VAR

Το πρώτο γκολ που ακυρώθηκε από τεχνητή νοημοσύνη, ορίζει την εποχή του αυτόματου οφσάιντ

A big screen shows Manchester City's Raheem Sterling's goal was disallowed for offside after a VAR replay during the English Premier League soccer match between Manchester City and Southampton at the Etihad Stadium in Manchester, England, Saturday, Sept. 18, 2021. (AP Photo/Rui Vieira)
A big screen shows Manchester City's Raheem Sterling's goal was disallowed for offside after a VAR replay during the English Premier League soccer match between Manchester City and Southampton at the Etihad Stadium in Manchester, England, Saturday, Sept. 18, 2021. (AP Photo/Rui Vieira) © 2021 RUI VIEIRA/ASSOCIATED PRESS

Το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων έγινε το πρώτο μεγάλο τουρνουά όπου ακυρώθηκε γκολ για οφσάιντ που καταλογίστηκε αυτόματα, μέσω τεχνητής νοημοσύνης, στο νέο τεχνολογικό σύστημα που προωθεί η FIFA.

Οι δοκιμές για την ημιαυτόματη τεχνολογία οφσάιντ κορυφώνονται ενόψει του Παγκοσμίου Κυπέλλου 2022. Το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων 2021 ήδη έχει επηρεαστεί από την τεχνητή νοημοσύνη, αφού ένα ρομπότ VAR ακύρωσε το πρώτο γκολ σε μεγάλο τουρνουά με αυτόν τον τρόπο.

Στον αγώνα του 1ου γύρου του θεσμού μεταξύ της Αλ Τζαζίρα από τα ΗΑΕ και της Πιρέ από την Ταϊτή, Ο Αλαμερί Ζαγέντ νόμιζε ότι σκόραρε και έκανε το 4-0 για την Αλ Τζαζίρα. Το ρομποτικό VAR τέθηκε σε εφαρμογή και έκανε σαφές στους διαιτητές ότι ο σκόρερ ήταν πιο μπροστά από τον Άλβιν Τεχάου όταν δέχθηκε την μπάλα.

Η ημιαυτόματη τεχνολογία καταλογισμού οφσάιντ μειώνει ακόμα περισσότερο το χρόνο που δαπανάται σε τέτοιες περιπτώσεις. Ήδη το σύστημα τελεί υπό δοκιμή εδώ και ένα χρόνο και αποσκοπεί να αντικαταστήσει το ισχύον του VAR με τις γραμμές.

Στόχος της FIFA είναι να χρησιμοποιηθεί στο Κατάρ. Θα τοποθετηθούν 10-12 κάμερες σε κάθε γήπεδο, οι οποίες θα συλλέγουν την κίνηση έως και 29 σημείων του σώματος κάθε ποδοσφαιριστή 50 φορές το δευτερόλεπτο. Όταν οι κάμερες εντοπίσουν ότι κάποιο σημείο σώματος ενός παίκτη είναι εκτεθειμένο, θα στέλνουν σήμα στο δωμάτιο επιχειρήσεων και από εκεί και πέρα είναι ευθύνη του VAR να κρίνει ότι υπάρχει οφσάιντ ή δεν υπάρχει επηρεασμός στη φάση από τον εκτεθειμένο ποδοσφαιριστή.

"Θα τοποθετήσουμε ένα σύστημα καμερών κάτω από την οροφή των σταδίων. Τα δεδομένα από την ανίχνευση άκρων θα λαμβάνονται από το video και θα στέλνονται στο δωμάτιο επιχειρήσεων. Μαζί θα υπολογίζεται αυτόματα η γραμμή του οφσάιντ, θα ανιχνεύεται το σημείο εκτέλεσης της πάσας και θα στέλνονται στο χειριστή του replay σχεδόν σε πραγματικό χρόνο. Ο τελευταίος θα μπορεί να τα δείξει άμεσα στον VAR", είχε εξηγήσει προ μηνών ο διευθυντής τεχνολογίας και καινοτομίας ποδοσφαίρου της παγκόσμιας ομοσπονδίας, Γιοχάνες Χόλτσμιλερ.

Η τεχνολογία βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη, χρησιμοποιεί αυτόματη ανίχνευση της μπάλας και δημιουργεί άμεσα τρισδιάστατα μοντέλα της θέσης κάθε παίκτη και των άκρων του. Επιπλέον, βελτιώνεται κι η ακρίβεια στο σημείο λακτίσματος της μπάλας, αφού χρησιμοποιούνται δεδομένα ανίχνευσης και αισθητήρες.

Εκτός των άλλων, η νέα τεχνολογία θα έχει τη δυνατότητα να επαναδημιουργεί τον αγώνα ως virtual animation με μερικά δευτερόλεπτα απόσταση από την κανονική διάρκεια του παιχνιδιού, ώστε οι προπονητές και οι παίκτες να να βλέπουν κάθε φάση από διάφορες οπτικές γωνίες.

Ο προγραμματισμός είναι να αντικαταστήσει την ισχύουσα τεχνολογία για το οφσάιντ σε όλα τα μεγάλα πρωταθλήματα με την έναρξη της σεζόν 2023-2024.

TAGS VAR ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΥΠΕΛΛΟ ΣΥΛΛΟΓΩΝ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