Νέος Κ.Ο.Κ.: Αυτές είναι οι παραβάσεις που “κοστίζουν” το δίπλωμα μέχρι και για τρεις μήνες

Με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) να έχει τεθεί σε εφαρμογή, το υπουργείο Μεταφορών επιχειρεί να φέρει μια νέα φιλοσοφία στην οδική συμπεριφορά: μηδενική ανοχή στις επικίνδυνες παραβάσεις, με υψηλά χρηματικά πρόστιμα και -αυτό που πονάει περισσότερο- αφαίρεση της άδειας οδήγησης ακόμα και για παράβαση που φαινομενικά είναι “αθώα”.
Στόχος δεν είναι μόνο η τιμωρία, αλλά η πρόληψη και η εμπέδωση μιας νέας οδηγικής κουλτούρας η οποία έχει κεντρικό “άξονα” την οδική ασφάλεια. Και το πιο ηχηρό μήνυμα έρχεται μέσα από την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για μια σειρά παραβάσεων που θεωρούνται ιδιαιτέρως επικίνδυνες για τη δημόσια ασφάλεια. Η αφαίρεση του διπλώματος δεν είναι πλέον προνόμιο των δικαστηρίων ή των επαναλαμβανόμενων παραβατών.
Σύμφωνα με τον νέο Κ.Ο.Κ., υπάρχουν συγκεκριμένες ενέργειες που επισύρουν αυτομάτως διοικητική ποινή αφαίρεσης της άδειας οδήγησης, ανεξάρτητα από το αν ο οδηγός έχει προκαλέσει ατύχημα ή όχι. Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών. Ακόμη και για τα χαμηλότερα όρια αλκοόλης, οι αρχές έχουν πλέον τη δυνατότητα να αφαιρούν την άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.
Σε περίπτωση υποτροπής το διάστημα αυτό μπορεί να επεκταθεί έως και για έξι μήνες. Αν ο οδηγός αρνηθεί να υποβληθεί σε αλκοτέστ ή ναρκωτέστ, θεωρείται αυτομάτως υπαίτιος και η ποινή επιβάλλεται χωρίς δεύτερη σκέψη. Ιδιαίτερα αυστηρό είναι το πλαίσιο για τους οδηγούς που υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας κατά περισσότερο από 30%. Σε κατοικημένες περιοχές, η υπέρβαση αυτή ισοδυναμεί με αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες, ενώ σε εθνικό δίκτυο η ποινή επιβάλλεται όταν η ταχύτητα ξεπερνά τα 150 χλμ./ώρα, ανεξαρτήτως ορίου.
Αν ο οδηγός συλληφθεί ξανά μέσα σε διάστημα ενός έτους, η άδεια αφαιρείται για 6 μήνες και απαιτείται επανεξέταση. Αφαίρεση διπλώματος προβλέπεται επίσης για την επικίνδυνη προσπέραση, την οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα, καθώς και για τη μη χρήση κράνους ή ζώνης ασφαλείας. Οι αρχές πλέον αντιμετωπίζουν αυτές τις παραβάσεις ως συνειδητή αδιαφορία για την ασφάλεια, όχι ως “παραλείψεις”.
Στις περιπτώσεις αυτές, η αφαίρεση της άδειας συνοδεύεται από χρηματικό πρόστιμο και αφαίρεση πινακίδων. Μία από τις πιο χαρακτηριστικές αλλαγές του νέου ΚΟΚ είναι η αυστηροποίηση των ποινών για τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Η απλή χρήση κινητού χωρίς hands-free συνεπάγεται πλέον αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες, καθώς έχει αποδειχθεί ότι η απόσπαση προσοχής αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες πρόκλησης τροχαίων.
Αν μάλιστα ο οδηγός χρησιμοποιεί κινητό σε συνδυασμό με υπέρβαση ταχύτητας ή παραβίαση σηματοδότη, οι ποινές γίνονται αθροιστικές. Ο νέος ΚΟΚ “τιμωρεί” με αφαίρεση διπλώματος για τουλάχιστον 60 ημέρες και τους οδηγούς που παραβιάζουν κόκκινο φανάρι ή σήμα stop, ενώ δεν είναι “λίγες” οι 20 μέρες αφαίρεσης του διπλώματος που επιβάλλονται, μετά από παράβαση όπως είναι αυτή της στροφής σε δρόμο/σημείο όπου με τη σχετική σήμανση, απαγορεύεται.
Πρόκειται για τις κλασικές παραβάσεις που προκαλούν θανατηφόρα τροχαία, κυρίως σε διασταυρώσεις. Αν ο οδηγός εμπλέκεται σε ατύχημα εξαιτίας τέτοιας παράβασης, η άδεια αφαιρείται για έξι μήνες και απαιτείται υποχρεωτική συμμετοχή σε σεμινάρια κυκλοφοριακής αγωγής. Ένα νέο κεφάλαιο ανοίγει και με την έννοια της “αντικοινωνικής οδήγησης”, που καλύπτει συμπεριφορές όπως η χρήση της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης, οι επικίνδυνοι ελιγμοί, το drift σε δημόσιο δρόμο ή η χρήση της κόρνας χωρίς λόγο.
Για όλες αυτές τις περιπτώσεις, ο Κ.Ο.Κ. δίνει τη δυνατότητα αφαίρεσης διπλώματος για 60 έως 90 ημέρες, ενώ σε περιπτώσεις αναπαραγωγής σχετικών βίντεο στα κοινωνικά δίκτυα, προβλέπεται διπλασιασμός της ποινής. Το νέο πλαίσιο δεν στοχεύει μόνο στη μείωση των τροχαίων, αλλά και στην ανατροπή της κουλτούρας ανοχής που για χρόνια χαρακτήριζε την ελληνική οδική πραγματικότητα.