Το γήπεδο νικάει τις συμφωνίες

Η Μπασκόνια αποκλείστηκε από τη Σαραγόσα. Το Μιλάνο κινδυνεύει από τη Σάσαρι. Το γήπεδο νικάει τα εγγυημένα συμβόλαια και το ευρωπαϊκό μπάσκετ διχάζεται ακόμα περισσότερο. Την ίδια στιγμή, ο Προμηθέας θριαμβεύει στα παρκέ, αλλά δείχνει να προτιμά κάτι σαν συμβόλαιο. Μένει να δούμε αν ξέρει τι κάνει ή αν θα θυσιαστεί για ένα όνειρο. Γράφει ο Σπύρος Καβαλιερατος.

Ο Προμηθέας Πάτρας κάνει δύσκολη τη ζωή της ΑΕΚ και την ίδια στιγμή ο Βαγγέλης Λιόλιος επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον του για τη συμμετοχή στο Eurocup, αφήνοντας όμως, όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά.

Η Ελλάδα, τα προηγούμενα τρία χρόνια, ανήκε στην ολιγομελή λίστα των χωρών που είχαν γυρίσει την πλάτη τους στα κελεύσματα του Τζόρντι Μπερτομέου για τη συμμετοχή στο Eurocup. Στην πραγματικότητα η Ελλάδα, ήταν η μοναδική χώρα, που είδε τις ομάδες της να επιμένουν ολοκληρωτικά στο BCL, αρνούμενες να αποδεχτούν την προσφορά του Eurocup.

Ομως, οι εποχές αλλάζουν, το μπάσκετ στην Ευρώπη, όντας διχασμένο, προσφέρει επιλογές στις ομάδες, που γίνονται αντικείμενο διεκδικήσεων από τις δύο διοργανώσεις που βρίσκονται κάτω από την ΕuroLeague.

Αρχικά, πρέπει να βάλουμε τελεία και παύλα σε ένα σενάριο που ακόμα και σήμερα αναπαράγεται από κάποιους φιλάθλους. Με εξαίρεση την ΑΕΚ τον πρώτο χρόνο (μεσολάβησαν άλλες δύο σεζόν μέχρι σήμερα), ουδεμία ομάδα πιέστηκε να επιλέξει κάποια διοργάνωση. Οι διοικήσεις των ΚΑΕ ήταν απόλυτα ελεύθερες να αγωνιστούν σε όποια διοργάνωση επιθυμούσαν. ΑΕΚ, Αρης, ΠΑΟΚ, Προμηθέας δεν επέλεξαν το BCL κάτω από καθεστώς απειλών, διότι πολύ απλά, ούτε η EOK, ούτε η FIBA, έχει δικαίωμα να απευθύνει απειλές ή να χρησιμοποιήσει εκβιαστικά μέτρα για να οδηγήσει μία ΚΑΕ προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση. Το BCL ήταν επιλογή και όχι υποχρέωση των ομάδων.

Μέχρι που ήρθε ο Προμηθέας για να ταράξει τα νερά δια στόματος Βαγγέλη Λιόλιου. Για πρώτη φορά μετά από τρία χρόνια, το block της Ελλάδας φαίνεται ότι σπάει και ο Τζόρντι Μπερτομέου είναι πιθανό να δει να υλοποιούνται οι προσπάθειες που έκανε με διάφορες ομάδες στο παρελθόν, τάζοντας πολυετή συμβόλαια, προκειμένου να βάλει πόδι το Eurocup στην Ελλάδα. Για τον ισχυρό άνδρα της ΕuroLeague, το γεγονός ότι η δεύτερη διοργάνωσή του στερούνταν ελληνικής ομάδας, ήταν τεράστιο πλήγμα.

Ο Προμηθέας, λοιπόν, κυρίως με αφορμή το γεγονός ότι ένιωσε αδικημένος από κάποιες διαιτησίες στο BCL, αποφάσισε να σπάσει την αξιακή αλυσίδα που διατηρούσε μέχρι σήμερα η Ελλάδα. Σε μία τέτοια κατάσταση, ισχυροί δεν είναι ούτε η εγχώρια ομοσπονδία, ούτε η FIBA, ούτε το BCL, ούτε ο ΕΣΑΚΕ. Αυτή η κατάσταση με τις διαφορετικές διοργανώσεις, έχει επιτρέψει σε ομάδες να διεκδικούν και να διαπραγματεύονται. Γνωρίζοντας ότι έχουν το πάνω χέρι σε κάθε περίπτωση. Διότι αν πάρουν μία προνομιούχο θέση στη βαθμολογία του πρωταθλήματος, θα πάνε στο BCL ή το Eurocup, κι αν δεν βρεθούν μεταξύ των πρώτων θέσεων, θα υπάρχει πάντα ο Μπερτομέου να τάξει λαγούς με πετραχείλια.

