Οι παραβάσεις καλά κρατούν- “Δύσκολος” ο Αύγουστος για τους οδηγούς

Με 50 περιστατικά συγκρούσεων μεταξύ οχημάτων μέσα σε διάστημα λίγων ημερών, ο φετινός Αύγουστος συνεχίζει την κακή “παράδοση” των ελληνικών δρόμων.
Ο Αύγουστος, αντί να λειτουργεί ως ανάσα ξεγνοιασιάς στους δρόμους, αποδεικνύεται για ακόμη μια χρονιά μοιραίος. Οι άδειοι δρόμοι της Αττικής μετατρέπονται σε σκηνικό τραγωδιών, με οκτώ νεκρούς μέσα σε λίγες μόνο ημέρες και δεκάδες συγκρούσεις σε καθημερινή βάση. Με τρόπο πραγματικά θλιβερό και “μαύρο”, επιβεβαιώνεται πως η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στους δρόμους, δεν συνεπάγεται μεγαλύτερη ασφάλεια στις μετακινήσεις.
Αντιθέτως, οι λιγότερο φορτισμένοι δρόμοι δημιουργούν την ψευδαίσθηση ελευθερίας και ωθούν πολλούς οδηγούς σε υπερβολικές ταχύτητες. Όταν σε αυτό το μείγμα προστεθούν η νυχτερινή οδήγηση και η κατανάλωση αλκοόλ, τότε ακόμη και η πιο “ασήμαντη” παράβαση μπορεί να εξελιχθεί σε θανατηφόρο δυστύχημα. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι: καθημερινά στην Αττική καταγράφονται περίπου 50 συγκρούσεις, γεγονός που αποτυπώνει το μέγεθος του προβλήματος.
Παρά τις συνεχείς επιχειρήσεις της Τροχαίας και τις καμπάνιες ευαισθητοποίησης, η χώρα μας απέχει ακόμη από τους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη μείωση των τροχαίων θυμάτων. Το 2024, οι νεκροί στους ελληνικούς δρόμους ανήλθαν σε 665 (σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ– το 2023 ήταν 646, οπότε και με τη γλώσσα των αριθμών αποτυπώνεται η θλιβερή σταθερότητα), αριθμός που παραμένει ιδιαίτερα υψηλός καθώς και για το 2025 οι προβλέψεις δεν είναι ενθαρρυντικές.
Ακόμα και αν υπάρξει μείωση στα θύματα της ασφάλτου, αυτή δύσκολα θα ρίξει τον αριθμό των θυμάτων κάτω από τους 600. Η Ελλάδα εξακολουθεί να καταγράφει περίπου 20 περισσότερους νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η σταθερή αυτή απόκλιση αποκαλύπτει ότι το πρόβλημα δεν είναι συγκυριακό, αλλά δομικό και απαιτεί συστηματική αντιμετώπιση.
Από τις 11 έως τις 17 Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν σε όλη τη χώρα 21.634 έλεγχοι, από τους οποίους προέκυψαν 2.037 παραβάσεις. Η Αττική βρέθηκε στην κορυφή με 351 καταγεγραμμένες περιπτώσεις, ακολούθησαν τα Ιόνια Νησιά με 312 και το Νότιο Αιγαίο με 264. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν επίσης ανησυχητικές τάσεις. Στη Θεσσαλονίκη για παράδειγμα, μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2025, εντοπίστηκαν 31.584 παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας, 2.585 οδηγοί χωρίς κράνος, 2.965 οδηγοί χωρίς άδεια οδήγησης, ενώ από τους ελέγχους προέκυψαν πρόστιμα για 1.276 οδηγούς χωρίς ζώνη ασφαλείας και 467 που έκαναν χρήση κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Συνολικά ελέγχθησαν 49.011 οχήματα και συνελήφθησαν 123 παραβάτες. Παράλληλα, σε εξειδικευμένους ελέγχους, εντοπίστηκαν 19.359 παραβάσεις σε φορτηγά και λεωφορεία, 229 σε σχολικά λεωφορεία και 180 σε ταξί. Τα νούμερα δείχνουν ότι η παραβατικότητα δεν αφορά μόνο τους ιδιώτες οδηγούς, αλλά και τους επαγγελματίες του τιμονιού. Η εικόνα που διαμορφώνεται κάθε Αύγουστο φανερώνει μια διπλή πρόκληση. Από τη μία πλευρά, οι πολίτες πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η άδεια άσφαλτος δεν είναι πρόσκληση για απερισκεψία.
Από την άλλη, η πολιτεία καλείται να ενισχύσει τους ελέγχους, όχι απλώς κατασταλτικά, αλλά με μια συνολικότερη στρατηγική πρόληψης και παιδείας οδικής ασφάλειας. Η εμπειρία δείχνει ότι τα τροχαία δεν περιορίζονται σε αριθμούς και στατιστικές. Κάθε σύγκρουση αντιστοιχεί σε μια οικογένεια που χάνει αγαπημένους ανθρώπους, σε μια κοινωνία που πληρώνει ακριβό τίμημα. Όσο η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται ψηλά στους πίνακες των ευρωπαϊκών θανάτων, ο Αύγουστος –και όχι μόνο– θα συνεχίσει να γράφει μαύρες σελίδες στην άσφαλτο.