ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

BMW i Vision Circular: το νέο, οικολογικό όραμα

Το νέο BMW i Vision Circular
Το νέο BMW i Vision Circular

Ένα τετραθέσιο, συμπαγές μοντέλο για το 2040, προσανατολισμένο στη βιωσιμότητα και την πολυτέλεια.

Έχουμε συνηθίσει σε φουτουριστικά σχέδια που παρουσιάζονται σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις αυτοκινήτου. Από αυτά, τα πρωτότυπα μοντέλα, προκύπτουν ιδέες που περνούν στα μοντέλα παραγωγής, ενώ τα τελευταία χρόνια, έχουμε δει και σχεδόν αυτούσια τα πρωτότυπα, να γίνονται μοντέλα που μπαίνουν στο εργοστάσιο κατασκευής.

Είναι τέτοια η εξέλιξη της μηχανολογίας, αλλά και οι τάσεις της εποχής με την ηλεκτροκίνηση, την αυτόνομη οδήγηση αλλά και τη χρήση βιώσιμων υλικών, που τα πρωτότυπα ορίζουν όχι μόνο το μέλλον, αλλά και το παρόν.

Η BMW, παρουσιάζει το τετραθέσιο BMW i Vision Circular, το όραμα ενός compact, αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος για το 2040, προσανατολισμένο στη βιωσιμότητα και την πολυτέλεια.

Έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις αρχές της κυκλικής οικονομίας από κάθε άποψη. Στόχος η χρήση 100% ανακυκλωμένων υλικών / 100% ανακυκλωσιμότητα.

Το νέο BMW i Vision Circular
Το νέο BMW i Vision Circular

Επίσης, η μπαταρία στερεού ηλεκτρολύτη (solid-state) του BMW i Vision Circular είναι 100% ανακυκλώσιμη και κατασκευάζεται σχεδόν αποκλειστικά με υλικά από τον κύκλο ανακύκλωσης. Θα πετυχαίνει πολύ υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα με αισθητά μειωμένη χρήση πολύτιμων φυσικών πόρων. Επομένως, το BMW i Vision Circular αποτυπώνει μία ολοκληρωμένη, σχολαστική προσέγγιση της βιώσιμης κινητικότητας από το BMW Group, το οποίο επιδιώκει να είναι πρωτοποριακή δύναμη στην ανάπτυξη μιας κυκλικής οικονομίας και επιπλέον να χαράξει νέους δρόμους στην αποδοτική χρήση φυσικών πόρων στην παραγωγή αλλά και σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής ενός οχήματος.

Σε ό,τι αφορά τα υλικά, το BMW i Vision Circular χρησιμοποιεί ανακυκλωμένα υλικά (αρχή “secondary first”) που μπορούν να αποσυναρμολογούνται γρήγορα και εύκολα στο τέλος του προϊοντικού κύκλου ζωής. Το ζήτημα της αποσυναρμολόγησης είναι σημαντικό, εξ ου και αποτελεί σημαντική προτεραιότητα. Οι ταχυσύνδεσμοι στους τροχούς, τα καθίσματα και το ταμπλό οργάνων, αλλά και ένας ιμάντας πρόσδεσης στον πίσω πάγκο καθισμάτων δείχνουν την ευκολία με την οποία αποσπώνται τα υλικά και μαζί με την ελκυστική αισθητική συνθέτουν το λεγόμενο “joyful fusion” (τον τέλειο συνδυασμό).

Στο εμπρός τμήμα, τα ‘νεφρά’ και οι προβολείς έχουν δώσει τη θέση τους σε μία ψηφιακή επιφάνεια. Στο μέλλον, η ψηφιακή σχεδίαση αναμένεται να καταστήσει περιττές τις γεωμετρικές παραλλαγές σε φώτα και προφυλακτήρες, βοηθώντας στη μείωση της ποσότητας των υλικών και εργαλείων παραγωγής. Αντί για διακοσμητικά ένθετα ή λογότυπα που αναδεικνύουν την ποιότητα, το έμβλημα της μάρκας είναι χαραγμένο στο εμπρός τμήμα, ενώ το λογότυπο του μοντέλου αναγράφεται μέσω λέιζερ για την κατάργηση πρόσθετων εξαρτημάτων. Το κάτω τμήμα του προφυλακτήρα κατασκευάζεται από ανακυκλωμένο πλαστικό, με επιφάνεια που θυμίζει μάρμαρο.

