ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ

Παθητικός και αφελής

Ο Ντίνος Μήτογλου πιάνει το πρόσωπό του μετά από άστοχη προσπάθεια στον αγώνα του Παναθηναϊκού με τον Ερυθρό Αστέρα
Ο Ντίνος Μήτογλου πιάνει το πρόσωπό του V. STOLIS

Ο Παναθηναϊκός ΟΠΑΠ έκανε ξανά βήματα προς τα πίσω. Η παθητικότητα στο μαρκάρισμα του Τζόρνταν Λόιντ, η επιμονή στις αλλαγές και η επανεμφάνιση του hero ball. Γράφει ο Αλέξανδρος Τρίγκας.

Ως ευκαιρία (υπο)λογιζόταν το εντός έδρας παιχνίδι με τον Ερυθρό Αστέρα για να δημιουργηθεί νικηφόρο σερί στην EuroLeague, σε πισωγύρισμα εξελίχθηκε. Στην πράξη όμως, ο Παναθηναϊκός ΟΠΑΠ έκανε πολλά πράγματα λάθος, παρουσιάστηκε με αφελής στην επίθεση, δίχως ένταση στην άμυνα και όλα αυτά τον υποχρέωσαν σε ακόμη μία εντός έδρας ήττα. Την όγδοη για φέτος που τον διατηρεί στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης.

Η ΤΑΡΙΦΑ ΤΟΥ ΤΖΟΡΝΤΑΝ ΛΟΪΝΤ

Η μεγαλύτερη απόδειξη της κακής εμφάνισης των πρασίνων και της αναποτελεσματικότητας στο πίσω μέρος του παρκέ είναι η στατιστική του Τζόρνταν Λόιντ. Ο παίκτης που ήξεραν εκ προοιμίου ότι είναι ο πλέον επικίνδυνος, ήταν κι αυτός που τους έκανε τη ζημιά στην τελική ευθεία. Δίχως μάλιστα να προκύψει κάποια παρά φύσιν παράμετρος που άλλαξε τις ισορροπίες. Το τριφύλλι ήξερε από ποιον να περιμένει και τι, κι όμως την πάτησε.

Το εντυπωσιακό με την περίπτωση του εκρηκτικού γκαρντ του Ερυθρού Αστέρα είναι πως η 27άρα που σημείωσε δεν είναι κάτι πρωτοφανές για εκείνον στο συγκεκριμένο γήπεδο, αφού το ίδιο ακριβώς είχε κάνει κάνει πέρσι ως παίκτης της Βαλένθια. Κάπως έτσι, θα έχει να λέει πως σε δύο αγώνες στο ΟΑΚΑ έχει γράψει 12/16 δίποντα, 6/10 τρίποντα, 12/13 βολές, 9 ριμπάουντ, 13 ασίστ, 3 κλεψίματα και 4 λάθη.

Κι όχι μόνο αυτό, αλλά εν προκειμένω ο Παναθηναϊκός ΟΠΑΠ τού επέτρεψε να νιώσει πιο άνετα από ποτέ τη φετινή σεζόν, στο κλείσιμο της αναμέτρησης. Ένας παίκτης λοιπόν που μέχρι το παιχνίδι του ΟΑΚΑ είχε 35.2% εντός παιδιάς στην τελευταία περίοδο, το βράδυ της Παρασκευής 19 Μαρτίου σούταρε με 6/9 εντός παιδιάς. Κι αυτό γιατί η ελληνική άμυνα τον αντιμετώπισε με αδικαιολόγητη παθητικότητα.

Παρεμπιπτόντως, στο διπλό του Ερυθρού Αστέρα σκόραρε με κάθε πιθανό τρόπο: μετά από pick n roll (3 πόντοι), με isolation (3 πόντοι), μετά από αλλαγή (4 πόντοι), με catch and shoot (3 πόντοι), με επιθετικό ριμπάουντ (2 πόντοι), με cut (2 πόντοι) και στο transition (6 πόντοι). Κοινώς, έκανε ό,τι ήθελε στο ΟΑΚΑ.

