FORMULA 1

Πώς γυμνάζονται οι οδηγοί της F1 το χειμώνα και πώς προετοιμάζονται για τη νέα σεζόν

Sebastian Vettel, Aston Martin, walks the track, Miami International Autodrome, GP2205a, F1, GP, USA ASTON MARTIN F1 MEDIA

Πώς ασκούνται, σωματικά και πνευματικά, οι οδηγοί της Formula 1 για να φτάσουν στην καλύτερη δυνατή κατάσταση για τη νέα αγωνιστική χρονιά; Εξηγεί ο πρώην οδηγός και πρεσβευτής της Aston Martin, Πέδρο ντε λα Ρόσα.

Από τότε που ο Μίκαελ Σουμάχερ άλλαξε -στις αρχές της δεκαετίας του 1990- το πρότυπο του οδηγού της Formula 1, μεταμορφώνοντας τον εαυτό του σε υπεραθλητή, οι πιλότοι συγκαταλέγονται πλέον ανάμεσα στους κορυφαίους αθλητές του πλανήτη.

Μόνο που αυτό το σπορ είναι πολύ ιδιαίτερο: είναι, για το σώμα ενός οδηγού, σπριντ και μαραθώνιος μαζί – από την άποψη ότι πρέπει οι πιλότοι να αντέχουν τις πολύ ισχυρές εγκάρσιες και πλευρικές καταπονήσεις ενός μονοθεσίου με τόσο υψηλή ταχύτητα (ειδικά στις πολύ γρήγορες στροφές που δουλεύει η ασύλληπτη αεροδυναμική απόδοση) χωρίς παράλληλα να χάνουν ούτε στο ελάχιστο την πνευματική τους διαύγεια για σχεδόν δύο ώρες, στον αγώνα.

“Στο τέλος κάθε σεζόν, ο προπονητής μου πάντα μου έλεγε να ξεκουραστώ για δύο εβδομάδες πριν αρχίσω σταδιακά να χτίζω ξανά τη φυσική μου κατάσταση”, εξηγεί ο Ισπανός.

“Πρέπει να παραδεχτώ ότι κάποιες φορές ασκούμουν ακόμα και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ξεκούρασης, γεγονός που νευρίαζε τον προπονητή μου. Είναι σημαντικό για το σώμα να μην γυμνάζεται κάποιες στιγμές, καθώς χρειάζεται να ανακάμψει και να επαναφορτιστεί μετά από μια μακρά σεζόν.

Είναι στο DNA ενός αθλητή υψηλού επιπέδου να προπονείται συνεχώς, αλλά η ξεκούραση είναι κρίσιμη για να αποφύγεις την εξάντληση”, πρόσθεσε ο πρώην οδηγός της McLaren.

“Η σεζόν αυτή [το 2024] ήταν η μεγαλύτερη που υπήρξε ποτέ, με ελάχιστο χρόνο για ξεκούραση, οπότε είναι σημαντικό να εκμεταλλευτείς τον χειμώνα για χαλάρωση και μετά να αρχίσεις σταδιακά να πιέζεις ξανά τον εαυτό σου”, συνεχίζει.

“Η Formula 1 διαφέρει από πολλά αθλήματα, καθώς υπάρχει ελάχιστος χρόνος δοκιμών πριν τον πρώτο αγώνα. Το καλό είναι ότι όλοι βρίσκονται στην ίδια θέση, οπότε ό,τι μπορείς να κάνεις ως οδηγός πριν ξεκινήσει η σεζόν, μπορεί να σου δώσει ένα πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών σου”.

Ο Πέδρο ντε λα Ρόσα (δεξιά) με τον Φερνάντο Αλόνσο στο GP του Μονακό το 2024 ASTON MARTIN F1 MEDIA

Μιλώντας για τα αθλήματα που ενδείκνεινται για την προπόνηση ενός οδηγού της F1, ο Ντε λα Ρόσα εξηγεί: Το καρτ είναι μια από τις καλύτερες δραστηριότητες που μπορείς να κάνεις. Η αίσθηση και η γρήγορη ανταπόκριση από ένα καρτ διατηρούν ζωντανά τα αντανακλαστικά σου, κάτι που είναι κρίσιμο στην προπόνηση οποιουδήποτε οδηγού. Είναι μια από τις πιο ολοκληρωμένες δραστηριότητες, τόσο σωματικά όσο και πνευματικά.

Εκτός από την οδήγηση, οποιοδήποτε άθλημα απαιτεί γρήγορες αντιδράσεις και καλή συντονιστική ικανότητα είναι χρήσιμο. Το padel είναι ένα καλό παράδειγμα. Είναι δημοφιλές ανάμεσα στους οδηγούς επειδή χρειάζεται γρήγορα αντανακλαστικά και καλός συντονισμός.