Το νέο BMW i Vision Circular
Το νέο BMW i Vision Circular

Κι ακόμη, αντί φινιρίσματος βαφής, για τις επιφάνειες του BMW i Vision Circular έχει επιλεγεί ένα ανοιχτό χρυσαφί ανοδιωμένο δευτερογενές αλουμίνιο. Το πλαίσιο στο πίσω τμήμα του αυτοκινήτου προσφέρει ένα εντυπωσιακό χρωματικό παιχνίδι μπλε-μωβ επιφανειών, που δημιουργείται από τη θερμική επεξεργασία του ατσαλιού.

Τα ελαφρώς διάφανα ελαστικά κατασκευάζονται από πιστοποιημένο, βιώσιμο καλλιεργημένο φυσικό καουτσούκ. Χρωματιστά, ανακυκλωμένα σωματίδια από καουτσούκ προστίθενται στη γόμα του ελαστικού για ενίσχυση και δημιουργούν ένα ενδιαφέρον μωσαϊκό εφέ το οποίο σκόπιμα τονίζει την επαναχρησιμοποίηση των υλικών.

Οι στεφάνες των ζαντών είναι σχεδιασμένες για ελάχιστη χρήση υλικού. Τα κέντρα των ζαντών σχεδιάστηκαν με τα μέγιστα δυνατά ανοίγματα ώστε να παρέχουν ψύξη των φρένων, ενώ οι πιο ‘κλειστές’ επιφάνειες στα εξωτερικά άκρα των τροχών διασφαλίζουν τη μέγιστη δυνατή αεροδυναμική απόδοση.

Ο μινιμαλιστικός και αεροδυναμικά βελτιστοποιημένος μαύρος προφυλακτήρας – επίσης από ορατά ανακυκλωμένο πλαστικό – ολοκληρώνει τη σχεδίαση του πίσω τμήματος στο πιο χαμηλό τμήμα του αμαξώματος.

Το εσωτερικό του BMW i Vision Circular δείχνει τι μπορεί να επιτευχθεί στο μέλλον με την κυκλικότητα και τη στοχευμένη επιλογή υλικών – και το είδος της αισθητικής που μπορεί να προκύψει.

Η κρυστάλλινη οροφή σε συνδυασμό με την τοποθέτηση της κορυφής του παρμπρίζ πιο πίσω, χαρίζει στους εμπρός επιβάτες την αίσθηση ότι κάθονται στο ύπαιθρο. Τα δύο ανεξάρτητα καθίσματα τύπου πολυθρόνας, με ενσωματωμένα προσκέφαλα, δημιουργούν ένα αποκλειστικό περιβάλλον. Η επένδυση κατασκευάζεται από ανακυκλωμένο πλαστικό και συγκρατείται σε ένα ανοιχτό χρυσαφί αλουμινένιο πλαίσιο. Οι πλάτες των λεπτών εμπρός καθισμάτων κατασκευάζονται από ανακυκλωμένο πλαστικό με φινίρισμα τύπου μωσαϊκού. Το σύστημα ταχυσυνδέσμων φιλοσοφίας ‘joyful fusion’ επιτρέπει τον εύκολο διαχωρισμό του μετάλλου από το ύφασμα, την ταξινόμηση σε ομάδες υλικών και στη συνέχεια την επαναχρησιμοποίηση.

Ο κλασικός πίνακας οργάνων μετατρέπεται σε διεπαφή επόμενης γενιάς. Πρωταρχικό στοιχείο ένα κρυστάλλινο πάνελ, προϊόν 3D εκτύπωσης, που αντιδρά στις κινήσεις των χεριών με ένα συναρπαστικό φωτεινό εφέ. Το κρυστάλλινο πάνελ πλαισιώνεται και από τις δύο πλευρές από φυσικά επεξεργασμένο ξύλο από ανεξάρτητα πιστοποιημένες πηγές. Χρυσαφί-μπρονζέ μεταλλικά στοιχεία από ανοδιωμένο δευτερογενές αλουμίνιο συνδέουν το ταμπλό με τις κολόνες A. Και εδώ το σύστημα ταχυσυνδέσμων φιλοσοφίας ‘joyful fusion’ προσφέρει εύκολη αποσυναρμολόγηση.

