Δοκιμάζουμε το αδιανόητα χαριτωμένο και εξαιρετικά “εκτελεσμένο” νέο Renault 5 E-Tech με τους 150 ίππους

Οδηγούμε και ερωτευόμαστε -ξανά- το “5άρι”, καθώς η συνταγή της Renault είναι η καλύτερη μέχρι στιγμής σε ότι έχει να κάνει με την προσαρμογή των ρετρό αναφορών σε απόλυτα σύγχρονο περιτύλιγμα.
Το -σωτήριο- έτος 1995, τελειώνοντας με τις στρατιωτικές μου υποχρεώσεις, βρέθηκα στη “γύρα” για αγορά αυτοκινήτου. Μεταχειρισμένου φυσικά, γιατί τα οικονομικά δεν είχαν ακόμα καλά- καλά διαμορφωθεί ούτε καν ως προς την προοπτική τους. Μέσω πολύ καλού φίλου, βρέθηκα να συζώ για κάτι παραπάνω από μήνα, με ένα κόκκινο και σε εξαιρετική κατάσταση, τελείως “μαμά” Renault 5 GT (με το 14άρι turbo μοτέρ και τους 120 ίππους). Ένας αυτοκινητιστικός έρωτας που τότε δεν εξελίχθηκε σε γάμο, μια και οποιοσδήποτε λογικός άνθρωπος βάλει στην εξίσωση τα δεδομένα της παραπάνω παραγράφου, θα το καταλάβαινε αμέσως.
Κάθε βόλτα με τον κόκκινο “σατανά” με τις υπέροχες 5άκτινες αλουμινένιες 13άρες, ήταν εύκολα 5χίλιαρο (περί τα 15 ευρώ)- και δεν προέκυπτε από πουθενά πως ο άρτι απολυθείς από το στράτευμα, μπορούσε να υποστηρίξει αυτή την οικονομική απαίτηση. Γιατί όμως θυμήθηκα το GT; Γιατί παρά το “χάος” που χωρίζει το τότε από το σήμερα, πίσω από το τιμόνι του σύγχρονου ηλεκτρικού 5, η αίσθησή μου από τη θέση του οδηγού είναι ακριβώς η ίδια. Σαν τηλεμεταφορά ένα πράγμα. Ίσως φταίει η συναισθηματική φόρτιση που προκαλεί το νέο E-Tech “5άρι”, που είναι ό,τι πιο λαχταριστό έχει περάσει από τα χέρια μου τα τελευταία -αρκετά- χρόνια.
Ίσως και η παραπομπή των καθισμάτων που έχουν διατηρήσει το σχήμα και το μέγεθος- όπως τότε. Κάπου εκεί όμως, όπως είναι προφανές στον κάθε έναν που διαβάζει αυτό το κείμενο, τελειώνουν και οι όποιες ομοιότητες. Αν το μέλλον είναι ηλεκτρικό, τότε το Renault 5 E-Tech είναι το κλειδί που ανοίγει την πύλη για μια νέα εποχή. Όχι απλώς μια εποχή βιώσιμης μετακίνησης αλλά μια εποχή που η καρδιά της αυτοκίνησης χτυπά δυνατά μέσα από αναμνήσεις, χρώματα και σχήματα που αναγεννιούνται μέσα υπό το φωτισμό της τεχνολογίας.
Δεν γίνεται να μιλήσεις για το Renault 5 χωρίς να σταθείς στην αισθητική του. Το νέο μοντέλο τιμά το ιστορικό του παρελθόν με μια σχεδίαση που παντρεύει την παράδοση με το μέλλον. Τα φωτιστικά σώματα με τις τετράγωνες υπογραφές LED παραπέμπουν ευθέως στο αρχέτυπο του 1972, ενώ το προφίλ θυμίζει τις χαρακτηριστικές αναλογίες του παλιού Renault 5 Turbo, μόνο που εδώ έχουμε μια σύγχρονη εκδοχή με φουσκωμένα φτερά, “αιχμηρές” γωνίες και μια αίσθηση συμπαγούς στιβαρότητας. Το καπάκι με την ένδειξη της φόρτισης, είναι στη θέση του παλιού αεραγωγού του καπό και αποτελεί ένα σχεδιαστικό “κλείσιμο του ματιού” στους παλιούς petrolheads που βλέποντάς το, (ίσως) χαμογελάσουν με συγκίνηση.