Τα σημεία από τα οποία σούταρε ο Τζόρνταν Λόιντ στο τέταρτο δεκάλεπτο με τον Παναθηναϊκό ΟΠΑΠ
Τα σημεία από τα οποία σούταρε ο Τζόρνταν Λόιντ INSTAT SCOUT

*Το shot chart του Τζόρνταν Λόιντ στο παιχνίδι του ΟΑΚΑ

ΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΑΛΛΑΓΗ ΕΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΑ

Η συζήτηση εν πολλοίς στο συγκεκριμένο παιχνίδι είχε να κάνει με την άμυνα με αλλαγές που εφαρμόζει σχεδόν δογματικά πλέον ο Όντεντ Κάτας. Ο 46χρονος τεχνικός προσπαθεί να εκμεταλλευτεί το μέγεθος των ψηλών πεντάδων που παρατάσσει για να εξανεμίσει το όποιο πλεονέκτημα του αντιπάλου κοντά στο καλάθι, πλην όμως αυτή η τακτική προσέγγιση δεν θα είναι αποτελεσματική κάθε βράδυ.

Όπως συνέβη στο παιχνίδι του Audi Dome με την Μπάγερν, έτσι και σ' αυτό ο Παναθηναϊκός ΟΠΑΠ τιμωρήθηκε από τη δική του επιλογή. Εν προκειμένω όχι γιατί αυτό που επέλεξαν ήταν ριψοκίνδυνο, όσο γιατί τους έλειπε η ένταση που απαιτείται.

Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού είναι το παιχνίδι με τη Μακάμπι Τελ Αβίβ. Τότε που η ίδια ακριβώς άμυνα ήταν που έκανε τη διαφορά. Τι άλλαξε; Η επιθετικότητα πάνω στην μπάλα. Πριν από μια βδομάδα, οι πράσινοι ήταν τόσο "εκεί" για να υποχρεώσουν τους παίκτες του Γιάννη Σφαιρόπουλου σε κακές αποφάσεις και καθυστερημένες συνεργασίες, που άλλαξαν όλη την ιστορία του αγώνα.

Αυτή τη φορά όμως, η παθητικότητα χαρακτήριζε τον τρόπο με τον οποίο ο Παναθηναϊκός ΟΠΑΠ αντιμετώπιζε κάθε σερβική κατοχή, γεγονός που είχε αντίκτυπο στην παραγωγικότητα του Ερυθρού Αστέρα, ο οποίος από τους 74.34 πόντους ανά αγώνα ανέβηκε στους 86 πόντους.

Ο αντίλογος στο κομμάτι των αλλαγών θα μπορούσε να είναι το γιατί δεν υπήρξε αλλαγή πλεύσης και μία διαφορετική αμυντική προσέγγιση (βλ. hedge out), για παράδειγμα πάνω στον Τζόρνταν Λόιντ, που θα υποχρέωνε τον βασικό εκτελεστικό άξονα του Ερυθρού Αστέρα να διώξει την μπάλα από τα χέρια του και θα έδινε στους υπόλοιπους την υποχρέωση της εκτέλεσης.

Ακόμη κι αυτό όμως προϋποθέτει κάτι που δεν είχαν οι πράσινοι: επιθετικότητα. Κι αυτό είναι που πλήρωσαν περισσότερο από οτιδήποτε άλλο.

ΓΥΡΙΣΕ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΠΙΣΩ

Όλη αυτή η παθητικότητα και η έλλειψη συγκέντρωσης με την οποία λειτούργησε στο μεγαλύτερο διάστημα του αγώνα ο Παναθηναϊκός ΟΠΑΠ έφερε την ευάλωτη άμυνα, κι αυτή τον εκνευρισμό στην επίθεση. Ο τρόπος με τον οποίο επιχείρησαν οι πράσινοι να ανατρέψουν την κατάσταση στα τελευταία λεπτά δεν ήταν ακριβώς ο ενδεδειγμένος. Με έλλειψη συνεργασιών και με επιπολαιότητα στον τρόπο εκτέλεσης, οι παίκτες του Όντεντ Κάτας λειτούργησαν σπασμωδικά σε πολλές περιπτώσεις.

