Δοκιμή του ηλεκτρικού SUV Skoda Elroq στην κορυφαία έκδοση των 286 ίππων και 581 km αυτονομίας

Ο “μικρός αδερφός” του Enyaq, και μαζί η ηλεκτρική παραλλαγή του θερμικού Karoq, το Elroq είναι η πρόταση της Mlada Boleslav στα οικογενειακά C-SUV που αποτελεί -ειδικά στην κορυφαία του έκδοση Elroq 85- μια ολοκληρωμένη επιλογή πρακτικότητας, ποιότητας, απόδοσης και ηλεκτρικής αυτονομίας.
Η ραγδαία ποιοτική και τεχνολογική άνοδος της Skoda αφήνει σε ένα μακρινό και ξεχασμένο παρελθόν την παλιά της φήμη των value-for-money αυτοκινήτων του ομίλου Volkswagen – και το Elroq είναι αναμφίβολα άλλο ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Μπορεί η τιμή της βασικής έκδοσης Elroq 50 (των 170 ίππων και με μπαταρία 63 kWh), στα 34.950 ευρώ, να είναι αρκετά ελκυστική στα σημερινά δεδομένα των ηλεκτρικών, οικογενειακών C-SUV, ειδικά με την πτώση της κοντά στις 30 χιλιάδες με την κρατική επιδότηση, αλλά η κορυφαία έκδοση Elroq 85 που δοκιμάζουμε εδώ είναι ένα SUV που -σε όλες του τις πτυχές- κυλά στα υψίπεδα των ηλεκτρικών της κατηγορίας.
Μία από τις πτυχές αυτές είναι η -ακόμα καλύτερη- ποιότητα της Skoda στα υλικά και το σχεδιασμό, οι διαθέσιμοι χώροι για μια οικογένεια, η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα και κυρίως η μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 82 kWh που προσφέρει σε ρεαλιστικές συνθήκες καθημερινής κίνησης που αγγίζει με λίγη προσοχή ακόμα και τα 500 χιλιόμετρα.
Στα 4,488 μέτρα του αμαξώματος και ανάμεσα στα 2,765 μέτρα του μεταξονίου, χάρη και στο επίπεδο δάπεδο, πέντε επιβάτες χωρούν με άνεση και στις τρεις διαστάσεις, ενώ πίσω τους ο χώρος αποσκευών (με 470 λίτρα) πλησιάζει την κορυφή της κατηγορίας.
Με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων απελευθερώνονται 1.580 λίτρα για τη μεταφορά ογκωδέστερων αντικειμένων, ενώ στο σύνολο των “Simply Clever” λύσεων πρακτικότητας εντάσσονται και οι θήκες στις πλευρές του χώρου αποσκευών και το δίχτυ αποθήκευσης του καλωδίου φόρτισης κάτω από την εταζέρα.
Το μόνο χωροταξικό μειονέκτημα του Elroq είναι η απουσία επιπλέον χώρου κάτω από το καπό (frunk), αλλά κατά τα άλλα η πρακτικότητα στον εσωτερικό διάκοσμο σου δίνει την εντύπωση ότι οι Τσέχοι δεν έχουν αφήσει ούτε χιλιοστό ανεκμετάλλευτο.
Αυτή είναι η μια πλευρά του “νομίσματος” της σχεδιαστικής φιλοσοφίας Modern Solid. Η άλλη είναι η σχεδιαστική “λεπτότητα” του αμαξώματος, που δημιουργεί ένα αισθητικά πολύ φίνο design που πατά πάνω στο μοντερνισμό της εποχής χωρίς τη Sci-Fi υπερβολή στην οποία ενίοτε υποπίπτουν νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της εποχής μας.
Με λεπτές και αδρές γραμμές, η σχεδιαστική “γλώσσα” Modern Solid περιλαμβάνει στο Elroq τα νέα δεδομένα των λεπτών φωτιστικών σωμάτων με τέσσερις LED Matrix πτυχές που συνδέονται με το Tech-Deck Face – μία στιλπνή μαύρη μάσκα που αντικαθιστά την παραδοσιακή εμπρός γρίλια και φιλοξενεί τους αισθητήρες για τα συστήματα ασφάλειας ADAS.
