιστορία του αθλητισμού”, είπε ο Ντε Μάρκο.

“Δεν ήταν απλώς μια προσπάθεια αλλοίωσης αποτελέσματος, αλλά μια πράξη που έθεσε σε κίνδυνο τη ζωή θεατών και οδηγού. Αυτό που ακολούθησε ήταν η εσκεμμένη συγκάλυψη της συνωμοσίας από εκείνους που είχαν την ευθύνη να προστατεύουν την ακεραιότητα του σπορ”.

O Φελίπε Μάσα (κέντρο) προσέρχεται στο Royal Court του Λονδίνου για την πρώτη ακροαματική διαδικασία της αγωγής του κατά της FIA και της FOM AP Photo/Kin Cheung

O Κουέστ, ο δικηγόρος του Έκλεστοουν, απάντησε ότι “η κακή εμφάνιση του κ. Μάσα στον αγώνα δεν σχετίζεται με το ατύχημα, όπως και η καλή εμφάνιση του Χάμιλτον. Κανένας από τους δύο δεν γνώριζε το σχέδιο της Renault”.

Η νομική εκπρόσωπος της FOM, Άνελιζ Ντέι, τόνισε από την πλευρά της πως “η αποτυχία του Μάσα να στεφθεί πρωταθλητής οφείλεται απλώς στο ότι ο Χάμιλτον τον ξεπέρασε αγωνιστικά εκείνη τη χρονιά. Ο Μάσα είχε απλώς την ατυχία να βρεθεί αντιμέτωπος με έναν από τους κορυφαίους οδηγούς όλων των εποχών”.

Και πρόσθεσε με αιχμηρό τόνο: “Αυτή η υπόθεση δεν θα φέρει στον κ. Μάσα το αποτέλεσμα που επιθυμεί. Οι μόνοι που θα βγουν κερδισμένοι μετά από 12 με 18 μήνες περαιτέρω δικαστικής διαμάχης θα είναι οι δικηγόροι. Το γεγονός παραμένει: ο Χάμιλτον ήταν ο καλύτερος οδηγός της χρονιάς και κανείς, ούτε ο Μάσα, δεν μπορούσε να τον ξεπεράσει στη διάρκεια του πρωταθλήματος”.

Την ίδια στιγμή, ο Φελίπε Μάσα προχώρησε και σε άλλες αποκαλύψεις, όταν πήρε το λόγο. “Ο Ζαν Τοντ [τότε διευθυντής της Scuderia Ferrari] με κάλεσε στο γραφείο του και μου είπε ότι ο Νελσίνιο Πικέ είχε ρίξει το μονοθέσιό του σκόπιμα στις μπαριέρες”, είπε.

“Δεν τον πίστεψα τότε, γιατί η σχέση του με τον Φλάβιο Μπριατόρε δεν ήταν καλή. Γι’ αυτό, όταν συνάντησα τον Μπριατόρε στο Μπαχρέιν την επόμενη χρονιά, τον ρώτησα αν ισχύει αυτό που μου είχε πει ο Τοντ. Εκείνος το αρνήθηκε, αν και μέσα μου ήμουν βέβαιος πως έλεγε ψέματα”, πρόσθεσε.

Ο Μάσα αποκάλυψε επίσης πως η Ferrari δεν είδε με καλό μάτι τα σχόλιά του που άφηναν να εννοηθεί ότι ο Φερνάντο Αλόνσο -ο οποίος επρόκειτο να πάρει μεταγραφή στο Μαρανέλο το 2010- γνώριζε εκ των προτέρων για το προμελετημένο ατύχημα. “Στη Ferrari δεν άρεσαν οι δηλώσεις μου που υπαινίσσονταν ότι ο Αλόνσο ήξερε τα πάντα για το ατύχημα. Εξαιτίας αυτών, δέχτηκα επίπληξη”, τόνισε ο Βραζιλιάνος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