Επιπρόσθετα, η περιοχή προβολής πληροφοριών που συνήθως υπάρχει σε μία κεντρική οθόνη πληροφοριών βρίσκεται πάνω από τον πίνακα οργάνων στο κάτω τμήμα του παρμπρίζ. Το υπάρχον παρμπρίζ μετατρέπεται σε πηγή πληροφοριών και καταργεί την ανάγκη για άλλες οθόνες στο εσωτερικό.

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό, είναι η στεφάνη του τιμονιού που είναι προϊόν τρισδιάστατης εκτύπωσης από πούδρα ξύλου και προσφέρει μία ευχάριστη φυσική αίσθηση στη αφή. Η αντισυμβατική, κεντρική θέση της κάθετης ακτίνας σε χρυσαφί μπρονζέ χαρίζει μία μοντέρνα πινελιά. Ενσωματώνει μία ακόμα κρυστάλλινη διεπαφή με κρυφό φωτισμό και οθόνες παρόμοιες με ενός πίνακα οργάνων.

Ο μεγάλος, ελαφρώς υπερυψωμένος πάγκος των πίσω καθισμάτων, προσφέρει εξαιρετική άνεση για δύο άτομα με επενδυμένα πλαϊνά μαξιλάρια. Τα προσκέφαλα μοιάζουν με μαξιλάρια και τα ηχεία που τοποθετούνται κάτω από αυτά διαμορφώνουν για κάθε κάθισμα τη δική του ειδική ζώνη ήχου.

Το νέο BMW i Vision Circular
Το νέο BMW i Vision Circular

Το πλεχτό ύφασμα με περίτεχνη σχεδίαση Jacquard στα πίσω καθίσματα κατασκευάζεται από 100% ανακυκλωμένο υλικό. Ο πάγκος πίσω καθισμάτων φέρει πλαίσιο από ανοδιωμένο αλουμίνιο σε χρυσαφί μπρονζέ. Το ύφασμα και το πλαίσιο συγκρατούνται στη θέση τους από έναν ιμάντα, που απελευθερώνεται εύκολα όταν πρέπει να αποσυναρμολογηθεί το κάθισμα.

Η παχιά μοκέτα που χρησιμοποιείται σε όλο το όχημα κατασκευάζεται από 100% ανακυκλωμένο πλαστικό.

Στην κολόνα C, ένα κρυστάλλινο iDrive Controller από την BMW iX επαναχρησιμοποιείται ως πλαφονιέρα.

Μαζί με όλες τις καινοτομίες υλικών και σχεδίασης, το BMW i Vision Circular λειτουργεί και ως πάροχος ενέργειας στο δίκτυο. Στην περίπτωση αυτή, το όχημα μπορεί να κάνει χρέη κινητού συσσωρευτή και να ανατροφοδοτεί την ενέργεια στο περιβάλλον του, π.χ. σε κτίρια και στην υποδομή.

Ενα ακόμα σημαντικό μέτρο στο δρόμο για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα εμπεριέχει την έξυπνη χρήση των διαθέσιμων δεδομένων κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο και μακροπρόθεσμα για μεγιστοποίηση της απόδοσης. Εάν τα δεδομένα των αισθητήρων και οι πληροφορίες που συλλέγονται από ανεξάρτητα οχήματα διαμοιράζονται με ολόκληρο το στόλο (με συγκατάθεση των χρηστών), όλα τα οχήματα θα μπορούν να επωφεληθούν από την επακόλουθη νοημοσύνη σμήνους (swarm intelligence).

Οι υποδείξεις ταχύτητας μπορούν να βελτιστοποιούνται για καλύτερη χρήση των φάσεων των φαναριών (“πράσινο κύμα”), οι ροές της κυκλοφορίας να προβλέπονται με μεγαλύτερη ακρίβεια και οι περίοδοι κυκλοφοριακής συμφόρησης να ελαχιστοποιούνται ως αποτέλεσμα της επικοινωνίας των οχημάτων μεταξύ τους και με τo περιβάλλον τους. Οι εκπομπές CO2 που προκαλούνται από τα συνεχή σταμάτα-ξεκίνα (stop-start traffic) ή ακόμα και από την αναζήτηση χώρου στάθμευσης θα μειωθούν σημαντικά σε πολλούς χρήστες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