Ο Προμηθέας είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο για το ελληνικό μπάσκετ, και η ομάδα με την επαγγελματική και οργανωμένη προσέγγιση στον τομέα που αφορά τις υποδομές. Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς ότι οι εγκαταστάσεις και το πρόγραμμά του συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων της Ευρώπης.

Ομως, τι θα κερδίσει ο Προμηθέας αν του χρόνου πηδήξει από το καράβι που με κόσμο έσερναν οι ομάδες της Α1, προστατεύοντας το εγχώριο πρωτάθλημα, αλλά και τα αγωνιστική κριτήρια που προσφέρουν ευρωπαϊκή συμμετοχή;

Χρήματα; Η απάντηση είναι όχι. Τα χρήματα που παίρνει μία ομάδα στο BCL είναι τουλάχιστον τα ίδια, ενώ σε περίπτωση διάκρισης (Final Four) τα έσοδα στο BCL είναι υπερπολλαπλάσια του Eurocup. Αρα, τα χρήματα δεν μπαίνουν, τουλάχιστον με όλα τα χαρτιά ανοιχτά, στο τραπέζι.

Ανταγωνισμό; Αν ο Προμηθέας είναι τυχερός μπορεί να κληρωθεί σε ομίλους, ή να αγωνιστεί με κάποιες ομάδες που έχουν ευρωπαϊκή αναγνωρισιμότητα, αλλά το ερώτημα είναι: Πλην της Βαλένθια, της Μάλαγα που έτσι κι αλλιώς είχαν μπασκετική παράδοση, ποιες άλλες ομάδες κατάφεραν να δημιουργήσουν ευρωπαϊκά brands παίζοντας στο Eurocup; Ποιες ομάδες με διαχρονικότητα και ισχύ μάθαμε μέσω του Eurocup; Ακόμα και η Νταρουσάφακα, της οποίας ο ιδιοκτήτης πλήρωσε ένα σκασμό λεφτά για να παίξει στην EuroLegue, τείνει να εξαλειφθεί ως μέγεθος από το χάρτη.

Θέση στην EuroLeague; Αυτό είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα. Αν ο κ. Λιόλος έχει πέσει στην παγίδα που του στήνει ο Μπερτομέου θα έκανε τεράστια εντύπωση, καθώς μιλάμε για έναν πανέξυπνο επιχειρηματία. Τα πράγματα είναι κάτι σαν μετρημένα κουκιά: Οπως είπε ο Μπερτομέου προ ημερών, για τα επόμενα (αρκετά) χρόνια, το μοντέλο των 18 ομάδων δεν πρόκειται να αλλάξει, άρα οι θέσεις είναι συγκεκριμένες.

11 εγγυημένα συμβόλαια

2 στο Eurocup

2 στη Γερμανία

1 στη Ρωσία

1 στη Ισπανία

1 στη Γαλλία.

Μην ξεχνάμε ότι Μπερτομέου, προκειμένου να κρατάει τις λίγκες σε εγρήγορση, τάζει wild cards σε όλον τον κόσμο, με όχημα το Eurocup. "Παίξε εκεί, επένδυσε και θα σου δώσω συμβόλαιο στην EuroLeague". Το κάνει πολλά χρόνια πριν με τη Γαλλία, το κάνει με τη Ρωσία, που διεκδικεί τρίτη θέση στην Euroleague και στέλνει όλo καλές ομάδες της στο Eurocup διότι έχει απειληθεί ότι αν δε το κάνει θα χάσει τη δεύτερη θέση της VTB στην κορυφαία διοργάνωση. Το έκανε με τη Γερμανία. Τέλος όμως, οι θέσεις καλύφθηκαν. Και πλέον, ο μοναδικός τρόπος για μία ομάδα να αγωνιστεί στην Ευρωλίγκα είναι να βρεθεί στις πρώτες θέσεις του Eurocup. Και μάλιστα για να αγωνιστεί μία φορά στην Euroleague και μετά να επιστρέψει στη δεύτερη διοργάνωση και να πάει πάλι στον τελικό για να ξαναπαίξει στην Euroleague.

Δείτε τι γίνεται σήμερα τριγύρω με αφορμή την μία wild card που έχει να δώσει φέτος ο Μπερτομέου και το γεγονός ότι η Βαλένθια κατέκτησε το Eurocup και θα αφαιρεθεί η θέση από το πρωτάθλημα Ισπανίας… Η Σαραγόσα προκρίθηκε στα ημιτελικά της Lega Endesa, οι οπαδοί της βγήκαν στους δρόμους, αλλά στο τέλος της σεζόν θα μείνουν μόνο με τη δόξα. Την EuroLeague ξέρουν εκ των προτέρων ότι δεν θα την δουν. Οχι ότι αυτό είναι απαραίτητα κακό, αλλά αν ήταν αλλιώς τα πράγματα, θα ήθελαν πολύ να βρίσκονται στο ραντεβού με τους κορυφαίους.