Το Elroq, επίσης, αποχαιρετά το σήμα με το φτερωτό βέλος της Skoda για χάρη του νέου δισδιάστατου λεκτικού λογότυπου της τσεχικής εταιρείας, ενώ απέναντι στο εκλεπτυσμένο αυτό σχέδιο ο προφυλακτήρας με τους ενσωματωμένους προβολείς προσθέτει μια πλευρά ισχυρού δυναμισμού. Χωρίς να κάνει συμβιβασμούς στον αεροδυναμικό συντελεστή, που μένει στην εξαιρετική τιμή του Cd 0,26 – που είναι πολύ κρίσιμο για την εξοικονόμηση ενέργειας και την αύξηση της αυτονομίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ο εσωτερικός σχεδιασμός του Elroq, μινιμαλιστικός σε όλα του εκτός από την κεντρική οθόνη -όπως σε όλα τα ηλεκτρικά της εποχής μας- κυριαρχείται από την παχιά κονσόλα και το κυματοειδές σχήμα του ταμπλό – το οποίο, στο κέντρο του “κυματισμού”, φιλοξενεί τη στάνταρ κεντρική οθόνη infotainment 13 ιντσών.
Η τελευταία ενσωματώνει τα ευκρινή, καλαίσθητα γραφικά του ιδιαίτερα πρακτικού στη χρήση User Interface MIB 4, ενώ η δεύτερη ψηφιακή οθόνη για τον πίνακα οργάνων -πίσω από το τιμόνι- παρέχει μόνο τα βασικά δεδομένα που χρειάζεται ο οδηγός. Οι πλουσιότερες εκδόσεις, όπως αυτή, περιλαμβάνουν και το head-up display επαυξημένης πραγματικότητας (AR), το οποίο προβάλλει πληροφορίες (ταχύτητα, πλοήγηση, σήματα) απευθείας στον δρόμο.
Πέραν της πολύ καλής απτής ποιότητας των υλικών, μια καλή κίνηση της Skoda -που υποσχέθηκε πως θα ακολουθεί πλέον όλος ο όμιλος Volkswagen στα νέα του ηλεκτρικά- είναι η επαναφορά των φυσικών διακοπτών – έναντι των δύσχρηστων απτικών των τελευταίων ετών. Έτσι, μεταξύ της κονσόλας και του ταμπλό στο Elroq συναντάμε στο Elroq πλειάδα φυσικών διακοπτών για βασικές λειτουργίες όπως ο κλιματισμός, οι λειτουργίες της οδήγησης και τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης.
Περνώντας στα τεχνικά στοιχεία, το Elroq -με βάση την πλατφόρμα MEB του Ομίλου Volkswagen- κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα που ξεκινά από τους 170 ίππους στην έκδοση Elroq 50, ανεβαίνει στους 204 hp στην Elroq 60 και έπειτα στους 285 hp σε αυτή την έκδοση Elroq 85.
Με ροπή που αγγίζει τα 545 Nm και την κίνηση να μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, όσο κι αν δείχνει εκτός τόπου και χρόνου για ένα οικογενειακό SUV, η ουρά του Elroq μπορεί να γίνει ακόμα και παιχνιδιάρικη. Αντίστοιχα, παρά το βάρος των 2,1 τόνων, η επιτάχυνση 0-100 km/h έρχεται σε μόλις 6,6 δευτερόλεπτα.
Πολύ ισχυρά νούμερα για ένα SUV, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν όμορφα σε έναν ορεινό δρόμο χάρη σε ένα δάπεδο αρκετά στιβαρό για να ακολουθήσει το αυξημένο τέμπο και στη λιγάκι σκληρή ρύθμιση της άκρως ποιοτικής ανάρτησης (με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω).
Το Elroq, ως ηλεκτρικό φυσικά με την ευεργετική μείωση του κέντρου βάρους λόγω της τοποθέτησης της μπαταρίας στο δάπεδο, παρέχει απόλυτα ελεγχόμενη αίσθηση του σχετικά μεγάλου και βαριού αμαξώματός του, διαχειρίζεται καλά τις κλίσεις του, μπορεί να ανεβάσει ρυθμό και να παραμείνει ιδιαίτερα συγκροτημένο – ειδικά με την επιλογή του οδηγικού προφίλ Sport.
