EUROLEAGUE

EuroLeague: Ο νέος κανονισμός διαιτησίας στη διοργάνωση και οι αλλαγές

Οι διαιτητές εξετάζουν το Instant Replay
Οι διαιτητές εξετάζουν το Instant Replay PHOTO CREDITS: INTIME SPORTS

Δύο μέρες πριν από την έναρξη της νέας αγωνιστικής περιόδου, η EuroLeague Basketball ενημέρωσε για τις αλλαγές σε κάποιους κανονισμούς διαιτησίας. Το αντιαθλητικό φάουλ, το challenge των προπονητών και η "act of violence".

Η EuroLeague Basketball ετοιμάζεται πυρετωδώς για την έναρξη της νέας αγωνιστικής περιόδου, με τις ομάδες να κάνουν τις τελευταίες προπονήσεις πριν μπουν στη μάχη για τη διεκδίκηση της πρόκρισης στο Final Four. Πέραν των τακτικών θεμάτων και της προετοιμασίας όμως, θα πρέπει να κατανοήσουν τις αλλαγές που προέκυψαν σε κάποιους από τους κανονισμούς διαιτησίας της EuroLeague Basketball.

Γι αυτές τις αλλαγές ενημέρωσε η διοργάνωση, την Τρίτη 4 Οκτωβρίου.

Συγκεκριμένα, από τη φετινή αγωνιστική περίοδο:

- Το φάουλ που γίνεται πριν μπει η μπάλα στο παρκέ (κατά την επαναφορά) στα δύο τελευταία λεπτά της κανονικής διάρκειας και την παράταση δεν θα δίνει πλέον δύο βολές και νέα κατοχή, αλλά μία βολή. Δεν θα πρόκειται λοιπόν για αντιαθλητικό φάουλ, το οποίο -υπό συγκεκριμένες συνθήκες- θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποβολή τον δράση -αν δηλαδή κουβαλούσε μια τεχνική ποινή ή ένα αντιαθλητικό στον αγώνα. Κάτι που ισχύει επίσης στη FIBA.

- Στα δύο τελευταία λεπτά της κανονικής διάρκειας ή της παράτασης, μετά από τάιμ άουτ που έχει πάρει μετά από καλάθι ή φάουλ, ο προπονητής μπορεί να επιλέξει από πού θα γίνει η επαναφορά. Αν επιλέξει αυτή να γίνει στην πλευρά που επιτίθεται, έχει το δικαίωμα να επιλέξει παράλληλα αν η επαναφορά θα γίνει από την γραμμή των εννέα μέτρων που βρίσκεται απέναντι από τους πάγκους ή μπροστά από αυτούς (δηλαδή από την αριστερή ή από τη δεξιά πλευρά του παρκέ). Μέχρι πέρσι, η επαναφορά γινόταν αποκλειστικά από την γραμμή των εννέα μέτρων απέναντι από τους πάγκους.

- Οι διαιτητές έχουν το δικαίωμα να σταματήσουν άμεσα τον αγώνα για να δουν στο Instant Replay αν υπάρχει "act of violence" ή πιθανή τέτοια περίπτωση, ανάμεσα σε παίκτες που αγωνίζονται ή που βρίσκονται στους πάγκους. Πρόκειται για έναν κανονισμό που εναρμονίζεται επί της ουσίας με αυτόν της FIBA και τον είδαμε να τίθεται σε εφαρμογή στους τελικούς της Basket League του 2021/22, με πρωταγωνιστές τους Μουστάφα Φαλ και Χάουαρντ Σαντ Ρος.

- Οι προπονητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν το "challenge" για κάθε έναν από τους λόγους που τους δίνουν αυτό το δικαίωμα, δίχως να υπάρχουν περιορισμοί και προϋποθέσεις από το χρονικό σημείο του αγώνα. Θυμίζουμε πως πέρσι, που εισήχθη ο κανονισμός του "challenge" από τους προπονητές, υπήρχαν τρεις περιπτώσεις που αυτό μπορούσε να γίνει μόνο στα δύο τελευταία λεπτά του αγώνα. Παραμένει όμως η δυνατότητα για μία (1) μόνο χρήση του "challenge" στη διάρκεια της αναμέτρησης.