Τα έντονα χρώματα, όπως το pop κίτρινο που έχουμε εδώ ή το ανοιχτό πράσινο (που θα ήθελα στο δικό μου… το οποίο δεν έχει και χρέωση), δίνουν χαρακτήρα, ενώ οι ζάντες αλουμινίου με τις φουτουριστικές λεπτομέρειες σφραγίζουν την εικόνα ενός αυτοκινήτου που ξεδιάντροπα τραβάει τα βλέμματα. Το τί γίνεται στο δρόμο, δεν περιγράφεται. Τα χαμόγελα και οι σηκωμένοι αντίχειρες, δείχνουν πως ο κόσμος ανταποκρίνεται σε αυτό που επένδυσε η Renault. Το E-Tech “πεντάρι” είναι ένα μικρό αριστούργημα. Το εσωτερικό είναι ένα πανέξυπνο μείγμα τεχνολογίας και αισθητικής λιτότητας.
Οι δύο οθόνες -μία 10 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και άλλη μία αφής για το infotainment– στεγάζονται σε ένα ταμπλό με καθαρές γραμμές και πολύ ωραίες υφές. Το σύστημα OpenR Link, βασισμένο σε Android Automotive, δουλεύει γρήγορα, εύκολα και με φωνητικές εντολές που καταλαβαίνουν και ελληνικά. Το νέο Renault 5 δεν είναι μόνο ένα ρετρό-εμπνευσμένο αυτοκίνητο. Είναι μια ψηφιακή πλατφόρμα πάνω σε τέσσερις τροχούς. Οι χώροι είναι επαρκείς για τέσσερις ενήλικες, με το πίσω κάθισμα να εξυπηρετεί με αξιοπρέπεια ακόμα και δύο ψηλόσωμους επιβάτες, επιβάλλοντας κάποιες παραχωρήσεις στους εμπρός που θα πρέπει να “τραβηχτούν” προς το ταμπλό για να βολευτούν όλοι.
Στα μείον του μικρού ηλεκτρικού, καταγράφεται και το γεγονός πως κάτω από τα εμπρός καθίσματα, δεν χωρούν να μπουν εύκολα τα πέλματα των πίσω επιβατών, μια και η θέση των καθισμάτων είναι πολύ κοντά στο πάτωμα. Αντίστοιχα, για τον οδηγό, είναι πρόβλημα η υπερφόρτωση της δεξιάς πλευράς πίσω από το τιμόνι, με τους τρεις μοχλοδιακόπτες (επιλογέας ταχυτήτων, έλεγχος υαλοκαθαριστήρων και ηχοσυστήματος) να είναι συνωστισμένοι. Το πορτμπαγκάζ των 326 λίτρων είναι αξιοπρόσεκτο για τα δεδομένα της κατηγορίας και καλύπτει με άνεση τις ανάγκες της καθημερινότητας αλλά δεν είναι για πολλά- πολλά σε ότι έχει να κάνει με αποσκευές απόδρασης πλέον του τριημέρου.
Για να γυρίσουμε όμως στα πολύ ευχάριστα, με 150 ηλεκτρικούς ίππους και μια στιλιστική ταυτότητα που δεν αφήνει περιθώρια για παρεξηγήσεις, το νέο Renault 5 έρχεται να υπενθυμίσει τι σημαίνει fun-to-drive στη σύγχρονη εποχή, χωρίς εκπομπές, χωρίς θόρυβο, αλλά με όλη την ψυχή του χαρακτηριστικού γαλλικού “φιλιού” στο δρόμο. Κάτω από την καλοσμιλεμένη του σιλουέτα, το Renault 5 E-Tech φοράει τον ηλεκτροκινητήρα των 150 ίππων που συνδυάζεται με μπαταρία 52 kWh, δίνοντας αυτονομία έως 410 χιλιόμετρα στο μικτό κύκλο WLTP. Το σημαντικότερο; Το μοτέρ δεν είναι απλώς μια πηγή ώθησης. Είναι κάτι σαν ζωντανός οργανισμός που ζει και αναπνέει για να κάνει τη ζωή σου πιο εύκολη και άνετη- όπως όλων των ηλεκτρικών.