Και το καλό είναι ότι το πετυχαίνει χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα κύλισης στο ταξίδι (στην άνεση του οποίου συμβάλλει και η εξαίρετη ηχομόνωση), ούτε στην άνεση της καθημερινότητας στις κακοτεχνίες του δρόμου. Έχει βρει μια πολύ καλή “χρυσή τομή” ανάμεσα στους δύο ρόλους, από τις καλύτερες της κατηγορίας.
Όπως στο Enyaq, επίσης, μια πολύ σπουδαία παράμετρος άνεσης και πρακτικότητας στην καθημερινότητα είναι η ευελιξία που χαρίζει στο Elroq ο κύκλος στροφής των μόλις 9,3 μέτρων – χάρη φυσικά στην απουσία κλασσικού κινητήρα, που επιτρέπει την αύξηση της γωνίας περιστροφής των τροχών.
Σε αυτές τις συνθήκες, τις αστικές, είναι φυσικά που μπορεί κανείς να κρατήσει χαμηλότερα και την κατανάλωση ενέργειας, ειδικά στο προφίλ Eco. Στην πόλη η τελευταία πέφτει κάτω από τις 15,2 kWh/100 kWh που δίνει το εργοστάσιο, με αποτέλεσμα να καθίσταται εφικτό να κάνεις 520 χιλιόμετρα με μία πλήρη φόρτιση της μπαταρίας των 82 kWh (77 kWh ωφέλιμη).
Το Elroq 85 υποστηρίζει ταχυφόρτιση DC έως 175 kW, που επιτρέπει την πλήρωση της μπαταρίας από το 10% έως το 80% σε 28 λεπτά. Διαθέτει επίσης στάνταρ ενσωματωμένο φορτιστή 11 kW (AC), που χρειάζεται περίπου οκτώ ώρες για τη φόρτιση στο 100%.
Η μπαταρία επίσης φορτίζει, άλλωστε, και με το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας της πέδησης -επηρεάζοντας λίγο, όχι θετικά, την αίσθηση του πεντάλ φρένου- και θα ήταν ωραίο αν το Elroq έδινε και τη δυνατότητα της one-pedal-drive για την οδήγηση μόνο με τη χρήση του γκαζιού.
Δεν έχει κανένα σοβαρό ψεγάδι, με λίγα λόγια, το Elroq. Αντίθετα, είναι σε πολλές του πτυχές από τα κορυφαία της κατηγορίας. Υιοθετεί ό,τι καλύτερο και επίκαιρο έχει να του δώσει ο όμιλος Volkswagen από την τεχνολογική του “φαρέτρα”, παρά τον περιορισμό της τιμής που θα πρέπει να έχει ένα ηλεκτρικό C-SUV με μεγάλες εμπορικές προσδοκίες.
Πολύ σημαντικό, για τον οικογενειακό του προσανατολισμό, είναι ότι -πέραν των εξαιρετικών του χώρων- περιλαμβάνει όλα τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) και στάνταρ επτά αερόσακους.
Η τιμή του ξεκινά από τα 34.950 ευρώ για τη βασική έκδοση Elroq 50 των 170 ίππων με τη μικρότερη μπαταρία των 63 kWh, ενώ η τιμή εκκίνησης για το κορυφαίο μοντέλο (αυτής της δοκιμής) Elroq 85 των 286 ίππων ξεκινά από τα 44.950 ευρώ, που πέφτει στις 40 χιλιάδες με την κρατική επιδότηση και απόσυρση.
Skoda Elroq 85 286PS – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
- Κινητήρας: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
- Ισχύς: 286 ίπποι
- Ροπή: 545 Nm
- Μπαταρία: 82 kWh (77 kWh ωφέλιμη)
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
- Κίνηση: Στους πίσω τροχούς
- 0-100 km/h: 6,6 sec
- Τελική ταχύτητα: 180 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 15,2 kWh/100 km
- Αυτονομία (WLTP): 581 km
- Φόρτιση: 28 λεπτά (DC 175 kW, 10-80%)
- Μέγιστη ισχύς φόρτισης: 175 kW
- Εκπομπές CO2: 0 g/km
- Μήκος: 4,488 m
- Μεταξόνιο: 2,765 m
- Βάρος: 2.119 kg
- Χώρος αποσκευών: 470-1.580 lt
- Τιμή: Από 44.950 ευρώ