Εγώ έπαιζα squash, που ήταν εξαιρετικά απαιτητικό, αλλά ήταν πολύ εύκολο να τραυματιστείς, οπότε το padel είναι ιδανικό, επειδή δεν είναι τόσο απαιτητικό σωματικά αλλά εξακολουθεί να απαιτεί καλές γνωστικές δεξιότητες.

Προτείνω επίσης το σκι αντοχής (cross-country ski). Το έκανα πάντα, γιατί απαιτεί εξαιρετικά υψηλά επίπεδα αντοχής. Μπορείς να προπονηθείς σε μεγάλο υψόμετρο και γυμνάζει ολόκληρο το σώμα, συμπεριλαμβανομένου του κορμού, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για τη σταθερότητα στις στροφές και τα κερμπ κατά την οδήγηση.

Το σκι αντοχής παρέχει έναν τέλειο συνδυασμό προπόνησης για τους οδηγούς, καλύπτοντας τόσες διαφορετικές πτυχές, τόσο σε επίπεδο αντοχής όσο και δύναμης.

Πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός με τους τραυματισμούς στην περίοδο ανάμεσα στις σεζόν. Ένα χειμώνα πήγα για ιστιοπλοΐα και το σκάφος αναποδογύρισε. Καθώς προσπαθούσα να το επαναφέρω, πάτησα πάνω σε έναν αχινό και χρειάστηκε να κάνω εγχείρηση για να αφαιρεθούν όλα τα αγκάθια από το πόδι μου. Μετά, ανάρρωνα για μερικές εβδομάδες, και αυτό καθυστέρησε την προπόνησή μου”, συμπληρώνει.

Περνώντας στο γυμναστήριο, “δεν έχει σημασία πόσο χρόνο περνάς γυμναζόμενος”, λέει ο Ντε λα Ρόσα. Σημασία έχει η ποιότητα των ασκήσεων. Θέλεις έναν καλό συνδυασμό ασκήσεων αντοχής και δύναμης.

Για την αντοχή, γυμνάζεσαι για να αντέχεις σε αγώνες σχεδόν δύο ωρών, σε θερμοκρασίες που ξεπερνούν τους 50°C στο cockpit. Κάνεις προπόνηση σε συνθήκες αφυδάτωσης για να προσομοιώσεις αγώνες όπως στο Μαϊάμι και τη Σιγκαπούρη, όπου η υγρασία είναι πολύ υψηλή.

Για τη δύναμη ενισχύεις τους μυς σου μέσω ασκήσεων αντίστασης. Συχνά, δένεσαι σε μηχανήματα που προσομοιώνουν τις δυνάμεις G του μονοθεσίου, και θα δεις τους οδηγούς να σφίγγουν το κεφάλι, τον αυχένα και τα χέρια τους κάτω από τεράστια φορτία.

Η πρόκληση είναι να προπονείσαι με τρόπο που βελτιώνει την αντοχή σου και αποκτάς καλή μυϊκή τόνοση, χωρίς να υπερβάλλεις, γιατί η υπερβολική μυϊκή μάζα αυξάνει το βάρος και επιβραδύνει τις αντιδράσεις.

Η προπόνηση πριν και κατά τη διάρκεια μιας σεζόν γίνεται ευκολότερη με έναν επαγγελματία προπονητή δίπλα σου. Σε καθοδηγούν για το τι χρειάζεσαι και αποτρέπουν τα λάθη που μπορεί να επηρεάσουν την απόδοσή σου”.

Όσο για τη νοητική ετοιμότητα των οδηγών, ο Ισπανός εξηγεί: “Πέρα από τη φυσική κατάσταση, υπάρχουν πολλές ασκήσεις και εργαλεία που βελτιώνουν τη νοητική οξύτητα, η οποία είναι εξίσου σημαντική.

Η μηχανή Batak είναι πολύ δημοφιλής, καθώς ελέγχει τα αντανακλαστικά και τις αντιδράσεις σου. Οι προσομοιωτές αγώνων διευκολύνουν τους οδηγούς να αποκτήσουν ρυθμό, αναπαράγοντας εκκινήσεις και δοκιμάζοντας την ταχύτητα αντίδρασης σε εντολές.

Οι ασκήσεις με μπαλάκια του τένις είναι μια πιο απλή αλλά εξαιρετική επιλογή για τη βελτίωση των αντανακλαστικών. Η χειμερινή προετοιμασία πρέπει να είναι ολιστική. Αν δεν φροντίσεις κάθε πτυχή του σώματος και του νου, θα εκτεθείς στην πίστα. Το κόκπιτ ενός μονοθεσίου είναι ένα σκληρό περιβάλλον, αλλά δεν υπάρχει καλύτερο μέρος για έναν οδηγό”, καταλήγει ο Πέδρο ντε λα Ρόσα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