Στη προκειμένη περίπτωση όμως, η τεχνολογική τοποθέτηση του μικρού ηλεκτρικού της Renault είναι τέτοια, που κάνει εύκολη και πολύ αποτελεσματική την ανάκτηση ενέργειας, κάτι που σου δίνει φοβερή αυτοπεποίθηση, κρατώντας το άγχος της αυτονομίας μακριά σου. Από την πρώτη στιγμή που ακουμπάς το γκάζι, αντιλαμβάνεσαι πως το Renault 5 E-Tech δεν θέλει να σε μεταφέρει απλώς από το Α στο Β. Θέλει να σε κάνει να ερωτευτείς ξανά την οδήγηση. Η επιτάχυνση είναι ευθύβολη, γεμάτη νεύρο αλλά πάντα ραφιναρισμένη. Τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 8 δευτερόλεπτα, αριθμός καλός μεν, που όμως δεν έχει και πολλή σημασία.
Γιατί αυτό που σε κερδίζει δεν είναι η ωμή ταχύτητα, αλλά ο τρόπος με τον οποίο τη διαχειρίζεται. Ο κινητήρας σε βγάζει ασπροπρόσωπο σε κάθε προσπέραση, ενώ η εξαιρετική διαχείριση της ισχύος και η συμπεριφορά του πίσω άξονα με τη διαχρονικά ανώτερη διάταξη πολλαπλών συνδέσμων της ανάρτησης, μεταφέρει στον οδηγό μια σπάνια αίσθηση ισορροπίας. Αναμφίβολα είναι για χειροκρότημα η πλατφόρμα AmpR Small, που παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό το εξαιρετικό αποτέλεσμα που φτάνει ως αίσθηση στον οδηγό. Η μπαταρία είναι τοποθετημένη στο πάτωμα, χαμηλώνοντας το κέντρο βάρους και συμβάλλοντας σε μια οδηγική συμπεριφορά που μόνο αδιάφορη δεν τη λες.
Το μικρό ηλεκτρικό Renault στρίβει με τη χάρη που λίγα compact αυτοκίνητα μπορούν να πετύχουν κι αυτό χάρη σε μια ανάρτηση που τιμά τη γαλλική σχολή: εμπρός γόνατα MacPherson, πίσω πολλαπλοί σύνδεσμοι. Δεν το περιμένεις από ένα supermini να “γράφει” τόσο γλυκά την τροχιά του, καθώς την ίδια στιγμή προσφέρει σιγουριά στον οδηγό του και άνεση σε όλους τους παριστάμενους. Σε σφιχτές διαδρομές, το E-Tech μετατρέπεται σε μικρό go-kart– αν και εκεί, σου λείπει το μπλοκέ ή κάποιο υποκατάστατο. Το τιμόνι είναι γρήγορο, μεστό, γεμάτο πληροφόρηση τηρουμένων των αναλογιών.
Η Renault κατάφερε να δημιουργήσει ένα ηλεκτρικό που δεν θέλεις μόνο να το βλέπεις παρκαρισμένο αλλά να το οδηγείς, ξανά και ξανά. Σε αστικό περιβάλλον, το E-Tech είναι πραγματικός μάγος. Αθόρυβο, σβέλτο, με μικρό κύκλο στροφής (μόλις 10,3 μέτρα), διεισδύει με ευκολία στην πυκνή κυκλοφορία του κέντρου. Η κίνηση του μικρού ηλεκτρικού συνοδεύεται από ήχο για τους πεζούς (σε ταχύτητες έως 30 χλμ./ώρα) που επιλέγει ο οδηγός- και ανάμεσα στις επιλογές είναι και μια σύνθεση του τεράστιου Γάλλου μαέστρου ηλεκτρονικής μουσικής (στα 76 του φέτος) Jean-Michel Jarre.
Στον ανοιχτό δρόμο, η κατάσταση αλλάζει καθώς η ησυχία γίνεται το soundtrack της εξέλιξης. Με εξαιρετική κύλιση και ικανοποιητική ηχομόνωση, το Renault 5 δεν φοβάται τα χιλιόμετρα. Η ανάρτηση φιλτράρει τα πάντα με εκείνη τη χαρακτηριστική γαλλική χάρη, ενώ σε ρυθμούς ταξιδιού διατηρεί αξιοθαύμαστη σταθερότητα. Ο τρόπος με τον οποίο το μικρό Γαλλικό hatch διαχειρίζεται τις απαιτήσεις, είναι υποδειγματικός. Τα φρένα με τους δίσκους σε όλους τους τροχούς, κάνουν αποτελεσματικά και ακούραστα τη δουλειά τους, ενώ και το τιμόνι με τη σχετικά έντονη διάθεση επαναφοράς στην ευθεία, είναι ό,τι πρέπει για τα δεδομένα της εποχής.