Αναλυτικά όλες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες μπορεί ένας προπονητής να κάνει χρήση του "challenge" που του δίνει ο κανονισμός:

  1. Game Clock: Αναφέρεται στο υπόλοιπο του χρόνου που απομένει μέχρι να ολοκληρωθεί ο αγώνας. Αν δηλαδή κολλήσει το χρονόμετρο ή χαθούν δευτερόλεπτα.
  2. Shot Clock: Το χρονόμετρο των 24 δευτερολέπτων, ο χρόνος που απομένει δηλαδή μέχρι να ολοκληρωθεί μία επίθεση. Αν δηλαδή κολλήσει το χρονόμετρο ή χαθούν δευτερόλεπτα.
  3. Basket 24s: Εξηγεί αν το καλάθι μπήκε εντός χρόνου όταν ολοκληρώνεται μία επίθεση.
  4. Foul 24s: Εξηγεί αν ένα φάουλ καταλογίστηκε εντός χρόνου, πριν ολοκληρωθεί η επίθεση των 24 δευτερολέπτων μίας ομάδας.
  5. Basket Value: Πόσο αξίζει ένα καλάθι. Αν δηλαδή ένα επιτυχημένο σουτ μετράει για 1 (ένα), 2 (δύο) ή 3 (τρεις) πόντους
  6. # of free throws: Ο αριθμός των βολών που έχει δικαίωμα να εκτελέσει ένας παίκτης έπειτα από φάουλ που κέρδισε ή τον καταλογισμό τεχνικής ποινής ή αντιαθλητικού φάουλ.
  7. Basket DF/OF: Εξηγεί αν υπήρξε φάουλ μακριά από την μπάλα πριν ευστοχήσει ένας παίκτης σε σουτ, είτε από αμυνόμενο είτε από επιτιθέμενο. Αν το φάουλ έχει καταλογιστεί πριν ξεκινήσει ο παίκτης την προσπάθειά του για σουτ, τότε το καλάθι δεν μετράει.
  8. Foul Review: Η παρακολούθηση του VIDEO ενός φάουλ που καταλογίστηκε, προκειμένου να αναβαθμιστεί από απλό φάουλ σε αντιαθλητικό, ή να υποβιβαστεί από αντιαθλητικό φάουλ σε απλό φάουλ.
  9. Fighting / Physical Altercation: Χρησιμοποιείται αν υπάρξει συμπλοκή ή έντονος διαπληκτικός ανάμεσα σε παίκτες, προκειμένου να αποφασιστεί αν είναι απαραίτητο να επιβληθεί κάποια τιμωρία.
  10. Free throw shooter: Ο παίκτης ο οποίος εκτελεί ελεύθερες βολές.
  11. Out of Bounds: Για να διαπιστωθεί αν η μπάλα βγήκε εκτός αγωνιστικού χώρου (τελική ή πλάγια γραμμή), αλλά και αν είναι αμφισβητούμενη φάση το ποιος παίκτης έβγαλε την μπάλα εκτός παιχνιδιού.
  12. Goal-tending: Για να διαπιστωθεί αν υπήρξε παράβαση. Αν δηλαδή ένας παίκτης - επιτιθέμενος ή αμυνόμενος - είτε παρενέβη στην τροχιά της μπάλας, είτε την απομάκρυνε με λάθος τρόπο από την στεφάνη.
  13. Defensive Semi-cirle: Για να διαπιστωθεί αν ένας παίκτης έχει στηθεί εντός ή εκτός του ημικυκλίου που βρίσκεται στην ρακέτα, όταν έχει προσπαθήσει να κερδίσει επιθετικό φάουλ. Αν είναι εντός ημικυκλίου το φάουλ χαρακτηρίζεται αμυντικό, ενώ αν είναι εκτός ημικυκλίου τότε χαρακτηρίζεται επιθετικό.
  14. Basket EOQ: Εξέταση του VIDEO προκειμένου να διαπιστωθεί εάν ένα εύστοχο σουτ έχει επιτευχθεί εντός ή εκτός χρόνου στο φινάλε μίας περιόδου.
  15. Foul EOQ: Εξέταση του VIDEO προκειμένου να διαπιστωθεί αν ένα φάουλ που καταλογίστηκε ήταν εντός ή εκτός χρόνου στο φινάλε μίας περιόδου.
TAGS EUROLEAGUE ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ ΜΠΑΣΚΕΤ ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ ΜΠΑΣΚΕΤ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