ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ

Ηλεκτροκίνηση: Μόνο ηλεκτρικά νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη από το 2035 και μετά

Copyright William CROZES @ Continental Productions
CITROEN E-C4 C-CROSS ELECTRIC

Τι ακριβώς προβλέπει η συμφωνία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Κοινοβουλίου της ΕΕ σχετικά με την απαγόρευση πώλησης συμβατικών και υβριδικών καινούριων αυτοκινήτων στην Ευρώπη από το 2035.

Από το 2035 στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πωλούνται αποκλειστικά μηδενικών ρύπων επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (van). Αυτό προβλέπει η προσωρινή πολιτική συμφωνία στην οποία κατέληξαν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πλέον απομένει η επίσημη αποδοχή της συμφωνίας από τα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Στόχος είναι να εκμηδενιστούν οι εκπομπές ρύπων από τις συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων, σε σύγκριση με το 2021. Παράλληλα τέθηκε και ένας ενδιάμεσος στόχος για το 2030, για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% στα επιβατικά αυτοκίνητα και κατά 50% στα επαγγελματικά van.

Συνεπώς, εφόσον η συμφωνία τεθεί σε ισχύ, από την 1η Ιανουαρίου 2035 θα επιτρέπεται να πωλούνται στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποκλειστικά οχήματα μηδενικών ρύπων, δηλαδή είτε αμιγώς ηλεκτρικά (BEV), είτε υδρογόνου.

Φυσικά, θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν κανονικά όλα τα αυτοκίνητα βενζίνης, diesel, CNG, LPG και υβριδικά που έχουν ταξινομηθεί στην ΕΕ μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2034. Σταδιακά βέβαια είναι σχεδόν βέβαιο πως θα καταστεί ασύμφορη η κατοχή και χρήση ενός συμβατικού αυτοκινήτου, μέσω της υψηλής φορολογίας, με στόχο σταδιακά να αποσυρθούν από την κυκλοφορία τα οχήματα αυτά.

Αυτό βέβαια εγείρει μεγάλο ζήτημα, καθώς όλα δείχνουν πως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν, είναι και θα παραμείνουν μη προσιτά για το ευρύ κοινό, ειδικά όταν σταματήσουν τα κρατικά προγράμματα επιδοτήσεων. Αντίθετα, όπως στο SPORT24 τονίζουμε εδώ και ένα χρόνο, τα συμβατικά αυτοκίνητα γίνονται ολοένα και πιο ακριβά, κάτι που δυστυχώς δεν αναμένεται να αλλάξει.

Είναι πολλές λοιπόν οι φωνές εντός ΕΕ που λένε ότι μετά το 2035 ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα αυξηθεί σημαντικά, επειδή πολύ απλά οι πολίτες δεν θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν τη μετάβαση στην 100% ηλεκτροκίνηση.

Επιστρέφοντας στα όσα προβλέπει η συμφωνία, εξαιρούνται μέχρι το 2036 – για ένα χρόνο δηλαδή - κατασκευαστές αυτοκινήτων με ετήσια παραγωγή 1.000 έως 10.000 οχήματα. Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά προφανώς κατασκευαστές όπως οι Ferrari, Lamborghini, McLaren, Rolls-Royce κλπ.

Πλήρης απαλλαγή απολαμβάνουν εταιρίες με μικρή ετήσια παραγωγή έως 1.000 αυτοκίνητα. Έτσι, μάρκες όπως η Bugatti και η Koenigsegg θα μπορούν να εξοπλίζουν τα μοντέλα τους με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2036.

Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης μια ενδιαφέρουσα διατύπωση, η οποία αφορά τα ουδέτερα ως προς τις εκπομπές CO2 καύσιμα (e-fuels). Μετά από διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους, η Επιτροπή θα υποβάλει πρόταση για τη δυνατότητα ταξινόμισης οχημάτων που κινούνται με τον συγκεκριμένο τύπο καυσίμων μετά το 2035.

TAGS ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