Παρτιζάν, Μπούντουτσνοστ, Λιέτουβος Ρίτας, Λοκομοτίβ Κούμπαν, Ζενίτ, Νταρουσάφακα, Ούνικς, Παρτίζαν και κοντά σε όλες αυτές η Βίρτους Μπολόνια, την οποία ο Μπερτομέου λιγουρεύεται μετά την κατάκτηση του BCL και τη δυναμική που έχει ως εκπρόσωπος της απόλυτης Basket City του ευρωπαϊκού μπάσκετ, είναι ομάδες, ταγμένες στην ECA, ομάδες που περιμένουν πολλά χρόνια το κάλεσμα. Οπως φυσικά έκανε και με την ΑΕΚ.

Αυτές τις ομάδες πρέπει να ξεπεράσει ο Προμηθέας για να παίξει στη Euroleague, αν φυσικά δεν εξασφαλίσει μία από τις δύο θέσεις του τελικού.

Ακόμα κι αυτό να γίνει όμως, θα έχει ο Προμηθέας την ευκαιρία να αγωνιστεί μία χρονιά στην κορυφαία διοργάνωση κι έπειτα θα γυρίσει πάλι πίσω, στο Eurocup για να ξαναφτάσει μέχρι τον τελικό. Εχοντας ξοδέψει πάρα, μα πάρα πολλά χρήματα, που ειδικά στο Eurocup, ακόμα κι αν διακριθεί, δεν καλύπτονται.

Ο κ. Λιόλιος, ήταν ανέκαθεν υπέρμαχος των θεσμών, της ορθής τάξης και στο όραμά του για το μπάσκετ, δεν προβλέποντας ποτέ κλειστά συμβόλαια. Εχει πει μάλιστα σε ανύποπτο χρόνο, ότι… "Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι οι θεσμοί πάντα θα κυριαρχούν έναντι του κεφαλαίου. Ερχεται, σε κάθε περίπτωση η στιγμή που γίνεται αυτό. Ετσι θα γίνει και στο μπάσκετ". Τώρα, αποφάσισε να αρνηθεί ο ίδιος τα λεγόμενά του. Προφανώς κάποιον πολύ σοβαρό λόγο θα είχε.

ΥΓ.: Την ίδια στιγμή, λοιπόν, που εμείς τα συζητάμε όλα αυτά, ομάδες με εγγυημένα συμβόλαια στην EuroLeague αποτυγχάνουν στο παρκέ. Η Μπασκόνια αποδεικνύεται το φιάσκο της χρονιάς, δεν πήγε καν στα ημιτελικά του ισπανικού πρωταθλήματος, αφού αποκλείστηκε από τη Σαραγόσα. Η δε Αρμάνι Μιλάνο, χάνει με 0-2 από την Σάσαρι και παίζει για δεύτερη φορά με τη φωτιά στα play offs του ιταλικού πρωταθλήματος.

Photo credits: Eurokinissi

 
SHARE

Τον Αύγουστο του 1992, μπήκε από την πόρτα της εφημερίδας "Μπάσκετ" και βγήκε από τον "Φίλαθλο". Το 1999 είχε το πρώτο ραντεβού με το internet στο sport.gr . Το 2000 ήρθε η συνεργασία με το τηλεοπτικό κανάλι Tempo, το 2001 με τον Alpha και τον Alpha Digital. Από το 2002 η εφημερίδα μπήκε πάλι στη ζωή του (Goalnews και μετά Sportday). Συνεργάστηκε επίσης με τον Sport-Fm, την τηλεόραση του Skai, τον Ant1 και αρκετά sites. Η συμμετοχή στην ίδρυση του superbasket.gr το 2007 τον κάνει πιο υπερήφανο και από κάθε άλλη σχέση με αυτή τη δουλειά μέχρι το ραντεβού του με το Sport24.gr και τον Sport24 Radio 103.3.

24MEDIA NETWORK

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

Τον Αύγουστο του 1992, μπήκε από την πόρτα της εφημερίδας "Μπάσκετ" και βγήκε από τον "Φίλαθλο". Το 1999 είχε το πρώτο ραντεβού με το internet στο sport.gr . Το 2000 ήρθε η συνεργασία με το τηλεοπτικό κανάλι Tempo, το 2001 με τον Alpha και τον Alpha Digital. Από το 2002 η εφημερίδα μπήκε πάλι στη ζωή του (Goalnews και μετά Sportday). Συνεργάστηκε επίσης με τον Sport-Fm, την τηλεόραση του Skai, τον Ant1 και αρκετά sites. Η συμμετοχή στην ίδρυση του superbasket.gr το 2007 τον κάνει πιο υπερήφανο και από κάθε άλλη σχέση με αυτή τη δουλειά μέχρι το ραντεβού του με το Sport24.gr και τον Sport24 Radio 103.3.

HIGHLIGHTS