Η μπάλα έμενε για πολλή ώρα σε συγκεκριμένα χέρια (βλ. Ιωάννης Παπαπέτρου, Μάριο Χεζόνια), γεγονός που επέτρεπε στη σερβική άμυνα να προσαρμοστεί πλήρως και να γεμίσει τη ρακέτα της με κορμιά, έχοντας κατά νου πως όποιος εκ των δύο επιτεθεί κατά μέτωπο, θα έχει μόνο ένα πράγμα στο μυαλό του: την εκτέλεση, κι όχι την πιθανότητα δημιουργίας.

Κι η αλήθεια είναι πως τα μεγάλα σουτ που μπήκαν στα τελευταία λεπτά από τους δύο ηγέτες του τριφυλλιού, δεν ήταν η επιτομή της ορθότητα επιλογής. Το ακριβώς αντίθετο. Σε τέτοιο βαθμό που σε κάποια σημεία το παιχνίδι του ΟΑΚΑ έμοιαζε να είναι πιστό αντίγραφο αυτό της Aleksandar Nikolic Hall, όπου το hero ball είχε φτάσει σε δυσθεώρητα επίπεδα.

ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΧΑΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

Την ίδια ώρα, τα mismatches που προέκυψαν στο μπροστινό μέρος του παρκέ λόγω του tall ball του Όντεντ Κάτας δεν "σημαδεύτηκαν" κοντά στο καλάθι. Ούτε ο Ιωάννης Παπαπέτρου ούτε ο Μάριο Χεζόνια κατέβηκαν στο low post για να προβληματίσουν και να φθείρουν την άμυνα του Ερυθρού Αστέρα, γεγονός που εκμηδένισε επί της ουσίας το όποιο υψομετρικό ή μυϊκό πλεονέκτημα.

Είναι χαρακτηριστικό πως αμφότεροι εκδήλωσαν τις κατοχές τους αποκλειστικά με πρόσωπο (ως επί το πλείστον μετά από αρκετές ντρίμπλες), στο τέλος των 24'' της κατοχής. Αποτέλεσμα; Τα σουτ που πήραν (0/6 δίποντα, 7/16 τρίποντα) ήταν κατά βάση υπό κακές προϋποθέσεις, κι ως εκ τούτου με χαμηλή αποτελεσματικότητα.

Κι ο Παναθηναϊκός ΟΠΑΠ του 2020/21 δεν αντέχει να σηκώνει το βάρος της δικής τους αστοχίας -όπως κι αν προκύπτει αυτή. Ακόμη κι αν ο Χάουαρντ Σαντ Ρος κλείνει τον αγώνα με 21 πόντους από 4/7 δίποντα και 4/6 τρίποντα.

Αντί επιλόγου: Στη νίκη επί της Μακάμπι, η παρουσία του Μάριο Χεζόνια φάνηκε να απελευθερώνει τον Ιωάννη Παπαπέτρου από τις οργανωτικές υποχρεώσεις -ως ένα βαθμό τουλάχιστον. Απέναντι στον Ερυθρό Αστέρα συνέβη το ακριβώς αντίθετο, αφού οι δυο τους εστίασαν περισσότερο στη δημιουργία του δικού τους σουτ. Το βασικό ζητούμενο για τον Όντεντ Κάτας άλλωστε δεν είναι μόνο πώς θα χωρέσει αμφότερους στην πεντάδα, αλλά και πώς θα μοιραστούν οι μπάλες όταν -με το καλό- επιστρέψει ο Νεμάνια Νέντοβιτς.

Photo Credits: Eurokinissi

TAGS ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ EUROLEAGUE
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