Ειδικά στον αστικό κύκλο, η κατανάλωση είναι ιδιαίτερα περιορισμένη και δεν αποκλείω το γεγονός πως μαθαίνοντας τα “χούγια” του, θα μπορέσω να δω πάνω από 400 χιλιόμετρα με μια φόρτιση- κάτι που ισχυρίζεται η Renault. Σε πρώτη φάση όμως, ως προϊόν αυτής της παρθενικής μου επαφής με το μοντέλο, ακόμα και τα κάτι παραπάνω από 330 χιλιόμετρα που είδα είναι απόλυτα ικανοποιητικά. Η μπαταρία των 52 kWh φορτίζει έως και 100 kW σε DC ταχυφορτιστή, φτάνοντας το 80% της χωρητικότητας (που είναι και η προτεινόμενη) σε 30 λεπτά της ώρας (από 15%). Σε wallbox 11 kW, καθώς το μοντέλο έχει onboard αντίστοιχο, γεμίζει σε 4,5 ώρες, ενώ υποστηρίζει και Vehicle-to-Grid τεχνολογία για αμφίδρομη φόρτιση, κάτι που θα γίνει σύντομα το νέο trend στην ηλεκτροκίνηση.
Η Renault επιμένει στη λογική της “προσβασιμότητας στην ηλεκτροκίνηση” και το αποδεικνύει με τον τρόπο που έχει στηθεί το charging planner στο infotainment. Μπορείς να προγραμματίσεις, να δεις την πορεία και το εύρος κάθε φόρτισης με εξαιρετική ακρίβεια και κυρίως χωρίς να μπεις σε geek mode. Το μεγάλο νέο του 5 E-Tech, είναι πως η Renault έδωσε στην ηλεκτροκίνηση ψυχή. Το 5 E-Tech δεν είναι απλώς ένα ακόμα ηλεκτρικό hatchback. Είναι μια ωδή στον fun χαρακτήρα της αυτοκίνησης. Με τη σωστή δόση ρομαντισμού, τεχνολογίας και οδηγικής απόλαυσης, κάνει κάτι σπάνιο και ιδιαίτερα δύσκολο αν με ρωτάτε: σε κάνει να ξεχάσεις ότι οδηγείς ηλεκτρικό και να το ερωτευτείς με τον πατροπαράδοτο τρόπο που ερωτεύονται οι οδηγοί.
Το βλέπεις και λες “το θέλω” (true story: στα πρώτα 200 μέτρα μετά την παραλαβή του από την αντιπροσωπεία για τη δοκιμή, ήθελα να γυρίσω πίσω και να βάλω παραγγελία…) και αυτό από μόνο του είναι ένα τεράστιο επίτευγμα για τη Renault, που ξέρει πως να κάνει την επίκληση στο θυμικό, προσεγγίζοντας επιτυχημένα τόσο εκείνους που έχουν συνδέσει το 5άρι με τα καλύτερά τους χρόνια, όσο και εκείνους που τα χρόνια αυτά (τα καλύτερα ντε) τα ζουν τώρα. Για όσους στέκονται “απέναντι” στην Κινέζικη λαίλαπα, το σύγχρονο 5άρι είναι το καλύτερο άλλοθι για επιμονή στα Ευρωπαϊκά προϊόντα- και αυτό πρέπει να του αναγνωριστεί ως μέγιστη συνεισφορά στην αυτοκίνηση.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του Renault 5 E-Tech 52 kWh 150 PS
Ισχύς (ίπποι): 150
Ροπή (Nm): 245
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης
Επιτάχυνση (0-100 χλμ./ώρα σε δευτερόλεπτα): 8,0’’
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 150
Χωρητικότητα μπαταρίας (kWh): 52
Κατανάλωση (εργοστασιακή, kWh/100 χλμ.): 14,9
Αυτονομία εργοστασιακή (χλμ.): έως 412
Βάρος (κιλά): 1.526
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ σε χιλιοστά): 3.922×1.774×1.498
Μεταξόνιο (χιλιοστά): 2.540
Χώρος αποσκευών (λίτρα): 326
Τιμή πώλησης (ευρώ): από 32.900 € (χωρίς επιδότηση)